20 år gammel Technics med "New class A"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

20 år gammel Technics med "New class A"

Heisann!

Jeg har faktisk en 20 år gammel (ca.) Technics klasse A forsterker på 2X80W. Har overtatt den etter min far da han ikke har bruk for den. Jeg får ikke brukt den da jeg ikke har pre out på min Denon AVR 1803.
    Jeg har koblet den opp på mine Dali 6006 en gang for å prøve og jeg må si den hadde full kontroll over høyttalerne! Den trekker 600W om den spiller eller ikke. Den heter SU-V7 og kostet mange kroner den gangen på 80-tallet. Vet noen om denne er noe å bruke? Det har vel skjedd litt av hvert på forsterker fronten de siste 20 årene vil jeg tro! Den støver bare ned, synd å ikke bruke den. Den har imidlertid en feil. Den kutter venstre kanal, og jeg må vri på inputbryteren for å få lyd i kanalen igjen. Sikkert enkelt å fikse. Skal jeg satse på å selge min Denon AVR 1803 og kjøpe en reciever med pre out og bruke Technincsen mot front?

ProtoType

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at en eller annen kostbar del i denne forsterkeren kan ta kvelden når som helst da. Dessuten brukte Technics betegnelsen klasse A om sine IC-baserte forsterkere, og betegnelsen AA om sine vanlige klasse AB-forsterkere.

Jeg vet ikke om det er tilfellet at du har en såkalt "new Class A" eller hva de nå kalte dem, eller om det er en klasse A. Har du målt om den trekker så mye strøm fra nettet? Har du prøvd om den utvikler mye varme? Hvor mye veier den?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe :wink:

テクニクス
    SU-V7
    プリメインアンプ ■実効出力:80W+80W(8オーム)
    ■A/Bスピーカー切替
    ■MM/MC対応フォノ入力装備
    ■サイズ:430(W)x120(H)x362(D)mm
    ■重量:9.5kg
    ■当時の価格:\64,800(1980年)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den nok antakelig ikke en klasse-A

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tekunikusu. :lol:

Etter A/B står det subiikaa (gjett hva det betyr) pluss et eller annet i kanji jeg ikke forstår.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er så og si 100% lik som på bildet Hi Fi Lasse kom med. I følge min far skal den trekke 600W fra nettet. Vet ikke om det stemmer. Har ikke noe å måle det med her. Har jo litt lyst til å bruke den da, men synes 20 år gammel forsterker blir litt for gammelt selv om det er en klasse A?

ProtoType

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare både for å knuse dine drømmer og for å ta feil, så vil jeg med stor sannsynlighet anta at dette er en IC-forsterker. Det var veldig mye brukt på den tiden. Det sees ved at det er en eller to store svarte klumper med mange ben på festet til kjøleribbene. Disse er mye større enn transistorer, ofte 5-6 cm, og helt opp mot 10 cm lange.

Dette er den billigste og dårligste måten å bygge opp en forsterker på. Den ble svært mye brukt på 80-tallet, og blant annet av Technics. Det er derfor all grunn til å tro at du vil oppnå langt bedre lyd ved å bruke effekttrinnet i den recieveren du allerede har.

men for all del, sjekk om jeg tar feil. Er det en transistorforsterker så ser du det ved å kikke mellom kjølerillene på lokket. Er det en klasse A kan du la den stå på i et par timer. Min gamle The End spilte maks 10 watt klasse A, og den hadde mer kjøleribber enn det er plass til i Technicsen. Den målte 49,5 grader på tomgang. Da skal den altså være minst 60 grader varm.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt google søk ga dette:

http://www.vintagetechnics.com/integrated.htm

http://www.vintagetechnics.com/integrated/suv7.htm

Model Year(s) RMS watts per channel, 8 ohms Rated Power Bandwidth, Hz to kHz %THD % Rated SMPTE IM dB S/N, "A" wtd., Phono ref 5 mV Phono Sensitivity, MV Maximum Phono Input, mV High Level Sensitivity, V Class of Operation Net Weight, lbs. MSRP, US$
    SU-V7 81-82 80 20-20 0.003 0.003 77 0.25 150 0.15 NEW A 29 450.00

Den er såkalt 'New Class A'

BB

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "new class A"? Det står det på den ja! Står også syncro bias. Den er også grådig tung sak.

ProtoType

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk hva man kan finne bare man bruker noen sekunder med google.
    http://www.geocities.com/technicshifi/Bias.html
    http://www.vintagetechnics.com/integrated.htm

Han her har visst 75 stk eller noe... :lol:
    http://www.geocities.com/technicshifi/Baily.html

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synchro-bias has the sound qualities of the conventional class A amp. The output transistors are never turned off. Theyre left constantly on in the ready state, eliminating switching crossover distortion at all output levels. The idling current is relatively light. Allowing more power to drive the speakers, making this circuit nearly as efficient as the class B circuits.
    Jeg synes denne beskrivelsen høres ut som en standard klasse AB forsterker :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanlig AB, heller ikke A. De unlater å bruke det ulinjære området mellom 0 og 1 volt på transistorene ved å sette terskelnivået på rundt 1 volt, og samtidig flytte referansepunktet slik at de møtes med mellom 1 og 2 volt overlapp. Det er nesten som å matche et par transistorer i en klasse AB rent lydmessig og driftsmessig, men prinsippet avviker en liten smule.

Alle forsterkerne til Technics som har betegnelsen "New Class A" bruker denne metoden med IC-kretser. Alle som derimot bruker transistorer bruker samme teknikken, men kalles da Class AA.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Alle forsterkerne til Technics som har betegnelsen "New Class A" bruker denne metoden med IC-kretser. Alle som derimot bruker transistorer bruker samme teknikken, men kalles da Class AA.
    Så vidt jeg vet hadde de aller fleste "New Class A" vanlige utgangstransistorer, ikke IC. Men noen få hadde IC.

Den beste forklaringen angående "Class AA" som jeg har funnet er denne:

"Class AA" cirquit was two amps, both feeding the speaker via a resistor bridge. One was class A, the other was class B. The idea being that the class A amp stage fed the load, while the class B stage presented a high impedence load to the class a stage by supplying most of the load current. The class A stage also filled in the crossover region, for the time it took for the class B transistors to conduct.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom et serviceverksted i den perioden de solgte mye av disse New Class A. Vi skiftet da en rekke av disse IC-ene. Det var da ingen som hadde transistor. Dette var imidlertid en begrenset tidsperiode.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blei dere veldig tekniske her! Er det en forsterker jeg absolutt bør bruke eller ikke? Dere har god greie på forsterkere uansett!

ProtoType

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en enkel billig sak som er rimelig akterutseilt rent teknisk. Det er ikke en klasse A i det heletatt. Om du vil bruke den er opp til deg. Prøv hvordan du synes den låter da vel! Sammenlikne den med 1804-en din og vurder selv. Jeg tror ikke du kommer til å bruke den etter å ha sammenliknet, men jeg er ikke sikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å få en større forsterker en den som sitter i 1803,er nok ikke dumt.Som du nevnte er det dårlig med utvidingsmuligheter siden den ikke har preout.
    Fant du ut av suboppsettet forresten?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melle: Jeg tror jeg fant det ut! Nå Deler jeg sub´en ved 80 Hz i reciever, og jeg har satt 80 Hz på sub. Har eksperimentert litt med +MAIN og +NORMAL og jeg hører faktisk ikke så stor forskjell mellom de to innstillingene!

ProtoType

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snickers, hvorfor skulle noe som helst ta kvelden? :shock: det er ingen slitedeler i en forsterker bortsett fra kondensatorene, og desse er lett å bytte og bør byttes etter 20år. da vil den låte mye bedre.
    bruk elektronikkrens rundt hele og den varer 20 år til!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •