Senterhøytaler i annet merke enn front

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senterhøytaler i annet merke enn front

Hei,

Er det noen som har erfaring med å kombinere forskjellige høytalere i et surroundoppsett? vurderer å ha senterhøytaler i annet merke/serie enn front. Blir dette helt feil, eller kan det fungere?

Det jeg konkret vurderer er b&w 685 som fronter, med en system audio som senter, eventuelt en flat b&w. Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke bare tar senteren fra b&w i samme serie, er det fordi senteren skal stå på en vegghylle som er 26 cm dyp.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydsignaturen bør ikke være veldig forskjellig fra resten, men som devilej en gang sa: bedre med en god senter enn en lik senter.

I ditt tilfelle er det plassering som umuliggjør bruk av den "tilhørende" senteren og ikke nødvendigvis at du ikke er fornøyd med den "tilhørende", så da blir rådet å prøve en annen, og se om du blir fornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Hei,

Er det noen som har erfaring med å kombinere forskjellige høytalere i et surroundoppsett? vurderer å ha senterhøytaler i annet merke/serie enn front. Blir dette helt feil, eller kan det fungere?

Det jeg konkret vurderer er b&w 685 som fronter, med en system audio som senter, eventuelt en flat b&w. Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke bare tar senteren fra b&w i samme serie, er det fordi senteren skal stå på en vegghylle som er 26 cm dyp.
    Jeg bruker en audiovector (til ca 7k) i center og synest det fungerer bra sammen med mine B&W 805 Signature. Helt feil er det ihvertfall ikke, men jeg hadde nok kjøpt en i samme merke hvis jeg hadde hatt plass. Dessverre for meg så har B&W diskanten på topp på tilhørende center, og det har jeg ikke høyde nok for

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det sånn at litt forskjell kan være positivt også? Jeg tenker: dersom senteren er bedre enn frontene på f.eks. detaljer i bassområdet, men er ellers noenlunde lik i lydsignaturen, vil det ikke da bare føre til at flere detaljer kommer frem samlet sett enn ved like ht.?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det sånn at litt forskjell kan være positivt også? Jeg tenker: dersom senteren er bedre enn frontene på f.eks. detaljer i bassområdet, men er ellers noenlunde lik i lydsignaturen, vil det ikke da bare føre til at flere detaljer kommer frem samlet sett enn ved like ht.?
    Det kan godt være, men senterens hoved oppgave er å gjengi dialog etc på film (samt spredning av lyd utifra "sweet spot"). Skal du ha en senter så bør den ihvertfall ikke være så mye "dårligere" en frontene.

Lånte vekk mine system audio SA 2K (stativ høytalere til 20 k eksl stativ) til en kamerat engang. Han brukte en billig senter til 2k. I dette tilfellet var det mye bedre å sette opp anlegget uten senter da dialogen var som natt og dag igjennom disse høytalerene.

Lydsignaturen er som tidligere nevnt viktig.

Ellers så kan du jo vurdere hvis det ikke er noen som sitter så langt ifra sweet spot å kjøre uten center. Da får jo også receiveren din noe enklere arbeidsforhold (forutsatt felles strøm forsyning)

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stort sett enerett på sweetspotplassen og jeg sitter veldig nærme (ca 3 m). Men er det ikke det ikke sånn at filmopplevelsen løftes med en god senter? Hører ofte at dette er den viktigste høytaleren i et oppsett... Og jo det er separat strømforsyning på alle kanaler i receiveren min. Uansett. Får bare teste ut litt tenker jeg

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier noe viktig der... Jeg kjører selv Patos basic c210 i senter og CV VE 8F på sidene og er kjempe fornøyd. Jeg føler liksom at Patos sin sterke side er prating og detaljer, mens CV har trøkket som jeg hadde lengta lenge etter før jeg fikk dem.

Pris har heller ikke alltid noe å si, Patosen min kostet 400kr ink frakt og CVane koster 2500kr ink frakt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •