Kobling av subwoofer til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av subwoofer til forsterker

Hei!

Jeg er den lykkelige eier av en årgangsforsterker type Optonica SM-3636 og et par B&W DM685 høyttalere.
    Skulle gjerne supplert disse med en subwoofer og valget har falt på en B&W ASW608.

Men så er spørsmålet, hvordan koble denne subwooferen til forsterkeren. Helst en metode som bevarer volumjustering over hele linja via forsterker, men hvis dette ikke er fordelaktig så har jeg ikke noe problem å løpe litt mellom forsterker og subwoofer for å justere volum.

Optonica SM-3636

B&W ASW608

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å koble til en subwoofer kan du benytte høy-nivå/ speaker in med høyttalerkabel eller via Pre Out / Main In på din forsterker med Rca.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du slipper å trimme bort juleribba mellom forsterker og sub....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kobler via Pre Out og Main In, jeg fjerner da altså bøylene og monterer en y-splitt både på begge kanaler som videre går til subwoofers Left og Right Line In?

Hvis jeg kobler subwoofer til på forsterkerens høyttalerinngang B, eventuelt sammen med DM685 i inngang A, vil ikke dette øke impedanskravet (nå er jeg ute på tynn is hva kunnskapsnivået mitt angående dette befinner seg) og muligens behandle subwoofer som passiv?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye lettere, og det bedste, bare å bruke et ekstra sett høyttalerkabler fra enten høyttaler terminaler (A) eller høyttalerens terminaler til subbens høyttaler terminaler.
    Subben er ingen belastning for din forsterker da den har egen forsterker.
    Les manualen......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fint ut, men...

I manualen til min forsterker står det (og det er nevnt bak på forsterker) at hvis jeg skal kjøre 2 høyttalerpar på forsterkeren, dvs at jeg benytter både Speakers A og B, så må høyttalerene være 8ohm eller 16ohm.

Benytter jeg bare f.eks Speakers A så kan høyttalerene være 4, 8 eller 16ohm.

Men hva om man kobler 2 høyttalerpar på samme utgang? Og hva om jeg nå kobler sub på utgang B, er ikke aktive subwoofere bundet av samme regler som andre høyttalere?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår tror jeg, du har vel bare et sett høyttalere, dine B&W?
    Jeg mente manualen til din subwoofer også...
    Nei, en subwoofer er IKKE en vanlig høyttaler, den har jo ingen impedans heller, se manualen til subwooferen.
    En aktiv subwoofer er IKKE en høyttaler, det er en for-og effektforsterker. Så du kobler en forforsterker til dine høyttaler terminaler, ikke en høyttaler.
    Subwooferen er IKKE en belastning for din forsterker da det ikke er en høyttaler per se, det er en forsterker. Den innebygde forsterker i subwooferen driver jo elementet, ikke din egen forsterker.
    Når du router et ekstra sett kabler til din subwoofer fra høyttaler utgangen som du bruker til dine fronter tappes bare signalet, som så forsterkes av subbens innebygde forsterker.
    Da spiller du litt musikk, justerer frekvensen på subben til f.eks. 50 hz, justerer volumen på subben slik det passer, og da kan du begynne å eksperimentere med plasering osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ja, just the way I like it.. inn med teskje :-)

Og som nevnt i første post, jeg har ikke subwooferen ennå. Og jada, jeg har vært på B&Ws webside og peisa gjennom manualen til den aktuelle subwooferen, men der blir det ikke gitt noen forklaring på hvorfor, jeg liker å vite hvorfor.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heka-Tombe
    Og jada, jeg har vært på B&Ws webside og peisa gjennom manualen til den aktuelle subwooferen, men der blir det ikke gitt noen forklaring på hvorfor, jeg liker å vite hvorfor.
    Bare følg figur 6 på side 3 i manualen, det er samme som jeg har forklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki doki, will do!

ASW608 er bestilt :-D

Takker for hjelpen så langt, kommer vel tilbake med flere spørsmål hvis det ikke blir lyd i sakene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fulgte figur 6 og det funka flott. Men det var sabla trangt i terminalene med 2 sett kabler som skulle inn.

Så jeg tror jeg kobler sub i terminal B i stedet. Da dette mest sannsynlig ikke vil påvirke noe som helst da det bare er snakk om å tappe signal :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk mindre kabler til subben da, eller koble subben til høyttalernes terminaler istedet for forsterkerens terminaler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question to subwoofere?

Jeg ser en del folk har to subwoofere tilkoblet. Hvordan gjøres det? Får en riktig effekt på lydeffektene (film) hvis en ikke bruker sub-utgang fra forsterker?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan koble så mange subwoofere du vil, både på en LFE utgang på en kino receiver, men også via høyttaler terminaler eller sub out på en forsterker. Da splitter du bare opp signalet.
    Ved surround skal selvfølgelig subben tilsluttes LFE utgangen da dette er bass lydsporet.....
    Ved stereo er der ikke noe separat bass lydspor....
    All bass er egentlig i mono (unntatt stereo jo, men nede i frekevens hører du ikke forskjell på stereo og mono), men flere subwoofere dekker/lader rommet bedre enn én.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •