Optisk fra PC til Amp: det smeller i sub/høytt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk fra PC til Amp: det smeller i sub/høytt.

Jeg har et problem som går ut på at det smeller, tidvis kraftig, i subwooferen min når lydkilder slås av og på. Jeg har PCen koblet opp mot min NAD-receiver med optisk kabel, og sub-en er en Eltax 12" som jeg kjøpte fra Komplett for 3-4 år siden, bare for å ha noe som dundrer i filmer, og det gjør den. Jeg kutter den på 40Hz, derfra tar Klipschene over.

Det smeller bare når PCen er koblet til med optisk kabel, ikke vanlig RCA. Det kan neste virke som at forbindelsen legges død når det ikke er lydsignal ut, og så får den en peak når det kommer lydsignal og når det forsvinner igjen. Det kan være hva som helst egentlig. Om noen logger på MSN kan det smelle, når jeg lukker en fane i Opera med en youtube-film i, når jeg avslutter en film I VLC osv. Merk at det smeller aldri midt i en jevn strøm med lyd, som midt i en film eller i et spill. Det er mest når jeg avslutter lydkilden, og av og til når den starter.

Det smeller heller ikke når receiveren er innstilt på andre kanaler, som CD, TV-tuner, PS3 osv. Kun PC via optisk kabel. På receiveren er det en input-innstilling som heter "Optical trigger: on/off", denne har jeg prøvd både på on og off uten hell.

Jeg hadde satt stor pris på om noen hadde tatt seg tid til å forske litt eller dele sine erfaringer! Litt specs:

PC: Dell XPS 420 med Vista 64-bit
    Lydkort: Soundblaster X-Fi med siste drivere
    Receiver: NAD T743 5x50w brokoblet til 2x100w (eller var det 2x80w?). Sub1-ut er i bruk.
    Subwoofer: Generisk Eltax 12". Denne har vel ikke skyld, siden det bare er PC-signalene som lager problemer.
    Høyttalere: Klipsch RF-62

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk at den står på "ON" og ikke "AUTO" da den vil slå seg av i perioder uten signal / lavt signal og slå seg på når den mottar signal.

Bør du ikke dele din sub litt høyere? Regner med at du ville få litt mere utbytte av denne Eltax`n ved å gå opp til 60hz iallefal..

Da får du også avlastet høyttalerne dine også.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at det er onboard lydchip du benytter deg av ?
    Isåfall hvis så kan det være elendig loddekretser /print på kortet som fanger opp den elektroniske støyen som er inni pc kassa.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville har sjekket det innlegget 2 over meg sier. At den står ON istedenfor AUTO, enkelte suber kan smelle litt når dei slår seg på, men suben skal ikke ta noe skade av det..

Men litt rart at det ikke smeller i andre inputs vist dette hadde vert tilfelle, hvordan har du PS3 koblet til? Er PCen den eneste som bruker digital signal kabel? optisk/coax/hdmi...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takker for svar.

PS3en bruker også optisk kabel. Samme fabrikat og type til og med, men den er 1m mot PCen sin 3m. Suben er tilkoblet med Clas Ohlson RCA-kabel, så denne hadde jeg byttet hadde det ikke vært for at det bare er PCen sine signaler som gir smellene. Alle andre signalkilder fungerer utmerket.

Suben slår jeg av og på med en vippebryter på baksiden. Denne har bare to trinn, som jeg regner med er av og på. Den går i standby etter 15-20min uten signal. Hvor ofte det smeller bestemmer jeg selv ved å bytte sang eller avslutte en mediespiller (som sagt, alt som spiller av lyd, en youtube-fane i opera, winamp, spotify osv)

Lydkortet er ikke integrert nei. I følge de som har satt sammen PCen, som jeg leaser gjennom jobben, er det et "Sound Blaster X-Fi Xtreme Music card,PCI w/Dolby Digital,7.1 (PCI)". Det har to optiske utganger. Siste X-Fi driverne er installert.

Min midlertidige løsning på problemet er at jeg har suben avslått når jeg bare hører på musikk, for da er det egentlig overflødig uansett. Klipschene tar fint bassen og det er bare i dype rumlescener i film suben er nødvendig strengt tatt.

Jeg har ikke tro på at suben tar skade av det, men står volumet høyt på og det smeller så skvetter jeg så jeg letter fra stolen. Veggene rister også så de som bor oppe lurer på hva som skjedde :-D

edit: Bjarne82: Jeg ser vi har samme receiver. Hvis du bruker optisk kabel, har du "Optical Trigger" på eller av i input-innstillingene? Ut i fra navnet er jeg fristet til å legge skylden på denne. Hvis PCen står inaktiv og uten lyd, og noen logger på MSN så hører jeg bare siste halvdel av påloggingslyden, akkurat som om lyden stopper opp et sted mens noe på veien starter opp etter å ha tatt en blund. Om det gir mening.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært og rotet litt i SPDIF Out innstillingene i kontrollpanelet i Windows. Her kan jeg velge 'Default Format' (2ch 16 bit 48kHz, 2ch 24bit 44.1kHz osv)

Her er også en testknapp som får meg til å gå litt bort i fra at suben har noe som helst med problemet å gjøre, men det trodde jeg egentlig ikke alikevel. Det er bare den som roper høyest om det.

Når jeg spiller av testlyden i f.eks 2ch 16bit 44.1kHz er den første delen av testlyden helt stille, så smeller og knitrer det litt, så kommer resten og et godt smell til slutt. Samme med 24bit 44.1kHz, bare litt andre tidspunkter på knitringen. Det jeg legger merke til er at 2ch 24bit 96kHz har den garantert reneste lyden med minst knitring. Men det har kanskje signalguruene er logisk svar på. Det skal jo ikke knitre i det hele tatt! Merk at nå er suben avslått og det er i høyttalerne det knitrer og smeller. Det høres ikke ut som om de har det vondt, men lyden plager meg og det kan være skummelt hvis jeg glemmer å senke volumet en gang før jeg begynner å trykke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •