20 år gammel Technics med "New class A" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prototype. ta en prat med kjell B på hifisentralen som sverger til vintage hifi :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einis, jeg har jobbet med elektronikk i mange år, og det er liten tvil om at både transistorer, kondensatorer og motstander før eller siden tar kvelden. Toleransene endres over tid, og til slutt er det finito. Det er svært lite elektronikk fra 1964 å oppdrive som fungerer. Det meste har tatt kvelden for veldig mange år siden. 80-tallet med utvikling av c-mos, loddeteknikker osv var heller ikke akkurat gullår for levetiden på elektronikk. Det er som å sverge til gamle biler. Det er påkost og kødd hele tiden. Det egner seg for de spesiellt interesserte, men for alle som ønsker seg noe som holder så er det en stor fordel å holde seg til nyere ting.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nyere ting ifølge kjell b med billige komponenter og dårlig lyd.
    lurer på om han er inne på noe faktisk...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at komponentprodusentene har mangedoblet levetiden på komponenter de siste årene. Det har selvsagt også en del å si at enkelte kostruksjoner strekker komponenter til det ytterste i sine konstruksjoner og svelger alt som er av "headroom" i komponentene allerede ved tomgang.

Kjell B er sikkert dyktig, men det er det også mange med gamle biler som er. Gevinsten de har er at de kan fort fikse det som skjer med gamle ting. De fleste andre må levere ting på verksted til reparasjon. Et annet problem er at de IC-ene på utgangen har en tendens til å ryke, og de er alt annet enn hyllevare lenger.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers is: Jeg skal ta noen bilder av recieveren senere i dag, både bak, over, og front! Skal også veie den, samt la den stå på et par timer og sjekke temp! Synes dette har blitt en artig tråd! Eneste problemet med forsterkeren er at den kutter venstre kanal tror jeg etter en stund. Tror det har noe med input releét å gjøre. Mener faren min fiksa på den en gang i tiden. Sikkert ikke så vanskelig å rette på igjen. Lodde litt? Kan også komme med info fra min far, som sier han kjøpte den for grådig masse penger den gangen, og at det var nest største modell av de de hadde i den sjappa han kjøpte den. (Vet ikke navnet.) Han har alltid vært glad i denne forsterken, og den drev et par selvbygde SEAS høyttalere (som jeg sprengte etter 1 år etter at han hadde de i 20 år...)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg åpnet den og her kommer det bilder! Først kommer det lavoppløslige bildet, deretter link til høy oppløsning slik at dere eksperter kan kikke nærmere! (Bruk gjerne Photoshop!)

Ok, her er bildet tatt fra front. Ligner veldig på bildet HiFi Lasse fant via Google.

Link til høyoppløslig versjon av samme bildet:
    http://www.robertdamli.com/hovedside...SU-V7front.jpg

Her følger et bilde av forsterkeren bak:
    (Legg merke til at det står power source: 630W!! Den trekker 630W uansett om den spiller eller ikke! Se det store bildet. Trykker under.)

http://www.robertdamli.com/hovedside...r/SU-V7bak.jpg

Bildet fra forsterkeren inni:

http://www.robertdamli.com/hovedside...SU-V7inni1.jpg

Et bilde til fra en annen vinkel:

http://www.robertdamli.com/hovedside...SU-V7inni2.jpg

Jeg har også veid den, og den veier nøyaktig 12 KG. Den kostet ca. 4000 kr ny i 1982(!) Skal måle tempen etter 3 timer stand by. (Edit: Nærmet seg 45 grader etter 2 timer ca.) Er det kjøleribba den store sorte saken i midten der? I følge dette nettstedet virker det som "New Class A" henter det beste fra klasse A og B? Denne forsterkeren skal visstok ikke forvrenge?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme med en innrømmelse: Jeg har også en "New Class A"-forsterker... ops:
    Kjøpt en gang på slutten av 80-tallet. Hvis du er interessert kan du få kjøpt den rimelig - for å komplettere samlingen din :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kobla opp DVD spilleren på Technicsen. Når jeg kobla på main, så fikk jeg ikke lyd i venstre høyttaler. Når jeg kobla høyre høyttaler på main og venstre høyttaler på remote (se bilde lenger opp her) så fikk jeg lyd i begge høyttalerne. Går dette bra? Skal vel kobles på bare main, men siden jeg ikke fikk lyd i venstre kanal, måtte jeg koble på remote. Har dette noe å si?

Edit: Hørte først på Technics´en, og så på Denon AVR 1803! Technics´en hadde FULL kontroll over Dali 6006! Her var ikke den mørke spisse klangen fra Denon! Technics´en var bløtere og hadde sinnsykt mye mer bass og gi! Og skikkelig kontroll! Så nå er jeg åpen for bytte av reciever slik at jeg kan bruke Technics´en på pre out.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Nå har jeg kobla opp DVD spilleren på Technicsen. Når jeg kobla på main, så fikk jeg ikke lyd i venstre høyttaler. Når jeg kobla høyre høyttaler på main og venstre høyttaler på remote (se bilde lenger opp her) så fikk jeg lyd i begge høyttalerne. Går dette bra? Skal vel kobles på bare main, men siden jeg ikke fikk lyd i venstre kanal, måtte jeg koble på remote. Har dette noe å si?

Ingen som kan svare meg på dette?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok ikke noe å si. Jeg antar det er dårlig forbindelse på innsiden av bakpanelet som gjør det. De to utgangssettene er ellers vanligvis koblet i paralell, men som oftest via brytere. Det kan derfor også være feil på ledningsføringen eller bryteren også. Det skader uansett ikke forsterkeren om det ikke er kortslutning.

Under kjøleribbene kan du skimte IC-ene som utgjør selve utgangene. På denne er det mindre (fysisk mål) IC-er enn på de senere versjonene. Vet ikke om det betyr noe for lyden.

Tomgangstemperaturen kan tyde på at den kjører en relativt høy tomgangsstrøm i forhold til en del billige klasse AB.

En ting: På fronten er det en knapp merket LOUDNESS. Var denne trykket inn da du spilte med den? For de som måtte lure er det knapp som øker bassen og diskanten en del. Den bør ikke stå på dersom sammenlikningen skal ha noe for seg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har etter all sannsynlighet en dobbelviklet trafo med fast spennings nullpunkt på utgangen. Den har 50V 15000µF kondiser. Disse tilsier en trafospenning på maks 35-40 Volt. Med en utspenning på 31-32 Volt kan man regne med en RMS-effekt på ca 80 Watt. Det stemmer greit med dimmensjoneringen av forsterkeren, og med størrelsen på kondensatorene. Kondensatorene vil imidlertid representere en relativ høy impedans mot forstekrertrinnet. Ikke uvanlig for klassen, men et morsomt og relativt rimelig sted å tweake en forsterker.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget for info Snickers is! Den skal være oppgitt til rundt 85W RMS ja! Kan til opplysning si at min far ga 4000 kr for den i 1982 (!). Ang. loudnessknappen, mener å huske at den ikke var trykket inn, skal ta en ny test i morgen og sjekke det! Er ganske sikker på at den sto av.

Hvis du tar en titt på det bildet av den bak, så ser du at den trekker 630W!
    (Fra strømnettet vel og merke). Er ikke det ganske mye? Er denne forsterkeren strømsterk? Sendte en mail ang. problemet med inngangene til han fyren med ørten slike! Han sa også at den kjørte da i paralell og at det ikke skulle ha noe å si.
    Satser nå på å bytte min 1803 til en som støtter pre out slik at jeg får brukt denne! For det er vel mer enn nok krefter her til Dali 6006?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bytt kondisene til nye elna typer, de som står der har trolig tørket en del...og dette har mye å si for lyden. :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg har en boks med kontaktspray. Lurt å spraye litt oppi for å bedre kontakten på komponentene, eller vil det si pang? :?:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det være du. Komponentene skal være loddet fast, og kontaktspray vil ikke ha noe å si annet enn inne i kontakter, brytere og potmeter.

630 W er absolutt maksimum peak strømforbruk. Trafoen er nok høys sannsynlig på rundt 400 VA, noe som absolutt er akseptabelt i denne klassen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers Is: Jeg kjørte en god del testing i dag! Passet på at Denon AVR 1803 kjørte direct stereo. Samme med Technics´en. Loudness var av. I begynnelsen la jeg merke til en ting. Technics´en har en bedre kontroll over bassen! Den føles litt strammere, og trommeslaga er det mere smell over! Vanskelig å beskrive sang, men Technics´en virker litte granne "bløtere" enn Denon. Denon og Dali har jo en tendens til å bli noe mørkt har jeg hørt. Denon´en oppleves også litt skarpere. Etter mye lytting ble jeg litt i tvil igjen. De er jevne på kraft, men jeg holder en knapp på Technics´en, Den gir nok Dali´ene mine mye mer strøm enn det Denon´en gjør!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ante meg at det ikke var store forskjellene på de to konstruksjonene.

Da må konklusjonen være at vi fortsatt er på noe som minner om på stedet hvil på den analoge signalsiden.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå si at Technics´en låter litt "penere" enn 1803´en. Eller for å si det sånn, jeg tror den passer bedre til Dali 6006 enn den Denon gjør. Technics´en har også mere kraft i form av at den er mer strømsterk! Men som du sier, forskjellene her er ikke veldig store, men de er der! I og med at alle min Dali høyttalere er i 4 Ohm, så tror jeg Denon AVR 1803 sliter litt på høyt volum! Det blir veldig fort litt spisst i toppen når jeg skrur opp litt! Jeg vil jo gjerne se film med skikkelig trøkk (i motsetning til min samboer...), og derfor har jeg begynte å lukte på mulighetene for pre out. Hvis jeg brukte Technics´en til front, så ville recieveren ha mye mer å gi til resten av høyttalerne.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt Pogwaq sin NAD T742! Den kommer til meg som ekresspakke i morgen tidlig! Skal koble opp alt da, og sette Technics´en på pre out front! Kommer tilbake med en ny test!
    NAD passer dessuten Dali mye bedre etter det jeg har hørt så nå får vi se! Tror ikke det skal være noe problem å drive Dali C1000 og Dali 1001 med 50W pr. kanal. Disse høyttalerne er jo i 4 Ohm, og det takler NAD´en bra skulle jeg tro. I og med at jeg får kjørt pre out til front, har vel også NAD´en mer strøm å gi til resten. Min far kjøpte nå min Denon AVR 1803, (han har hatt Dolby Pro Logic i mange år nå) og er helt i hundre! Skal nok få han inn på forumet etterhvert!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •