Romakustikk, plassering og korreksjon - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  1
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 170
    Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kansje eg kan spørre her:

Sikkert et ganske idiotisk spørsmål men spørr alikevell.

Når er det man skal bruke mono og stereo på høytalere?
    Har det noe og si på plasering av utstyr i forhold til hvor man sitter?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogslik

Jeg antar du spør i forhold til en knapp med mono/stereo på forsterkeren din?

Når du spiller av et mono-signal eller har slått på "mono" på forsterkeren din så kommer det samme signal i begge høyttalerne dine. I motsatt tilfelle er det forskjellig signal i høyre og venstre hvis kilden din inneholder et stereosignal. Alle plater som er nyere enn typ 50-60-tallet gjør det.
    --
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogslik

Mono er samme signal i begge kanaler.

Stereo består av 2-kanaler med forskjellig informasjon.

Mono + Mono = Stereo

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Mono + Mono = Stereo
    Eller....Venstre + Høyre = Stereo

Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så da er det stereo eg skal bruke for og få 'rett' lyd?
    Takker for svar

Newcomer ravir sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

real traps

dette er en side med info om romakkustikk og plassering

Real traps

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn ett innlegg her, muligens litt malplassert:

Er det noen som kan peke meg i retning av informasjon vedrørende førsterefleksjoner, hvorfor HT med bakfyrende bassport må dras ut fra vegg pga refleksjoner etc? Helst i retningen av "lekmanns" nivå. Har middels matte og fysikk kunnskaper så denne tråden blir veldig over mitt hode

EDIT: Ser på realtraps nå. Mye god informasjon for "dummies" som meg. Er fortsatt interesert i mer info tho

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essential

Er det noen som kan peke meg i retning av informasjon vedrørende førsterefleksjoner, hvorfor HT med bakfyrende bassport må dras ut fra vegg pga refleksjoner etc? Helst i retningen av "lekmanns" nivå. Har middels matte og fysikk kunnskaper så denne tråden blir veldig over mitt hode

EDIT: Ser på realtraps nå. Mye god informasjon for "dummies" som meg. Er fortsatt interesert i mer info tho
    Jeg har dempet førsterefleksjon ved å henge opp gardiner av materialet molton på sideveggene, og effekten er veldig lydforbedrende.:-D
    Det fine er at jeg kan ta dem ned da de er hektet på små spiker og kun henges opp når det er seriøs lytting på gang

Bakfyrende bassport bør ikke stå klint i veggen men det er grenser for hvor mye rom du trenger bak der.......

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det noen som kan peke meg i retning av informasjon vedrørende førsterefleksjoner, hvorfor HT med bakfyrende bassport må dras ut fra vegg pga refleksjoner etc?
    Hei.

Det er to aspekter du må tenke på.

1: Refleksjoner. Er du for nærme vil du få refleksjoner som bøller til tidligrefleksjonene. Bassen blir rotete. Og energien i tid blir ujevn.

2: Porttuning. Ved plassering helt mot veggen vil luftlaget som er mellom høyttaleren og veggen ha så liten kompressibilitet at du endrer tuningen til systemet. Veldig tynne luftlag kan nesten sees på som en hard mekanisk kobling. Du vil altså sette veggen i bevegelse i mye større grad enn ved "normal" plassering.

En siste ting som kan være verdt å tenke på hvor det akustiske senteret for porten er i forhold til basselementet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakoverrettet bassport må ikke blokkeres. Portens lengde er nøye avstemt. Dersom man ser på portens areal kan man beregne forholdet mellom dens areal og arealet av området bak høyttaleren der luften skal transporteres videre. I prinsippet kommer det ikke lyd ut av porten men luft. Det er ikke to sider av samme sak. Luften som passerer ut og inn av porten danner et vekselvis overtrykk og undertrykk i et område utenfor porten, og det er der selve lyden dannes.

Det som med andre ord er viktig er at det er plass til denne over/undertrykk-kulen av luft.

Vi må med andre ord ha plass til:
    A: Betydelig større areal enn selve porten så den ikke forlenges av veggen bak.
    B: Plass nok til overtrykkssonen som kommer som følge av selve portens funksjon.

Det finnes en tommelfingerregel innen høyttalerdesign som tar hensyn til dette. Den går på at man skal ha minst portens diameter mellom porten og tilstøtende flate. Imidlertid gjelder dette inni kabinettet, og der har vi et par faktorer vi ikke har utenfor. Den ene er at porten normalt ikke munner ut i en plate i selve kassa. Det gir mer plass for selve overtrykkssonen. I tillegg vil støy som følge av turbulens være mindre hørbar inne i kassa enn utenfor.

Arealet av selve porten tilsvarer arealet man har langs kanten av porten når høyttaleren befinner seg 1/4 av portens diameter fra veggen. Det betyr at en 5cm port plassert 5cm fra bakvegg og en 7,5cm port plassert 7,5cm fra bakvegg vil ha omtrent samme areal (ca 4 ganger portens faktiske areal) på luftens smaleste passasje etter porten.

Når luften kommer ut av porten danner den som nevnt en kule av over og undertrykk. Størrelsen på denne, og hvor langt fra kabinettet den havner, avhenger av portens areal. Her er også forholdet rimelig lineart. En grei tommelfingerregel her kan være å også gi høyttaleren omtrent samme avstand som portens diameter.

Jeg synes imidlertid dette er å pushe grensene for begge tilfeller, derfor vil jeg si: Gi høyttaleren ca 2 ganger avstanden jfr portens diameter. 5cm port gir 10cm avstand. 7,5cm port gir 15cm osv.

Hva om man har 2 porter? La oss si det sitter 2 stk 5cm porter klin inntil hverandre. Da ville jeg plassert høyttaleren 20cm fra bakveggen. Om de sitter med 10cm eller mer mellomrom (15cm senter-senter for 5cm porter) holder det med 10cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Har hatt som oppfatning at høyttalerene mine (Rf-52) måtte lengre ut fra veggen enn det jeg allerede har (30 cm). Fant ikke linjal eller tommestokk, men ser at porten garantert er mindre enn 15 cm

Men er det noen ytterlige fordeler ved å flytte HT lengre ut? Regner med over/undertrykk fordeler seg uniformt etter forlatt bassport, dvs at større utslag på elementer medfører større plassbehov?

Har vaset litt rundt med Audyssey i tillegg til å flytte litt rundt på HT uten større hell. Tror det må tyngre akustikk/bedre rom til for å få kontroll på bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Når luften kommer ut av porten danner den som nevnt en kule av over og undertrykk.
    Regner med det bare er en krøkete formulering, men dette med en kule av over og undertrykk er ikke rett.

Overtrykket skapes i form an en jetstrøm. Med korrekt avrundede porter blir dette mindre, og det går mer over til å bli en flat trykkfront.

Ved undertrykk trekkes luften inn fra alle steder, og skaper en mer jevn undertrykksone.

Jeg er av den formening at man bør minst ha ca halve bredden til baffelen (i dette tilfellet bakplata) til veggen. Litt mer i praksis. Dette fordi det amplitudemessige akustiske senteret ligger såpass langt "forran" porten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Har hatt som oppfatning at høyttalerene mine (Rf-52) måtte lengre ut fra veggen enn det jeg allerede har (30 cm). Fant ikke linjal eller tommestokk, men ser at porten garantert er mindre enn 15 cm

Men er det noen ytterlige fordeler ved å flytte HT lengre ut? Regner med over/undertrykk fordeler seg uniformt etter forlatt bassport, dvs at større utslag på elementer medfører større plassbehov?

Har vaset litt rundt med Audyssey i tillegg til å flytte litt rundt på HT uten større hell. Tror det må tyngre akustikk/bedre rom til for å få kontroll på bass.
    30cm bør være helt ok for RF-52 i forhold til bassporten i seg selv. Trooooor porten er 3"

Fordelen med å trekke de enda lengre ut er mange. Du vil få en jevnere bass (normalt sett) siden rombidraget ikke blir så stort. Dessuten, ved å sette dem 1/3 ut fra veggen, og samtidig sitte 1/3 ut fra bakveggen, vil du minimere påvirkninen av den dypeste langsgående stående bølgen i rommet. Resultatet er enda jevnere bass. Avhengig av rommet vil en annen plassering bare trigge andre problemer, men det må bare prøves.

En annen fordel med plassering lengre fra vegg. Typisk >1m fra frontplata, er at kamfiltereffekter blir redusert.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Mulig spørsmålet har kommet opp mange ganger, men hvis man har ett dedikert lytterom/kino rom på ca 15 kvadrat som er perfekt dempet/tilpasset. Kan man da kjøre inn større høyttalere med bedre resultat enn hvis det var en vanlig stue?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hei! Mulig spørsmålet har kommet opp mange ganger, men hvis man har ett dedikert lytterom/kino rom på ca 15 kvadrat som er perfekt dempet/tilpasset. Kan man da kjøre inn større høyttalere med bedre resultat enn hvis det var en vanlig stue?
    Ja.

Bare pass på at du ikke velger høyttalere som er laget slik at de må ha stor avstand for at elementene skal summere korrekt. Det finnes mange konstruksjoner som ikke fungerer ordentlig i nærfelt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Regner med det bare er en krøkete formulering, men dette med en kule av over og undertrykk er ikke rett.

Overtrykket skapes i form an en jetstrøm. Med korrekt avrundede porter blir dette mindre, og det går mer over til å bli en flat trykkfront.

Ved undertrykk trekkes luften inn fra alle steder, og skaper en mer jevn undertrykksone.

Jeg er av den formening at man bør minst ha ca halve bredden til baffelen (i dette tilfellet bakplata) til veggen. Litt mer i praksis. Dette fordi det amplitudemessige akustiske senteret ligger såpass langt "forran" porten.
    Nei, jeg står fast ved at dette er korrekt. Faktisk er det også slik for basselementer. En 7" som skal gjengi 50Hz gjør akkurat det samme. Den setter luft i bevegelse, gir den kinetisk energi og luften vil danne en sfærisk bølgefront et stykke fra elementet.

Å snakke om en planar bølgefront på 15cm i diameter med en bølgelengde på opp mot 20 meter blir etter min mening, for å si det pent, litt upresist.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jørn Rune: kunne du være snill å rette skrivefeilen i trådens tittel.

- akustikk skrives med 3 k'er, ikke 4

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei, jeg står fast ved at dette er korrekt. Faktisk er det også slik for basselementer. En 7" som skal gjengi 50Hz gjør akkurat det samme. Den setter luft i bevegelse, gir den kinetisk energi og luften vil danne en sfærisk bølgefront et stykke fra elementet.

Å snakke om en planar bølgefront på 15cm i diameter med en bølgelengde på opp mot 20 meter blir etter min mening, for å si det pent, litt upresist.

Misforstår vi hverandre?

Det er veldokumentert at strømmen inn og ut av porten ikke er lik. Du har til og med en nettoenergi ut av porten, dersom du ser hele høyttaleren som ett system, og ikke bare porten isolert sett. Det er jo dette som er grunnen til at en rett port (uten flare) gir en asymetrisk trekanspuls ved litt pådrag, mens en korrekt flaret port gir en bortimot symetrisk firkant.

Jeg snakker heller ikke om en planar bølgefront som sådan, men at man ved korrekt konstruksjon av porten nærmer seg en laminær strømning i ett større område av porten. Dette påvirkes i all hovedsak av hvordan endene på røret er utformet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jørn Rune: kunne du være snill å rette skrivefeilen i trådens tittel.

- akustikk skrives med 3 k'er, ikke 4
    Skla man frøsst skvire leif, så hvroffor ikek i enn tråtitel?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforstår vi hverandre?
    Det kan hende.

Det er veldokumentert at strømmen inn og ut av porten ikke er lik. Du har til og med en nettoenergi ut av porten, dersom du ser hele høyttaleren som ett system, og ikke bare porten isolert sett. Det er jo dette som er grunnen til at en rett port (uten flare) gir en asymetrisk trekanspuls ved litt pådrag, mens en korrekt flaret port gir en bortimot symetrisk firkant.
    Jeg mener det er viktig å betrakte et system både som småsignal og storsignal. Det du beskriver her er definitivt forholdet mellom småsignal og storsignal, og om den forskjellen dominerer har man definitivt tøyd grensene langt over evne.

Jeg snakker heller ikke om en planar bølgefront som sådan, men at man ved korrekt konstruksjon av porten nærmer seg en laminær strømning i ett større område av porten. Dette påvirkes i all hovedsak av hvordan endene på røret er utformet.
    Det som skjer inne i røret er ikke så veldig interessant ift plassering av høyttaleren. Ut av røret kommer i hovedsak en kraftig luftstrøm. Utenfor røret dannes en kule av overtrykk/undertrykk som gradvis konverterer til en lydbølge. Porten er mer isobarisk med avrundede ender, men luftens masse og hastighet vil være den dominante faktoren ift hvor stor denne sfæren blir. Det at lufthastigheten langs veggene blir større om porten ikke er avrundet har ikke så mye å si, fordi trykkforskjellen rundt kanten av portene vil også være såpass mye større at lufthastigheten der også blir større. Men hvordan ulike porter oppfører seg rent spesifikt er en helt annen diskusjon, jeg mener man ikke skal ta spesielle hensyn til dette ved plassering av høyttalere.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •