Hodetelefon anlegg, litt tips å få ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefon anlegg, litt tips å få ?

Hei

Vurderer å sette opp et eget hodetelefon anlegg med tiden for å kunne nyte musikk når jeg vil uten å tenke på naboer eller samboer. Har også en oppfatning av at jeg vil komme mer i havn med bedre lyd i et slikt anlegg i forholdt til hva det vil koste å bygge på min vanlige stereo til ønsket kvalitet.

Av hodetefoner som frister mest er det AKG 701. Prøvd AKG før å de hadde bra komfort. Tenker også på beats by dr.dre, men vet ikke helt.

Trenger også egen forsterker til gode headsett, sett litt på Argon HA1 som er lett å få fatt i på hifiklubben, men er vel ikke den beste i klassen etter hva jeg har lest ?

En egen mp3 spiller som kilde vurderer jeg også, kanskje en som takler flac formatet ?

Tips og råd om headsett, hodetelefonforsterker og mp3 spiller mottas med takk, ta gjerne med hvor jeg kan bestille fra også !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det beste er vel å sette av litt tid, og lese litt på Head-Fi.org: Headphones, iPod earphones, portable audio, MP3 players, high-end audio

gjelder såklart å være litt kritisk til hvilken tilbakemelding man stoler på, og ikke bli revet med av "nybegynnere" som skryter produkter opp i skyene for å forsvare sitt kjøp

husk også at det er viktig å kjøpe komponenter som matcher hverandre, selv en high end forsterker kan høres dårlig ut med feil hodetelefon, og omvendt.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drit i Beats! Kjøp AKG'n du tenkte på. Med en god hodetelefonamp som f.eks Creek OBH-21 eller Graham Slee Novo så blir du g a r a n t e r t fornøyd
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Drit i Beats! Kjøp AKG'n du tenkte på. Med en god hodetelefonamp som f.eks Creek OBH-21 eller Graham Slee Novo så blir du g a r a n t e r t fornøyd
    Det heller nok mest mot AKG headsett ja da jeg har prøvd komforten deres før og likte den svært godt. De ser temmelig proffe ut og 701 versjonen kommer også med egen krybbe de kan stå i om jeg ikke tar helt feil.

Hvilke nettbutikker forhandler Creek OBH-21 og Graham Slee Novo
    som ikke er på andre siden av jorden !?

Fortsatt ingen tips til mp3 spiller med flac støtte her, anyone ?

Hiver meg inn på head-fi.org forumet å surfer litt imens.

Takker sålankt for tips og råd !

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sletter man innlegg forresten ?

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Hvordan sletter man innlegg forresten ?
    Tror ikke det kan gjøres annet enn av moderatorZ. Uansett. Creek får du kjøpt i Norge via Taaimport (TAA IMPORT Hovedside). Holder til i Oslo.

Graham Slee tror jeg du må bestille utenlands, men tipper de er verdt det. Har ikke hørt Novo eller Solo, men jeg kommer til å kjøpe en av dem. Google dem og sjekk utseende. Sinnssyk finish. Og INGEN negative review's så langt. Creek'en er også testet ihjel og får bare topp-score.

Sjekk ut denne f.eks =) http://avforum.no/forum/tester-audio...orsterker.html
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Creek sin OBH-21SE, og ble ekstremt fornøyd når jeg tok den i bruk. Har ikke angret ett sekund.

Jeg kjøpte min via www.thecableco.com, en meget bra butikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere; Head-fi.org er forumet som gjelder for hodetelefoner.

Kan jo dog gi noen tips selv. Skal du kun høre musikk hjemme, så dropp Beats, Monster hodetelefonene. De låter meget bra, og jeg sikler etter de selv faktisk, men kun fordi de passer meget godt å bruke på farten. Til hjemmebruk finnes det bedre hodetelefoner.

Når du skal vurdere slike produkter, så bunner det stort sett ut i hvor mye penger du kan avse..
    Jeg vil på det sterkeste anbefale en god cd-spiller eller en dac. Når en kjøper slike gode/dyre produkter så hører en STOR forskjell på en vanlig mp3spiller eller et vanlig lydkort på pc'n kontra en cd spiller/dac.

AKG 701 er absolutt en meget bra valg. Men de krever også en kraftig forsterker for å yte maks. Lyden er meget korrekt, og mange mener de passer glimrende til klassisk musikk ol. En ide kan være og kombinere med en god rørforsterker, for å få litt varmere lyd.

Selv har jeg Sennheiser HD650 som du også bør høre på før du bestemmer deg. Meget god lyd, som er lett å forelske seg i. De passer godt til all slags musikk og er nok mere underholdne på vanlig popmusikk/rock ol. enn 701.
    Mange liker å kombinere disse med en rørforsterker, og det er også det jeg endte opp med. Little-Dot MK IV SE er modellen jeg valgte. Sjekk Viewing a thread - Little Dot Models and Pricing Index

Woo Audio lager også meget bra produkter som mange liker sammen med HD650.

Uansett hva du velger, så trenger du enten en god cdspiller eller dac. Selv gadd jeg ikke å bruke forsterkeren min og hodetelefonene før jeg fikk Cambridge Audio Dacmagic. Det låt rett og slett dårlig!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom HFK å hørte på DENON AH-D2000 Hodetelefonene.

Ganske fresh lyd, men alt blir temmelig rått kontra mine porta pro. Følte ikke helt finishen var rå nok på de kontra AKG som oser litt mer hifi i mine øyne.
    De kostet også litt mer enn AKG 701.

Etter litt surfing ikveld frista det jo ikke lite heller med rør forsterker til hodetelefon anlegg :-? Er det e-bay som er plassen å lete om en skal ha fatt i slikt ?

Hva med in-ear plugger ? Kan det nå opp i det hele tatt lydmessig kontra gode hodetelefoner ? Vurderer å skaffe meg noen bra slike til bærbaren akuratt nå, å ta hodetelefon anlegget litt på sikt etter som "trygda" strekker til. Har ikke hatt in-ear plugger siden jeg var tenåring, litt nysjerrig på hva slike kan produsere av lyd. Av in-ear plugger sikler jeg litt på AKG K370 til pc og mp3 spilleren, noen som har disse å kan anbefale dem ?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha in-ear typen så vil jeg anbefale Klipsch sine. De sitter godt og har enormt god lyd.

For en stund siden så hadde jeg Sennheisers HD595 (Har de selvfølgelig enda).
    Men jeg savnet litt av den morolyden jeg hadde i ett par gamle Philipser.

Så jeg testet med ett par relativt billige Philipser SCH8900, som kostet nesten 1/3 av Sennheiserene, og det er så mye mer moro å lytte med dem en de fra Sennheiser.

Det er nok mellomtonen og bassen som gjør det. Sennheiserene er mer analytiske, mer korrekte. Men Philipsene gjør lyttingen morsom. De er også bedre å ha på over lang tid enn Sennheiser sine.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKG 701 og Sennheizer Hd 650 selges til 2500 kr på cdon.com, valget står nok mellom disse to til en slik ok pris.

Sikler også på darckvoice 336 rørforsterker jeg fant på en nettbutikk i kina. Noen som har brukererfaringer med denne, evt om det finnes nettbutikker i europa som forhandler denne ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    darkvoice 336se er kjent for sin synergi med hd600, så den virker sikkert bra med hd650 også.
    husk at hd650 trenger litt mer krefter enn hd600 for å fjerne "sløret" fra musikken, så jo kraftigere forsterker, jo bedre blir de.

vet ikke om noen europeiske butikker som selger darkvoice, men har kjøpt en EF1 forsterker fra head-direct før, og de virker som et ryddig foretak med bra service.
    frakten ble på ca $50.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister med...

-AKG 701 eller HD650 hodetelefoner
    -Darkvoice 336SE rørforsterker i sølv eller svart
    -Logitech Squeezebox for å kunne spille flac og ellers ha tilgang til alt av musikk veldig enkelt. Boxen er heller ikke så stor da jeg tenkte ha alt på et lite bord. Squeezeboxen kan også utvides med en ekstra mottaker på mitt stereoanlegg. *tenke og vurdere*

Får bare spare litt å komme igang med bestillinger etterhvert. Spent på hva lyd et slikt anlegg vil levere kontra min vanlige stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKG 701 bestilt ! Venter spent.

Noen som kan si om sqeezebox leverer ok lyd ut til f.eks en rørforsterker ?
    Eller bør jeg se meg om etter andre og bedre lydkilder ? eks. gode ipod docking stasjoner ? Eller et eksternt lydkort til pc og kjøre derfra ?

EDIT :

Etter litt surfing så har jeg funnet ut at jeg vil kjøre pc som signalkilde. Leter da etter gode alternativer til dac + amp, gjerne i en og samme boks. Har fått litt sansen for Ibasso sin serie, da denne er meget portabel å kan pares med en ipod for evt reiser eller lytting andre steder, men er litt usikker om en slik vil dra hodetelefonene godt nok. Om det er bedre å gå for en ekstern og god hodeamp og en dac utenom.

Er på pc jeg tilbringer det meste av lyttingen når jeg ikka har tilgang til tv og stereo grunnet kvinnevesenet i heimen.

Noen tips til dac + amp combos ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner det virkelig å snøre seg sammen her

Just bestilt Trends PA-10 (Rør- pre, høretelefon og riia amp.)

Leste på head-fi.org at den var en knall kombo til tungdrevne hodetelefoner som i mitt tilfelle blir AKG 701.

Bli spennende å prøve rørforsterkeri for første gang også. Kjekt at denne hadde riia så kan jeg koble den opp mot platespilleren min som ikke har blitt brukt på evigheter, noe jeg savner.

Mangler nå kun en usb dac så jeg kan få ut lyden fra laptoppen på en forsvarlig måte, noen forslag ??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Mangler nå kun en usb dac så jeg kan få ut lyden fra laptoppen på en forsvarlig måte, noen forslag ??
    tja, abrahamsen har jo akkurat lansert v6 dac´en, som virker ganske bra i forhold til prisen.
    praktisk med balanserte utganger, i tilfelle du noen gang skulle få lyst å kjøre k701 balansert... noe som sikkert kommer til å skje dersom du fortsetter å lese headfi

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, fin den abrahamsen dac`n, men da ville jeg nok helst hatt både forsterkeri og cd spiller i en fin rack om jeg skulle hatt den.

Etter litt surfing og lesing heller det litt mot Cambridge dacmagic. Den er liten å kan stå på ene siden av laptoppen, og ha forsterkeren på den andre siden. Den har også balanserte utganger om dette skulle komme til bruk en gang. Prisen var heller ikke helt avskrekkende.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Updates...

Endelig er AKG 701 og Trends PA-10 i hus og til innspilling.

Skal jeg nevne et eneste minus med dette innkjøpet så blir det at det nå har flyttet en ny referanse inn i heimen
    (pokker og tenkte jeg, fikk lyst å hive hele stuestereo`n på finn.no)

Makan til klar, luftig å tung lyd har jeg aldri hørt før å dette under særdeles kontrolerte forhold. Oppsettet drar frem toner og lydbilder som jeg ikke har hørt før på gammel musikk. Jeg har kun fått testet på hodetelefon utgangen på laptoppen, og ps3 signalutgangen. Men selv med disse litt susete signalkildene (spesielt laptoppen) så drar dette noe så inni helsikken avgårde. Rørforsterker pre-ampen later til å sørge for den varme og lune lyden rør gir, samt den vanlige forsterkerdelen driver hodetelefonene helt ut. Det går så til de grader høyt og dette under helt stabile å kontrolerte former uten noe form for forvrengning.

Til sammenligning mot min stuestereo så er det som det ligger et teppe over denne, det magler noe i mellomtonen / stemmer som hodetelefonanlegget har så mye mer av. Bass og diskant er også virkelig fokusert og rene. Sammenlinget med Transformers BD`n på ps3 og det var masse små detaljer som dukket opp gjennom hodetelefonanlegget som jeg ikke hadde sjangs og snappe opp på min XTZ`er, det ble bare lydgrøt i forholdt.

Av finsih så var jo AKG 701 temmelig lekre, komforten var også bra, men må nok tilgås litt for den ultimate passformen. Stilig også med denne krybben som de kan plasseres i. Trends PA-10 forsterkeren var temmelig enkelt utformet på utsiden, men insiden later til å være temmelig heftig. Måtte åpne den opp å montere røret før jeg kunne starte den opp. Lyden var litt krass i diskanten de første timene, men så rullet det litt av ettersom den ble varmere å fikk brukt seg litt. Tøft også med røret som stikker opp av toppen som gløder oransj og blå.

Skal teste ivrig videre på en CD spiller og bra innspilte cd plater. LP spilleren skal også få se dagens lys igjen på dette oppsettet. Ellers blir det sparing til en god DAC for å ha på laptoppen.

Hilsen en som har funnet lydhimmelen (sålenge det varer...)

Et par spørsmål helt til slutt :
    - Hva er levetiden på rør ?
    - Hvor kan en bestille bra rør fra ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine