[Løst] Hvor kommer lyden? (TRS/jack-plugger)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[Løst] Hvor kommer lyden? (TRS/jack-plugger)

Først: Om denne er feilpostet, gjerne flytt den. Jeg tenkte at denne forum-delen måtte passe best, men ...

Så til saken:
    Jeg har skaffet meg noen slike til et lite prosjekt jeg har, og klippet opp en slik en og satte i gang prosjektet med å få en stereo-phono-kabel i ene enden og en 3,5mm hunn-minijack i andre enden, med mutter, slik at jeg kan feste den i veggen uten sjenerende hull eller synlige kabler. Så langt, så vel.

Når jeg nå koblet MP3-spilleren min i denne hjemmelagde kabelen, og dro lyden gjennom forsterkeren min, kom det lyd, men den var veldig lav, og jeg klarte nesten ikke høre noe vokal, bare instrument. Det samme skjedde om jeg koblet til mobiltelefonen min. Men dersom jeg koblet til PCen var alt som det skulle!

Jeg gjorde noen tester, koblet av 3,5mm-kontakten, og satte phono-kabel-lederne direkte på jack-kontakten som kommer fra MP3-spilleren, og da finner jeg ut at dersom jeg holder venstre/hvit|svart ledning på "tip"en (se evnt. forklaring lenger ned) og høyre/rød ledning på "sleeve"en, høres ting normalt ut. Det samme gjaldt altså for mobiltelefonen. Men, igjen, for PCen var det "tip"en og "ring"en som gjaldt, som etter hva jeg har forstått er det som faktisk skal fungere. Det er jo rart at det fungerer slik, siden "sleeve"en utelukkende skal være jording ...

Er det noe jeg gjør feil her, eller er det bare "sånn det skal være"?

For de som ikke er opplyst om hva TRS betyr, kan sjekke her.

1. Sleeve: usually ground
    2. Ring: Right-hand channel for stereo signals, negative phase for balanced mono signals, power supply for power-requiring mono signal sources
    3. Tip: Left-hand channel for stereo signals, positive phase for balanced mono signals, signal line for unbalanced mono signals
    4. Insulating rings

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Haha, enkel løsning på et tilsynelatende komplisert problem. Jeg hadde ikke tatt jordingskabelen med i betraktningen. Så fort den var på plass ble det kongelyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •