Romakustikk, plassering og korreksjon - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  1
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 170
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan oppleve i et rum at flytter du hodet 5 cm blir bassen borte, og perspektivet detter sammen fordi du bare nesten hører én høyttaler.
    Alverdens rum korreksjon kan ikke bøde på basic´en.
    Jobber man med sine høyttalere, kommer til å kjende de ut og inn er man langt på vei.
    Kjender man også rummets begrensninger, døde vinkler, refleksjonspunkter osv. hjelper det, ellers skjer der det der ofte skjer, man kjøber nye høyttalere, eller ny rumkorreksjon ! Som å skifte bil fordi askebegret er fult....
    Man kan gjøre litt med plassering, men noen høyttalere passer simpelt hen ikke i et rom, da må man bytte høyttalere eller rom. (eller askebeger)Rommet bestemmer mye om hvilke høyttalere man skal ha. Min bror hadde KEF Reference 4, de spilte aldri bra i hans stue, men i hans loftstuen var det bra. Synd at det ikke var der de skulle stå.
    Med rom korreksjon tror jeg han kunne fått OK lyd også i stuen.
    I motsetning til deg mener jeg at romkorreksjon har større innvirkning på lyden enn plassering/tweaks.
    Hans Legacy Signature III passet meget godt i stuen uten noen tweaks, uansett hvor de står så lyder de faktisk godt der nede.
    Samme hvor KEF ble plassert låt det ikke bra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF reference 4 er en utrolig sær konstruksjon som ofte fungerer dårlig desverre. (Den er heller ikke min favoritt i de øvre oktavene). Det er ofte lettest å plassere høyttalere som fordeler bassen litt i høyden. Da reduseres effekten av refleksjoner mellom gulv og tak betraktelig.

Litt satt på spissen vil jeg si at KEF reference 4 er en dårlig konstruert høyttaler fordi den ikke integrerer seg godt med rommet. Om man oppnår brukbar lyd med et romkorreksjonssystem burde man bytte navn til høyttalerkorreksjonssystem fordi her synes jeg det er høyttaleren og ikke rommet som har skylden. Det er mange eksempler på dette, men det er også en del eksempler på at høyttalere fungerer bra med mange ulike plasseringer og mange ulike rom.

Mitt råd er derfor å styre unna de høyttalerne som omtales som vanskelige å plassere om man så ikke får testet dem med veldig godt resultat hjemme.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High Fidelity besøgte en entusiast for lenge siden, han havde Coral Studio 400, noen gamle firkantede kasser med en liten fot i tre a la IMF. 15 " tommer bass og datidens "high-end" konstruksjon.
    Han havde ingen dybbass overhodet.
    Høyttaleren blev løftet 10 cm, og der var bass så det holdt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    KEF reference 4 er en utrolig sær konstruksjon som ofte fungerer dårlig desverre. (Den er heller ikke min favoritt i de øvre oktavene). Det er ofte lettest å plassere høyttalere som fordeler bassen litt i høyden. Da reduseres effekten av refleksjoner mellom gulv og tak betraktelig.

Litt satt på spissen vil jeg si at KEF reference 4 er en dårlig konstruert høyttaler fordi den ikke integrerer seg godt med rommet. Om man oppnår brukbar lyd med et romkorreksjonssystem burde man bytte navn til høyttalerkorreksjonssystem fordi her synes jeg det er høyttaleren og ikke rommet som har skylden. Det er mange eksempler på dette, men det er også en del eksempler på at høyttalere fungerer bra med mange ulike plasseringer og mange ulike rom.

Mitt råd er derfor å styre unna de høyttalerne som omtales som vanskelige å plassere om man så ikke får testet dem med veldig godt resultat hjemme.
    Godt råd Snickers! Men ikke alltid lett å vite på forhånd, selgere sier det ikke og profesjonelle testere sier knapt noe negativt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    High Fidelity besøgte en entusiast for lenge siden, han havde Coral Studio 400, noen gamle firkantede kasser med en liten fot i tre a la IMF. 15 " tommer bass og datidens "high-end" konstruksjon.
    Han havde ingen dybbass overhodet.
    Høyttaleren blev løftet 10 cm, og der var bass så det holdt.
    Bassen er kanskje det man lettest kan manipulere med plassering.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må bli feil å romkorrigere lyden på signalnivå. Øret diskriminerer de tidlige refleksjonene og fokuserer på direktelyden så om man romkorrigerer høyttalersignalet så vil direktelyden bli ulineær.
    En annen ting er at disse målingene somregel blir foretatt med en kulemikrofon, noe som i seg selv blir helt feil i forhold til hvordan menneskets øre fungerer.
    -
    Høyttalerkorrigering; det er jeg med på.
    Man skrur ikke EQ etter rommet. det er kun i live-sammenheng at man må gå på slike kompromiss (feed-back).
    -
    Korriger heller rommet fysisk.

-HansA

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Det må bli feil å romkorrigere lyden på signalnivå. Øret diskriminerer de tidlige refleksjonene og fokuserer på direktelyden så om man romkorrigerer høyttalersignalet så vil direktelyden bli ulineær.
    En annen ting er at disse målingene somregel blir foretatt med en kulemikrofon, noe som i seg selv blir helt feil i forhold til hvordan menneskets øre fungerer.
    -
    Høyttalerkorrigering; det er jeg med på.
    Man skrur ikke EQ etter rommet. det er kun i live-sammenheng at man må gå på slike kompromiss (feed-back).
    -
    Korriger heller rommet fysisk.

-HansA
    Hvis man har et dedikert lydrom er det lett å korrigere fysisk, men de fleste har anlegget i et rom som skal se greit ut.
    Da er det bedre med romkorreksjon enn dårlig lyd pga rommets begrensninger. Ikke tenk for mye teori, tenk godlyd!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hansam har veldig rett i det man sier, men som du er inne på Dag så er det heller ikke lett bestandig å finne det kompromisset rent akkustisk som er forenelig med et "møblert hjem".

Løsningen er igjen på høyttalerkonstruksjonens nivå. Jeg prøvde en toppmontert diskant a-la B&W her forleden og tunet den ekkofrie responsen på aksen tilnærmet perfekt. Resultatet var at spredningen i diskanten var så mye bedre enn i øvre mellomtone (8") at det hele låt grusomt. Man må i dette tilfellet manipulere on-axis responsen men dette blir da en høyttaler som favoriserer bestemte rom til de grader fremfor andre.

En annen ulempe er som hansam er inne på at man må manipulere inn feil i on-axis responsen for å kompensere for spredningsmønsteret. Med andre ord: Dette var min siste konstruksjon med diskant uten baffel.

Dette er bare ett av mange eksempler på hvordan høyttaleren kan lages for å passe dårlig til et rom. Bassløsningen til KEF er en annen. Normale 2-veis løsninger (ja slik som på BEL) er også et vesentlig kompromiss da det har relativt store avvik i off-axis responsen. Men dette er igjen avhengig av filterorden.

Min favoritt er kort og godt en god MTM med 2. ordens elektrisk avrulling, og med basselementene godt fordelt i høyden. Det er også en fordel om høyttalerne har naturlig høyde i forhold til lyttepossisjon da dette gir både god fokus i lydbildet på ulike avstander og en fin avstand i forhold til gulv/tak.

Det blir mye høyttalerprat her, men saken er den at jeg er hellig overbevist om at mange av de feilene vi har lydmessig som følge av rommet kunne vært unngått dersom høyttalerne var konstruert annerledes. Dermed ender vi opp med at vi bedriver høyttalerkorreksjon og ikke romkorreksjon.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Sliter" med et lite problem jeg ikke helt greier å få taket på.
    Litt vanskelig å forklare, og se kanksje, men ser man på mine bilder i linken vil man se, at mit rum ikke er firkantet.
    Jeg spiller på kortveggen selvom der ikke er mye forskjell på lang-og kortveggen.
    Min crt boks står i det der er det egentlige sweetspot, bak den har jeg som regel min stol når jeg lytter til musikk i stereo. Stolen kan flyttes 1 meter tilbake til den går imot en reol på bakveggen. Her er der jo selvfølgelig en del bass.....
    Ser man på bildet av anlegget ser man at veggen her går ut i rummet, og deretter går inn igjen hvor den ene surroundhøyttaler står. Dette mener jeg, uten å vite det er kilden til problemet.....
    Og nu problemet : Det ser ut til at diskant og mellomtone gengivelse baserer sig på denne veggen ved anlegget, diskant og mellomtone "tror" rummet ender der mens bassen "vet" det ikke ender der.
    Dette kan testes ved at når man sitter bak crt´en, med ørene ca. 20 cm bak hjørnet her er lyden ganske god, venstre høyttalers høyfrekvens er dog litt kompromittert fordi ørene er bak hjørnet.
    Flytter man sig bare 10 cm lengere bak forsvinder venstre høyttalers høyere frekvenser og lydbildet bliver jo forskjøvet til høyre.
    Dette er sikkert en ganske dårlig, og ubegribelig forklaring, men det er litt vanskeligt å forklare.
    Jeg søker grunden til at venstre høyttaler sliter med "dekningsgraden", kan ikke helt skjønne at grunden kan være en manglende venstre refleksjonsflate (vegg) til venstre for venstre høyttaler. Jeg har med vilje et reinsdyrskinn på høyre vegg for å diffusere litt på høyre side.
    Men, har noen en mulig forklaring på fenomenet ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke ut i fra bildene å se hvor høyttalerne står i forhold til sidevegger men det er min første tanke.

Hvis jeg forstår deg rett har du også en halv vegg bak hodet i lytteposisjon. Det er en typisk problemkilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det et ganske utfyllende dokument som omhandler praktisk implementasjon av et romkorreksjonsprogram. En god del teori, årsak/virkning og målinger. Interessant lesning! De har også en wiki her med mye forskjellige ressurser. Jeg skal definitivt leke med romkorreksjon i et stereo-system når jeg kommer på plass med nytt anlegg i nytt lytterom

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at noen kommer med sånne inlegg av og til, som deg Snickers! Har tatt vare på det. forresten; jeg skal prøve å bygge mine egne høyttalere, men jeg har ikke særlig god erfaring, så jeg lurte på om du (eller noen andre) kunne komme med forslag på bøker, eller PC-programmer som jeg kunne fått nytte av? :?:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar for selvbygg?
    DIY (Do It Yourself) har vi jo egen kategori for her på avforum. Disse lenkene bør du vel titte nærmere på:
    http://avforum.no/forum/viewforum.php/35
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10004

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke orket å lese alle innleggene i tråden, men har et spørsmål jeg regna med dere kunne svare på.

Når jeg ser på film og hører på musikk, så synes jeg ikke at bassen er så veldig bra. Men oppe (sitter i U.etg) så rister det som f. Vil bassen "holde" seg nede ved meg og virke dypere \fastere ved å bruke spikes?

Jeg har bassporten bak høyttaleren, er det sånn at de helst skal stå nærme veggen for å gi best bass, eller bør de stå langt unna? Ble litt skuffa over dem c.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsinket svar til glx-rider:
    Hvordan bassvibrasjonene forplanter seg utenfor rommet og hva du hører av bass i rommet henger som regel ikke så mye sammen. Du tar opp to emner i ditt spørsmål:

Isolering av bassen fra naborommet i forhold til rommet man spiller i har med demping av vegger, tak og gulv å gjøre, samt å frikoble lydkilden fra gulvet. Spikes eller dempeputer er gode tips. Et annet tips som mange har hatt suksess med er å bruke dempeputer oppå en stein- eller betonghelle som igjen ligger på vanlig ligge underlag på gulvet. Da får man en dobbel demping ved at steinhellen faktisk må settes i vibrasjoner og ytterligere forplante disse gjennom liggeunderlaget.

Når det gjelder bassen i rommet, så er det en studie i seg selv. Bassgjengivelsen i et bestemt punkt vil være avhengig av rommets dimensjoner og varierer i hvert punkt med frekvens. Søker du på "stående bølger" i forumet så finner du mye om disse tingene. Det beste rådet er å eksperimentere med plassering av høyttalerne i forhold til avstand til vegger OG variasjon av lytteposisjonen (flytt stolen framover/bakover i rommet).

For noen gode utgangspunkt for plassering av høyttalere og lytteposisjon kan du titte her:
    Basisoppsett: http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup
    For den som har anlegget på langveggen eller må spare litt plass (bruker dette som utgangspunkt selv): http://www.cardas.com/content.php?ar...g=Room+Setup+7
    For den som vil vite mer:
    http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup

Synes forresten det klippet men finner på denne siden illustrerer hvordan lydbølgenes ressonnans gir ulik respons på ulike steder:
    http://www.spikedhumor.com/articles/...ce_Square.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nyttig info:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Forsinket svar til glx-rider:
    Hvordan bassvibrasjonene forplanter seg utenfor rommet og hva du hører av bass i rommet henger som regel ikke så mye sammen. Du tar opp to emner i ditt spørsmål:

Isolering av bassen fra naborommet i forhold til rommet man spiller i har med demping av vegger, tak og gulv å gjøre, samt å frikoble lydkilden fra gulvet. Spikes eller dempeputer er gode tips. Et annet tips som mange har hatt suksess med er å bruke dempeputer oppå en stein- eller betonghelle som igjen ligger på vanlig ligge underlag på gulvet. Da får man en dobbel demping ved at steinhellen faktisk må settes i vibrasjoner og ytterligere forplante disse gjennom liggeunderlaget.

Når det gjelder bassen i rommet, så er det en studie i seg selv. Bassgjengivelsen i et bestemt punkt vil være avhengig av rommets dimensjoner og varierer i hvert punkt med frekvens. Søker du på "stående bølger" i forumet så finner du mye om disse tingene. Det beste rådet er å eksperimentere med plassering av høyttalerne i forhold til avstand til vegger OG variasjon av lytteposisjonen (flytt stolen framover/bakover i rommet).

For noen gode utgangspunkt for plassering av høyttalere og lytteposisjon kan du titte her:
    Basisoppsett: Cardas Audio
    For den som har anlegget på langveggen eller må spare litt plass (bruker dette som utgangspunkt selv): Cardas Audio
    For den som vil vite mer:
    Cardas Audio

Synes forresten det klippet men finner på denne siden illustrerer hvordan lydbølgenes ressonnans gir ulik respons på ulike steder:
    Resonance Square » SpikedHumor.com
    Morsomt klipp........... men viser ikke det bare resonancen på platen som sanden ligger på ? Det mangler jo en dimensjon.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike! Jeg skjønner ikke en dritt...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ære være Snickers

for hans engasjement, når skal du lage en front høyttaler som er sykt diger og som skremmer vannet av Gerd Liv Valla?

Sitter å lytter på Audio Vectors demo cd i sin helhet og lurer på om noen i hele verden har det like bra som meg akkurat nå, mutters aleine med mine gamle Kappa, et par SVSer og en MC602 som stråler mot meg :-))

Stå på Snickers, du er helt konge!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmuntringen Dag!

Fullføringen av Gaia kommer nærmere og nærmere for hver dag. Nå er straks en pall med 15" high end subelementer på vei, digitale delefiltre ligger og godgjør seg og diverse støpeformer ser straks dagens lys.

Forøvrig aner jeg ikke hva som skal til for å skremme Valla, men om hun blir skremt så innrømmer hun det neppe

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •