Hva har skjedd på 20 år?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva har skjedd på 20 år?

Godtfolk!
    Jeg har ikke fulgt med i audioverdenen siden begynnelsen av 90-tallet, men begynner nå å få tid til platesamlingen min igjen. Anlegget mitt begynner derfor å bli noen år, og jeg funderer på å begynne et oppgraderingsprosjekt. Jeg vil gjerne høre med andre om hvilke komponenter som har tapt seg mest og hvor det har skjedd mest nyvinninger, for å finne ut hvor jeg bør starte og hvilke oppgraderinger som gir mest godlyd for pengene.

Anlegget består av en
    Tandberg 3012 integrert forsterker,
    Systemdex IIX platespiller,
    Snell type Q høyttalere,
    Arcam Alpha CD-spiller.
    Cirkapris var den gangen ca 10.000 per komponent, bortsett fra CD spilleren som kostet 4000. Solicore høyttalerkabler, ingen spesielle signalkabler.

Jeg vil tro det har skjedd en del på signalbehandlingssiden, og spesielt digitale signaler/DA-konvertering, mens det ikke har vært så stor endring på platespiller og høyttalersiden med mindre det har kommet nye materialer og designfilosofier. Min antakelse er derfor at jeg bør fokusere på forsterker og CD-spiller.

Hva angår pris er jeg også nysgjerrig på hva man får til stykkpris på 10 tusen sammenlignet med for 20 år siden. Mye elektronikk er jo mye billigere i dag, men får man en like god forsterker til 10 tusen i dag som i 1990?

All synsing, velmente forslag, kverulering og innspill mottas med takk!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk fint vel tilpasset anlegg du har der!! Skikkelig snadder for oss hifi frelste...., jeg ville ikke skifte noe som helst! Alle er jo klassikere!
    Okay, kanskje du får uttelling med en Cambridge DacMagic dac på cd spilleren,men jeg tvivler egentlig på det.
    Men ellers, ja, de sidste 20 år har masteringen gått til h...... og cd´er blir produsert for å spilles på boombokser og IPod, dvs. med innebygget klipping og halvert dynamikk. Selv remasters går den veien.
    Oppgrader din vinyl, hvilken pickup spiller du med?
    Bruker du riaa´en i Tandberg´en?
    En topklasse pickup og god riaa vil virkelig få deg i himlen.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med niels ( i utgangspungtet )
    jeg tror du først skal høre og lytte på det oppsettet du har. hva er det du føler at du ikke er fornøyd med ?
    kansje du kjenner noen som har ett system med andre komponenter. om ikke, hvor bor du ?
    jeg er fra skien/porsgrunnsdistriktet, her har vi en meget oppegående klubb, som farer rundt å besøker hverandre for lytt og erfaringer.
    om du ikke er for langt unna, gi meg ett vink om du vil være med. vi har medlemsmøter første tirsdag i mnd.
    lykke til, og velkommen i forumet

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er muligens ikke helt uhildet,men personlig synes jeg det er svært vanskelig å finne en integrertforsterker som jeg synes låter merkbart bedre enn 3012 A.Den er typisk litt varmtlydende da,så det finnes sikkert mer "korrekte" saker der ute,men til en fornuftig pris? Neppe!-Om ikke du vil nøye deg med 2x10 rørwatt fra Kina da.Det er liksom de jeg finner å være nærmest lydmessig...Synes kanskje likevel det er lurere med 2x100 transistorwatt,så du kan drive litt større høyttalere ved behov.
    Men generellt så begynner jo hele anlegget ditt å få et lite servicebehov-kanskje.Kondensatorer og div lytter muligens-som kunne behøvd utskiftning....
    Du få høre godt etter.....
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt på digitalt

Tja, på det digitale legger jeg merke til at det nå blir mer vanlig å ha musikk på en hardisk (Media server, PC eller NAS) og streame (gjerne trådløst) den til en DAC. Gir suveren brukerkomfort med fjernkontroll og PC som brukergrensesnitt til hele den digitale musikk samlingen. Her har Logitech med Squeezebox et bra rimelig alternativ, og b.l.a. Linn dyrere ting. Da kan en også skaffe musikk i høyere oppløsning, og parkere CD-er der de hører hjemme ( i det store arkivet).

Dersom du skal gjøre noe med data uansett er kanskje dette en plass å starte?

Musikk bransjen lever fortsatt i kambrium, og synes Internet er noe forferdelig nytt som kanskje går over dersom man leier inn noen torpedoer.

Ellers har det vel ikke skjedd noe særlig bortsett fra at den store massen synes dårligere lyd (mp3) og kopisperrer (Apla) er en god ide :-P - eller har jeg glemt klasse d forsterkere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for konstruktive og hyggelige svar!
    Jeg har en Squeezebox, men ingen DAC mellom den og forsterkeren ennå. Planen var å rippe det beste fra vinylsamlingen for å ha enklere tilgang til musikken. Har testet litt, men kvaliteten blir ikke bra. Det er mulig man da bør ha et eksternt kvalitetslydkort til PCen. CD'er rippes EAC til (lossless) flac og funker forsåvidt.

RIAAen i Tandbergen vandret hen for lenge siden og jeg har nylig kjøpt en boks fra HIFI-klubben til 800,-. Kan nok være litt å hente på en bedre RIAA. Pickup'en er også ny, Goldring MM 2400, selvmontert, og jeg synes den låter bra. Totalt sett låter det jo bra, men når jeg hørere på dyrere anlegg, merker jeg at det blir mer luft og åpenhet, samt at det kanskje savnes litt i de nederste frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Apropos servicebehov

Hei, er litt i samme situasjon som Pingis og har et forsterkersett bestående av en Tandberg 3028 forforsterker og en 3036 effektforsterker. Lurer på hvordan man vet om man trenger å 'gå over' kondensatorene? Og om det er noen vits fremfor å rett og slett bytte til noe nyere?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tradisjonellt er de svært holdbare,men få noen til å se over komponentene dine.Kan være greit å få justert tomgangsstrøm osv.-Og da kan det jo også måles litt på div kondiser også for å se om de enda holder mål.
    PS.Forforsterkeren din holder høyere kvalitet fra starten enn effekttrinnet.3028 A var fra den beste enden av produksjonen,mens 3036 var "budsjett"-forsterkeren fra 3000 komponentserien.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Skal følge rådet. Og har allerede vurdert en oppgradering av effekt'en :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •