Digital remastered

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital remastered

Hva betyr det egentlig at en CD er digital remastered? Hva er utgangspunket for denne prosessen, er det det originale 24-spors opptaket (evt andre format), eller er det den etterfølgende stereo-submiksen som er digitalisert?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har det på tunga, men det er sikkert feil.. Eg prøve..

Cd`en er innspelt analogt, men er remastra på nytt i studio. Cd`en er da innspelt på nytt via digitale kilder.

Har sikkert feil no, men eg har lest om det. Hugsar det ikkje heilt at kan du sei.. ops:
    Det rette svaret dukkar sikkert opp i kveld av noken som har peiling.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Cd`en er innspelt analogt, men er remastra på nytt i studio. Cd`en er da innspelt på nytt via digitale kilder.
    For å si det slik: det var ikke helt dette svaret jeg ønsket meg

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    For å si det slik: det var ikke helt dette svaret jeg ønsket meg
    Okay. Var på veg på jobb, så det blei kanskje litt forhastet :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Remastering er jo en ganske vanlig prosess. De fleste utgivelser stammer fra undermastere, og ikke fra hovedmasteren. Mange kommer også fra tredje eller enda senere generasjons master. Dersom man remastrer lager man en ny master ved å kopiere hovedmasteren. Jeg tror derfor at man lager en ny digital master fra den analoge hovedmasteren, og ikke fra undermastere som er mer vanlig. Dette er jo imidlertid ikke så vanlig lenger da de fleste mastre i dag er digitale.

Det kan være at jeg er ute og sykler litt, men jeg tror jeg er på rett spor.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett hva...så er det som regel bare tull og salgsgimmick

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes digital remastered låter fælt. Feks har jeg Abbas greatest hits i begge versjoner.

"den gamle" låter mye mer ekte og er klart bedre å lytte til.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av barco4ever
    synes digital remastered låter fælt.
    Når det gjelder Machine Head (SACD) er utgangspunket et annet enn vinyl-versjonen. Jeg skrev en anmeldelse her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7908

Jeg er fortsatt litt usikker på hva "digital remastered" egentlig betyr. Jeg mener; hva er kilden for vanlige CD-er som er kopier av gamle taper?

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En re-mastring er som Snickers-is beskrev her en ny digital kopi av 2-track miksen (gjerne i høyoppløselig format alà 24bit /196kz), også er det en eller annen fyr som digitalt behandler denne miksen ( som regel er det en gammel analog tape i 2" eller 4"format) i et digitalt lydprogram og fikser opp litt i lyden. Litt EQ og komprimeringsteknikker er ofte brukt for å få mere klarhet og punch i låtene. Derfor blir det kalt en Master når det er ferdigbehandlet. Vi er litt mere beviste på lyd idag, med stereoannlegg i stua som kvalitetsmessig overgår det de hadde i studio den gangen.. hehe.

Et jækla bra eksempel på virkelig gjennomført re-mastering er re-releasen av de gamle knallgode AC/DC platene :twisted: !!!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    En re-mastring er som Snickers-is beskrev her en ny digital kopi av 2-track miksen (gjerne i høyoppløselig format alà 24bit /196kz), også er det en eller annen fyr som digitalt behandler denne miksen ( som regel er det en gammel analog tape i 2" eller 4"format) i et digitalt lydprogram og fikser opp litt i lyden. Litt EQ og komprimeringsteknikker er ofte brukt for å få mere klarhet og punch i låtene.
    OK, men hva er forskjellen på dette og en "vanlig" digitalisering av en master-tape?
    Når du nevner komprimering: Den gangen jeg drev med opptak hadde jeg alltid en vanlig kassetspiller i tillegg til Revoxen (2 spor). Revoxen var kaliberet i følge studio-standard (som ofte lå +10dB, og vel så det, over normalstandard). Vi pleide å si at vi "presset tapen" når VU-metrene passerte +4/5dB eller mer.
    Vel, i alle fall låt ofte masteren fra Revoxen bedre enn samme opptak fra kassetspilleren pga komprimeringen som skjedde når tapen ble presset. Denne typen forvregning kan ofte være av det positive...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo liten tvil om at Revoxen hadde mer headroom enn normale kassettstandarder tillater. lar man nivået gå opp på + 10 på normale kassetter så er det jo milevidt over det standarden støtter så den formen for komprimering er jo helt nødvendig for å kunne få et akseptabelt signal/støy-forhold på tapen.

Når man remaster så gjør man det fra en gammel mastertape som er analog. De endringene man legger inn har da heller ikke vært gjort tidligere, slik at den nye "masteren" er annerledes enn den/de gamle.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo liten tvil om at Revoxen hadde mer headroom enn normale kassettstandarder tillater. lar man nivået gå opp på + 10 på normale kassetter så er det jo milevidt over det standarden støtter så den formen for komprimering er jo helt nødvendig for å kunne få et akseptabelt signal/støy-forhold på tapen.
    Klart RevoXen har mer headroom enn en kasettspiller Det var egentlig ikke poenget. Poenget var at selv RevoXen har et begrenset headroom og måtte presses for å gi maks utbytte. Når den ble presset, i første rekke selve tapen, skjer det en komprimering (og signalet forvrenges). Dette (komprimeringen/forvregningen) var ofte oppfattet som positivt rent lydmessig.

(Egentlig er vi ikke uenige - hvis noen oppfatter det slik )

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å "presse" tapen er jo et godt gammeldags triks for å fete opp spesielt trommer. I moderne studioer sverger mange til å spille inn trommene på en flerspors tape maskin, overstyre inngangssignalet på tapen såklart, for og få den-der-tøffe-rock-trommelyd som jo er en veldig komprimert lyd og deretter overføre det til det langt mer brukervennlige og editerbare digitalmedie.

Låter ikke så fett når man overstyrer en digital opptaksmaskin.. hehehe! "skurr-skurr-VRENG!!

Men det funker noksågreit/faktisk ganske bra å simulere denne komprimeringen digitalt også. Det skal man jo liksom ikke nevne da, spesielt i kresne miljøer som nekter å bruke digitalt opptaksutstyr.. :wink:

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Varierer jo endel, mastering er jo ett merkelig undervurdert område, er jo ganske mange nye plater som er horribelt mastret. Men så er det vel hovedsaklig eldre utgivelser som blir remastrert, ville anbefale å høre på begge om amn har muligheten, og avgjøre utifra det.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når bandet er ferdig med opptak og miksing i studio vil de som regel gi fra seg en 2-spors miks som blir mastrert i et eget "mastering studio". Her boltrer de seg med en masse fine leketøy som equalizer, kompresjon, limiter, evt tape saturation og fine plugins de har i pro-tools eller hardware boksene sine.

Dessuten passer de på at lydnivået blir konsisten fra sang til sang, fade-outs (tror jeg) og låt rekkefølge.

Når noe er remastret tror jeg de tar den originale 2-spors studio ned-miksen og gjør masteringjobben på nytt med de nye verktøy (og preferanser) som er kommet siden plata ble sluppet. Mye gamle mastre var laget for å utnytte kassett/vinyl mediene og datidens stereoanlegg optimalt. På cd og med dagens stereoanlegg har vi et helt annet dynamikkområde og frekvensrespons som man kan velge å utnytte om man vil.

Radiomikser kan gjerne ha helt annen dynamikk for at de skal høres uansett hvor dårlige forhold lytteren har (ekstrem, latterlig kompresjon)

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet å gjenta det andre har skrevet før deg Knutinh!! :wink:

hehe.. Neida, det var fint du utbroderte det litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Tull er det ikke! Jeg kjøpte en Jimi Hendrix plate som var remastret, og lyden var på mange måter klarere og instrumentene nærmere, men det var allikevel noe jeg ikke likte ved opptaket, det var en slags rar støy oppå nesten litt likt dårlig komprimerte mp3-er.

Uansett: Remastering er en slags form for digital rensing, man fjerner støy og gjør andre endringer for å "bedre" kvaliteten på innspillingen. Det finnes sannsynligvis ingen "fast oppskrift" for hvordan man remastrer, metodene for remastring er antageligvis mange! Jeg vil uansett anta at ved remastring, så tar man utgangspunkt i en en multitrackinnspilling for å reprodusere den i en høyere kvalitet.

Min personlige erfaring med remastrede opptak er at det kan låte søppel, men kan også bli bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Radiomikser kan gjerne ha helt annen dynamikk for at de skal høres uansett hvor dårlige forhold lytteren har (ekstrem, latterlig kompresjon)
    Åh? Kan ikke si at det er nevneverdige forskjeller i "radio edit" på låter på singler! Trodde faktisk at denne EQ-en og komprimeringen ble gjort hos radiostasjonen før signalet blir sendt på eteren...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder "remastering" er kanskje Hendrix det aller verste eksempelet på hvor galt det kan gå. Min 15 år gamle "originale" Electric Ladyland-CD med colaflekker, riper og utallige fester bak seg låter den dag i dag helt fantastisk - sammenliknet med remasteringen av Are you experienced?, som jeg kjøpte for fire år siden og har hørt på kanskje tre ganger fordi lydkvaliteten suger golfballer gjennom en hageslange.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg tror deg så absolutt! Av de remastrede skivene jeg har hørt, så er det faktisk kun Hendrix sin "Are you Experienced" som har vært riktig ille! Det er vel også grunnen til at jeg dro frem akkurat det eksempelet. I og med at jeg ikke kom på noen flere så kan ikke de andre remasterede utgivelsene jeg har hørt vært SÅ ille.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •