Ingen lyd i SBL+SBR når DD5.1 avspilles...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ingen lyd i SBL+SBR når DD5.1 avspilles...

Er det slik at jeg får ikke noe lyd på mine Surround Back Left og Surround Back Right høyttalere når jeg avspiller en DVD med DD/DTS 5.1 lydspor..? Jeg får lyd i alle andre høyttalere samt at lys for LFE, L, R, SL og SB er markert/lyst opp på receiveren (RX-V663)... men ingen lyd i SBL+SBR... Jeg får derimot lyd i SBL+SBR dersom jeg setter "7ch Enhancer" på receiver, noe som jo er forståelig...

Så, hvordan får jeg lyd i mine SBL+SBR når jeg spiller DD/DTS5.1? Eller er det ikke mulig med mindre jeg kjører 7ch Enhancer på receiveren?

Har et ganske så lite rom, så da er det vel kanskje best for meg å kjøre med 7ch Enhancer..? Her er bildet av rommet mitt (gammelt bilde, så ikke bry deg om høyttaler-oppsettet):

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok flytte kablene bak på recieveren til surround utgangene dine skal det bli noe lyd der tipper jeg.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke Dolby Pro Logic IIx, som utvider 5.1-spor til 6.1/7.1.

EDIT: Hvis du kun har 6 høyttalere (5.1), skal du ikke bruke surround back, men surround-utgangene.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Du kan bruke Dolby Pro Logic IIx, som utvider 5.1-spor til 6.1/7.1.

EDIT: Hvis du kun har 6 høyttalere (5.1), skal du ikke bruke surround back, men surround-utgangene.
    Var slik jeg tolket problemet hans også, at han kun har 5.1

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skjønner deg riktig ut i fra det du har skrevet, så har du kun fem (5) kanaler, og da må du koble høyttalerne til "surround", og ikke "surround back/ bi-amp" kanalen.

Da skal du kunne få lyd i bakhøyttalerne også. "Surround back/bi-amp"kanalene er beregnet på 7.1 og ikke 5.1 som du har.

Håper dette hjalp?

Mvh Faller

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i følge dette bildet og oppsettet mitt, så har jeg koblet alle høyttalerne riktig... Så ja, jeg har koblet SBL+SBR til "Surround back/bi-amp" portene... skal jeg flytte også de over på "Surround" da..? Men det er da ikke plass til de der da de portene er tatt av Surround-høyttalerne...

Jeg har oppsett til 7.1: Front L, Front R, LFE, C, SL, SR, SBL og SBR - Derfor jeg skrev at dere skal overse høyttalerne på bildet...

Så det er altså slik at hvis jeg ser på film med 5.1 lydspor, så vil jeg ikke få lyd i SB-høyttalerne mine med mindre jeg setter receiveren min til "7ch Enhancer", noe som gir "lik" lyd i alle høyttalerne...?

Leste at det anbefales for meg å sette bakhøyttalerne til "split" -3 dB, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør dette på min RX-V663... Noen som vet?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    Vel, i følge dette bildet og oppsettet mitt, så har jeg koblet alle høyttalerne riktig... Så ja, jeg har koblet SBL+SBR til "Surround back/bi-amp" portene... skal jeg flytte også de over på "Surround" da..? Men det er da ikke plass til de der da de portene er tatt av Surround-høyttalerne...

Jeg har oppsett til 7.1: Front L, Front R, LFE, C, SL, SR, SBL og SBR - Derfor jeg skrev at dere skal overse høyttalerne på bildet...

Så det er altså slik at hvis jeg ser på film med 5.1 lydspor, så vil jeg ikke få lyd i SB-høyttalerne mine med mindre jeg setter receiveren min til "7ch Enhancer", noe som gir "lik" lyd i alle høyttalerne...?

Leste at det anbefales for meg å sette bakhøyttalerne til "split" -3 dB, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør dette på min RX-V663... Noen som vet?
    Ok, så du har 7.1 ja. Da har du koblet riktig. Finnes ikke noen form for yes/no alt. inne i forsterker menyen da? Utenom det, har jeg ingen anelse.

Kan du ikke evt. spørre lsound.no? De fører jo yamaha vet jeg, og er visstnok utrolig flinke på service. (Tror ikke de fører 663 i sitt sortement da)

Mvh Faller

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du aktiverer noe program i receiveren så vil du jo ikke få noe lyd i de to siste kanalene i ett 7.1-oppsett når du har 5.1-materiale. På samme lyd som du bare får lyd i frontene når du spiller cd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •