Romakustikk, plassering og korreksjon - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  1
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 170
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Skla man frøsst skvire leif, så hvroffor ikek i enn tråtitel?
    Riktig det.

Takk for kjapp korrigering.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kom 2 ganger, gitt....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende.

Jeg mener det er viktig å betrakte et system både som småsignal og storsignal. Det du beskriver her er definitivt forholdet mellom småsignal og storsignal, og om den forskjellen dominerer har man definitivt tøyd grensene langt over evne.

Det som skjer inne i røret er ikke så veldig interessant ift plassering av høyttaleren. Ut av røret kommer i hovedsak en kraftig luftstrøm. Utenfor røret dannes en kule av overtrykk/undertrykk som gradvis konverterer til en lydbølge. Porten er mer isobarisk med avrundede ender, men luftens masse og hastighet vil være den dominante faktoren ift hvor stor denne sfæren blir. Det at lufthastigheten langs veggene blir større om porten ikke er avrundet har ikke så mye å si, fordi trykkforskjellen rundt kanten av portene vil også være såpass mye større at lufthastigheten der også blir større. Men hvordan ulike porter oppfører seg rent spesifikt er en helt annen diskusjon, jeg mener man ikke skal ta spesielle hensyn til dette ved plassering av høyttalere.
    Du skal ikke mye opp i nivå før lyden ut fra en bassport går fra symetrisk til asymetrisk kurve. Vi snakker om meget moderate amplituder. Strengt tatt virker en port, kun ved èn gitt amplitude/flowrate.

Hastigheten langs portveggen blir ikke høyere, uten avrundede porter, den blir lavere. Det du oppnår ved avrundede porter, er ett jevnere forhold mellom flowen langs veggen, og det som skjer i sentrum. I praksis går hastigheten langs veggen opp, når portene blir avrundet.

Grunnen til at jeg mener dette har betydninger er at jo større asymetri du har ut av porten, jo lengre vil det gå før den sfæriske bølgefronten får etablert seg. skikkelig. Med andre ord trenger du større avstand til veggen, om forholdet er veldig skjevt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Du skal ikke mye opp i nivå før lyden ut fra en bassport går fra symetrisk til asymetrisk kurve. Vi snakker om meget moderate amplituder. Strengt tatt virker en port, kun ved èn gitt amplitude/flowrate.
    Jeg må tilstå at jeg har mine tvil om riktigheten av dette. Erfaringsmessig genererer ikke en slik port særlig mye 2. eller 3. harmonisk forvrengning. Om en asymmetrisk trekantpuls genereres ved nær sagt alle nivåer ville det slått kraftig ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må tilstå at jeg har mine tvil om riktigheten av dette. Erfaringsmessig genererer ikke en slik port særlig mye 2. eller 3. harmonisk forvrengning. Om en asymmetrisk trekantpuls genereres ved nær sagt alle nivåer ville det slått kraftig ut.

Tingen er at vi ikke reagerer så mye på dette ved så lave frekvenser, men det er blitt konkludert med at symetrisk firkant er å foretrekke. Altså avrundede porter.

Skal se om jeg finner paperene på dette til deg. Har du en mailadresse jeg kan sende til?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Sounds Of Science sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essential
    Legger inn ett innlegg her, muligens litt malplassert:

Er det noen som kan peke meg i retning av informasjon vedrørende førsterefleksjoner, hvorfor HT med bakfyrende bassport må dras ut fra vegg pga refleksjoner etc? Helst i retningen av "lekmanns" nivå. Har middels matte og fysikk kunnskaper så denne tråden blir veldig over mitt hode

EDIT: Ser på realtraps nå. Mye god informasjon for "dummies" som meg. Er fortsatt interesert i mer info tho

Förstareflektioner är direktionella och består av medel och höga frekvenser, vilket gör att de inte kräver lika tjocka saker som åtgärder för basen. Däremot är det desto viktigare var de sitter - att dämpa ett helt rum eller en hel vägg är inget som rekommenderas. För att finna dem så kan man använda sig av den s k spegelmetoden. Vad gäller "bakfyrende bassport" så har det med s k basstöd att göra, vilket är något helt annat. Men visst är högtalarpositionering viktigt och en av de absolut första åtgärderna vad gäller rumsakustik. :-D

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

jeg lastet ned ein db måler,på min lg optimus x 2.men først tok jeg romkorreksjon med mikrofon,så gikk jeg inn manuelt på hjemmekinoforsterkeren,satte høytalerene på small,satte alle på 80 hz,så tok jeg tlf min og sjekket, at jeg fikk samme db på alle høytalere+subbene, og dette funket utmerket

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    jeg lastet ned ein db måler,på min lg optimus x 2.men først tok jeg romkorreksjon med mikrofon,så gikk jeg inn manuelt på hjemmekinoforsterkeren,satte høytalerene på small,satte alle på 80 hz,så tok jeg tlf min og sjekket, at jeg fikk samme db på alle høytalere+subbene, og dette funket utmerket
    Ja dette var nyttige opplysninger i denne tråden:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja dette var nyttige opplysninger i denne tråden:-D
    Minst likke nyttig som ditt innlegg...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Minst likke nyttig som ditt innlegg...
    Det har du helt rett i !!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakoverrettet bassport må ikke blokkeres. Portens lengde er nøye avstemt. Dersom man ser på portens areal kan man beregne forholdet mellom dens areal og arealet av området bak høyttaleren der luften skal transporteres videre. I prinsippet kommer det ikke lyd ut av porten men luft. Det er ikke to sider av samme sak. Luften som passerer ut og inn av porten danner et vekselvis overtrykk og undertrykk i et område utenfor porten, og det er der selve lyden dannes.

Det som med andre ord er viktig er at det er plass til denne over/undertrykk-kulen av luft.

Vi må med andre ord ha plass til:
    A: Betydelig større areal enn selve porten så den ikke forlenges av veggen bak.
    B: Plass nok til overtrykkssonen som kommer som følge av selve portens funksjon.

Det finnes en tommelfingerregel innen høyttalerdesign som tar hensyn til dette. Den går på at man skal ha minst portens diameter mellom porten og tilstøtende flate. Imidlertid gjelder dette inni kabinettet, og der har vi et par faktorer vi ikke har utenfor. Den ene er at porten normalt ikke munner ut i en plate i selve kassa. Det gir mer plass for selve overtrykkssonen. I tillegg vil støy som følge av turbulens være mindre hørbar inne i kassa enn utenfor.

Arealet av selve porten tilsvarer arealet man har langs kanten av porten når høyttaleren befinner seg 1/4 av portens diameter fra veggen. Det betyr at en 5cm port plassert 5cm fra bakvegg og en 7,5cm port plassert 7,5cm fra bakvegg vil ha omtrent samme areal (ca 4 ganger portens faktiske areal) på luftens smaleste passasje etter porten.

Når luften kommer ut av porten danner den som nevnt en kule av over og undertrykk. Størrelsen på denne, og hvor langt fra kabinettet den havner, avhenger av portens areal. Her er også forholdet rimelig lineart. En grei tommelfingerregel her kan være å også gi høyttaleren omtrent samme avstand som portens diameter.

Jeg synes imidlertid dette er å pushe grensene for begge tilfeller, derfor vil jeg si: Gi høyttaleren ca 2 ganger avstanden jfr portens diameter. 5cm port gir 10cm avstand. 7,5cm port gir 15cm osv.

Hva om man har 2 porter? La oss si det sitter 2 stk 5cm porter klin inntil hverandre. Da ville jeg plassert høyttaleren 20cm fra bakveggen. Om de sitter med 10cm eller mer mellomrom (15cm senter-senter for 5cm porter) holder det med 10cm.

Så om jeg har 2 porter på røffe 90mm og c-c mellom dem på 160mm, så bør det fungere greit med ca 36cm. Kjører nå med 39cm.

Har jeg tatt feil om jeg sier at dette har også mye med hvor massiv veggen bak er? Ser da bort i fra luftstrømmen, men tenker mer på rom bidraget.
    Høyttalerne står nå 82cm fra front baffel til bakvegg.

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkustikk

Vet ikke om det passet i denne tråden, men tar sjansen
    Har et ganske klønete rom for hjemmekino, men vil gjøre det beste ut av det. Og det jeg flere ganger har tenkt på er å dele det med et "forheng". Altså noe stoff som jeg henger opp. Vil dette fungere som en vegg? Altså akkustikk messig. Ville det fungert å "trekke" rommet i stoff for akkustikkens skyld også?
    Grunnen til at jeg lurer på det med stoff er fordi jeg har sett noen bruke det, og det hadde vært praktisk å bare trekke til side isteden for dør osv.

Slenger med en link til hjemmekinoen min så dere får det i litt bedre perspektiv:
    Link

På bildet under så indikerer den røde streken hvor forhenget skal evt henge.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus55
    Vet ikke om det passet i denne tråden, men tar sjansen
    Har et ganske klønete rom for hjemmekino, men vil gjøre det beste ut av det. Og det jeg flere ganger har tenkt på er å dele det med et "forheng". Altså noe stoff som jeg henger opp. Vil dette fungere som en vegg? Altså akkustikk messig. Ville det fungert å "trekke" rommet i stoff for akkustikkens skyld også?
    Grunnen til at jeg lurer på det med stoff er fordi jeg har sett noen bruke det, og det hadde vært praktisk å bare trekke til side isteden for dør osv.

Slenger med en link til hjemmekinoen min så dere får det i litt bedre perspektiv:
    Link

På bildet under så indikerer den røde streken hvor forhenget skal evt henge.
    Bruker du tykk scenemolton, så vil det dempe en del av det øvre frekvensområdet. Bassen og nedre mellomtone vil derimot gå rett igjennom.

Dersom du har behov for en vegg for å skape symmetri, så er du nok mye bedre tjent med noe slikt:
    Variscreenâ„¢ | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

GIK Screen Panel. GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps.

Jeg ville dog ikke ha dekket hele området. Da kan det blir vel mye demping. Så må du dempe på andre veggen likt/tilsvarende med f.eks rockfon industrial plater.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Bruker du tykk scenemolton, så vil det dempe en del av det øvre frekvensområdet. Bassen og nedre mellomtone vil derimot gå rett igjennom.

Dersom du har behov for en vegg for å skape symmetri, så er du nok mye bedre tjent med noe slikt:
    Variscreenâ„¢ | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

GIK Screen Panel. GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps.

Jeg ville dog ikke ha dekket hele området. Da kan det blir vel mye demping. Så må du dempe på andre veggen likt/tilsvarende med f.eks rockfon industrial plater.
    Takker for svar
    Jeg skal ikke ha for å dempe lyd ut. Er for symmetrien og akustikk.
    Problemet med de veggene der er at jeg har en veldig dumt skråtak som skaper problemer. Det var derfor scenemolton ville vært mer praktisk.
    Vil ikke scenemolton fungere som vegg for symmetrien dersom jeg har det på begge veggene parallelt?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus55
    Takker for svar
    Jeg skal ikke ha for å dempe lyd ut. Er for symmetrien og akustikk.
    Problemet med de veggene der er at jeg har en veldig dumt skråtak som skaper problemer. Det var derfor scenemolton ville vært mer praktisk.
    Vil ikke scenemolton fungere som vegg for symmetrien dersom jeg har det på begge veggene parallelt?
    Det vil fungere brukbart med tykk scenemolton også. Kjør på.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det vil fungere brukbart med tykk scenemolton også. Kjør på.
    Tusen takk for hjelpen! Skal se om jeg ikke får kjøpt meg noe scenemolton da!

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går sikkert ann å søke seg frem til dette, men kjedelig=) Har et "kinorom" jeg ønsker å gjøre noe med akustikken i. Hvordan bruker man akustikkplater? Henger man opp dem hvor som helst? Hvor mange trenger jeg til 20 kvm stort rom? Hvordan brukes bassfeller? Hvor kjøper man det?

Driver nå og legger vegg til vegg teppe på den laminaten som lå der fra før. Vil dette gjøre endringer på lyden?

Takker for alle svar=)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Latsabb. Her er en oppsummering:

- Rockwools akustikkplater skal monteres med en avstand fra veggen som er lik platens tykkelse (dvs. uavhengig av om man velger 30, 50, 75 eller 100mm tykke plater)
    - Lydbølgens hastighet er lavest ved veggen, mens trykket er høyest der
    - Prisen for 30, 50, 75 og 100mm er ca. 650 kroner. Total dybde er 300 mm. Dvs en pakke med 50mm plater inneholder 6 stk. plater. En pakke 30mm inneholder 10 plater. Osv...
    - Rockwools akustikkplater skaffes / bestilles i ditt byggvarehus. Bestillings tid ca. 1-2 uker
    - Platene fås i 3 "farger". Dvs. platenes ene side er sort, hvit eller naturell (=lys beige). Den sorte og hvite har litt hardere front enn den som er naturell. Mulig farging er årsaken til dette
    - Platenes mål er noen millimeter mindre enn 1200 x 600 mm
    - Platene tilpasses lett med en skarp kniv. Å bruke hansker mens man behandler dem er litt femi, men anbefales
    - Platene bør kles inn (foran og bak) med stoff for å unngå at partikler fra platene slippes ut til friluft. Partiklene klør...
    - Det enkleste er å sette dem i en ramme laget av glattkantlist. For å utnytte absorbsjonsmaterialet mest mulig (montert på vegg) så er det anbefalt å borre hull i vangene til rammen av glattkantlistene. Detter er dog ikke et must...
    - Man bør fokusere å dempe frekvensenes 1/4 bølgelengde. En bølgelengde er lydens hastighet delt på frekvensen. Lydens hastighet i luft ved 20 grader Celsius er 343 m/s.

Eksempel 1: 343m/s delt på 500Hz gir en bølgelengde på 68,6 cm, og én fjerdedel av dette er 17,2 cm. Dvs. at dersom man har en 100mm tykk akustikkplate montert 100mm fra veggen så vil de 17,2cm være inne i akustikkplata. Har man montert en 30mm tykkplate 30mm fra veggen så skjønner man at dempingen ikke blir like effektiv...

Eksempel 2: Skal man dempe bass. Og da snakker vi ordentlig b-a-s-s så kan vi f. eks. se at en frekvens på 40hz har en bølgelengde på 343m/s delt på 40Hz = 8,6 meter, og 1/4 er 2,14 meter. Med andre ord så har aksutikkplatene en insignifikant effekt her. Det som derimot vil skje med for mange akustikkplater i rommet er at bassen vil bli mer fremtredende, fordi bassen blir ubehandlet mens de øvre frekvensene blir dempet. Forholdet mellom dem blir med andre ord forskjøvet "feil vei".

Bruk noen akustikkplater fra Rockwool i førsterefleksjonene og unngå fjærlett dempestoff fra Biltema. For å dempe lydbølger så er energibetraktningen slik at poenget er å dempe lyd. Dvs. endre lydens energi fra bevegelse til varme i akustikkplatene. Da må tettheten være god nok til at lydbølgene faktisk "bremses opp" og ikke passerer rett gjennom eller reflekterer (dvs. tettheten er for høy). Bass går gjennom det meste uansett.

Jo bredere rom (til en viss grad), jo lenger tidsmessig blir forsinkelsen mellom den direkte lyden fra høyttaleren og lyden som reflekteres i sideveggene før den når frem til ørene dine. Å dempe sideveggene vil derfor gi et mer presist lydbilde.

Husk også at antall førstereflekssjonspunkter i et normalt rom er 8. (2 pr. sidevegg, 2 i taket og 2 på gulvet).

For å gjøre det enkelt kan man legge tykt flossteppe på gulvet og montere akustikkplater på sideveggene. Taket er "optional", men vil gi et bokstavlig talt løft i lydbildet.

Vedlagt er en skisse som viser den "range" ulike instrumenter og stemmer har. Som man vil se så er det vanskelig å dempe alt...

Akustiske tiltak er en prosess som er lærerikt og nesten gratis. Akustiske tiltak (inkludert plasserig og vinkling av høyttalere, samt plassering av lytteposisjon i rommet) gir langt mer lydendring enn å bytte utstyr.

Lykke til.

EDIT: Når det gjelder diffusorer (spre lyden), som er det motsatte av absorbsjon beskrevet utelukkende over, så kan man på generelt grunnlag glemme dette som DIY. Primærårsaken er at dette krever pinlig nøyaktig (og da snakker vi ikke om millimeter, men tiendedels millimeter) i konstruksjonen. Dessuten så bør man sitte ganske langt fra diffusor før ønsket effekt oppnås.

Kort oppsummert for diffusorer:

- Bokhyller virker nesten ikke i det hele tatt
    - Diffusorer skal plasseres bak lytteposisjon. Unntaket her er dipole fronthøyttalere
    - Diffusorer skal plasseres minst 2-3 meter fra (bak) lytteposisjon

Kort om bassfeller:

Det er ingen one size fits alel i akustiske tiltak. Spesielt ikke i bassfeller. Ulike rom har ulike problemfrekvenser. Derfor selges svært sjelden såkalte spesifikke bassfeller (f. eks. Helmholtz resonator). De bassfeller som selges er ofte av typen "bredbåndet". Dvs. de demper bass over et større frekvensområde, og da naturlig nok mindre effektivt for gitte problemfrekvenser. Det finnes f. eks. plateresonatorer der det er et hulrom bak og som er fylt med dempemateriele (kan være Rockwool). Poenget er at man monterer en plate som resonerer ved en gitt frekvens og da demper bassen. Hulrommet bak absorberer "restenergien". Ulempen er at slike bassfeller er relativt store. Enkelte har sett på mer kreative løsninger og disse er:

- Montere en 2.5mm stålplate på stivt / absorbsjonsmateriale (VPR-bassfelle)
    - Montere såkalt MLV (Mass Loaded Vinyl), som veier ca. 5kg pr. 1 kvm bak akustikkplate for å dempe bass

Happy hunting på godlyd i ditt rom.

Vil du ha det enkelt og blir forvirret av all teksten over. Her er oppskriften:

- Kjøp en pakke 50mm Rockwool akustikkplater
    - Sett dem i en treramme og kle rammen (front, side og bak) med stoff
    - Plasser høyttalerne symetrisk i rommet
    - Heng akustikkplatene på sideveggen midt mellom der du sitter og høyttalerne
    - Opplev hvor stor forskjell dette gjør versus ubehandlet rom
    - Enjoy

20. Liker HilRam har likt denne posten
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback