MP3 spiller som spiller høyt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MP3 spiller som spiller høyt

Hei

Jeg liker å høre på musikk når jeg er ute og løper. HAr hittils brukt mobilen, men føler ikke at lyden blir høy nok. Vil gjerne at alle andre lyder skal bli overdøvet (liker ikke å høre pusting og pesing og skrittlyder etc). Har dere noen tips til hvilke spillere som spiller høyt. Er ikke så opptatt av lydkvaliteten i denne sammenhengen, kun volum.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hodetelefoner med høyere følsomhet er jo en annen mulighet.

mvhy
    stian

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Da bør du ikke tenkte på hvilken MP3 spiller som spiller høyest, men heller egenskapene til dine ørepropper. De bør ha en slik kvalitet at de sitter godt selv om du jogger, dessuten bør de være skikkelig 'tette' dvs at de plugger øregangen din godt. Det finnes en mengde 'in-ear' hodetelefoner å få. Men enkelte klager på at de ikke nødvendigvis passer ALLE i øret. Så kanskje man må prøve? (de fleste slike har dog medfølgende 3 stk forskjellige størrelser på øreproppene).

Mp3-spilleren har ikke så mye å si på lydvolumet. De skal spille høyt nok, men det avhenger av bakgrunnsstøyen, som nevnt.

Dersom du bare pøser på med volum så får du sannsynlig hørselskader. Bedre å isolere.

Et tenkt eksempel er om naboen har en heidundranes fest med 15-tommere stacket oppå hverandre og 100000 watt. Da er det viktigste kanskje ikke å spille høyere, men å isolere kåken..

Håper dog at du ikke skal jogge midt i svarteste by-bildet. For da er det jo greit å høre om en bil er i ferd med å treffe deg

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med stapedius, pass på hørselen din. Kjøp propper som stenger lyden ute - og skru heller ned lyden.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp - kjøp Sennheiser propper - de er "lettdrevne" og gir fin lyd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Håper dog at du ikke skal jogge midt i svarteste by-bildet. For da er det jo greit å høre om en bil er i ferd med å treffe deg
    Hehe - kanskje til og med greit å høre bilen før du hører den lett illevarslende lyden av 4 gummidekk som sklir mot asfalt ;-)

Jeg har forøvrig samme ørepropp-problemet selv, bare at (det hender at) jeg sykler. Jeg har forsøkt med lydisolerende propper, men det endte med at jeg nesten skvatt i grøfta når bilene plutselig suste forbi meg, så jeg måtte gi opp det prosjektet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Propper får jeg dessverre ikke inn i mine vanskapte ører. Har slike høretelefoner fra Philips

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Hvordan er sensitiviteten på disse?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Propper får jeg dessverre ikke inn i mine vanskapte ører.
    Dette er noe for deg:

Ultimate Ears UE-10 Pro @ HeadRoom - Right Between Your Ears

These personalized, custom-molded cans are literally one-of-a-kind and no one else will ever be able to wear/hear them. You first step involves making an appointment with your local audiologist and having deep, full inner ear canal impressions made; You'll then send them off directly to Ultimate Ears. Once Ultimate Ears has your impressions, they construct individual molds and cast-in the dual crossover network & three microdrivers of this amazing in-ear headphone.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og billig var det og!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jojo, men personlig øretilpasning koster!! Husk at du først skal ta avstøpning av øregangen, så sende den tilbake, og de lager da en egen, unik ørepropp - bare for DEG...

Sikkert noen gale som synes det er verdt pengene....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med slike hodetelefoner som fjerner bakgrunnstøy (noice-cancelling), som f.eks. Bose sine. Koster litt, og er ment for flyturer spesielt, men kanskje verdt å sjekke...

Men jeg holder litt på faren ved å ikke høre noenting rundt deg.. Skal du jogge i skogen spiller det liten rolle, men du nevner jo at det er mye støy der du jogger..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løper ikke på trafikkert område. Det er min egen pusting og pesing jeg ikke vil høre. Det er så demotiverende.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løper ikke på trafikkert område. Det er min egen pusting og pesing jeg ikke vil høre. Det er så demotiverende.
    Det er ikke bedre å høre sin egen tinnitus 24/7, det er ikke bare demotiverende men også psykisk belastende for resten av livet:sad:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jo, jeg skjønner det. Har ikke tenkt å spille så utrolig høyt heller da. Det er ikke mye som skal til for å sjalte ut sin egen pustelyd. Jeg får kanskje bytte ut høretelefonene mine. Søren og! Nettopp kjøpt dem jo...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dèt gjør saken litt enklere egentlig. Pusting og pesing er jo naturlig når man jogger, men slik jeg forstår deg så ønsker du en tilnærmet audiofil opplevelse selv når du er ute og løper

Bra er dèt! Men jeg tror du uansett må vurdere hodetelefonene dine. For dersom du har en hodetelefon av den nokså alminnelige typen, dvs at den ikke har støy-reduksjon eller er spesielt isolerende, så er det nok på dette feltet du har noe å hente.

Du har kanskje lagt merke til alle skribleriene i media de siste månedene om faren for å utvikle hørselskader ved bruk av MP3-spiller. Dette er høyst reellt, og spesielt dersom du har mye støy utenfor som du ønsker å eliminere. Da må man spille høyere som du påpeker. Dersom man over tid utsetter seg for over 90% volum fra de fleste MP3-spillere så er faren der for å ta skade.

Det er også slik at dersom man hører på høy musikk så svekkes evnen til å 'motarbeide' høye lyder fra ørets side.

Dette burde jeg vite litt om siden mitt alias her inne er 'Stapedius' (og jeg er lege).

Stapedius er en muskel (den minste i kroppen) som sitter i øret og forhindrer at for store lydimpulser når det indre øret. Altså beskytter den oss mot uønsket høy lyd som skader hørselsorganet. Men denne muskelen kan også bli sliten. Derfor er det mange unge mennesker som tar skade av lytting til høy musikk for lenge, og dette er ikke bare en myte dessverre..

Så sats på bedre hodetelefoner eller de av typen 'in-ear'. Da får du musikken uforstyrret uten for høyt volum.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og billig var det og!!
    Det finnes en billigere omvei.

Perfect-Fit<sup>TM</sup> Custom Molded Ear Plugs<br><br><font size="1" face="Arial" color="black"><b>Looking for custom <i>printed</i> ear plugs? </b><br><a href="http://earplugstore.stores.yahoo.net/cuimearpl.html">See Custom Imprinted Ear Plugs Her

Her får man tilsendt en guffe som man blander, grønt og hvitt, stapper inn i en sprøyte og sprøyter inn i øret sammen med en en "stopper"(liten bomullsdott med tråd) (Ja, Merkelig opplevelse)
    Man velger hvilke Propper de skal passe til, returnerer "malen", og butikken lager proppene i valgt farge og materiale, og sender deg når de er ferdige.

Kanskje litt omfattende, men langt billigere enn de dyre fra UE.
    Bruker de sammen med Shure SE-510. En optimal løsning for komfort, lyddemping og lydkvalitet(spesielt bass), slik jeg ser det.

Støtter Stapedius' innlegg, ville tatt dette på alvor, har selv fått en liten hørselsskade på ene øret av portable spillere. (Det skal ikke mye til heller!!!)
    Men, en kraftig forsterker i avspilleren gir ofte klarere lyd på lave/normale volumer også, slik at man får mindre behov for å guffe opp.
    Vet ikke hva du har som budsjett, men som genrelle tips til gode spillere, kan jeg nevne Cowon D2(kommer i flere varianter), Trekstor Vibez, Cowon S9, som jeg har lest mye om, og er kjent som gode produkter.
    I ørene ville jeg stappet et par Ultimate ears, eksempelvis super.fi 5 pro. Disse sitter godt hos mange, spesielt bra til jogging da de har en integrert ståltråd inni bøylen som skal over øret, slik at de sitter godt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Propper får jeg dessverre ikke inn i mine vanskapte ører. Har slike høretelefoner fra Philips
    Hvordan plugger er det du har prøvd?
    plugger får du i mange forskjellige størrelser..
    Bruker disse selv, og sitter godt siden kappa kan byttes ut med større og mindre (som følger med) slik at den passer i øregangen.

Noe helt annet dette enn de gamle som man hadde problemer med å få til å sitte.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius

Dette burde jeg vite litt om siden mitt alias her inne er 'Stapedius' (og jeg er lege).
    Aha, en kollega! Takk for rådene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder selve spilleren, så bruker jeg selv Creative X-FI...
    Spiller nok høyt som jeg ser det

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Propper får jeg dessverre ikke inn i mine vanskapte ører.
    Har samme problem selv, aldri funnet propper som passer, får bedre lyd fra tradisjonelle plugger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •