Abrahamsen V.6 dac, til mye hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen V.6 dac, til mye hjelp?

Hei,
    bruker idag den bærbare til å fore RXV663en via optisk når jeg hører på musikk, det meste som FLAC på pcen. Det jeg lurer på da er hvor mye en ekstern dac hadde hjulpet på lydkvaliteten, og på hvilken måte?
    Lurer også på hvordan V.6 dacen til Abrahamsen er? Vurdere denne siden jeg allerede har V.4 som effektforsterker og kan få denne noe billigere.

Høyttalerene er KEF IQ9, suben er en KEF KUBE2

mvh
    Jonas

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har erfaringer med eksterne DACer? Om ikke noen vet åssen V.6 er, kan jo dere svare utifra andre lignende produkter, hvor mye hjelper det egentlig?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt et lite håp om at du skulle ha fått endel tilbakemeldinger på dette siden jeg selv vurderer denne dac'en.

En ting er iallefall sikkert, en ekstern dac på dette nivået vil by på et merkbart løft i lyden. Selv bruker jeg en lite dac 60m, en rør-dac importert fra statene. Med denne vokste lydbildet, det ble bedre plass mellom instrumenter og vokal, mye som tidligere fremsto som antydninger i lyden tredde frem i lyset. Kort sagt ble det en merkbar oppgradering for min del
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ekstern dac vil ta seg av dekodingen av lydsignalet istedenfor det lydkortet som sitter i pc'en.Disse lydkortene er sjelden noe særlig tess,så du vil garantert få en merkbar kvalitetsheving på musikken din.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet når denne kommer i butikkene? Har hørt at den skal komme i Januar, men ikke mer enn det..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockman
    En ekstern dac vil ta seg av dekodingen av lydsignalet istedenfor det lydkortet som sitter i pc'en.Disse lydkortene er sjelden noe særlig tess,så du vil garantert få en merkbar kvalitetsheving på musikken din.
    Dette er vel ikke tilfellet når jeg bruker optisk ut fra PCen, grunnen til at jeg vurderer en DAC. Er jo DAC(er) i rxv663en også, men håper på å få opp kvaliteten på musikk fra PCen. Virker som flere mener at en DAC er veien å gå, så satser på det.

Snakket med en ansatt hos Abrahamsen for noen dager siden, han nevnte at produksjonen av V.6 skulle igang ganske snart. Gleder meg

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket litt på v6.0 selv og iflg. thomas abrahamsen (ikke bare litt inhabil i dette temaet:-)) skal den låte enda bedre enn electrocompaniet sin som er langt dyrere og har fått mye skryt. Det er nok vanskelig å få noe serlig tilbakemeldinger på denne siden den ikke er for salg enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vente til de første testene kommer ut da, men tror det blir denne.. Passer jo bra sammen med min V.4 også

Men denne dacen, dacer generelt, takler kun stereo? Altså er ment til musikk, og ikke tilkobling til for eks DVD-spiller? Bluray spiller faller jo ut uansett grunnet at den ikke har HDMI..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg har lurt på en stund, og håper noen kan svare på.. Hvor mye hjelper disse balanserte utgangene man finner på for eks produktene fra Abrahamsen? Har jo dette allerede på V.4en og kommer til å få det på V.6 dacen, Men har jo ikke noe sånt på RXV-663 recieveren.. Vil Recieveren bli en form for flaskehals på noen måte, ville en ren stereo forforsterker gjort noen forskjell?

Ble litt mange spørsmål på engang der, men er litt ny innenfor detta og syntes ikke alt innen Hifi er lett å skjønne for å si det sånn.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan svare?
    En annen ting jeg kom på, hva gjør recieveren i denne sammenhengen egentlig? Med tanke på at den ikke konverterer signalet, forsterker delen er ikke i bruk.. Det er vel ikke mulig å koble dacen direkte på V.4en?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Bump*
    Er det ingen DAC eksperter her på forumet da

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonas_Blomster
    *Bump*
    Er det ingen DAC eksperter her på forumet da
    Er denne kommet på markedet ?? Vanskelig å gi kvalitative svar på et produkt som ikke er tilgjengelig...:???:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ingen erfaring med nevnte dac, men min erfaring med dac'er fra tidligere er at den er med på å løfte lyden på de fleste budsjettspillere markant. Med ett godt drivverk kan den konkurrere i high-end klassen.

Abrahamsens dac virker veldig spennende mtp den erfaringen jeg har med EC's "gamle" produkter, da inkludert Dac og EMC1, og vil tro at dac'en er tunet opp mot forsterkeren du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det ikke er så lett å ha erfaringer med akkurat denne modellen.. Men håper noen kan prøve å svare på de andre mer generelle spørsmålene mine også.
    - DACer som denne behandler kun stereo?
    - Hvor mye hjelper disse balanserte utgangene, hva skiller disse fra vanlig RCA?
    - Hva blir recieverens funksjon i denne sammenhengen?

Takk for svar

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det ikke er så lett å ha erfaringer med akkurat denne modellen.. Men håper noen kan prøve å svare på de andre mer generelle spørsmålene mine også.
    - Hvor mye hjelper disse balanserte utgangene, hva skiller disse fra vanlig RCA?

Takk for svar
    - Ja
    - Veldig variabelt. I noen tilfelle ingen gevist, i andre påstås stooor forskjell mellom rca og balansert. Husk du må ha balansert både i dac og forsterker for å oppnå evt. effekt.
    - Den blir en ren forsterker. Sikkert en eller annen form for direct/pure modus på en av inngangene om du ønsker minst mulig behandling av lyden i receiveren.

Du benytter dac i receiver idag, om dac'en fra Abrahamsen er vesenlig bedre(noe den sikkert er) bør lyden bli tilsvarende bedret. Forutsetter da at forsterkeren ikke i nevneverdig grad begrenser forbedringene.

Venter på denne selv, jeg....:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar
    Hadde vært fint å kunne benytte 2 forskjellige forfosterkere.. En til musikk og en til film/spill, uten å måtte koble om masse :P hehe

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar
    Hadde vært fint å kunne benytte 2 forskjellige forfosterkere.. En til musikk og en til film/spill, uten å måtte koble om masse :P hehe
    Er kun Yamahaen du har mulighet til å benytte som forforsterker. Abraham V4 er vel et rent effekttrinn. Dac'en er kun en "dum" boks uten noen form for volumregulering etc. (om jeg ikke tar helt feil og det er variabelt volum på denne ?)

Dvs du får kun en forforsterker, men benytter toslink/coax som inngang ved film og en eller annen rca/analoginngang når du benytter dac'en.

Veldig lite mikk makk, kun to forskjellige innganger avhengig av om du vil ha stereo eller surround lyd.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå brukt min DAC til filmlyd!
    Riktignok 2 kanals, men fortsatt filmlyd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar
    balansert signal i sæ sjøl har trolig ingenting for sæ i et hjemme anlegg
    med normale kabelstrekk. men med balansert signal så dobbles
    utgangsnivået. i ditt tilfelle der du ikke har balansert signal ut av reciveren
    så får du ikke utnytta det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Ja, er under 3m kabel til frontsettet, og enda kortere mellom komponentene..
    Men vil kvaliteten på recieveren nesten falle ut? Eller det fortsatt noe å hente her? Med tanke på stereo såklart..

Takk for gode svar, begynner å skjønne meg på detta nå
    Tror jeg skal kjøpe meg en V.6 så fort den kommer på markedet, så kommer jeg nok med erfaringer både her og i min hjemmekino.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •