Hvorfor er det så fin lyd på radio?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor er det så fin lyd på radio?

Hei!
    Hvorfor er det så bra lyd på radio FM-sendinger? Hvis man har gode signalforhold vel og merke! Syns forresten det er dårlig radiodel på recivere,sammenlignet med små reiseradioer f-eks!

Noen som har peiling på dette?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, det du opplever er netopp det radiostasjonene er ute etter.
    Du lytter nemlig til komprimert mp3 musikk, dette gjør at man hører alle detaljer tydeligt, selv på en reiseradio fra 1960.
    Vi andre er utrolig frustert over dette da det underminerer hele vitsen med å ha et stereo anlegg med dynamikk område på 100 db, vi kunne klart oss med 40. Jeg ser selvfølgelig fordelen sent på natten f.eks., men ellers ønsker vi oss dynamikk, ikke ett jevnt 80 db trøkk når man spiller en sang.
    At lyden på nogle stasjoner synes, og er bra, skyldes sikkert d/a konverterne de bruker, eller at noen bruker LAME som mp3 koder. jeg vet der er stor forskjell på lyden fra stasjon til stasjon, og jeg spiller selv en del radio.
    Eller er det f.eks. NRK Alltid Klassisk du prater om?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    He he, det du opplever er netopp det radiostasjonene er ute etter.
    Du lytter nemlig til komprimert mp3 musikk, dette gjør at man hører alle detaljer tydeligt, selv på en reiseradio fra 1960.
    Vi andre er utrolig frustert over dette da det underminerer hele vitsen med å ha et stereo anlegg med dynamikk område på 100 db, vi kunne klart oss med 40. Jeg ser selvfølgelig fordelen sent på natten f.eks., men ellers ønsker vi oss dynamikk, ikke ett jevnt 80 db trøkk når man spiller en sang.
    At lyden på nogle stasjoner synes, og er bra, skyldes sikkert d/a konverterne de bruker, eller at noen bruker LAME som mp3 koder. jeg vet der er stor forskjell på lyden fra stasjon til stasjon, og jeg spiller selv en del radio.
    Eller er det f.eks. NRK Alltid Klassisk du prater om?
    Nei,jeg snakker helst om P1 og P4,så det er variert musikk det er snakk om!
    Og da på vanlige fm sendinger! Så det er mp3 de spiller altså?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radio har ikke spesielt god lyd, jeg synes det er nokså mye loudness faktor over den. Hører aldri subben bedre enn når radioen står på

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk litt overrasket over at du (torolan) synes det er bra lyd på P4, jeg synes P4 har hel ræ*a lyd selv med gode signalforhold. P1 og P2 kan ha bra lyd. Men P3, P4, RadioNorge, Radio1 osv, er utrolig slitsomt å høre på, mye gunnet komprimeringen og at de legger på en merkelig EQ som antagelig skal gjøre lyden mer påtrengende og "tydlig"

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Torolan!

Sjekk ut denne videoen, og les hva Niels og Cyber på nytt...:-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,ser ut til at jeg ikke har helt samme lydsmak som en del andre her,hehe
    Liker vel litt loudnessfaktor jeg da sikkert! Nå skal det sies at jeg,har dårlige lytterforhold hjemme,så der hører jeg aldri på radio(kun via satelitt),men jeg kjører lastebil,og da blir det mye radiolytting! og i og med at man sitter i en lastebil med noe støy rundt seg,så kan det vel passe at bass/diskant lyden kommer tydelig frem kansje??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvor og hvordan Get henter sine radio kanaler, men jeg synes faktisk KlemFM ha ganske god lyd her sammenliknet med de andre.
    Men ja, dynamikk begrensning har sine fordeler, som du siger....du får sikkert problemer hvis du hører Dire Straits Private Investigations i lossless i bilen, da hører du ikke halvparten av detaljene da de er så langt nede i volum.
    Ellers, går du til denne tråden jeg startet, og laster ned filen kan du høre hvordan ukomprimert stille jazz, med maksimal dynamikk kan lyde.
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...khz-audio.html
    Legger ved 2 filer som viser dynamikk området, først på den fil jeg nevnte her, Lush Life, og så Kylie Minoque Cant get it out of my head kjøpt fra ITunes Store, det er vel 128 kbps tror jeg, men bitdybden er ikke det du ser, du ser hvordan musikken er masteret på cd´en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •