Romakustikk, plassering og korreksjon - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  1
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 170
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oi, gammel tråd....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk, teknisk, teknisk...

En ting er hvordan ting ser ut på papiret, en helt annen sak er hvordan det høres ut... Selvfølgelig kan hvordan det hele høres ut regnes ut og føres ned på papiret, men for min del handler det i større grad om hvordan det høres ut i ørene.

For å si det mildt, jeg gir fletta i hvordan det ser ut på papiret om det låter godt i ørene. Selvfølgelig passer noen høytalere ett rom bedre enn andre, og plasseringen av høytalerene er alfa og omega og man kan oppnå både bra og dårlige resultater ved forskjeller i plasseringen.

Det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen, være seg valg av høytalere som skulle passe ved kjøp av disse, eller plassering i det rommet dem er ment om man allerede har høytalere og f.eks. flytter - man må bare gjøre det beste av det (og akkurat der kan man ha litt jobb med prøving og feiling)...

For de fleste så er det tekniske uten betydning (deriblandt jeg), om det lyder slik jeg ønsker og jeg har funnet en plassering samt lydfremmende tiltak som gjør at jeg kan sette meg tilbake og smile fornøyd - ja da bryr det ikke meg en kilokalori hvordan resultatet ser ut på papiret. Jeg konstruerer ikke høytalere, ei bygger jeg huset med rom tilpasset dem - alt jeg bruker er ørene til å lytte og dem og musikken - om det i forhold til en formel da ikke skulle være helt optimalt så får det heller være da jeg kan åpne en flaske rødvin og være aldri så fornøyd uansett.

Hvorfor gjøre alt så mye mer komplisert enn det egentlig er? Man velger ikke utstyr etter hvordan det ser ut i teorien men etter hvordan det lyder i ørene, eier du derfor ett par høytalere og har ett rom så er alternativet enkelt - gjør det beste ut av det og lytt med ørene hvor beste lytteposisjon og plassering er...

Er det med planer om å slå ut vegger og bygge nye og tilpassede rom som er bakgrunnen for denne diskusjon? Bare lurer, for i så fall kan det nok sikkert ha sin ide å regne seg frem til det noenlunde optimale på forhånd... Måtte vel blitt ett av to det, endten tilpasset høytalere man bygde til rommet eller å tilpasse rommet høytalerene man allerede har...

Slik tolker jeg det hele...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en snau uke feirer denne tråden faktisk sin treårsdag

Dersom slike temaer om hva relasjonen mellom det tekniske og det subjektive, og hvordan vi kan styre valgene etter dette interesserer deg så anbefaler jeg deg å lese:

Denne om høyttalere: http://avforum.no/forum/guider-audio...en-et-rom.html

Og denne om forsterkere: http://avforum.no/forum/guider-audio...er-sammen.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emnet interesserer meg, i aller høyeste grad... Og for all del, her er en sammenheng...

Alle vet hvordan en kasse påvirker elementet, slik konstruksjonsprinsippet i en høytaler gjør det - det samme elementet gir ikke fra seg samme lyd for å si det mildt i to forskjellige kasser, noen som har hørt lyden fra ett element utenfor høytalerkassen?

Slik kassen er av betydning så er rommet høytalerene står i det samme - ingen tvil om den saken... Emnet skulle oppta ALLE som er interessert i HiFi...

Mye i ett rom kan også sammenlignes med demping av en høytaler, det kan bli for mye eller for lite av dette, rommet kan også påvirke lyden og man kan gjøre hva jeg kaller akustiske tiltak...

Men, og her er ett lite men...

I teorien opptar det meg lite, i praksis derimot så utretter man veldig mye ved å finne riktig lyttepossisjon (hvor go'stolen skal stå) samt hvor man plasserer høytalerene. Har man funnet ut det så kan man ta det videre med enkle akustiske tiltak, alt etter som (mange har nok her prøvd seg med tepper, flyttet på ting, etc...).

Det jeg ville frem til er at det blir for avansert å ta frem regneblokk og tenke teori, her er bare å prøve seg frem med de høytalerene og det rommet man har og gjøre det beste ut av det med ørene som det avgjørende.

For allmenheten er enkel kunnskap om plassering og enkle tiltak mer verdifult enn avanserte formler... Men for all del, det er interessant lesing og ja da, det er skremmende hvor stor påvirkning ett rom kan ha og hvor mye som påvirker det samlede resultat...

skal lese de to siste linkene der nå, rett og slett fordi dette interesserer meg også selv om mye i diskusjonen dere hadde (formlene etc.) overgikk mitt kunnskapsnivå... Jeg har min erfaring fra lytte med ørene og diskutere lydopplevelsen med venner, ikke fra en skolebenk der jeg har lært formler om lydbølger etc.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man er på biljakt, så vet man for eksempel at det er rimelig stor forskjell på en commonrail diesel og en diesel helt uten turbo. På samme måte kan man lære noen relativt enkle tekniske parametre som gjør at veien til et velfungerende system blir litt mindre kronglete. Imidlertid er disse tekniske parametrene egentlig verdiløse uten litt bakgrunnskunnskap på et relativt sett (fra faglig ståsted) lavt nivå. Hensikten med de to artiklene er nettopp dette, og de er skrevet med menigmann som målgruppe. Jeg vil derfor oppfordre deg til å spørre om det er noe som virker gresk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is, her er en utfordring til deg:

Jeg eier ett par IMF Electronics Studio TLS-50 MK.II høytalere, dem låter som en drøm med den rette elektronikken og med riktig plassering i rett rom.

Jo da, jeg har prøvd forskjellig elektronikk på dem, har hørt dem i forskjellige rom og har jobbet en del med plasseringen av både dem og lytteposisjon etc... Det var å prøve ut centimeterdetaljer i alle rettninger.

Her jeg bor nå så har jeg ikke for mange alternativer, plasseringen har blitt ett komprimiss der jeg har plassert dem nærmere bakvegg enn ideelt er lydmessig. Har vinklet dem litt innover også da dette passer best lydmessig - for liten plass til annet og så får jeg heller trekke dem frem til bedre plassering de gangene jeg setter meg ned og lytter mer kritisk.

Det blir ofte slik, litt frem og tilbake og å lytte seg frem, hver gang man får nytt rom - man må gjøre det beste av det. Og ja, jeg finner jo alltid ut av en grei plassering på dem og ved annskaffelse av ny elektronikk så bruker jeg jo ørene til å finne det beste...

Det jeg derimot ikke har er teknisk bakgrunn, alle mine kunnskaper om IMF'ene er på grunnlag av egne erfaringer ved lytting og testing. Sant jeg jo har fanget opp andre IMF-eieres erfaringer med sine høytalere. Slik kjenner jeg dem jo godt, men ut fra mer tekniske spesifikasjoner vet jeg for å være ærlig ingenting - desverre mangler jeg kunnskapen om dette.

Om jeg sender deg denne linken, kan du da si noe som helst om høytalerene og lese noe ut fra dette her?

IMF TLS 50 Mk2

De grafene der sier meg null og ingenting egentlig. Men jeg forstår jo noen av de tekniske spesifikasjonene som at dem med 23 Hz strekker seg dypt nedover etc.

Hva gjelder anbefalt forsterker så vet jeg at dem krever sitt, anbefalt 30-70W i brosjyren... Vell, jeg hadde en kamerat sin Denon koblet til og det fungerte heller dårlig selv om den på papiret er over dobbelt så kraftig som min vesentlig eldre Luxman (variasjoner der også - sies skal det at en Watt ikke nødvendigvis er en Watt har jeg erfart - Luxman'en er tung samenlignet med den godt "kraftigere" Denon'en og det sier vel litt om "innmaten" og evnen til å levere strøm).

Men er nysgjerrig jeg, på hva du kan fortelle meg om IMF'ene som jeg selv ikke ser i spesifikasjonene. er artig å vite da, selv om jeg som sakt uansett må prøve meg frem og finne det som passer best alt etter som...

PS; Jeg forventer for all del ikke at du skal ha noen formening om hvordan de lyder, tekniske spesifikasjoner forteller nok heller lite om det - men om du har råd til meg eller eventuelt kan fortelle meg noe jeg selv ikke vet om høytalerene, ja da blir jeg glad. Har forøvrig lest en god del om transmissionlinere, spennende prinsipp det synes jeg og jeg for min del har falt pladask (og da spesielt for minsteman i IMF-serien, da de er vesentlig lettere å få til å lyde bra enn de større søskenene som jo imponerer mer men ikke er like musikalske).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine IMF'er er forresten vilt mye vakrere enn de på bildene der som ikke ser ut i måneskinn... Ville bare si at mine ser virkelig bra ut til sammenligning!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kvalifisert gjetning:

De trives med en kraftig forsterker, kanskje ikke så mange watt nødvendig vis, men strømsterk (fordi TL krever strøm og de har fullt nivå ved 50Hz). Sammen med en liten anelse mørktklingende pre så skulle man være ganske godt matchet.

Plassering ikke så alt for langt fra bakvegg kan være nødvendig for å få til maks power ved 150Hz, men det kan være det passer til std takhøyde også slik at den dipen fjerner et problem.

Delefrekvensene er fornuftige. Man skal trolig ikke ha utpreget lys elektronikk på dem, og ved veldig høye frekvenser vil jeg tro de gir utrolig mye luft. Spredningsmønsteret virker gjennomgående jevnt og fint. Man har mindre spredning ved 5k enn ved 1k, noe som lover godt dersom frekvensene mellom disse fordeler seg ganske jevnt.

Mellomtonen er antakelig svært nøytral og lettflytende. 200-1k har lav forvrengning, men jeg tror jeg aner oppbrytningene i papirconen ved 2-3k. Det kan gjøre at elektronikk på den nøytrale siden i et litt aktivt rom kan bli ganske "s-ete". Om man får dratt ned området 1,5-3kHz en anelse vil høyttaleren bli litt varmere i klangen og det hele vil spille med noe større ro. Trolig ville ikke 3-3,5kHz i polardiagrammet sett like bra ut som 1k og 5k heller så jeg ville trolig lagt denne tendensen helt opp til 5k.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til deg Snickers...

Jeg ble klokere nå, faktisk...

Plutselig forstod jeg den runde grafen - at hver ring er spredningen ved forskjellige frekvenser. Og 0 grader er jo fremover og 180 da bakover... Hadde absolutt ingen mening for meg den grafen der før nå!!

At dem har fult nivå ved 50 Hz, er det fordi det er der dem starter å falle i nivå? så om det hadde vært ett par større IMF'er som strekker seg lengre nedover så har dem fult nivå ved f.eks. 45 eller 40 Hz? Fult nivå er der dem trekker mest strøm, ikke sant? ved laveste frkvens før dem faller - krever da i alle fall mest strøm det kan jeg se for meg...

Akkurat frekvenskurven (den øverste) skjønner jeg...

De to neste derimot, med kurver under - kan du forklare dem også eller si noe så jeg kanskje tar det selv (slik som med den øverste der).

Du traff bra med at dem låter best med en litt mørktklingende forsterker, i alle fall i mine ører. Har som sakt testet flere forsterkere på dem, både transistorer og rør (likte best det siste jeg for min del - varmere klang og det låt himmelsk). Transistor den jeg har nå, men er bare en midertidig løsning til jeg får råd til rør (fått forkjærlighet til rørforsterkere jeg).

Det du sier om delefrekvensen kjente jeg igjen fra ditt ene innlegg, gikk etter å ha lest om det inn og så selv at den var fornuftig i forhold til hva du forklarte... Så den hadde jeg alt forstått!!

Mellomtonen er svært nøytral ja, riktig det - det er der dem spiller som best selv om bassen nok er det som imponerer mest (men lever heller med litt mindre imponatorfaktor nedover i frekvensene enn dårligere mellomtone, det er der minste IMF'ene skiller seg fra sine større søsken og spiller vesentlig bedre enn 80'ene og RSPM'ene som jo imponerer desto mer nedover i frekvens men ikke spiller like musikalsk og låter like bra i nettopp mellomtonen som er viktig.) Men for all del, at dem i tillegg imponerer meg i bassen er bare ett pluss, klager ikke!!

jeg tror jeg aner oppbrytningene i papirconen ved 2-3k. Det kan gjøre at elektronikk på den nøytrale siden i et litt aktivt rom kan bli ganske "s-ete". Om man får dratt ned området 1,5-3kHz en anelse vil høyttaleren bli litt varmere i klangen og det hele vil spille med noe større ro.
    Aner ikke hva det vil si i praksis at det blir oppbrytninger i papirconen (men skjønner at du mistenker dette i frekvensområdet 2-3K), kan du forklare dette nærmere?

S-lydene kjenner jeg til - men er ikke dem der i større eller mindre grad i alle høytalere... Jo da, elektronikken kan jo påvirke dette positivt eller negativt - mitt inntrykk har alltid vært at noen produsenter (eller produkter) gir skarpere s-lyder enn andre. Slik sett har jeg mistenkt elektronikken og ikke minst plateprodusentene for å være skyld i dette fenomenet, heller enn høytalerene i seg selv... Da det jo varierer fra plate til plate og fra elektronikk til elektronikk...

Når jeg skal handle ny forsterker i høst/vinter (trolig i desember med grei skatt) så skal jeg finne meg en som lyder med en litt mørk og varm klang (men dette hadde jeg klart før jeg leste dette fra deg)... Hva gjelder CD-spiller så hørte jeg for noen år siden en Rega jeg likte klangen av - ikke vet jeg om dem har endret seg i lyd i de senere årene, mulig dem har en helt annen lyd i dag, men skal teste ut nettopp Rega da den spilleren jeg hørte gjorde inntrykk... Skal vurdere den spilleren deres til 8000, sammen med andre selvfølgelig - om de lyder noenlunde likt den gamle så har dem en litt mørk, fyldig og på en måte tilbaketrukket lyd om jeg skal sette ett ord på det - låt ikke så skarpt om jeg husker riktig.

Hva gjelder plassering i hennhold til bakvegg så lurer jeg på hvordan du kom frem til den tommelfinger-regelen (om jeg skal kalle det noe slikt - det er jo som sakt avhengig av som du sier rommet ellers og nok hvor lytteposisjon er etc... Så intet er en regel i så måte, heller ett beste-tips kanskje... Men poenget er, hvordan kom du frem til at dem kunne låte litt "tamt" rundt 150 Hz uten?

Forøvrig takk for svar, jeg ble faktisk litt klokere nå og er bare spent på de andre grafene jeg ikke skjønner enda - både dem under og dem over (er jo to målinger i samme grafen)...

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 2 første sidene av denne tråden består av personangrep og såkalt "E-Penis" vifting - Men ellers ett veldig interessant tema.

Sliter selv med plassering av min Kef PSW2500, jeg kan egentlig ikke si at jeg sliter, for det låter så utrolig bra! Men jeg tror jeg kan hente mer.

Derfor vurderer jeg seriøst en til subwoofer av samme sort. Denne Subben koster 6000,- , og det er vel og merke veldig mange andre subwoofere i denne prisklassen, men kan SVS sin SB12-plus måle seg med min sub? Er veldig usikker på SVS... Har en helt enorm synkronisert bassovergang med min kombinasjon nå som består av IQ5 og PSW2500.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Slutt på dynamisk kompressjon?

Her er en link til en godbit av en nyhet på høyttalerfronten. For studio riktig nok. Men det har litt med det SnickersIs nevnte om dynamisk kompressjon i høyttalere. Tror de ny høyttalerene som omtales her er rå Event Electronics

Jeg gleder meg til å høre de :P

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cut-off på forsterkeren....

Cut-off frekvensen til subwooferen kan velges mellom 40, 50, 60, 80, 100, 120, 150 eller 200Hz.

Hva gjøres med cut-off på subben da? settes til max og bruker forsterkeren? eller besje i forsterkeren og kjøre kun innstillinger fra subben?

lure svar søkes....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Cut-off frekvensen til subwooferen kan velges mellom 40, 50, 60, 80, 100, 120, 150 eller 200Hz.

Hva gjøres med cut-off på subben da? settes til max og bruker forsterkeren? eller besje i forsterkeren og kjøre kun innstillinger fra subben?

lure svar søkes....
    Du deaktiverer cut-off på suben, alternativt setter den til max.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiotrasher
    Her er en link til en godbit av en nyhet på høyttalerfronten. For studio riktig nok. Men det har litt med det SnickersIs nevnte om dynamisk kompressjon i høyttalere. Tror de ny høyttalerene som omtales her er rå Event Electronics

Jeg gleder meg til å høre de :P
    Hva var greia med disse?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva var greia med disse?
    Lurer jeg også på...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greia med disse er....

at det er ekstremt lang slaglengde på elementet i forhold til størrelsen som er 8". Og som han sier i presentasjonen er magnet og spole designet spesielt for å ha full kontroll hele veien. Det vil si at magnet og spole jobber godt ved full peak. Målet med å bygge disse er å ha en aktiv høyttaler som spiller like korrekt på full styrke som ved lave nivåer. Event er høyt respektert i studioverden. Og jeg tror ikke de driver med lureskryt. Event lager høyttalere som er kjent for meget korrekt lydgjengivelse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiotrasher
    at det er ekstremt lang slaglengde på elementet i forhold til størrelsen som er 8". Og som han sier i presentasjonen er magnet og spole designet spesielt for å ha full kontroll hele veien. Det vil si at magnet og spole jobber godt ved full peak. Målet med å bygge disse er å ha en aktiv høyttaler som spiller like korrekt på full styrke som ved lave nivåer. Event er høyt respektert i studioverden. Og jeg tror ikke de driver med lureskryt. Event lager høyttalere som er kjent for meget korrekt lydgjengivelse.
    Akkurat.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Aner jeg....

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Akkurat.

IRONI?

sorry hvis jeg ikke klarer å formulere en teknisk forklaring. Jeg vet det tidligere har vært to forskjellige måter å konstruere driveren på. Underhung Coil og overhung Coil. Se her.. wikipedia. Fordelen med underhung coil har alltid vært linjær lydgjengivelse. Men dessverre ikke noe kraft. Lav output. Fordelen med overhung har alltid vært mye kraft men med dynamisk komprimering i ved høyere volum. De aller fleste høyttalerelementer har overhung coil.

Jeg antar at Event har klart å designe en variant av underhung coil som gir adskillig lenger slaglengde en tidligere. dvs 24 mm med full kontroll. Med den kraftige forsterkeren som er innebygd gir det en høyttaler med masse kraft og liten eller ingen forvrengning eller komprimering av lyden.

Hjalp det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan være enig i at den har en viss relevans, om man tar med samtlige høyttalere med waveguide i diskanten i samme åndedrag. I bassen brukes XBL, samt noe som minner om en aktiv fluxreduksjonsspole. Det er iofs interessant men har lite med romakustikk å gjøre. Dette er riktignok patenterte ting, men det er ikke de som eier patentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg kan være enig i at den har en viss relevans, om man tar med samtlige høyttalere med waveguide i diskanten i samme åndedrag. I bassen brukes XBL, samt noe som minner om en aktiv fluxreduksjonsspole. Det er iofs interessant men har lite med romakustikk å gjøre. Dette er riktignok patenterte ting, men det er ikke de som eier patentene.
    He he. Det hele var mer eller mindre ment som en anekdote til det første punktet i det første innlegget ditt på tråden. Du nevnte det med komprimering av lyden i en høyttaler. Ville bare fortelle at det er noen som har tatt problemet på alvor og forhåpentligvis har klart å flytte noen grenser. Tenkte det også var interessant for deg, siden du driver med pro-audio Det gjenstår å se eller rettere sagt høre når Opalene er kommet ut på markedet.

Jeg har uansett respekt for det Event har levert så langt. Har selv et par med Event 20/20

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •