To små høyttalere = én center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To små høyttalere = én center?

Hei!

I mangel av en centerhøyttaler har jeg koblet to mindre høyttalere til den samme centerutgangen på forsterkeren. Det jeg lurer på er om dette på noen måte kan være skadelig for høyttalerne (eller forsterkeren)? Jeg har altså de to mindre høyttalerne liggende mot hverandre som en center. Bør diskantene vende innover mot midten eller utover mot sidene?

Jeg vet dette ikke er en optimal løsning, men har ikke den gamle centeren tilgjengelig på en stund.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

alt er mulig, men det kommer an på hva slags forsterker og høyttalere det er snakk om...

Hvis det er 8 ohms høyttalere og en forsterker som uten problemer takler 4 ohms last går det bra å paralellkoble (koble + fra begge høyttalerene til + og - fra begge høyttalerene til - på forsterkeren) Hvis du har 4 ohms høyttalere må du i de aller fleste sammenhenger seriekoble høyttalerene. (+ på høyttaler 1 til + på forsterker og fra - på høyttaler 1 til + på høyttaler 2 og - på høyttaler 2 til - på forsterkeren

Det beste er uansett å bruke to forsterkerkanaler hvis du har dette til overs. Det du gjør er å sette en y-splitt mellom forforsterker og 2 effektforsterkertrinn. Utgangene på de forsterkertrinnene kobles naturligvis til senter 1 og senter 2.

Harald

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..vil ikke dette gi masse fasekrøll da?

kanskje det er bedre å bare bruke en av de små HTene til en center er tilbake?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •