Ny TV og Blue Ray - oppkobling mot gammel forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV og Blue Ray - oppkobling mot gammel forsterker

Har bestilt TV og Blue Ray-spiller (Samsung 52A866 og Panasonic DMP-BD55) så jeg håper at bildekvaliteten blir bra.

Men så var det lyden da. Har i dag et oppsett fra ca år 2000 etter kristus som ser slik ut.
    Reciever/forsterker: Harman Kardon AVR-500
    DVD/CD: Harman Kardon DVD30 (litt nyere)
    Fronthøyttalere: Patos B-400
    Bakhøyttalere: Patos B300
    Senterhøyttaler: Patos B200

Så jeg må kjøre analogt fra Blue Ray spilleren til AVR-500 via den analoge multikanalsutgangen. Og det er jo greit.

Men både DMP-BD555 og AVR-500 har digital optisk og koaksial inngang/utgang. Er det å foretrekke framfor å bruke analog multikanal inngang/utgang?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør bruke de analoge 5.1 utgangene, siden spilleren din kan dekode de nye HD formatene og sende dem ut analogt. Hvis du skal bruke f.eks. optisk vil du konvertere/degradere lyden i spillleren før det blir sendt som DTS eller DD til receiveren din.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk. Spurte om det samme i butikken også. Men selgeren ble flakkende i blikket og svarte at jeg kunne koble opp på alle måtene... :roll:

Hva synes ekspertisen her rundt om jeg bør vurdere å bytte ut mitt eksisterende lydoppsett til noe med HDMI som kan utnytte nye standarder bedre? Eller sagt på en annen måte, er analog overføring av signalene tilfredstillende/bra?

Vil det være mye å hente på det (dvs hørbart for en vanlig dødelig - dog ikke så mye at svigermor skjønner poenget) eller snakker vi litt mer marginale forbedringer (mer mot at man må være hekta på lyd for å høre forskjellene)?

Skulle jeg bytte snakker vi om et budsjett på 20 laken for reciever/forsterker og full høyttalerpakke (maks fem kanaler, ikke sju). Dette er utstyr som står og skal stå i vanlig stue som ikke er optimalisert for lyd (man er jo gift)...

Vet at dette er et vanskelig spm å svare konkret på... Men om noen har egne erfaringer og/eller synspunkter så er jeg takknemmelig for tilbakemeldinger. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en Samsung BD-2500 og har koblet denne til min H/K AVR500 via den analoge 7.1 kontakten. I og med at AVR500 kun er 5.1 så bruker jeg ikke "sidesurround" men kun "baksurround".

Lyden i front og i center er perfekt. Men det kommer ikke lyd bak. Har knotet med innstillinger på BD-2500, men forstår ikke dette. Kan ikke skjønne at jeg kan gjøre noen innstillinger på dette på AVR500.

Er veldig takknemmelig for evt tips/råd/moralsk støtte!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende at problemet ditt skyldes at du skulle brukt sidesurround i stedet for baksurround.
    Regner med at du har gjort et valg for 5.1 en eller annen plass på spilleren, og da er det sidesurround som blir aktiv, mens baksurround blir deaktivert.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det kan hende at problemet ditt skyldes at du skulle brukt sidesurround i stedet for baksurround.
    Regner med at du har gjort et valg for 5.1 en eller annen plass på spilleren, og da er det sidesurround som blir aktiv, mens baksurround blir deaktivert.
    Tusen takk for svar. Når jeg leser manualen på norsk (fikk kun med fransk/spansk/portugesisk/etc versjon da jeg kjøpte BD-2500 fra Netshop) så står det faktisk i parantes at:
    (Når du skal koble til en 5.1-kanals hjemmekinoforsterker, eller receiver, må du koble til alle de analoge
    utgangene til denne, med unntak av utgangene Surround Back Left/Surround Back Right).

Jeg har koblet TIL Sorround back og FRA Surround side. Jaja, der kan man se. Og lese manualen på norsk er lurt innimellom.

Jeg løper hjem (etter jobb) og tester. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •