Program/utstyr for måling av frekvensgang - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Går det virkelig ikke an å endre oppløsning? Jeg synes den er for grov - frekvensgangen går opp og ned som en jojo.
    Du må huske at det er rommet som blir målt, når man måler et sinus-sweep. Jeg vil tro at du blir lettere sjokkert om du målte rommet ditt. Rommet må være helt lyddødt for å få en helt jevn kurve. Siste måling viser jo at 90 % er innenfor +- 3dB og det er vel kanskje ikke så ille i et rom som er møblert som en vanlig loftstue? En måling som ikke er lagt ut viste meg at om jeg flyttet sub'en ut fra veggene, mellom høyttalerene omkring 1 meter fra bakveggen, ble frekvenskurven verre en noengang under 100 Hz. Og det er i følge eyefi en anbefalt plassering hvis man har en god sub (som jeg antar min er). Ved å endre fasen tilbake til 0 grader, ble også kurven mye verre en den nå er. Så jeg har fått noen interresant erfaringer den siste uke.

Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    En annen ting er at jeg ville skalert litt annerledes - frekvensgangen ser mye værre ut enn din oppfattelse av lyden (er jeg sikker på).
    Hva mener du men 'skalert annerledes' ?

Jeg tror ikke en 'dårlig' lydkurve automatisk betyr dårlig lyd, man får aldri klassifisert kvaliteten, bare arbeidsforholdene til utstyret. I mitt tilfelle var jeg på jakt etter en årsak til at taksteinene klirret når jeg spilte kino. Det kunne vært en kjemperesonans ett sted.

Det spiller bra uansett hvis man bare har gode høyttalere og bra elektronikk og følger enkle regler for plassering. Jeg hadde som hovedmål å bli kjent med de akustiske forholdene i kino'n min. Og det har jeg på lang vei oppnådd nå. Må også stikke fingern i jorda, og anta at et måleinstrument til 2000 kr ikke kan oppså samme oppløsning og muligheter til profesjonelt utstyr som helt sikkert finnes hos proffe lydinstallatører.

Noe annet som jeg oppnådde var å stille inn nivået på alle surroundhøyttaleren, og jeg korrigerte faktisk opp til 3 db som jeg ikke klarte å høre pga at at alle 6 høyttalerne ikke er identiske.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Program/utstyr for måling av frekvensgang

Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Kunne tenkt meg å skaffe utstyr for måle og kalibrere lydrommet mitt. Regner med at det går ann å starte med en cd e.l. som gir sinus sweep i alle frekvensområder og en lydtrykksmåler.

Hvor skaffer man seg slikt, og er det noen som vil anbefale en slik måte å gjøre ting på ?

Som datamann hadde det sikkert vært kjempekult å hatt et PC-program som brukte lydkortet for å sende ut lyd og så bruke en mikrofon til å måle responsen. Er det noen som vet noe om dette ?

Hilsen Bjørn-Willy
    Sjekk dette programmet: www.winmls.com

utrolig bra verktøy !

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du trenger en god mikrofon ?

Hvilke praktiske erfaringer har du om dette ?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •