Håper på råd angående nytt anlegg :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Håper på råd angående nytt anlegg :)

Hei og god jul alle sammen...

Virret meg inn på forumet her, og ser ut som om jeg blir her en gooood stund. Blir jo helt smågal av å sitte og lese og se på bilder av alle de fine hjemmekinoene her...

Som jeg skrev i overskriften trenger jeg litt råd, er jo så mye fint å få kjøpt, men er jo visse begrensninger, ja kroner..

Min gamle H/K reciver tok kvelden her om dagen, en jeg har hatt en stund AVR130, ingen lyd men alt fungerer ellers, om noen vet noe om dette så kanskje de slenger inn et tips ang det også.

Men... Tror jeg velger å begynne med å kjøpe meg en surround reciver og 2 fronter. Og deretter bygger på, for vil gjerne kjøpe noe som er noe greie på. Da klarer jeg meg med litt god stereolyd til mere kroner kommer inn.. Er jo tross alt et hunkjønn som vokter pengebingen litt og

Så om man har..tja.. 15 tusen til å legge i en god 5.1 reciver og to gode fronter, til et hmmm ja 15 kvm stort rom. Finnes det da noen gode tips og komme med? Er sikkert mulig å strekke budsjettet litt men ikke så mye.. Har forøvrig PS3, og en Sony 40" Full HD som jeg skal ha med i systemet, om det har noen betydning, er ikke akkurat professor i HIFI verden, noe som dere sikkert allerede har skjønt

Men.. om noen har noen tips å komme med blir jeg superfornøyd.

Hva det gjelder musikksmak etc, så går det i altmulig egentlig

Mvh

Thomas

Vibration
    Guest
    Ok. Jeg er ikke ekspert, men vil si at du har et MEGET godt utgangspunkt for en skikkelig kino-opplevelse om ikke alt for lenge. Tenkte du å bruke 15.000,- kun på 2 høyttalere og en reciever? Da ville jeg seriøst vurdere å utvide til et surround-oppsett. Du kan få en del snadder ut av 15.000,- mtp et 5.1 oppsett. Da får du skikkelig surround.

Dersom du foreløpig vil starte med en reciever og 2 fronter til 15k så bør du tenke på at du kanskje vil ha glede av å utvide til 5.1. senere. Så da ville jeg valgt en reciever som støtter skikkelig surround med alle de nye HD-formatene. Og de er neimen ikke spesielt mye dyrere enn en stereo forsterker.

Ta en titt på f.eks. L-Sound - Yamaha RX-V663 til 4.690,- : denne har ALT du vil trenge av HD lydformat etc. Så kan du jo spe på med et par skikkelige høyttalere f.eks: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM683 Høyttalere til 10.996,-

B&W har en klang-nøytralitet som utmerker seg særdeles i diskant og mellomtone, men med en skikkelig reciever (som den jeg nevnte) vil du også få ordentlig dynamikk i bassfrekvensen. Passer til all musikk.

Dersom du ønsker mer "farget" musikk, dvs en mørkere klang så kan kanskje Klipsch være noe for deg.

Det beste er å høre litt på de høyttalerne du får tips om, men i min ordbok får du lite bedre totalt sett enn nevnte forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du gå for 683 ville jeg ha lagt mer i forsterkeren. Den Yamaha receiveren er nok litt i veikeste laget.. En grei regel er vell legge like mye i forsterkeren som i høyttalerne!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Takk for rask respons. Ordla meg kanskje litt feil, mente jeg kom til å kjøpe en 5.1 reciver, med tanke på videre utvidelse. Men tror jeg velger å kjøpe en reciver og to fronter i begynnelsen. Var faktisk de høyttalerne du linket jeg har sett på, ser jo meget fine ut da. Var hos en kompis forrige helg, han hadde kjøpt seg Klipsch RF 83 og de ble selvfølgelig grundig testet den helgen hehe.. Var jo syk lyd, men de er litt dyre, og store synes jeg. Men klart, om man har penger og plass er de sikkert meget bra

Vibration
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av GøranB
    Skal du gå for 683 ville jeg ha lagt mer i forsterkeren. Den Yamaha receiveren er nok litt i veikeste laget.. En grei regel er vell legge like mye i forsterkeren som i høyttalerne!
    Ja.. men eier selv en 663 og er så fornøyd, men har ikke de høyttalerne, selv om jeg har hørt de. Fantastiske høyttalere, men kanskje de bør ha en større forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Derfor jeg velger å kjøpe kun de 3 komponentene først, da går det endel kroner til forsterker.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Vibration
    Er nok i grenseland den også. Da til 684. B&W har en snodig impedansekurve. Hadde muligens valgt Onkyo, da de er meget strømsterke kontra Yamaha.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Kipsch rf63, og er kjempe fornøyd! Det kunne kanskje vært et alternativ viss du likte rf83..

Det jeg vil anbefale deg er å dra rundt å lytte til forskjellige merker osv, som du nå også har gjort. Viss jeg imidlertid skal komme med et tips (foruten Klipsch høyttalerne du har hørt) så må det være Dynavoice M-65. Har selv hatt disse i hus, og de er utrolig bra. Har bl.a testet disse opp mot den gamle modellen av B&W 683, altså B&W 604 S3, og i mitt rom spilte M-65 skjorta ba BWene...
    Dynavoice M-65 Black Oak

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er B&W man bør gå for i denne prisklassen? Og muligens en Onkyo forsterker? Er så utrolig mye fint

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Kipsch rf63, og er kjempe fornøyd! Det kunne kanskje vært et alternativ viss du likte rf83..

Det jeg vil anbefale deg er å dra rundt å lytte til forskjellige merker osv, som du nå også har gjort. Viss jeg imidlertid skal komme med et tips (foruten Klipsch høyttalerne du har hørt) så må det være Dynavoice M-65. Har selv hatt disse i hus, og de er utrolig bra. Har bl.a testet disse opp mot den gamle modellen av B&W 683, altså B&W 604 S3, og i mitt rom spilte M-65 skjorta ba BWene...
    Dynavoice M-65 Black Oak
    Kommer nok til å ta en tur å lytte litt, men alltid greit å ha noen råd med seg på turen, synes Klipsch hørtes bra ut, selv om han overstadig berusete kompisen min tok litt vel av utover kvelden hehe.. Har de ikke lang innspillingstid osv?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av OnkelReisendeMac
    Men det er B&W man bør gå for i denne prisklassen? Og muligens en Onkyo forsterker? Er så utrolig mye fint
    Det finnes masser av bra HT merker på markedet. Som GøranB skriver så bør man dra å lytte litt om man har mulighet for det. Helst deponere å ta med hjem for test. Har selv hatt flere B&W modeller og har vært meget fornøyd. Hva med noe brukt?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter deg i at man bør høre forskjellige merker GøranB.

Men sånn generelt siden man drar fram Yamaha så vil jeg si at dersom du tar steget og investerer i en skikkelig surround-reciever så vil L-Sound - Yamaha RX-V1900 gi deg ALT du måtte ønske deg for en "grei" penge (10950).

Noe mer enn ditt budsjett vil det allikevel bli om du velger høyttalere til samme pris. Men RX-1900 er i hvertfall en av de nyere skikkelige surround-recieverene som du sikkert vil kunne ha glede av i mange år fremover.

Men så er jo recieveren selveste "hjernen" i oppsettet og jeg ville selv vurdert denne seriøst om jeg skulle handle innen det budsjettet du skisserer.

Husk, det er typen høyttaler som "farger" lyden mest. Og følgelig er det høyttalerne som er viktigst å lytte til før du kjøper (men selvsagt er forsterkeren også viktig, men Yamaha er i hvertfall et av de beste kjøpene dersom du ikke har tid til å lytte deg frem også når det gjelder forsterkere).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener B&W er en smule overpriset, selv om jeg har vært svært fornøyd med de 3 fronten jeg har hatt fra BW. Det er vell egentlig snakk om smak og behag her. Vil iallefall ikke si at BW er i særklasse i denne klassen..

En høyttaler som kanskje skiller seg litt ut, kan være yh631. De har fått mye skryt her på forumet!
    http://www.lavpris.net/art-8.asp?id=24

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er et nogenlunde "sikkert" valg dersom du ønsker en høyttaler med mye driv og imponerende prestasjon fra første stund. I dèt legger jeg at Klipsch er likt av så veldig mange uavhengig av typen musikk man liker. Det blir uhorvelig mye vanskeligere om man setter budsjettet langt høyere enn du skisserer. Men i den prisklassen du nevner (som for all del gir SKIKKELIG lyd) så kan Klipsch være vel så verdt å sjekke ut som B&W.

Onkyo har også en del recievere som utmerker seg, som nevnt her.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler som kanskje skiller seg litt ut, kan være yh631. De har fått mye skryt her på forumet!
    http://www.lavpris.net/art-8.asp?id=24
    Disse høyttalerne har jeg ikke stiftet bekjentskap med, men du verden å lekre de ser ut... Har du hørt de GøranB?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være det beste forumet jeg har vært medlem av noensinne, mye raske og gode tilbakemeldinger

Om valget skulle bli Klipsch, er da JFS den beste forhandleren?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være det beste forumet jeg har vært medlem av noensinne, mye raske og gode tilbakemeldinger

Dette er et superforum Hvor holder du til da?

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er jo mye snop inne på bruktbørsen fra tid til annen!;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder til i Halden jeg... Perlen i Østfold hehe