Y-Ledd fra LFE til 2 subber ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Y-Ledd fra LFE til 2 subber ?

På hovedanlegget mitt som består av dCS koblet direkte i effekt DP.5.52 via XLR og fra left/right ut via RCA til 2 Linn Melodic subber fra dCS.

Har valg om å bruke enten 6V ut eller 2V på både XLR og RCA fra dCS. Bruker det siste.

DP er lettdrevne sammen med Sonus Faber høytalere og subbene står på fullt. Er forholdsvis "grei" bass men jeg kunne tenkt meg et noe sterkere signal inn til disse. Et av alternativene jeg har vurdert er å bruke en high end prosessor hvor jeg følgelig kan justere opp db på LFE signalet. De fleste har bare en LFE utgang, kan jeg da bruke et yledd eller lignede på en prosessor ? Er klar over yledd mulighet på subb, men det er mye sterkere signal å hente hvis jeg kan ta det fra prosessor...

Takknemmelig for svar

Mvh Jostein

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan for eksempel dempe signalet ut til DP med disse, eller kjøpe en step-up til signalet til subben dersom det er nødvendig å heve nivået dersom det er så stor mismatch mellom komponentene.

Det er ingenting i veien for å benyttet et y-ledd nå heller, da mange subforsterkere summerer singalet på hver inngang noe som gir ca. 3dB høyere nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Du kan for eksempel dempe signalet ut til DP med disse, eller kjøpe en step-up til signalet til subben dersom det er nødvendig å heve nivået dersom det er så stor mismatch mellom komponentene.

Det er ingenting i veien for å benyttet et y-ledd nå heller, da mange subforsterkere summerer singalet på hver inngang noe som gir ca. 3dB høyere nivå.
    Takk for tipset! Har åpnet linken og var ikke klar over at det var mulig å kjøpe en slik demper på XLR signalet. I tillegg så er det jo svært så mye billigere en å kjøpe en high end prosessor!

Jeg har alltid slitt noe med matchingen på oppsettet, det ble mye bedre når jeg kjøpte dCS da den har samme utgangs signalet på RCA som XLR, normalt sett så har vel XLR dobbelt utgangsignal. (da følte jeg at subbene jobbet på tomgang i forhold)

Anlegget består av :

dCS Verdi sacd/cd-Delius dac. DP 5.52, Sonus Faber Stradivari Homage + 2 x Linn AV 5150 Melodic Subbw+ Transparent ref. h/t kabler-Ref. digitalk-power & Kimber Select 1130 +Silverstreak til subber.

Integregingen av dCS-DP-SF er veldig bra, målsetningen må være at jeg må skrue ned litt volum på subbene i stedet for å ha de på fullt pr i dag, kan være at ved kjøp av dempe ledd XLR og prøve på 6V fra dCS så oppnår jeg kansje dette. Koster ihvertfall lite å prøve.

Mvh Jostein

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært spennende å høre hvordan resultatet blir. Du har et virkelig flott oppsett vi her inne gjerne vil både se og høre mer om.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært spennende å høre hvordan resultatet blir. Du har et virkelig flott oppsett vi her inne gjerne vil både se og høre mer om.
    Oppsettet er bra. Har hatt det noen år, høytalerene er det nyeste i kjeden, samme som GFE på dette forumet. Han er forøvrig min tvilling bror.

Det kinkige med et slikt oppsett er matchingen. Nå kjører jeg direkte i effekt via dCS og da må man kunne kjøre oppimot 2/3 av volum for å få full oppløsning på lyden. Dette fungerer fint med 2V ut fra dCS. 6V ut fra dCS vil sannsynligvis være altfor mye, og da er det dempeleddet "ditt" kommer inn.

De fleste vil kansje ikke savne noe bass i dette oppsettet. SF går ned til 22 Hz og subbene går ned til 15 (består av 2*12" i hver enhet). Jeg er litt bass freak og kunne tenkt meg litt mere.... MIne ideal høytalere hadde nok vært B&W 801 D, men SF er jo "noe" mere designvennlige da....

Anlegget blir forøvrig alt for lite brukt, men slikt blir det når man har et hus som er bygget over flere halvplan og TV+multianlegg står der hvor jeg (vi) oppholder oss det meste av tiden.

Hadde jeg hatt en annen husløsning så hadde jeg nok kombinert disse to anleggene (men klager ikke da).

Er for tiden på jobb i Nordsjøen, tenkte jeg skulle koble fra XLR til effekt og kun ha RCA tilkoblet til subber. Sette på en plate med mye bass og høre om det er noe forskjell på 2V og 6V ut fra dSC. Hørest dette greit ut, så bestiller jeg dempeleddene (var lagervare

Mvh Jostein

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo tingen med digitale volumkontroller, at man må holde nivået høyt for å unngå tap i data.

Jeg tror jeg heller ville ha vurdert en annen løsning dersom det var for mange problemer tilknyttet utgangsnivået og matching mellom komponentene. Det er mange muligheter for den som ønsker å teste å leke litt med oppsettet, det er sikkert og visst.

Dempeleddene er en billig og enkel løsning, men det er ikke sikkert det er den lydmessig optimale. Etter hva jeg kan huske å ha lest har det blitt kommentert at det er noen ugunstige effekter i forbindelse med bruk av attenuatorene, men jeg finner desverre ikke frem til dette akkurat nå.

Har du muligheten for å koble til subbene på linjenivå fra forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo tingen med digitale volumkontroller, at man må holde nivået høyt for å unngå tap i data.

Jeg tror jeg heller ville ha vurdert en annen løsning dersom det var for mange problemer tilknyttet utgangsnivået og matching mellom komponentene. Det er mange muligheter for den som ønsker å teste å leke litt med oppsettet, det er sikkert og visst.

Dempeleddene er en billig og enkel løsning, men det er ikke sikkert det er den lydmessig optimale. Etter hva jeg kan huske å ha lest har det blitt kommentert at det er noen ugunstige effekter i forbindelse med bruk av attenuatorene, men jeg finner desverre ikke frem til dette akkurat nå.

Har du muligheten for å koble til subbene på linjenivå fra forsterkeren?
    Usikkert på hvordan det eventuelt kan gjøres på den store DPen, den har kun XLR inngang + "utganger". Subbene har kun RCA.

Problemet med matching er betydelig mindre med bruk av dCS, men lurer hele tiden på om det er noe mere å hente rent sånn bass messig (siden de står på full volum). Når det er sagt så "rister" hele huset ved høyt volum...

Det står vel og faller på at jeg ikke har slått meg helt til ro med at de er optimalt intigrert, de er mere musikalske en min store B&W subb på musikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •