Romakustikk, plassering og korreksjon - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  1
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 170 av 170
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei
    Har tenkt på å kjøpe noen akustikkplater men vet ikke helt hvordan det fungerer.
    Altså når jeg ser feks på film så på høyre side får jeg litt sånn surround følelse(har bare stereo)kan høre ting komme fra siden og slikt.
    Mens på venstre side er det ikke slik.Vil jeg da få mere surround følelse av å henge opp noen plater på venstre vegg?
    Det er mur i sidevegger,tak og gulv.Mens bak ht og sweetspot er det tre og gips.
    Håper noen skjønner hva jeg mener.Romakustikk, plassering og korreksjon-untitled-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å dempe første refleksjon på venstre veggen med akustikkplater vil nok bidra positivt ja - uten tvil.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde endelig klart å få lyden jeg ville i oppe i stuen, så flyttet jeg ned i kjellerstuen og da er det pån igjen med plassering.
    Kjellerstuen ser slik ut:
    Romakustikk, plassering og korreksjon-kjellerstue-jpg
    Stuen oppe er ganske identisk med kjellerstuen, men jeg hadde da plassert anlegget slik at jeg hadde høytalerne foran vinduene. Nå har jeg lyst å sette opp prosjektor og lerret, og da passer de bedre på veggen jeg har plassert de nå. Tidligere (som noen kanskje har lest om i andre tråder her) slet jeg med at jeg syntes vokal og elgitar ble litt mørk i lyden. Nå sliter jeg med det motsatte, spesielt elgitar og skarpe lyder blir meget skarpe og jeg får nesten vondt i ørene. Lyden er ikke spesielt behagelig å høre på lengre. Noen ideer på hva jeg bør gjøre?
    Sist endret av Kjetil-A; 08-26-2014 kl 14:02 Begrunnelse: skriveleif

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den plassering av høyttalerne og sitteplassen så ikke god ut. Her vil jeg anbefale deg en annen plassering før du gjør akustiske tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det bli bedre om jeg flytter høyt. slik at de står med vinduene bak seg i stedet, eller er det andre plasseringer som kan være bedre?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjetil-A Vis post
    Vil det bli bedre om jeg flytter høyt. slik at de står med vinduene bak seg i stedet, eller er det andre plasseringer som kan være bedre?
    Det vil nok være bedre ja. Eller plassere høyttalerne på hver side av et av hjørnene i rommet. Det er flere muligheter der, men ville nok tro at hjørnet nede til venstre i skissen er den beste. Da flytter du bare sofaen litt venstre i forhold til hvor den står nå (foran den omvendte V'en). Jeg ville ha prøvd det aller først og deretter foran vinduene som du nevner. Hva som er totalt sett den beste plasseringen er umulig å si før man har prøvd og det er alltid en fordel å måle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor høyt skal bakhøyttalerne henge?
    finner veldig sprikende info når jeg søker på nettet.
    (ørehøyde, 60-90cm over ørehøyde, 45 grader i forhold til ørehøyde etc.)

hjelp!
    det er vegghøyttalere som kan vinkles i alle retninger.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har svart på det selv. Bakhøyttalere skal være 60-90 cm over ørehøyde. Det er slik man mikser med. Mener de ikke skal vinkles nedover, men peke rett frem.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er bruken? Musikk eller film?

Høyt opp er uansett å foretrekke, da dette gir jevnest lydfordeling mellom de ulike lytteposisjonene du måtte ha. Men det er ikke alltid det er mulig, f.eks. jeg har et skråtak som gjør at jeg må ha dem i ørehøyde.

Det er generelt sett to skoler når det gjelder bakhøyttalere: Direktestrålende eller ambient. I hovedsak er film mikset for å ha diffuse bakkanaler. Få høyttaleren høyt, og la siktelinjen gå over hodene. Målet er å skape et diffust rom bak hvor bare lyden er, uten distinkte kilder. Men jeg har hørt flere filmer, som åpenbart har en miks som legger opp til mer kontrollert direktelyd i bakkanalene.

Multikanals musikk er generelt sett motsatt. Der bruker man bakkanalene aktivt som en del av musikken, og man legger opp til at man har høyttalere som spiller rett inn i ørene for å gi renest og tydeligst lyd. Her også er det unntak: Enkelte multikanals opptak er kun en innspilling av akustikken (f.eks. klassisk), og da vil ambiente høyttalere fungere godt.

Det er et element av smak og behag i dette også. Jeg heller mer mot direktespillende bakhøyttalere fordi jeg liker klarheten lydbildet dette gir, mens følelsen av atmosfære i lyden er bedre med ambinent lydoppsett.

Kan også kommentere at i systemer som Dolby Atmos endrer hovedreglene for bakkanaler. Før var det generelt anbefalt av Dolby at bakhøyttalerene skulle være ambiente, mens i Atmos bør dem være mer direktestrålende (slik at de ikke drukner i summen av alle høyttalerene).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0