Har HDMi noe å si for lydkvalitet, eller er det kun bilde...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har HDMi noe å si for lydkvalitet, eller er det kun bilde...?

Om man setter en HDMI-kabel mellom forsterker og dvd/cd-spiller, vil musikk via brentplater også bli bedre kvalitet på, eller er det kun bilde på filmer som blir bedre?

Hva gir best lydkvalitet:
    Brentplater som man spiller via en dvd-spiller som tar brentplater, eller usb-penn man stikker i dvd-spilleren?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hdmi og vanlige analoge kabler kan du sende hd lyd.
    Med hdmi må disse signaler dekodes av en digital-analog konverter til analog.
    Med vanlige analoge kabler dekodes lyden i cd/dvd spilleren til analog og sendes da til forsterkeren.
    Lyd må dekodes fra digitale bits til analog før du kan høre musikk.
    Kvaliteten på digital-analog konverteren bestemmer følgelig lydkvaliteten i stor grad, så om du får bedst lyd analogt fra din cd spiller, eller digitalt inn i din forsterker avhenger av hvilken komponent har den bedste konverter.
    Prøv deg frem. Selve kablen betyr minimalt.
    Det ville hjelpe hvis du forteller hvilket utstyr du har...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Har en HK970 forsterker og B&W høyttalere.

Men jeg forstår ikke det språket du snakker på. Er gresk for meg. For at jeg skal forstå hjelper det om jeg får ja eller nei (evt. med forklaring bak, eller det spørs o.l) direkte på det jeg spør om.

Hjemmekino - DVD-spiller | Hi-Fi Klubben: NAD T517 DVD-spiller
    Jeg vurderer å kjøpe denne NAD-dvd-spilleren fra Hifi-klubben, (da jeg har fått tips om at lyden blir bedre om jeg spiller brentplater gjennom dvd-spiller til forsterker, enn gjennom laptopen med et ekstern Creative billig-lydkort til forsterker. Lyden er litt lav og utnytter forsterkeren dårlig når jeg spiller gjennom laptopen.)

Ser at NAD-dvden har sånn USB-inngang, og derfor lurte jeg på hva som gir best lyd: Musikk fra USB-penn, eller musikk fra brente plater jeg spiller av på samme spillern? Eller utgjør det ingen forskjell? Om det ikke blir verre lyd, så er jo usb-penn noe å satse på fremfor plater synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk heller pengene på et åkei eksternt lydkort til din laptop. Å brenne plater for å høre på musikk på en DVD spiller er bare tungvint, og vil tro du går ganske fort lei den løsningen. Du vil nok ikke merke noe forskjell i opplevd lydkvalitet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Om man setter en HDMI-kabel mellom forsterker og dvd/cd-spiller, vil musikk via brentplater også bli bedre kvalitet på, eller er det kun bilde på filmer som blir bedre?

Hva gir best lydkvalitet:
    Brentplater som man spiller via en dvd-spiller som tar brentplater, eller usb-penn man stikker i dvd-spilleren?
    det kommer helt an på hvilken dvdspiller du velger. en cambridge f.eks vil gruse de aller fleste "billige" lydkort i lydkvalitet. OG; hvor komprimert dine filer er. om en låt er 2mb stor mens den originalt var 70-100mb vil du aldri få tilbake originalen uansett hvor bra lydkort/dvd/cdspiller du har! komprimert musikk i mp3 format er, og blir, crap i forhold til originalen. selv legger jeg all min musikk over i wav format, ukomprimert, både på pc og mp3 spiller. jeg får plass til langt færre låter men herregud så mye bedre lyden blir :-)

om man passerer ett par tusen kr i lydkort begynner det å ligne noe. bruker selv ett RME Hammerfall DSP 9632, til over 4`, og det er helt sjef. Men ett eksternt lydkort til 500 kan IKKE måle seg med lyden fra en anstendig dvdspiller, selv i stereo. HK har og dvdspillere som låter bra på stereo. temmelig mye bedre enn ett normalt lydkort. og du får ett godt bilde i tillegg.. DVD-spillere | Hjemmekino | Soundgarden

Men ettersom jeg ser du har en stereo forsterker bruker du stereo utgangene på dvdspilleren til forsterkeren. forsterkeren din har IKKE HDMI så det kan du glemme. send bildet til flatskjermen din via hdmi og lyden til forsterkeren via en god stereokabel.

mange dvdspillere har jo og usbinngang. brenn din musikk på dvdplater og nyt den på en god dvdspiller. det er mitt ubetingede råd. gi blaffen i ett eksternt lydkort om du absolutt ikke trenger det til andre ting.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Men jeg lurte jo også på hva som gir best lyd:
    Musikk fra USB-penn, som man stikker inn i DVD-spilleren.
    Eller brentplater, som man spiller av med samme DVD-spiller.

Nå har jeg endelig lært meg at blu-ray også tar brentplater, dvd-er og cd-er, trodde den bare tok blu-ray jeg....så lite vett har jeg på ting. Og da vurderer jeg kjøpe meg en blu-rayspiller istedet for DVD-spiller. Det er hovedsakelig musikk jeg bryr meg om, men om jeg kan få blu-ray-mulighet på kjøpet, så kjøper jeg vel heller det?

Spørsmålet om DVD-spiller i første avsnitt gjelder også Blu-ray-spiller, om de spillerne har usb-inngang da....

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker brenntcd eller usb-penn blir resultatet akkurat det samme hvis du spiller av via samme spiller. Lydkvaliteten avhenger av filene du bruker/brenner fra. Hvis du f.eks har en mp3 fil så vil ikke den få bedre lyd fordi du brenner den på cd.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Hvis du bruker brenntcd eller usb-penn blir resultatet akkurat det samme hvis du spiller av via samme spiller. Lydkvaliteten avhenger av filene du bruker/brenner fra. Hvis du f.eks har en mp3 fil så vil ikke den få bedre lyd fordi du brenner den på cd.
    Hvordan fikser man at mp3-ene på datamaskinen blir f.eks. wma eller bedre lydkvalitet på? Da kan jeg jo ordne sangene til bedre lydkvalitet før jeg brenner på plate eller overfører på usb, ikke sant?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fikser man at mp3-ene på datamaskinen blir f.eks. wma eller bedre lydkvalitet på? Da kan jeg jo ordne sangene til bedre lydkvalitet før jeg brenner på plate eller overfører på usb, ikke sant?
    Det er ikke mulig å gi låtene bedre lydkvalitet enn det de har. Musikk i mp3 format kan ikke få bedre lyd enn det de har fra før. Hvis du skal ha bedre lyd må du kjøpe deg musikken på cd eller laste ned i bedre kvalitet enn mp3. Når en cd blir konvertert til mp3 mister du masse lydinfo, det er ikke mulig å få denne infoen igjen ved konvertering fra mp3 til noe annet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sagde tidligere, man kan gjøre druer om til rosiner, men ikke gjøre rosinene druer igjen......
    En sang inneholder kanskje ca. 825 kbps, ved å komprimere dette til 320 kbps kaster du bort bits, disse kan du aldrig få tilbake. Okay, det er vanskeligt å høre forskjell, men forskjellen er der uansett.
    Derfor ripper vi cd´er til Lossless, AppleLossless, WMA, Flac f.eks. slik at all info er tilstede, men pakket i en zip fil. Når du da spiller cd´en på pc´en, eller brenner den på en cd rom får du 100 % originalen.
    Senere kan du da kopiere og konvertere de albums du vil til mp3 for bruk på en IPod el. lign. Disse kan også brennes, men da som mp3.
    Kvaliteten av lyden avhenger av dac´en du bruker til å konvertere lyden til analog, selv mp3 kan lyde veldig bra med en god dac. Da bruker du digital ut på cd spilleren til en dac, og analog ut fra dac´en til din forsterker.
    Her er eksempel på en billig og god dac : Beresford Media & Electronics

Ditt spørsmål er legitimt, men, du starte med "basic", ikke tenke best lyd fra usb eller brente plater, lyden avhenger jo av i hvilken kvalitet du har brent platen, skjønner du?
    Jeg sluttet å bruke cd spiller for 2 år siden, har all musikken på pc.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels Nielsen:

" ikke tenke best lyd fra usb eller brente plater, lyden avhenger jo av i hvilken kvalitet du har brent platen, skjønner du?"
    -->Ja.

"Jeg sluttet å bruke cd spiller for 2 år siden, har all musikken på pc."

Så du mener jeg skal laste ned wma-filer istedet for mp3-filer?

Jeg spiller musikken fra pc-en nå (mp3) og lyden blir ikke bare klarere med originalCDplater, men høyere volum ut i høyttalerne. Derfor tenkte jeg at det er datamaskinen som gjør at det blir lavt volum, og at det vil bli høyere på brentplate. (Jeg brenner bare sånn at det er plass til 10-15 sanger, ikke sånn at det er plass til kjempemange sanger... vet ikke hva forskjellen heter, eller om forskjellen har noe med lyd å si...)

(Dac, aner jeg ikke hva er.)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken din blir ikke nødvendigvis bedre om du laster ned WMA, som forøvrig er en komprimeringsstandard og en direkte konkurent til MP3. På de filer man laster ned i dag ligger bitrate på mellom 320 og 192 kbs, disse tallene trenger du ikke bry deg så veldig mye om, men i disse bitratene så er det ikke noe forskjell på wma og mp3. Å brenne MP3 ut på plater og spille de av på en DVD eller BluRay spiller kan nok sikkert gi høyere lyd på stereoen din, men hvis du bare skal spille musikk ville jeg heller sett på om det er noen instillinger du kan gjøre på din PC for å gi høyere lyd fra PC til stereo. Hvis det ikke er mulig å presse ut mer fra din PC så ville jeg prøvd å kjøpt meg et eksternt USB lydkort. ASUS har et relativt greit lydkort som heter Xonar U1 Asus Xonar U1 - Lydkort - Finn beste pris hos Prisguide.no er du misfornøyd med dette er det bare å levere tilbake igjen. Det er i prinsippet ikke noe forskjell mellom en BluRay spiller og en DVD spiller hvis du skal brenne lyd CD. Men hvis du skal brenne data CD med MP3 på, så er det ikke alle BluRay spillere som klarer å lese disse, mens mange, om ikke de fleste nye DVD spillere gjør dette. Det betyr at du kan få flere hundre sanger på en CD eller DVD i samme kvalitet som om du skulle brenne de ut som lyd cd og bare få plass til 10-15 låter. Sånn som jeg forstår problemet ditt så er du ute etter høyere lyd på stereoen din på MP3 låtene dine, ikke nødvendigvis bedre kvalitet. Derfor kan ikke jeg anbefale deg å kjøpe DVD spiller eller BluRay når det du egentlig trenger er en MP3 spiller.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrPaulus
    ville jeg heller sett på om det er noen instillinger du kan gjøre på din PC for å gi høyere lyd fra PC til stereo.
    Er ikke mulig stille inn mer, og lydkort vil jeg ikke ha, da jeg er ute etter noe som kan spille av DVD også Det er musikk-DVD-er det går på her, når jeg en gang ser DVD..

Det er i prinsippet ikke noe forskjell mellom en BluRay spiller og en DVD spiller hvis du skal brenne lyd CD. Men hvis du skal brenne data CD med MP3 på, så er det ikke alle BluRay spillere som klarer å lese disse, mens mange, om ikke de fleste nye DVD spillere gjør dette. Det betyr at du kan få flere hundre sanger på en CD eller DVD i samme kvalitet som om du skulle brenne de ut som lyd cd og bare få plass til 10-15 låter.
    Jeg brenner ikke sånn data-CD med mange sanger, kun 10-15 låter. Det hadde også vært greit å hatt en blu-rayspiller om musikkDVD-er blir å få kjøpt i full HD.

Sånn som jeg forstår problemet ditt så er du ute etter høyere lyd på stereoen din på MP3 låtene dine,
    Ja, de som jeg brenner på plate med 10-15 sanger. (+ mulighet for å se DVD.)

ikke nødvendigvis bedre kvalitet.
    Hvis kvaliteten skal bli bedre på sangene jeg laster fra nettet til PC-en er det kun DAC som hjelper da? Har ingenting med avspillings"bokser" å gjøre?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener jeg skal laste ned wma-filer istedet for mp3-filer?
    wma har bedre lydkvalitet en mp3 ved lavere bitrate.
    feks 128 kbps wma er bedre en 128 kbps mp3
    ved høyere bitrate blir mp3 bedre en wma
    (også fordi wma ikke går lengere en til 192Kbit men ved over ca 160 kbps så blir mp3 bedre resultat en wma)
    Kvalitet mp3 avgjøres i bitrate (hvor sterk komprimering)
    For å vise kbps og noen tall for kvalitet mp3------->
    64 kbps - holder til tale men gir dårlig musikk ,
    96 kbps - lavkvalitet musikk eller god talekvalitet
    128 kbps - grei kvalitet til musikk men ikke stor kvalitet over lyden.
    160 kbps - litt bedre lyd men fortsatt lav kvalitet
    192 kbps - ok god kvalitet
    224 kbps - bra kvalitet
    320 kbps - høy kvalitet som mp3
    320 kbps til 640 kbps (freeformat mp3 ) meget høy kvalitet men ikke mange avspillere som støtter så bra lyd.
    og igjen vil det for hver bitrate også kvalitet bli bra bedre best ut fra om mp3 er encodet (laget fra CD til mp3 fil som )
    VBR-----> Variabel bithastighet
    AVR-----> Gjennomsnittlig bithastighet
    CBR-----> Konstant bithastighet

Desto hardere en mp3 er komprimert (lavere bitrate) jo lavere blir volum blir det.(+ mindre dynamikk og detaljer i lyden)

DAC er digital til analog convertering og all lyd på CD , DVD , mp3 , wma osv.
    Lydfiler på pc/plate er digitale og må konverteres til analogt.
    Det sitter DAC i pc , enkelte forsterkere , recivere , CD/DVD og fleste Blu Ray spillere , eksterne DAC man kjøper osv og hvor bra en DAC er vil også avgjøre om kvalitet lyd.

Første og beste forbedring av mp3 lyd er å benytte seg av beste kvalitet mp3.
    Først da mp3 ikke gir deg det du ønsker kan du tenke på bedre DAC (enten som ekstern , bytte lydkort i pc eller bedre reciver)
    eller satse på lydformater med bedre kvalitet om du har avspillings muligheter til dette.

(avspiller man 128 kbps mp3 så er ikke løsningen å kjøpe ekstern DAC til 7000,- kr)

Om du avspiller fra pc der du tar lyden analogt ut til forsterker/reciver) vil ditt avspillings software også kunne variere stort i lydopplevelse eller kvalitet på lyden du hører.
    VLC eller Media monkey er feks ok og bra men bruker du feks Windows media player vil det gi deg dårligere lyd.

Hvis kvaliteten skal bli bedre på sangene jeg laster fra nettet til PC-en er det kun DAC som hjelper da? Har ingenting med avspillings"bokser" å gjøre?
    Kvaliteten på det du laster ned vil avgjøre kvaliteten på avspillingen.
    Den som har laget mp3 og tilrettelagt så du kan laste ned har laget denne mp3 filen ut fra bitrate (lavere bitrate jo dårligere) + om lyden er laget som CBR /AVR/VBR bitrate.
    (jo sterkere komprimering jo mindre plass i MB tar mp3 fil men også kvalitet vil bli redusert ut fra hvor sterk denne komprimeringen blir)
    Kvaliteten kan ikke økes eller bedres utover den kvalitet den er laget som så din prioritering bør bli å laste ned beste kvalitet eller er aktuelle mp3 ikke av noen tilfredstillende kvalitet så lete andre steder om du kan finne samme ønsket mp3 men i bedre (og helst beste) kvalitet mp3

(Jeg brenner bare sånn at det er plass til 10-15 sanger, ikke sånn at det er plass til kjempemange sanger... vet ikke hva forskjellen heter, eller om forskjellen har noe med lyd å s
    mp3 er i første omgang fordelaktig pga formatet tar liten plass + lydtapet behøver ikke bli så enormt sett i forhold til CD selv om mp3 tar bare en liten del lagringsplass sett i forhold til CD(cda).
    Siden du ikke utnytter plate (bare 10-15 sanger) bør du jo laste ned musikk av bedre kvalitet som feks FLAC som gir like bra kvalitet convertert og brent til CD som en vanlig CD plate

mp3 på en CD vil ca kunne romme 120-140 sanger
    mp3 på en DVD plate vil kunne romme ca 1000 sanger

mp3 brent som 10-15 sanger på plate er dårlig utnyttelse av plate.
    mp3 convertert og brent som vanlig musikk CD (cda) gir ikke bedre kvalitet lyd en mp3 er i utgangspunkt men tar bare stor plass.
    (fordel mp3 brent som CD (cda) er at platen vil kunne avspilles i alle avspillere som avspiller CD men mp3 brent som mp3 vil bare kunne avspilles i spillere som støtter det (feks de fleste DVD , Blu Ray , bilstereo + + +)

det er ingen forskjell kvalitet om mp3 er på USB minne , harddisk eller plate

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig bra hygen.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke diskusjonen også oppe her:.........?
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...r-blu-ray.html

Med mp3 i "gjennomsnittskvalitet" så kommer det an på ett fett om du brenner det ut på plate eller spiller det av via usbstick. Det mest praktiske er selvfølgelig USB (spesielt hvis du har spiller med usbinngang i bilen også)
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    er ikke diskusjonen også oppe her:.........?
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...r-blu-ray.html
    Stemmer det
    forskjell er det at denne har vært diskutert siden 10.02
    og den du lenker til er fra i går.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar Hygen =)

Ser nå på sangene mine at noen ar mindre enn 128kbps, og noen mye mer. Takk for at du lærte meg hva som var best

Men jeg forstår ikke helt det med analog og digital lyd. Fra hvilke maskiner spilles hva, og hva er analogt eller digitalt best til?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar Hygen =)

Ser nå på sangene mine at noen ar mindre enn 128kbps, og noen mye mer. Takk for at du lærte meg hva som var best

Men jeg forstår ikke helt det med analog og digital lyd. Fra hvilke maskiner spilles hva, og hva er analogt eller digitalt best til?
    Er vel mange som kan forklare dette godt men skal prøve å skrive det enkelt.

All digital lyd (lydfiler , CD,DVD,Blu-Ray,digital radio lyd , digital tv lyd osv)
    må gjøres om til analogt før lyden sendes til høytalerene.
    De fleste som ønsker best lyd lar de beste komponent gjøre digital til analog converteringen (DAC)
    Om ikke avspilleren (cd , dvd spilleren osv) er best egnet til DAC behandlingen så må lyden sendes digitalt til ett annet komponent som gjør denne jobben bedre.
    Digitalt blir da å overføre lyd med HDMI , Optisk kabel , Coax kabel , over nettverk(trådløst/kablet) firewire / USB , denon link

Et annet komponent som gjør denne DAC jobben om ikke avspiller blir valgt kan være en reciver , en forsterker med digital inngang , en CD spiller med digital inngang , en ekstern DAC osv

Så kort å godt må all digital lyd gjøres om til analogt å differanse mellom hvem og hva som gjør denne jobben avgjør resultat av lyd.
    Hvor bra DAC ? ut fra utstyr(HiFi) så har de fleste ok , bra , meget bra DAC i sitt HiFi men har man meget høye krav og har feks høytalere som kan gi den økte differanse fra bra DAC til meget bra DAC så ser jeg en verdi og innvistering i en bedre DAC om man ikke har noen serlig bra fra før.

For mp3 avspilling så er ikke DAC det som gjør underverker da feks bedre bitrate vil gjøre mye større kvalitetseffekt en hvem DAC og hvor bra
    (+ lager man sin mp3 eller bedre format selv så er det jo gratis å det er ikke DAC)

Sitter man uten en eneste tilfredstillende DAC i sin HiFi så er ikke bare ekstern DAC løsning men også skifte av reciver eller DVD spiller osv løser det problemet.

Man har DAC for lyd men også DAC for video
    Digital-to-analog converter - Wikipedia, the free encyclopedia

Digital audio - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også enkelt beskrive digital lyd som 0 og 1, mens analoge signaler går i bølger. Se dette bildet feks:
    http://www.webbasedprogramming.com/T...Gurus/f4-1.gif

Du kan se øverst den analoge bølgen, som en så må forsøke å gjennskape så godt som mulig med digitale signal ( den hakkete linjen under)

Hvor godt denne endringen blir gjort, vil ha innvirking på lydkvaliteten, men om du tar sangene dine som har under 192 kbps og finner nye som har 192 eller høyere, vil dette hjelpe deg mest og raskest.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •