Innspill til første "budsjett" hifi anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill til første "budsjett" hifi anlegg

Jeg har vokst opp med hifi og alltid vært velsignet med herlig lyd, men nå som jeg har kommet meg ut av redet vil jeg fortsatt ha god lyd, og det fulgte desverre ikke med på flyttelasset

Tidligere har jeg vært vant med et par av disse:
    http://digilander.libero.it/piani/ca...generale-2.jpg

Disse har vært koblet opp med .50 kvadrat kabler av gull/kobber i bi-wiring fra tidlig av, og deretter med samme kabel i normal +/- kobling da forsterker ble byttet sist gang. De siste årene har høyttalerene blitt kjørt på en litt eldre technics stereoforsterker med adskilte signal / effekt deler for best kontroll.

Høyttalerene er av den aller første revisjonen som ble sendt ut av fabrikken, faktisk er det sett nummer 8 av de 12 med diamant i diskantene, som senere ble byttet ut pga kostnader og tilgjengelighet på diamantene. Alle senere modeller er produsert uten diamanter.

Høyttalerene ble videre testet i 2. utgave av bladet audio i 1986 da de ankom norge for de som vil lese testen i sin helhet. (jeg har fotokopier av testen ved interesse).

Nå som dere vet litt mer om hvilken lyd jeg er vant til kan jeg fortsette.
    Det jeg leter etter er et stereo oppsett som spiller musikken balansert og nøytralt over størstedelen av frekvensspekteret fra bunn til topp uten for store topper eller daler noen steder. (Jeg klarer ikke forklare bedre desverre).

Videre vil jeg kunne skjøte på bassgjengivelsen med en større subwoofer senere, så det må være lett å få til en god overgang fra høyttalere til subwoofer.

Hva har jeg hørt på så langt?

1: -ABRV10CD - Abrahamsen Cd-spiller
    -ABRV20IA - Abrahamsen Integrert forsterker
    -RC-50 - Energy RC-50 høyttalere

Dette var koblet med XLR og litt mer påkostede høyttalerkabler fra Nordost tror jeg. Hørte det i et stort elkjøplokale i Moss, så jeg tror lyden også vil vokse betraktelig i min egen stue på ca 40 kvadratmeter? Hvor mye har høyttalerkablene å si på et oppsett som beskrevet ovenfor? Forskjellen på billige kabler til 20 kroner meteren, mot kabler til 100 & 500 kroner per meter?

Nå har jeg kostpriser på abrahamsen og energy bare for å nevne det, men er det noe å tjene på RC-70 kontra RC-50 i min stue når jeg vil ha en subwoofer siden? Eneste forskjellen jeg kan lese utifra spesifikasjonene er en egen mellomtone og et bittelitt høyere kabinett?

Og fins det noen tilsvarende pakker jeg kan se/høre på som vil være aktuelle i mitt tilfelle? Pris på abrahamsen pakke blir ca 20K med alt av kabler, spikes og lydmatter. Hva annet kan jeg få for 20K?

Bruktmarked er også aktuellt

Sitter med plan om innkjøp i mai engang som min egen bursdagsgave, men vil ha god tid til å bestemme meg, derfor spør jeg allerede nå.

På forhånd takk for all hjelp til å finne mitt første gode Musikkanlegg

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg syns Elektronikken til Abrahamsen er av ypperste kvalitet og kan trygt anbefale dette oppsettet. Når det kommer til høyttalerfronten ville jeg kanskje kikket meg om litt til. Selv om Energyene låter fint til prisen er det andre merker jeg ville foretrukket. Jeg har selv kjørt med Abrahmsen og Yamaha Soavo 1. Dette låt utrolig bra og kan absolutt anbefales, men hvis det faller utenfor budsjettområdet ditt kan du vurdere de nye NSF700 NS-F700 til yamaha. Denne høyttaleren er også fantastisk på Abrahamsen.
    Jeg har skrevet litt mer om Abrahamsen på minhjemmkino profil.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe av det penere yamaha har laget syns jeg, de hadde vært veldig spennende å høre med ca tilsvarende forsterkeroppsett. men av de eldre ns555 og ns777 syns jeg 555 modellen spiller noe bedre med abrahamsen forsterkeren. kanskje den mangler litt kraft når volumet blir skrudd opp litt ekstra, eller er 777 veldig mye tyngre å drive enn det 555 modellen er?

en ting angående den nye ns modellen du linket meg, den går kun ned til 45hz? om dette er seriøse tall syns jeg det var direkte dårlig for å si det slik. jeg som er så glad i bass kan ikke leve i etasje 45 uten mulighet for å besøke kjelleretasjene i innimellom

-Øivind-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •