cd-r medie for kresne spillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cd-r medie for kresne spillere

Opp gjennom årene har det versert ett utall råd om hvordan man skal gjøre en cd-r plate best mulig med tanke på at den skal leses av igjen.

For noen dager siden la jeg frem mitt ærend på min lokale sjappe, og der fikk jeg vite at "-når man brenner musikk over på cd-r er hastigheten man brenner med viktigere enn mediet." kremt..

Tidligere har jeg hørt at det er stort sett bare TDK som duger når man skal brenne selv, altså audiocd.

Noen her som har erfaringer?

Jeg ønsker å lage kopier av en del musikk for å ha til fest, i bilen etc.. Og min Denon DVD-2800 er ikke så fryktelig glad i brente plater..heller ikke min originalmonterte Toyotaspiller (Panasonic)..

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Selv har jeg god erfaring med Verbatim. Har selv gammel spiller i bilen som ikke er veldig glad i brente cder. Har fungert helt greit med Verbatim.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noe sannhet i det som ble sagt om skrive hastighet, men det er avhengig av hvor bra brenner du har. TDK og Verbatim har begge fungert meget bra for meg, men har opplevd problemer med disse når jeg har brent på 32X og raskere... Holder meg stort sett under 20x og da fungerer det bra stort sett altid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker du hvilke Verbatim?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du vil fordype deg litt mer i CD-R verden så kan du lese denne artikkelen The mysteries of the audio CD-R explained , den tar opp de fleste aspekter rundt CD-R brukt til audio.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nator
    Er noe sannhet i det som ble sagt om skrive hastighet, men det er avhengig av hvor bra brenner du har. TDK og Verbatim har begge fungert meget bra for meg, men har opplevd problemer med disse når jeg har brent på 32X og raskere... Holder meg stort sett under 20x og da fungerer det bra stort sett altid.
    Jeg bruker en NEC billigbrenner (399,- i 2006).. Hva er en bra brenner? Har en Plextor liggende..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjennskap til NEC brenner, men har forstått det som at de skal ha rimelig gode brennere. Hvis jeg var deg hadde jeg dratt til en lokal butikk som fører CD-R plater. Kjøpt inn en TDK plate, en Verbatim og evt en annen type, brent noen sanger på hver og testet de ut.. Hvis du opplever problemer med både TDK og Verbatim platene så ville jeg byttet ut brenneren..
    Skal du bytte ut så hadde kjøpt en kombinert DVD/CD brenner, de aller fleste her vil fungere utmerket til å brenne cd`er og koster ikke mer enn 2-300kr. Sony og Samsung har en del bra brennere, har selv en Sony brenner som fungerer utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en gammel plextor som bare brenner på max 6x. kanskje de gamle brenner "hardere" enn nye brennere.. altså en bedre brent cd.. (eller hvordan jeg skal si det)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sengelektyre for deg om emnet.. hehe..

Do write speeds affect sound?
    It is now widely accepted that audio CD-R recordings should be made at the slowest practicable speeds - ideally in real-time. Reported effects of high-speed (say, 6x or higher), recordings in apparent sound are loss of fullness in the bottom-end and a meddling of the stereo image. Some very prestigious studios claim astonishing differences in subjective sound when recording at these higher speeds and will insist on real-time recordings when mastering or for highest-quality listening copies. At the same time, the investigations engineers at the Production Resources Department of the BBC are quoted as saying they've found no appreciable sound difference when recording between 1x and 4x (but no faster). Even though opinions may vary slightly when it comes to quantifying the effects of record speed on sound, it remains a crucial issue when it comes to our most important consideration - that of playability.

Do write speeds affect playability?
    There is now an established consensus that write speed does affect the playability (compatibility) of CD-R media. Even though our own recorders may be capable of correcting high error counts on CD-R's burnt at high speed and therefore will not manifest any playback problems on the recording machine itself, we can assume that problems will obtain on (at least some), other players. To counter this previously widespread problem, a few manufacturers are now producing audio-optimised CD-R media which is designed to reduce BLERs (block error rates) to an absolute minimum. Additionally, dyes can be modified to offer far greater stability than standard cyanine dyes on recordings made at 1x to 4x (500-2,000 rpm.). An example of this would be TDK's CD-R "XG Audio" which utilises a proprietary (specifically modified), cyanine-based dye in the recording layer. Utilising media such as this and limiting write speeds on duplication work to no more than 4x, one can be sure of the highest possible degree of compatibility. But remember, our more critical reference copies and mastering work should always be recorded in real-time or at most 2x using the same, audio-optimised media (i.e. TDK's "XG Audio").

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nator
    Litt sengelektyre for deg om emnet.. hehe..

Do write speeds affect sound?
    It is now widely accepted that audio CD-R recordings should be made at the slowest practicable speeds - ideally in real-time. Reported effects of high-speed (say, 6x or higher), recordings in apparent sound are loss of fullness in the bottom-end and a meddling of the stereo image. Some very prestigious studios claim astonishing differences in subjective sound when recording at these higher speeds and will insist on real-time recordings when mastering or for highest-quality listening copies. At the same time, the investigations engineers at the Production Resources Department of the BBC are quoted as saying they've found no appreciable sound difference when recording between 1x and 4x (but no faster). Even though opinions may vary slightly when it comes to quantifying the effects of record speed on sound, it remains a crucial issue when it comes to our most important consideration - that of playability.

Do write speeds affect playability?
    There is now an established consensus that write speed does affect the playability (compatibility) of CD-R media. Even though our own recorders may be capable of correcting high error counts on CD-R's burnt at high speed and therefore will not manifest any playback problems on the recording machine itself, we can assume that problems will obtain on (at least some), other players. To counter this previously widespread problem, a few manufacturers are now producing audio-optimised CD-R media which is designed to reduce BLERs (block error rates) to an absolute minimum. Additionally, dyes can be modified to offer far greater stability than standard cyanine dyes on recordings made at 1x to 4x (500-2,000 rpm.). An example of this would be TDK's CD-R "XG Audio" which utilises a proprietary (specifically modified), cyanine-based dye in the recording layer. Utilising media such as this and limiting write speeds on duplication work to no more than 4x, one can be sure of the highest possible degree of compatibility. But remember, our more critical reference copies and mastering work should always be recorded in real-time or at most 2x using the same, audio-optimised media (i.e. TDK's "XG Audio").
    MEGET nyttig lesing! Tusen takk for det..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte også litt på dette.. Takk for info!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet ett lass med plater på ymse hastigheter og konklusjonen er at TDK sine sølvfarvede og de billige Sony fungerer like bra på min veldig kresne Denon. Men den definitivt beste plata jeg har testet til nå er Verbatim sin AZO.. kanonbra plate!
    Sony:
    Hardware.no - Prisguide - Sony 48x CD-R 10 stk
    TDK: Komplett.no - TDK CD-R 700MB 52X 50 Cakebox
    Verbatim: Komplett.no - Verbatim 52x CD-R 80min 700MB Super Azo

TDK sine billige på spinnel fungerte veldig dårlig, blå plate. Denonspilleren mistet sporet og ble bare stående å søke for å finne tilbake.
    TDK: Hardware.no - Prisguide - TDK 52x CD-R 700MB 100 stk

Og med en skikkelig brenner er det bare lykke.. Plextor Plexwriter Platinum.. Ikke en eneste feilbrenning på 100 plater og Denon bare smiler og jeg med..
    Hardware.no - Prisguide - Plextor PlexWriter Premium (52/32/52)

Jeg kommer til å kaste mine gamle brennere fra Sony, Nec og Philips så langt jeg klarer, og spytte etter de.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •