forskjel på vanlig surround og HD surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forskjel på vanlig surround og HD surround?

Har en gammel HK avr3000 som jeg vurderer å bytte ut nå som HD lyden har kommet .

Vil jeg merke forskjel når jeg ser film? Da tenker jeg på hørbar forkjel for oss vanlige mennesker, ikke målbar eller teoretisk forskjel
    Og trenger jeg noe annet enn ny forsterker ? har bluray spiller

Og kan noen av dere guruer hjelpe meg med valget av ny forsterker?

tenker i den rimelige enden av gata (3-6 tusen)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!Du vil merke stor forskjell på lyden fra vanlig surround(DD og DTS) med og gå over til HD lyd!
    HD lyd har jo opptil 5 ganger så bra kvalitet som de gamle standarene og dette høres også veldig godt for den vanlige mannen i gata!
    Siden du har BD spiller trenger du bare en HDMI kabel inn i den lnye receiveren.

I den prisklassen er det mange som har anbefalt Yamaha rxv663 har jeg sett.Har RXV1800 selv og jeg er veldig fornøyd med Yamaha.
    Det er ett vell av receivere og velge i så jeg anbefaler deg og ta en lytterunde og høre på litt forkjellig.Hvordan høyttalere skal du bruke den på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne jeg bruker er JM lab front og center, (husker ikke modellbetegnelse, men kostet i sin tid henoldsvis 9000 og 3500) og noen ganske billige enkle jbl bakhøytalere.

Hvor mye kan jeg få for avr3000 om jeg legger den ut på finn.no?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KingKong: 5 ganger mer stemmer faktisk ikke, da du vil få mye mer.

DTS-HD MA supports variable bit rates up to 24.5 Mbit/s on a Blu-ray Disc and up to 18.0 Mbit/s for HD DVD

When DTS-audio was introduced to the DVD specification, studios authored DVD-movies at DTS's full bitrate (1,536 kbit/s). Later movie titles were almost always encoded at a reduced bitrate of 768 kbit/s, ostensibly to increase the number of audio-tracks on the movie disc.
    DTS (sound system) - Wikipedia, the free encyclopedia (samme kilde)

24500 / 768 = 31,9 ganger høyere bitrate.

Når det kommer til 5ganger høyere, så tenkte du kanskje på PQ?
    PAL = 0.4MP (720*576)
    FullHD = 2MP (1920x1080)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lil-H: ja det stemmer, jeg som roter.Tenkte nok på bildekvalitet når jeg skrev innlegget

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du vil merke forbedring ja, men jeg mener det er umulig å sette noe tall for hvor mye bedre lyden blir.

Jeg synest forbedringen var merkbar ja, men ikke så gigantisk som mange andre mener den er.

En avr3000 mener jeg er verd ca 1000 lappen. Hadde prøvd finn eller qxl.

Skal oppsette brukes klart mest til film så hadde jeg gått for en Yamaha, 663 eller en brukt 1800.

Skal du også lytte endel på musikk så er Onkyo et godt valg.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere med HD-lyd da si at det var en skikkelig "AHA-opplevelse" ? Det burde det jo være med 31 ganger bedre lyd

Jeg skal ha HD reciever i løpet av året , men kan ærlig innrømme jeg ikke forventer å få noen "aha-opplevelse" , men allikevel et løft i lyden...

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så min første film med HD lyd nettopp etter å ha kjøpt blu-ray spiller for to dager siden. Jeg syntes at jeg merket forskjell og at lyden var klarere og med mer "trøkk" enn de gamle formatene. 31 ganger bedre vil jeg ikke si at det var. Kanskje ikke dobbelt så bra en gang. Men meget bra var det i allefall.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk meg en bluray spiller og hd reciver(se signatur) for en måneds tid siden,og må si at på noen filmer merker jeg virkelig god forskjell. Vi så Mamma Mia f.eks her sist helg,og selv om ikke alle sang prestasjonene var like gode,så var det et utrolig stort og luftig lydbilde som kom fram. Merket det veldig godt på den filmen,siden det er så mye musikk der! Merker det jo på vanlige filmer også,blir veldig detaljert lydbilde!
    Det er hvertfall min oppfatning!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at de nyeste lydformatene oppleves veldig mye bedre enn DTS og DD på DVD men at mange vil høre forskjell tror jeg nok selv om noen personer ikke vil høre forskjell i hele tatt avhengig av hørsel, lydanlegg og lytterom. Her er en test som sammenligner tapsfri og komprimert HD-lyd:
    Signal to Noise - Dolby TrueHD & DTS-HD MA vs. Uncompressed PCM | Home Entertainment

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at jeg ikke mener lyden automatisk blir 32x bedre, siden bitraten er det, MEN. Jeg må ærlig innrømme at lyden låter særdeles mye bedre. Mer luft, bedre punch, bedre detaljer og generelt mer detaljer.

Er så sær at jeg ikke kjøper HDfilmer uten TrueHD/DTS HD/MA, det skal da være HD både PQ og AQ!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Lil-H:skal det være så skal det være.
    Jeg hører såpass stor forskjell på lyden på mitt anlegg så jeg ser ikke poenget med og kjøpe filmer med vanlig DD og DTS.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjornK
    Jeg tviler sterkt på at de nyeste lydformatene oppleves veldig mye bedre enn DTS og DD på DVD men at mange vil høre forskjell tror jeg nok selv om noen personer ikke vil høre forskjell i hele tatt avhengig av hørsel, lydanlegg og lytterom. Her er en test som sammenligner tapsfri og komprimert HD-lyd:
    Signal to Noise - Dolby TrueHD & DTS-HD MA vs. Uncompressed PCM | Home Entertainment
    Forskjellen er i mine ører stor. Nå har jeg ikke rukket å lese artikkelen du linker til, men utifra overskrfiften er det To HD-formater og Ukomprimert lyd via PCM som testes. Begge deler er jo HD-lyd.
    I mitt oppsett er HD-lyd langt mere dynamisk og detaljert. Bassen er strammet opp betraktelig, og spesielt dialogene er lengt mere detaljerte og dynamiske.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er mest fornøyd med når det kommer til hd-lyden er som AW nevner, dialogen. Denne føles mye renere og klarere.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    I mitt oppsett er HD-lyd langt mere dynamisk og detaljert. Bassen er strammet opp betraktelig, og spesielt dialogene er lengt mere detaljerte og dynamiske.
    Absolutt totalt enig med AndreW!
    Mye mer dynamikk, du kan også spille mye høyere uten at lyden føles påtrengende, mer luft, klarere, mer distinkt, du hører detaljer som blir borte i mixen på "vanlig" DVDlyd, så løp og kjøp!!
    Jeg bruker en kombinasjon av KEF iQ serien høyttalere og Pioneer forsterker, for meg er dette det ultimate oppsett, andre har sine preferanser i andre modeller, det er det som gjør dette så interessant.

Og forresten Godt Nytt År folkens!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør jo testet ulik lyd å ikke utale deg ut fra antakelser

Din lenke referer i hovedsak til at det ikke er forskjell mellom PCM , DTS HD MA og Dolby Thruehd alle disse er tapsfri lyd så ingen har vel trodd at man fikk hørbare forskjeller.
    (det nevnes også at det er forskjeller sett i forhold til codec som komprimerer mye som feks DTS)
    There was an audible difference, but it was only ever-so-slightly noticeable

All flerkanalslyd lyd er i utgangspunkt PCM (multichannel PCM)
    pÅ DVD må denne lyden encodes til lydcodec pga plass men på Blu Ray kan lyden beholdes som PCM eller encodes til lydcodec uten eller med tap.

Lydcodec er forskjellige å man har codec som er tapsfrie og helt ned til codec som komprimerer enormt mye.

Ett orginal master opptak --->
    En multichannel PCM 5.1 lyd har feks
    24 bit 48 kHz 6 kanaler. (5.1)

24 x 48 x 6 = som blir en bitrate på 6912

Så kommer encodingen der lyden (feks 6912 kbps) pakkes inn i ett codec og kvalitet og evner til valgte codec vil bli det endelige resultatet da en decoder pakker ut lyden igjen.(til PCM -Multichannel PCM)
    Er codec lossless så vil all lyd beholdes
    er codec lossy så vil hvor stort tapet bli ut fra codec som er valgt og hvor bra/dårlig codec er.

Ingen codec er direkte dårlig men selvsagt er det enorm forskjell der lyden beholdes 100% og ned til feks DVD half rate DTS (768 kbps) og DD 5.1 384/448 kbps.

Dette kan de med Blu Ray spiller teste da BD ofte kan ha feks DTS HD MA og DTS spor å velge på samme disc
    eller
    Man kan ta ut core lyden på Blu Ray disc og sammenligne med feks DTS HD MA på samme disc.(core lyd ut med optisk/coax)

Forskjellen er stor og man trenger ikke store anlegget for å sammenligne dette som forskjell.

Hvor stor forskjell mellom codec kan ikke beregnes i bitrate og x ganger.
    Hvor stor forskjell vil også variere da ikke like mye reduseres/ blir fjernet mend ett hardkomprimerende codec ved en naturfilm og fuglekvitter som en film som inneholder mye lyd og effekter.

Det er enkelte Blu Ray utgivelser som kan ha lyd som ikke imponerer helt selv ved bruk av bra codec eller ren PCM men generelt er det veldig bra lyd sammelignet med DD 5.1/DTS på Blu Ray

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Forskjellen er i mine ører stor. Nå har jeg ikke rukket å lese artikkelen du linker til, men utifra overskrfiften er det To HD-formater og Ukomprimert lyd via PCM som testes. Begge deler er jo HD-lyd.
    Men hvordan har du sammenlignet ? Vet du om de to lydsporene kommer fra samme master og om kvaliteteten på arbeidet med å digitalisere og kvaliteten på algoritmene er like gode. Hvis du f.eks har sammenlignet lydsporet på en DVD med et på BD så kan det jo godt hende at studioet har gjort bedre jobb med BDen evt. brukt en bedre master og da blir jo sammenligningen missvisende.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan har du sammenlignet ? Vet du om de to lydsporene kommer fra samme master og om kvaliteteten på arbeidet med å digitalisere og kvaliteten på algoritmene er like gode. Hvis du f.eks har sammenlignet lydsporet på en DVD med et på BD så kan det jo godt hende at studioet har gjort bedre jobb med BDen evt. brukt en bedre master og da blir jo sammenligningen missvisende.
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Dette kan de med Blu Ray spiller teste da BD ofte kan ha feks DTS HD MA og DTS spor å velge på samme disc
    Forskjellen er stor og man legger fort merke tll det, spesielt hvis man går tilbake til komprimert etter en stund.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligning BjornK

Master mellom DVD og BD disc kan være forskjellig men antakeligvis ikke

Lyd kan bli lagt på mere effekter osv til feks BD
    men

Sammenligne feks DTS HD MA og DTS er ingen problem.
    Man sammenligner dette fint med Blu Ray disc ved å velge feks DTS HD MA lyden eller DTS core lyden.

Dette er 100 % samme master og lydbehandling å vil bare merkes som forskjell da DTS HD MA er helt uten tap men DTS core lyden er komprimert.
    (faktisk ikke så sterkt komprimert som vanlig DTS på DVD da Core lyd har full rate og bitrate (1509 /1536 kbps)

Da hører man resultatet av 100% lyd uten tap å hva lyden blir som når dette er redusert til full rate DTS (CORE)

Dette blir på samme måte som vanlig lyd da man tar vanlig CD (cda) og komprimerer til FLAC , OGG/Vorbis , mp3 , wma osv der man får variasjoner på resultat alt fra FLAC som komprimerer uten tap og ned til lossy codec som har et tap ut fra hvert codec's egenskaper.

Alle har vel drevet med reduksjon/komprimering av video eller lyd å funnet ut at der det reduseres uten tap blir resultatet så bra det bare kan men alt som reduseres med tap blir kvalitetsmessig til hva man har redusert det til.

High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •