Hva gjør en DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør en DAC

Hei!
    Noen som kan fortelle meg, i vendinger som gjør at en totalt uvitende på området vil forstå (meg); hva gjør en dac, og hvordan kan jeg evt. utnytte en dac?
    Har lurt på å bytte til bedre cd-spiller, men lurer nå på hva en dac evt. kan gjøre istedenfor? Hvordan brukes den?
    Forskjellen på en cd-spiller og en enda bedre cd-spiller, er etter det jeg har forstått, hva den klarer å fange opp fra cd-platen, og deretter hvordan den behandler lyden ut. Det den ikke fanger opp fra cd-platen får vel ikke dac'en gjort noe med?
    Dac; konvertering av lydsignaler, og så, hva da . . . .

Jeg vet det er endel snakk om dac'er i dette forumet, og jeg har også lest en del fra det, men har ikke helt fått tak i "hvorfor og hvordan".

Mulig jeg er "treig". Kjempefornøyd om jeg får svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac...

I en cd-spiller vil en DAC (Digital Analog Converter) konvertere det digitale lydsporet på cd platen til analoge lydsignaler som kan spilles av på en høytaler. Hvis du har en cd spiller med en digital utgang, så kan du ha en ekstern DAC som tar seg av denne konverteringen. Det vil si at istedet for å kjøre signalet gjennom cd spillerens integrerte DAC, så leverer du dette til en ekstern DAC.

Ved å oppgradere cd spilleren vil mye av pengene ligge i akkurat digital -> analog konverteringen, altså DAC-en. Men fordelene ved å ha en ekstern DAC, er at du vanligvis får mye for pengene, samt at du kan hente signalene fra alle digitale kilder (f,eks PC). Så du vil ikke være begrenset til å bare bruke DAC-en i samhold med CD-spilleren.

Håper dette ga litt mer innsikt i virkemåten til en DAC!

Mvh Andreas.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops - simultan posting.

En DAC = Digital/Analog Converter.

DAC i Wikipedia.

Mao., en brikke innebygd i alle elektroniske enheter som leser digitalt lagret lyd og sender ut et analogt lydsignal, f.eks. i hodetelefoner eller i rca-kabler. Denne brikken/kretsen kan ha varierende kvalitet.

Om CD-spilleren derimot sender ut lyden via et digitalt format (HDMI, coax, optisk) så vil den interne DAC-kretsen som regel ikke være involvert (ingen vits i å konvertere fra digitalt til analogt og tilbake igjen). På et slikt digitalt ut-signal vil man således kunne bruke DAC-kretsene i forsterkeren eller man kan bruke en ekstern DAC-enhet mellom CD splleren og forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg kan prøve å si kort hva en dac gjør. En cdspiller som du har koblet analogt til en forsterker bruker du dac`n i spilleren. Denne gjør om det digitale signalet som leses fra platen til analoge signaler som forsterkeren kan ta i mot. Om en cd spiller har en digital out. Coax, Opt eller ABU\ sånn XLR utgang, kan du bruke en ekstern dac til å ta seg av converteringen til det analoge signalet. Da brukes cdspilleren kun som en transport, som bare leser av det digitale signalet. Du har da friheten til å bruke hvilken dac som helst og forbedre lydkvaliteten fra litt til veldig mye. Når du kobler en cdspiller digitalt til en dac, kobler du dac`n videre analogt til forsterkern. Den blir da et mellomledd mellom spiller og forsterker. Om du f.eks har et veldig godt drivverk i cdspilleren men med en dårlig dac, kan du få utrolig mye bedre lyd med å sette på en god dac.

Håper dette hjelper litt? Som sagt er jeg langt fra en ekspert, og det er sikkert andre her som kan si mer om dette en meg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jansebjørn
    Hei!
    Forskjellen på en cd-spiller og en enda bedre cd-spiller, er etter det jeg har forstått, hva den klarer å fange opp fra cd-platen, og deretter hvordan den behandler lyden ut. Det den ikke fanger opp fra cd-platen får vel ikke dac'en gjort noe med?
    Alle avlesere, uansett om det er pc drev eller cd spillere avleser 100 % av en plate. Det er simple digitale data. Gjør den ikke det får du ikke lyd.
    Lyden bestemmes av dac og de analoge komponenter.
    Det er opp til deg å avgjøre om du vil ha en cd spiller, men bruker du ikke sacd f.eks. er en cd spiller håpløst gammeldags.
    Med en ekstern dac der har flere innganger kan du bruke den til flere ting, lyd fra tv dekoder f.eks.
    Leser du en test av en dac vil du se de forskjellige muligheter og fordeler :
    http://bryston.com/pdfs/09/BDA_1-SonImage.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig bra!

Hei!
    Kjempemessig!! Jeg forstår mye mer av hva en dac gjør, og hvordan den kan brukes.
    Alle svarene fortalte meg mye. Skikkelig bra forum og deltagere! :-D
    Takk!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å lære ennå mer, bruk søk på høyre side..

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-trad-dac.html
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac

Hei, igjen!
    Vil en dac kunne gjøre lyden bedre fra en Marantz SA7001?
    Forsterkeren er en Onkyo A9755.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jansebjørn
    Hei, igjen!
    Vil en dac kunne gjøre lyden bedre fra en Marantz SA7001?
    Forsterkeren er en Onkyo A9755.

Det må du nesten bare finne ut av selv, kommer ann på hva slags lyd du er ute etter, eller hva slags dac du ser etter.

Her spiller også rommet inn, hvor anlegget står osv. osv. Det er ikke lettere å finne en god dac en å finne en god cd-spiller, forsterker, høyttaler osv..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra svart folkens. Har sannelig ikke fått dette forklart på enkelt vis selv. Men har heller ikke hatt den rette anledning til å lure på dette

Takk til de øvre makter for et skikkelig engasjert forum!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett spørsmål her