Beste format for maksimal musikkopplevelse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste format for maksimal musikkopplevelse?

Jeg har i over 20 år vært blandt dem som kan kategoriseres som stereofil. Jeg har nytt min musikk i stereo, og film i multikanal. En og annen gang har jeg også sett en musikk DVD, men Dolby Digital lydsporet har normalt ikke vært noen åndelig opplevelse.

De siste 7 månedene har jeg imidlertid måttet se at filmverdenen har tatt føringen og har brakt bedre musikkopplevelser inn i hjemmet enn det jeg har fått fra det tradisjonelle CD mediet. Det hele startet med Trondheimssolistenes Divertementi. HD lydsporet er glitrende og drar lytteren inn i musikkens sentrum på en langt mer overbevisende måte enn 2-kanals lydsporet. Forskjellen er som natt og dag!

Etter dette har jeg plukket opp noen blu-ray konserter som Deep Purple, Bruce Springsteen og Robbie Williams (kun for testens skyld!). Faktum er at dette gir en kombinert bilde- og lyd-opplevelse som bare er fantastisk. Er det ikke slik at også bildet er en del av musikkopplevelsen? Hvorfor er så mange da opptatt av å nyte sin musikk i blinde? Foreløpig er tilbudet av blu-ray musikk begrenset, men jeg tør påstå at for dem som er på jakt etter det optimale så er dette langt bedre enn high-end stereo. Test et godt multikanalsanlegg før dere investerer hundretusener i ett dedikert stereoanlegg!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både enig og uenig.

Det er utrolig morsomt å se på en skikkelig konsert i HD-lyd og -bilde, det er veldig mange situasjoner hvor det å blåse lyd i alle kanaler og fyre opp bildet rett og slett er overkill. Det blir en helt annen stemning av å høre på musikk med dempet belysning i stereo.

Så for min del:
    Når jeg skal ha underholdning: konsert på blu-ray eller dvd
    Når jeg skal slappe av: musikk i stereo uten bilde som stjeler fokus. Skulle gjerne hørt på skikkelig godt produsert multikanalsmusikk her, men utvalget er lik null i forhold til stereo

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk på Blu Ray er bra
    En tråd om http://avforum.no/forum/hd-software/...konserter.html

Av andre vanlige format som er produsert på DVD plate å avspilles med feks DVD spillere som har mulighet er
    SACD
    DVDA
    MVI
    som også har bra lyd

Bestille musikk så har man stort utvalg
    Redspark Music

SA-CD.net - Titles

MVI Music

............Om tv bilde forstyrrer så skru av tv da og nyt musikken................

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, riktig utstyr til riktig anledning. Det er ingen tvil om at dempet belysning og musikk er en fiiin kombinasjon. Gjør dette ofte selv! Det jeg tenker på er hvilken løsning som gir den ultimate opplevelsen. Her har jeg endret oppfatning litt det siste halvåret, og ønsker bare å utfordre oppleste og vedtatte sannheter. Som sagt Blu-ray var den vesentlige endringen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •