Beresford Dac ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beresford Dac ?

Vurderer å kjøpe en Beresford TC-7520, eller jeg bestillte den i går, men avbestillte igjen etter å ha lest div omtaler på nettet av TC-7510.
    Jeg fant ikke mange profesjonelle omtaler av produktet utenom fra what hi-fi. Det jeg derimot fant var en rekke brukeranmeldelser på diverse forum, der brukeren som starter tråden gir produktet tildels veldig god omtale og sammenligner ofte med Benchmark DAC-1.
    Er det noen som har sammenlignet denne dacen mot andre dacer eller har linker til seriøse anmeldelser?
    Jeg har Cambridge Dacmagic fra før og synes denne gir utrolig mye igjen for den relativt beskjedne prisen.

Edit: tok vekk litt som kunne tolkes feil...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Beresford TC-7510 mk 6/3 (mener jeg å huske).

Denne spiller meget detaljert og lekkert, men jeg oppfatter den også som en tanke lys i klangen, altså med litt lite trykk i bunnen. Matchet med høyttalere/forsterkere med litt basstrykk og morofaktor i utgangspunktet gjør den en glimrende jobb.

Jeg vil ikke si jeg har hverken dårlig eller uprofesjonelt inntrykk av Beresford, men det er utvilsomt et enmannsforetak med alt det innebærer av fordeler og ulemper. Er mannen syk eller på ferie, så får man ikke hjelp eller støtte. Men det er fint å ha direkte kontakt med konstruktøren. Ingen fordyrende ledd inne i kjeden ihvertfall, noe som utvilsomt er grunnen til den gunstige prisen.

Lurer du på tester av den, så har jeg funnet disse:
    Beresford TC-7510 MKIII DAC Reviewed
    Group test: Audio DACs - AVReview Accessories reviews
    Beresford TC-7510 review – whathifi.com
    Beresford TC-7510 review from TechRadar UK's expert reviews of Accessories

Dessverre er de seriøse testene man finner ofte basert på en tidligere versjon (veldig ofte mk3-versjonen).

Så hvor bra er den? Det er nærmest en generell konsensus blant SqueezeBox-eiere som har forsøkt den om at den er bedre enn den innebygde DACen i Squeezebox Classic (SB3), ihvertfall.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt en Beresford 7510 mk4 som jeg var meget godt fornøyd med. Kjøpte den ny fra produsent. Ble senere solg pga endringer i oppsettet.
    Jeg sammenlignet den da med en Zhaolu og en Rotel(tror jeg det var). Dette var dac'er i ca samme prisklasse, og Beresforden kom absolutt best ut!
    Har ikke hørt DacMagic, men den ser iallefall lekker ut

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke din bekymring, prduktet koster 1000,- og er rost på alle fora jeg har besøkt. Noen har faktisk solgt Benchmark til fordel for en Beresford.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er lykkelig eier av en 7510, husker ikke versjon i øyeblikket. Nå har jeg ikke noe sammenlikningsgrunnlag med andre eksterne DACer, men kan si at krone for krone er det den beste hifi investeringen jeg har gjort.
    Den strørste forskjellen fra å bruke DACene i min Yamaha rxv-1800 var et mye bedre stereoperspektiv og presisjon i lydbildet.

Den ble kjøpt direkte fra konstruktøren, som gav veldig god service. På eget initiativ sendte den som "gift" så jeg slapp å betale moms

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var først og fremst 7520 jeg vurderte, men er den eneste forskjellen forbedret headset utgang og usb port? ut i fra tidlige omtaler er 7520 en 7510+ med nytt navn. Er det kanskje like greit å gå for siste versjon av 7510?.
    En medvirkende årsak til at jeg avbestillte var at prisen på 7520 ble ca 2000,- noe som nærmer seg Dacmagic. Brukte Dacmagic på squeezebox med veldig bra resultat, men etter kjøp av Primare PRE30 flyttet jeg den over til Marantz cd5001, som er koblet på pre30 (hjemmekino). At resultatet her skulle bli så mye bedre overrasket mye, mellomtonen kom mye mere frem og bass og generell fokus ble mye bedre. Trenger dermed en ny dac til squeezbox (det er to forskjellige rom så jeg trenger to stk dacer).
    På squeezbox oppsettet blir den evt koblet opp mot Primare i20 & B&W 602s3 (WAF/stue anlegg). Det sier seg selv at det ikke er mye dypbass i dette, men likte hva Dacmagic gjorde med mellomtone og oppløsning i lydbildet. Det jeg er redd for da er at Beresford ikke gjør det samme med mellomtone/oppløsning ved bruk på WAF oppsett og heller ikke vil være like god på basshåndering og diskant på hjemmekino anlegget som har Klipsch RF82.

Edit. 7510 er jo ikke dyrere enn at jeg kan kjøpe den for å teste, men å betale det dobbelte for 7520 og samtidig vente en stund på levering er litt værre.

Edit 2. Da ser det ut som at 7510 er midlertidig utsolgt, så det blir uansett ikke noe handel på noen uker.

Edit 3. Etter å ha mailet litt frem og tilbake med Beresford bestillte jeg en TC-7520 Han var veldig kjapp med tilbakemeldinger og virket genuint opptatt av sitt produkts gode navn og rykte, noe som ikke er overraskende. Poster en sammenligning mot Cambridge Dacmagic ettervert.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte en Beresford TC-7520 igår. Solgte en TC-7510 for et par uker siden, og har angret siden. Den skal bli sendt den 22. februar, så da er det bare å smøre seg med tolmodighet. I følge Stan skal den være mye bedre enn TC-7510 mk 6/3, samt usb tilkobling er jo greit å ha i disse Spotify tider.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i det siste testet Musical Fidelity X24, Thule Dac 200 og Beresford hjemme hos meg selv og til nå "leder" Beresforden. Den er mye bedre på dybden i lydbildet, først og fremst.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel den Beresforden Eskil kjøpte av meg du tester med hvis jeg forsto tråden din riktig. Jeg angret slik at jeg begynte å lete etter en ny en, men ente som sagt opp med TC-7520 som skal være hakket bedre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Beresford TC-7520 ankommet, og jeg har fått testet den litt mot Cambridge Dacmagic. Rent umiddelbart(uinnspillt) kan forskjellene i Beresfords favør oppsummeres slik: stereo perspektivet er bedre, vokal er bedre (mer fremtredende og "naturlig"), lydbildet er på en måte mere smooth. Det er for tidlig å si noe endelig resultat, det blir en del testing med disse dacene mot Primare Cd31 de nærmeste ukene.

foreløpig testet med:

Laika: Good Looking Blues
    (pga oppløsning & diskant)

David Byrne & Brian Eno: Everything That Happens Will Happen Today
    (pga. vokal)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker at på min Beresford så gjorde en ukes innspilling stor forskjell, spesielt bassen ble betydelig bedre. Jeg lot den stå på nesten kontinuerlig i en ukes tid, anbefales!
    Blir spennende test dette, spesielt de to dac'ene dine mot hverandre. Begge er jo i et "levelig" prisnivå

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Husker at på min Beresford så gjorde en ukes innspilling stor forskjell, spesielt bassen ble betydelig bedre. Jeg lot den stå på nesten kontinuerlig i en ukes tid, anbefales!
    Blir spennende test dette, spesielt de to dac'ene dine mot hverandre. Begge er jo i et "levelig" prisnivå
    Det er bassen som det mangler litt på ennå ja. De skal få kjørt seg til uka da jeg har huset for meg selv på dagtid og kan skru opp til 11

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo

rent teknisk, hvorfor i alle dager skal dette gjøre den bedre ??

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    rent teknisk, hvorfor i alle dager skal dette gjøre den bedre ??
    Godt spørsmål som jeg overhodet ikke kan svare på, men forskjellen var der uten tvil. Før Beresforden hadde jeg en Zhaolu som jeg også kjøpte ny, og der var forskjellen faktisk enda større!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Det er vel den Beresforden Eskil kjøpte av meg du tester med hvis jeg forsto tråden din riktig. Jeg angret slik at jeg begynte å lete etter en ny en, men ente som sagt opp med TC-7520 som skal være hakket bedre.
    Det stemmer

Og til prisen er Beresforden uten tvil den absolutt beste oppgraderingen jeg noensinne har gjort.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det stemmer

Og til prisen er Beresforden uten tvil den absolutt beste oppgraderingen jeg noensinne har gjort.

Hva med ørelysene da, var ikke de billigere?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men DAC'en er jo en permanent oppgradering

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Etter en dag med testing har jeg kommet til den konklusjon at jeg beholder Beresford Dacen. Det er ikke kjempestor forskjell mellom Beresford og Cambridge, matching og musikksjanger har mye å si. Jeg skal bruke dacen på en Squeezebox på Waf anlegget, som blir mest brukt til jazz og rock (type prog/70 tall) og litt lett elektronica. Til denne type musikk synes jeg Beresford var bedre, spesiellt vokal og oppløsning kommer bedre frem. Hvis jeg skulle brukt den til hardere musikk & metal tror jeg valget hadde falt på Cambridge da denne trykker litt bedre nedover i frekvensområdet og takler massive mengder "støy" bedre Kan ikke høre vesentlig forskjell i bredde på lydbildet men avhengig av type musikk vil det høres forskjell. Kort fortalt kan det virke som om Cambridge har jevn og bra lydkvalitet fra topp til bunn mens Beresford høres litt mer "analog" ut og gir mere spilleglede til den type musikk jeg nevnte.

(Håper dette var noenlunde forståelig, da jeg er relativ fersk som stereofil. Å skrive om lyd kan sammenlignes med å mime farger...)

..og vinneren er Primare Cd31

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte en 7520 forrige uke og fikk mail fra Stan Beresford at han skulle sende den på torsdag som var. Er det noen som har en formening om hvor lang tid det tar før posten har gjort sitt og den ligger i postkassen min? Regner med at den blir litt forsinket ifm toll og sånt tull.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngve83
    Jeg bestilte en 7520 forrige uke og fikk mail fra Stan Beresford at han skulle sende den på torsdag som var. Er det noen som har en formening om hvor lang tid det tar før posten har gjort sitt og den ligger i postkassen min? Regner med at den blir litt forsinket ifm toll og sånt tull.
    Det tar en liten uke, han merket min pakke med "commercial sample" verdi £ 16, så jeg slapp moms og avgifter. Send han en mail så gjør han sikkert det samme igjen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •