Hvordan koble ekstra forsterker til surround rechevern?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble ekstra forsterker til surround rechevern?

Hei. har akkurat kjøp en pioneer 5.1 forsterker 5X110w som jeg har koblet opp og bruker på 2 gulvhøyttalere fremme og 2 små på veggen bake i rommet, ink senter diskantn.

jeg har en sub woffer (ikke innebygget forsterker i) men en gammel fisher stereoforsterker på 120w som jeg hadde før. hvordan er muliheten for å koble denne til recheivern kun for å drive subben med? og hvordan kabel skal imellom? antar at det skal et signal ut fra "sub-woffer out" på rechivern til forsterkeren som skal drive subben evt?

takk for alle svart mvh Espen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale du hellere skifter subben til en aktiv type, det er mye lettere å jobbe med.
    Ellers må du koble fra LFE ut på receiver (om du bruker subben til film) til en linje inngang på din forsterker der skal drive subben. Men, det blir veldig upraktisk da du må regulere volumet på forsterkeren der skal drive subben ......
    Kobler du fra LFE ut til en Main Inn (om din stereo forsterker har dette) slipper du å regulere volum manuelt, da brukes din integrerte stereoforsterker bare som effektforsterker og volumen følger det du setter på din Pioneer. Du må kanskje justere LFE kanalens nivå i menyen på receiveren dog. Tror dette skal gå bra.
    Hvilken kabel? Vanlig rca.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei. ja, det ble litt komplisert isåfall .men det jør ingenting om volumet på subben må justeres manuelt i første omgang, tenkte å få til dette billigst mulig i starten. hehe:wink:

men jeg kjenner en som fikk koblet en kabel fra "subwoffer out" på rechivern til entn aux på en eldre forsterker eller om han kobla kabeln inni selve forsterkeren fysisk på et eller annet punkt, akkurat dær er det jeg prøver å finne en løsning. husker at aux knappen stod aktivert, men han vet ikke selv men det funker.

hm kabeln jeg bruker er en vanlig audio kabel (rød) kansje er dette feil, jeg prøde å koble fra sub aut på rechiver til aux in på gammelforsterken uten hell. hvordan kabel skal dette være? takk for svaret!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen Morgen
    Hei. har akkurat kjøp en pioneer 5.1 forsterker 5X110w som jeg har koblet opp og bruker på 2 gulvhøyttalere fremme og 2 små på veggen bake i rommet, ink senter diskantn.

jeg har en sub woffer (ikke innebygget forsterker i) men en gammel fisher stereoforsterker på 120w som jeg hadde før. hvordan er muliheten for å koble denne til recheivern kun for å drive subben med? og hvordan kabel skal imellom? antar at det skal et signal ut fra "sub-woffer out" på rechivern til forsterkeren som skal drive subben evt?

takk for alle svart mvh Espen

Forhåpentligvis har du noe bak på Pioneeren som heter "pre out". Der skal du finne et uttak (phono) som heter subwoofer. Denne kobler du til den gamle forsterkeren din med en phonokabel.

I den gamle forsterkeren din kan du koble til f.eks. CD (rød*). (husk at du da må velge CD som inngang på framsiden for å få lyd ut til subben).

Ut ifra den gamle forsterkeren og til subben bruker du *høyre høyttalerutgang for å koble til subben med vanlig høyttalerkabel.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sagde linje inngang, og "Aux" er en sånn linje inngang, så det går sikkert fint.
    Rca kabel er en helt vanlig kabel imellom komponenter ja.
    Du må tenke litt logisk når du kobler dette. Spiller du film er det ikke sikkert du får lyd fra "Subwoofer out" på receiveren, da får du det sikkert fra "LFE OUT", men, du må inn i receiverens meny og se hvordan ting er justert der, se i manualen....spiller du fra dvd spiller? Hvordan er ting justert i dvd spilleren? Bruker du digital kabel imellom dvd spiller og Pioneer´en?
    Kobler du en kabel til Aux på din stereo forsterker må inngangsvelgeren selvfølgelig stå på Aux der, og da regulerer du opp volum. Subben må være tilsluttet "Speakers A, Left" på stereo forsterkeren f.eks., det skjønner du vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp sjønner det. har gjort alt dette, koblet phonokabel fra "preout subwoffer" på pioneern til Left aux inngang på gammelforsterkeren og valgt aux i frampanelet, prøvd både høyre og venstre inngang uten annet lyd enn bromming i subben hvis jeg øker volumet til den. dette er i tv modus. har valgt woffer ON i recheivern (pionern) men har kun fått prøvd med en gul phonokabel. dette har vel ikke noe å si hvilken farge!? det skulle jo vært lyd nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koblet phonokabel fra "preout subwoffer" på pioneern til Left aux inngang på gammelforsterkeren.
    Regner med at subben er koblet til VENSTRE høyttaleruttak?
    Er høyttaler A eller B valgt på den gamle forsterkeren?

dette er i tv modus.
    Hva er i TV-modus?

har valgt woffer ON i recheivern (pionern).

Se i høyttaleroppsettet på pioneeren om du kan velge fronthøyttalerene til "small". Kanskje det hjelper.

Håper noe av dette kan være til hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle svar! nå er det oppe å går bytta gule bildekabeln med rød audio kabel. hadde ikke andre kabler for hånden da jeg prøvde, trodde ikke dette hadde noe å si så fram til at det var samme kabel. men nå er d på plass! =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •