Hva er galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Hva er galt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er galt?

Hei. Beklager noe dårlig emnetittel, men aner faktisk ikke hvor jeg skal begynne.

Utstyr: Rotel Rsx 1065
    Infinity 61i fronter
    infinity 100i senter(ikke tilkoblet, så uvesentlig)
    infinity 1i bakhøytalere(ikke tilkoblet, så uvesentlig)
    Samt en KEF sub.

kjøpt for et år siden, ingen problemer på ca 6mnd.

Men ble litt ivrig og spilte nok litt lenge og litt hardt fra en dårlig kilde en kveld, dette resulterte i at en av diskantene gikk i stykker. Kjøpte repset fra dalens.no, funket da som før. Men spilte litt høyt(ikke i Nærheten av tidligere) og da gikk delefilteret i den andre fronten, og diskanten på den samme igjen.

Fikset begge deler, og det har funket greit, men nå har alt gått igjen(en diskant i høyre front og delefilter i venstre(bare diskantdelen, resten funker).

So on..

Blir gal rett og slett. Har selvfølgelig vært inne på tanken at utgangene på forsterkeren kan være ødelagt, men hvis jeg bruker de små bakhøytalerne funker disse greit, men drar ikke på like mye me de selvfølgelig(så ikke sikkert de ville ha gått istykker).

Og jeg er sikker på at alt er koblet riktig osv. Og lydnivået er IKKE grunnen til at diskantene/delefilteret har gått i stykker etter første gang.

Hva kan dette være, og hva vil dette evt koste å fikse? Noe jeg kan måle selv?

Noen tips om hvem som kan reparere noe slikt?

Hilsen noe frustrert eier som vil lage sankthansbål av hele anlegget snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nå kjenner jeg ikke det utstyret du har i detalj, men hvis de små høyttalerene funker fint men du får problemer med de store, kan det virke som forsterkeren din er for svak for de store høyttalerene. Da får man gjerne et problem slik du beskriver. MEN selvsagt kan det jo også være noe galt med forsterkeren også...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, for lite effekt er nok det siste problemet med den forsterkeren, for der er det mye krefter, det er ingen klipping eller noe slikt når det går i stykker.

Leverte forsterkeren til dalens elektronikk Service, og de kunne ikke finne noe galt, signalene ut var krystallklare.

Da må det altså ha skjedd noe med høytalerne etter den gangen det gikk litt hardt for seg, de tålte alt før, nå kan man ikke bruke de uten at diskanten eller delefilteret(diskantdelen) ryker. Er det mulig at det er noe med magneten i diskanten som gjør at diskanten ryker? kan den være skadet på noe måte? (har bare byttet spole tidligere)

Jeg tror jeg skal kjøpe to helt nye diskanter og nytt delefilter, da er det jo ikke noe mer som KAN være galt når forsterkeren ikke er problemet, er jo ikke så mange komponenter i en høyteler..

Sikkert noen av dere som tror dette kommer av høyt volum og klipping osv, men det er ikke tilfelle, jeg har brukt dette hardt før, og det tålte mye juling, nå kan jeg ikke skru opp lyden når det er en kul sang på tv feks.

Han på Dalens nevnte galvanisk skille, er dette noe som kan utgjøre en forskjell i dette tilfellet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •