DAC for SACD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: DAC for SACD

Newcomer Lokeloot sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC for SACD

Lurer på om det er noen som vet om man må ha spesiell dac for å behandle SACD signal eller greier de fleste dac'er dette? Har tanker om å skaffe meg en ny dac og vil helst at den skal funke på sacd'ene mine også

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker litt på sacd vil du se at dette format er hyper beskyttet. Der findes ingen separat dac der dekoder sacd, hvertfald ikke til det jeg tjener. Du kan ikke engang få ut det digitale signal fra en spiller!
    Noen fabrikanter har dog sacd digitalt ut på hdmi, Denon sine største modeller kan vel dette.
    Du må ha en cd spiller for sacd, Pioneer, Sony, Marantz f.eks. lager disse jo. Eller kjøp en gammel Philips DVD963SA, den spiller sacd, og vanlig cd, virkelig bra, og du kan finde de for nesten ingen penger.
    En sacd plate består av 1, 2 eller 3 lag. Der er et sacd spor, et vanligt cd spor, og noen ganger et multikanal spor. Når sacd spilleren har lest platen velger du hvilket lag du vil høre. Spiller du en sacd cd på en vanlig cd spiller hører du selvfølgelig alltid det vanlige cd lag.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange der ute, men her har du en:

TEAC Esoteric

Du må regne med å grave dypt i lommeboken.

Da trenger du også tilhørende transport:

TEAC Esoteric

Test: 6moons audio reviews: Esoteric P/D 05

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg hadde fått med meg at det var en del restriksjoner på SACD signalet. HDMI ut er jo en god løsning men da blir det jo kun konverter i surround prosessorer som er alternativet til spillerens dac, vet i hvert fall ikke om noen dac med hdmi inn.

Takker for gode forslag mteinum men det blir nok en god del over budsjettet mitt.

Aller helst har jeg lyst på en god men ikke alt for dyr toppmatet sacd spiller,30.000,- blir vel ca maks jeg kan strekke budsjettet der, med alt av digitalt inn ink. aes/ebu, usb og xlr ut. Eximus(litt dyr) hadde vært topp der hadde den bare spillt sacd. Shanling sine spillere er interessante men de har ikke XLR ut, noe som en god ekstern dac med xlr ut hadde løst hvis den kan lese SACD signalet og shanlingen faktisk sender det ut. Jeg har siklet litt på noen brukte sony scd 1 spillere på e-bay men de er sjeldne. T+A d10 er også en drøm men dyr, kanskje en brukt en.

Har vurdert som en foreløpig løsning (når den får somlet seg til å komme) oppo bd83 som drivverk til en god dac, men så var det sacd signalet... I en drømmeverden så hadde det nye bluray flagskipet til denon DVD A-1UD vært toppmatet (som deres gamle lekre dcd s1 var) og hadde masse digitalt inn uten prisøkning...

Synes det er noe veldig lekkert og seremonielt med toppmatete spillere.

Spørsmålet blir egentlig da(hvis man ser bort i fra mine uendelige drømmer ovenfor) hvilke forholdsvis rimelige spillere kan sende ut sacd signal og hvilke dacer kan lese det. Kan feks stello dacen omforme signalet bare den får det tilsendt?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med på hvorfor du absolutt må ha en spiller med digitalt sacd ut....og d/a konverter separat. Da er de dyre spillere eneste vei jo, eller en surround receiver fra Denon med sacd link.
    De fleste dacd spillere har fortrinlig dac innebygget, se på Marantz sine sacd spilllere, skal du ha merkbart bedre lyd koster det skikkelig flesk vil jeg tro..
    Jeg eksperimenterte med sacd i begynnelsen men har aldrig tatt det på alvor. Forskjellen fra redbook er forsvinnende for det meste synes jeg, eneste fordel er multikanal muligheten. Nå kommer musikk på Blu-Ray i HD lyd, dét sammen med nedlasting av kvalitetslyd tar jeg på alvor.
    Og nei, ingen vanlige dacs kan dekode sacd.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar,

SACD ut var kun for å kunne få god lyd ut av en billig SACD spiller (evt oppo sin blu ray) til man hadde råd til skikkelig drivverk/komplett spiller. Mulig jeg legger for mye i ønsket om å spille sacd, veldig mange lekre kun redbook cd spillere.

Marantz har absolutt noen lekre spillere, men forfengeligheten ønsker seg toppmatet... Noen som vet om en Sony scd-1 til salgs

Har skaffet meg Trondheimssolistene på bluray, mente jeg så at Sting skulle gi ut en bluray musikk plate snart også. Absolutt spennende for hifi audio!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •