Ekstrem oppussing i anlegget - trenger innspill!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstrem oppussing i anlegget - trenger innspill!

Jeg tør nesten ikke si det, men jeg tror tiden er kommet for et stort, om ikke det største, veiskille i min musikalske lytter-karierre. Jeg har ca 300 cd-er i cd-hylla, antall ganger en av disse ble hentet ut i fjor kan telles på to hender. Jeg har derfor fundert en god stund nå, og funnet ut at dette ikke kan fortsette, at jeg mest sannsynlig -- huff, jeg trodde egentlig ikke jeg kom til å si dette -- vil selge både cd-ene og spilleren, og gå over til en harddisk-basert løsning. Siden både forsterker og cd-spiller er Primare, og jeg lenge har snust litt på mer effekt til Array-ene, lurer jeg på om jeg ikke skal prøve noe nytt på forsterker-fronten også. Altså ser det ut til at Primare-settet og cd-er kan være på vei ut - men hva skal inn?

Har sett mye på Slim Devices Transporter til musikk, og den frister fælt, på tross av noe stiv pris. Hvis jeg skal regne veldig røffly nå en sein torsdagskveld vil jeg tro at jeg kan komme til å ende opp med noe slikt som 25 000,- til kjøp av musikkavspiller og forsterker. Altså kan et evt. regneskap komme til å se omtrent slik ut:

Logitech/Slim Devices Transporter 15 000,- (kan fås billigere fra f.eks. eBay?)
    Forsterker med kvalitet/krefter nok til Array 800 10 000,- (gjerne brukt)

Får jeg en bra nok brukt forsterker til Array-ene til denne prisen? Forslag? Er dette riktig prioritering, eller burde jeg heller nøye meg med en billigere Logitech-løsning og bedre forsterker? Kan jeg bruke Transporteren som forforsterker, og dermed bare kjøpe en effektforsterker i tillegg?

Som dere skjønner går disse spørsmålene litt på kryss og tvers av kategoriene, derfor jeg la inn tråden i "generelt". Noen som har innspill, kommentarer eller tips til min løsning eller andre løsninger? Det hadde blitt høyt verdsatt!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe å komme med? Okay, det ble kanskje litt mye på en gang. Her er kortversjonen:

1. Noen som kan anbefale forsterker i klassen 10000+ til Jbl Array 800? Gjerne brukt, og må ha mer krefter enn Primare I30 (100W)

2. Gir Logitech Transporter den beste musikkopplevelsen for digital musikk?

3. Kan Transporteren brukes som forforsterker slik at jeg kan kjøpe effektforsterker i stedet for integrert?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe annet du kunne gjort er å kjøpe Benchmark DAC1 og vanlig Squeezebox Duet. Blir et par tusen billigere og sikkert ikke noe dårligere på lydsiden. Benchmark DAC1 kan også brukes som forforsterker. Du får den faktisk også med integrert USB inngang så du kan plugge den rett i datamaskinen uten å måtte ha noe squeezebox elns.

Som forsterker kunne du jo kanskje prøvd å fått tak i noe Hegel eller noe slikt. Vet ikke åssen de er med Array, kanskje du ville hatt noe som er litt mørkt i klangen?

Parasound NC2250 er jo ganske kraftig selv om den ikke er ekstremt strømsterk og lyden er også veldig god.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt om Emotiva? Veldig spennende produkt som har fått mye skryt i USA. Vil tro at RPA sammen med en forforsterker vil klare å drive Arrayene fint.

Emotiva Audio RPA-2 Two Channel Audio Power Amplifier
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Ingen som har noe å komme med? Okay, det ble kanskje litt mye på en gang. Her er kortversjonen:

1. Noen som kan anbefale forsterker i klassen 10000+ til Jbl Array 800? Gjerne brukt, og må ha mer krefter enn Primare I30 (100W)

3. Kan Transporteren brukes som forforsterker slik at jeg kan kjøpe effektforsterker i stedet for integrert?

1. Brukt effektforsterker ville jeg sett etter.(se punkt 3)
    2. Det er dine ører som bestemmer dette.
    3. Ja.

Lykke til!

mvh
    CookieMonzta

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville absolutt uten tvivl bruke Transporter som forforsterker. Med den, en effektforsterker og høyttalere har du alt du trenger, og du slipper tvile på om du har valgt rett!
    Da kan du også plasere effektforsterkeren tettest mulig høyttaleren for korte høyttalerkabler. Neste skritt er aktive høyttalere, hehe.
    Transporter er highend til latterlig pris egentlig, du får ikke bedre dac i cd spillere til over 50.000 siges det.
    Selvfølgelig avhenger lyd av personlige preferenser men likevel.
    Med SqueezeCenter på en pc, ITunes som bibliotek, alle cd´er rippet i Lossless er du klar. Du får da all musikk, samt verdens radiostasjoner tilgjengelig ved et tastetrykk.
    Du kan installere romkorreksjon som en plugin også, og det er veldig bra, selvom Juice HIFI romkorreksjon selvfølgelig er det ultimative, men hvem vet om det kommer som en plugin også.....
    Med hensyn til forsterker har jeg ikke noen bud, Primare er kejndt for å være strømsterke saker, men se i bruktbørsene rundt omkring for inspirasjon, eller kanskje JBL har eget forum for anbefalinger...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Her må du neste finne ut selv hva du mener gir best lyd slik du liker den & "bang for the bucks".

2. Den gir ihvertfall veldig bra musikkopplevelse! Det finnes andre løsninger, billige og dyre, men transporteren har i tillegg til veldig bra kvalitet mtp lyd også et veldig bra brukergrensesnitt. Står en god del erfaringer i denne tråden: Squeezebox & Transporters` Venner!

3. Transporter kan brukes som forforsterker. Vær obs på at volum styres digitalt og man ved å dempe volum "går ned på kvaliteten" av signalet, samt at volum kun kan dempes ned 49,5 db fra max'nivå. Dersom man har behov for et lavere min volum så løser man dette med å dempe det analoge signalet før utgangene med å flytte interne jumpere. Dette er også beskrevet i manualen til Transporter. Valgene er 0 db/-10 db/-20 db/-30 db demping. (Kun RCA utgangene, balanserte utganger må dempes med dempeledd før effektforsterker.)

Jeg har brukt transporter som forforsterker en del, koblet rett i effekforsterer og videre til mine B&W 801 ht. Er kjempefornøyd med denne løsningen! Har du andre kilder med digital lydutgang så kan disse også kobles til Transporteren.
    (Holder nå på å bygge om hovedanlegget til hjemmekino men Transporteren blir da forforsterker i anlegg nr 2 som blir det dedikerte musikkanlegget.)

Lyd og bilde har også testet dette: Test av Logitech Transporter / Lyngdorf SDA2175 - Tester - Lyd og Bilde

Hvorvidt man velger å gå for Transporter eller SB med ekstern DAC avhenger av ønsket lydbilde, pris, osv. Andre bruker forforsterker som mellomledd, men min erfaring er at den er helt super som transport og forforsterker.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiai, Transporteren som forforsterker rett på en effektforsterker, og med gigabyte på gigabyte med musikk et tasteklikk unna -- dette høres jo kjempespennende ut! Nå ble jeg med ett litt mindre trist å se cd-spilleren tusle ut døra ut døra. Neste steg nå blir å selge Primare-settet, for så å finne en grom effektforsterker og den billigste Transporteren jeg klarer. Når det er i boks, går cd-ene via ripping til bruktmarkedet. Jeg gleder meg!

Takk for hjelpsomme svar

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir morro å følge med videre!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spennene dette her. Mulig jeg går for Transporter pluss en av disse Emotiva-effektforsterkerne. I så fall blir det en sykt mye billigere løsning enn hva jeg hadde forestilt meg på forhånd

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, de emotiva sakene ser jo veldig fine ut for pengene, men er usikker på hvor bra de er jf andre saker i prisklassen de kommer opp i etter en billett over sjøen og når staten har fått sitt.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er i boks, går cd-ene via ripping til bruktmarkedet. Jeg gleder meg!
    Sikker på at det er så lurt (eller lovlig) da...:twisted:

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Sikker på at det er så lurt (eller lovlig) da...:twisted:
    Lovlig er det, men om det er lurt er jo en annen sak ;-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok bra. Jeg kastet ut cdspilleren (og mange hundre CDer) for tre-fire år siden til fordel for squeezebox og ekstern DAC - har aldri sett meg tilbake.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting: Hva om man benytter Transporteren som forforsterker, og vil bruke andre lydkilder som f.eks. Playstation 3? Etter det jeg så var det ikke særlig mange innganger på baksiden av Transporteren..?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting: Hva om man benytter Transporteren som forforsterker, og vil bruke andre lydkilder som f.eks. Playstation 3? Etter det jeg så var det ikke særlig mange innganger på baksiden av Transporteren..?
    Hvor mange inganger trenger du? (Hvilke komponenter skal du koble til?
    Digitale innganger: Koaksial, optisk, BNC S/PDIF, og balanserte AES/EBU-innganger som kan brukes til å drive DAC, nettverksstrømming, eller gjennompassering

Spesifikasjoner: http://www.logitech.com/index.cfm/sp.../3163&cl=no,no

Du kan jo også lese/vurdere litt rundt det å velge digital ingang/kilde her: http://www.slimdevices.com/documenta...ners-Guide.pdf

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var primært rca-kilder jeg tenkte å bruke, og de så det dessverre ut til å være få av på baksiden. Men så lenge det finnes de digitale, kan jeg jo alltids forsøke å se om jeg får koblet opp PS3-en med en slik en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •