-DB hva betyr dette?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer defektor sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

-DB hva betyr dette?

Hei, kom bare til og lure på hva dette egentli betydde.
    jeg har en max grense på -15db. starter på -80db tror jeg.
    det meste jeg kan skru opp forsterkern er +16 men da må jeg koble ut høytallerne først.
    Hvorfor går det ikke bare fra 0 til 100 volum?
    jeg antar disse -db tallene betyr noe men hva?

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt for trøtt til å forklare, men her er en link til en artikkel som gir deg svar.

What "0 dB" Volume Means on AV Receivers

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    Hei, kom bare til og lure på hva dette egentli betydde.
    jeg har en max grense på -15db. starter på -80db tror jeg.
    det meste jeg kan skru opp forsterkern er +16 men da må jeg koble ut høytallerne først.
    Hvorfor går det ikke bare fra 0 til 100 volum?
    jeg antar disse -db tallene betyr noe men hva?
    Nå tipper jeg litt her:
    0 dB er referansevolumet. Siden den begynner på -80dB vil jeg tro at en rett justert receiver vil ha et referansevolum på 80dB (0 dB på receiver), noe jeg mener også er THXs referanse.
    Arrester meg gjerne hvis dette er feil.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg har like rundt 100db eller litt mer kanskje på -15db
    men dette forandrer seg under blu-ray avspilling. dts hd master er max -15, er egentli litt mye under aktion sener.. har fått noen klager på diskant dær.. men på dolby true hd så må jeg noe lengre opp i volum for å nå samme volum.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt forklart er 0db referansevolum. Jo mer du skrur ned jo flere db ligger du under referansevolumet. Så, hvis du har volumet satt på -20db ligger du 20db under referansevolum.
    Dette er jo ikke helt "spikret" heller da forskjellige høyttalere har forskjellig effektivitet, men det er en grei peker. Skal du ha det perfekt på det målemikrofoner til.
    Når du går på kino spilles lydsporet i 0db, altså samme volum som lydsporet er mixet i studio. Dette er for at du ikke skal gå glipp av lyder som MYE lavere en lyden generelt. Her er også anlegget kalibrert slik at referansevolumet (0db) er 105db, det samme som master innspillingen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor er da volum 0db så inni granskauen høyt? Selv takler jeg ikke særlig høyere enn -10 (og da blir jeg nesten døv). Er det fordi man i produksjonen skal ta hensyn til det faktum at enkelte kinoer faktisk må spille på 0db og at det også DA skal være briljant lyd?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med referansevolum? Altså teoretisk dynamikk? Ala. Hvis du setter recieveren til 0dB, er de laveste lydene i miksen tilsvarende de høyeste lydene i miksen ved -79dB på recieveren?

Huff, ordlegger meg dårlig så sent på natten...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    Enkelt forklart er 0db referansevolum. Jo mer du skrur ned jo flere db ligger du under referansevolumet. Så, hvis du har volumet satt på -20db ligger du 20db under referansevolum.
    Dette er jo ikke helt "spikret" heller da forskjellige høyttalere har forskjellig effektivitet, men det er en grei peker. Skal du ha det perfekt på det målemikrofoner til.
    Når du går på kino spilles lydsporet i 0db, altså samme volum som lydsporet er mixet i studio. Dette er for at du ikke skal gå glipp av lyder som MYE lavere en lyden generelt. Her er også anlegget kalibrert slik at referansevolumet (0db) er 105db, det samme som master innspillingen.
    105dB målt hvor? 1m fra høyttalerne eller en eller flere bestemte plasser i salen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje lettere å forstå når man tenker profesjonelt (vil tro det stammer derfra).

Vi bruker et referansepunkt på en skala (meter)for å justere lydnivåene slik at du ikke skvetter i stolen hjemme eller må skru opp lyden på TV´n. Vi lar peakene gå litt over 0db, mens i-lyd er rundt -16db (ca). Bare et eksempel . På kameraer og annet brukes gjerne -20db som referanse. Over 0db klippes signalet.

At det brukes av enkelte produsenter til hjemmebruk anser jeg mer som en gimmick.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt referansevolumet er målt i db er jo helt forskjellig fra et anlegg til et annet. Her spiller det jo mange faktorer som spiller inn. Følsomhet på høyttalere, størrelse, effekt og ikke minst "kabler"...:twisted:
    Vet ikke om referansevolumet blir "riktig" hvis du har kalibrert anlegget skikkelig. Når jeg kalibrerer hjemmekinoen min blir hvertfall frontene og senterkanalen min justert drastisk ned ved bruk av Audyssey.
    Nøyaktig hvor de måler db i en kino vet jeg ikke, men det er garantert ikke i et kinosete. 105db er høyt, så jeg regner med at det er 1m fra høyttaleren. I Norge er det egene regler for lydnivå i kino, så lydnivået er neppe over 85-90 db målt i kinosetet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX refearanse er 85dB, peek 105db.
    LFE + 10dB over det 95db som gir peek på 115db.

Som seg hør og bør kalibrerer de fleste av oss med referanse 85db på mastervolum -20db.

Det er heller ikke noe problem og bruke 75db eller 80db som referanse om du ikke ser film så høye nivåer.

I Kinoer måles høytalerne fra forskjellige målepunkter i salen.
    Så sitter de og justerer nivået ut i fra en skjerm de har og ser på.
    Så var det i tiden med analoge Dolby SR, Dolby Digital og DTS saler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •