Hjertens sukk fra en HiFi novice - Trenger gode råd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjertens sukk fra en HiFi novice - Trenger gode råd!

Etter at jeg var innom HiFi klubben i Bergen sammen med en kollega som skulle teste ut Dali mot B&W, og jeg ble TOTALT blåst av stolen av hvor enormt bra det går ann å servere lyd, har jeg bestemt med for å invistere i nytt HiFi anlegg (tilogmed fått med kona på det...hehehe...).

Trenger derfor gode råd, siden jeg, etter å ha lest 10.000 artikler om alle mulig og umulige oppsett, høyttalere, receiver, forsterker, forforsterker and you name it....skjønner mindre og mindre.
    Høyttalere som får 6 av 6 mulige som koster 2.000,- mot 3 av 6 mulige for ett sett til 20.000. Hvilken høyttaler er best???og til hva...Noen sier at xxx mangler bass, andre at den har bass, men mangler dybde...hæ...
    Noen receivere fungerer dårlig mot noe og bra mot andre...

Etter det jeg har lest sitter jeg igjen med en god følelse for B&W683, 684 eller Dali Lektor, Consept eller ikon...bare det at det er umulig å skjønne forskjellen...eller kanskje JBL...eller kanskje Klipsch....eller kanskje....
    Har ikke engang kommet til receiver lesningen...

Her er mitt opplegg:
    Investere ca 25-30.000,-
    70% musikk
    30% film (trenger jeg surround...???)
    Lytterom er 4m * 3,5 = 14kvm (er dette lite?)...kanskje ikke gulvhøyttaler..eller kanskje gulvhøyttaler...?

Finnes det noen som kan hjelpe en stakkars "lost Soul"`?

Trenger noen gode råd på veien.

På forhånd takk !...og god jul forresten...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du treffer på kornet. Det er håpløst å lese seg til noe. Det er en av grunnene til at jeg "aldri" bytter. Livredd for å miste viktige egenskaper. Og her sør er det ikke bare en liten tur for å høre. Klipsch f.eks. er jo dynamikkbomben, men den "slankeste" høyttaleren jeg har hatt i hus, lydmessig (RF-5).

Det var lite nyttig. Når du sier det er mest musikk, ville jeg startet med et stereoanlegg med prosessorinngang på forsterkeren. Deretter kan du finne en rimelig receiver med HDMI og nødvendige funksjoner og som er kraftig nok til å drive senter og bakhøyttalere. På denne måten unngår du å kompromisse mht. stereoanlegg. Anbefales.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet.
    Er enig i at dette ikke er lett, derfor er det mange her som bytter ofte.
    Eneter er det matcing, oppgradering eller lysten på å prøve noe nytt.

Terningkast på utstyr er som regel satt opp mot pris, så en forsterker til 10.000,- er nok bedre enn en til 3000,-.

Spesielt høytallere har alle forskjelling lydsignaturer. Noen er mørke i klanger mens andre er lysere. Noen er produsert for film og andre musikk. Så er det hva slags musikk du liker.

På et rom på 14m2, ville jeg nok ha vurdert stativht med en reciver med hdmi.

Nå vet jeg ikke hvor mange butikker det er på Stord, men det er en fordel å få lyttet til noen ulike kombinasjoner.

Eller kan det være grit å kjøpe noe på brukten her inne. Mye bra utstyr som nesten er nytt til godt under nypris.

Lykke til med søket videre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også på forskjellen mellom bass (som trøkk) og dybde i bassen. Mange høyttalere som går veldig dypt, mangler trøkk, og motsatt. Trøkk-bass oppfattes av mange som dypbass.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingenius
    Etter at jeg var innom HiFi klubben i Bergen sammen med en kollega som skulle teste ut Dali mot B&W, og jeg ble TOTALT blåst av stolen av hvor enormt bra det går ann å servere lyd, har jeg bestemt med for å invistere i nytt HiFi anlegg (tilogmed fått med kona på det...hehehe...).

Trenger derfor gode råd, siden jeg, etter å ha lest 10.000 artikler om alle mulig og umulige oppsett, høyttalere, receiver, forsterker, forforsterker and you name it....skjønner mindre og mindre.
    Høyttalere som får 6 av 6 mulige som koster 2.000,- mot 3 av 6 mulige for ett sett til 20.000. Hvilken høyttaler er best???og til hva...Noen sier at xxx mangler bass, andre at den har bass, men mangler dybde...hæ...
    Noen receivere fungerer dårlig mot noe og bra mot andre...

Etter det jeg har lest sitter jeg igjen med en god følelse for B&W683, 684 eller Dali Lektor, Consept eller ikon...bare det at det er umulig å skjønne forskjellen...eller kanskje JBL...eller kanskje Klipsch....eller kanskje....
    Har ikke engang kommet til receiver lesningen...

Her er mitt opplegg:
    Investere ca 25-30.000,-
    70% musikk
    30% film (trenger jeg surround...???)
    Lytterom er 4m * 3,5 = 14kvm (er dette lite?)...kanskje ikke gulvhøyttaler..eller kanskje gulvhøyttaler...?

Finnes det noen som kan hjelpe en stakkars "lost Soul"`?

Trenger noen gode råd på veien.

På forhånd takk !...og god jul forresten...
    Heisann!

Nå har jeg vært, og er delvis fortsatt, i samme situasjon med omtrent samme budsjett. Jeg er en rookie i forhold til mange andre her inne, men jeg tror det viktigste er å dra rundt og høre en del forskjellige oppsett - finne ut hva som blir "helt feil" og hva som virker ok. Når du vet litt hva slags lyd du er på jakt etter er det litt lettere å begynne å lete i jungelen av utstyr. Dette med lyd er svært subjektivt - det oppsettet jeg faller i staver for er det ikke sikkert du liker så godt. Og når det gjelder karaktersetting i blader, tror jeg man må ta det med en klype salt - det er mennesker som setter karakterene, og de har kanskje andre preferanser enn deg.

Et surround-oppsett består av mange flere komponenter enn et stereo-oppsett: fronter, senter, sub, bak/surround, receiver og en kilde. I et stereo-oppsett slipper du mange av disse komponentene og kan legge pengene i to fronter, stereo-forsterker og en kilde. Når du, som meg, har så stor overvekt av musikk-lytting, burde du vel kanskje vurdere stereo? Hvertfall i starten.. du har jo mulighet til å bygge ut etter hvert..

Når det gjelder pris... En høyttaler til 20 000 er jo gjerne mere forseggjort med bedre elementer, delefilter og finish enn en til 2000. Men det er ingen automatikk i at dyrt er best. Her er det ditt øre som avgjør. Matching er viktig ja. Finn deg en høyttaler som du liker og prøv forskjellig utstyr på de - sannsynligvis vil du like noe bedre enn det andre.

Stativ vs gulvstående: Jeg er litt stativ-entusiast for tiden... Stativhøyttalere dominerer ikke så veldig og spiller kanskje vel så bra i et lite rom? Er du på jakt etter kjellerdypt og kraftig bass-fundament, er kanskje en gulvstående veien å gå? Jeg har imidlertid blitt sjokkert over hvor dypt Dynaudio og Elac stativhøyttalere spiller...

Lykke til og god jul!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører mest på musikk, så ville jeg ha skippa surround og konsentert deg om ett dedikert stereoanlegg og kjøpe en dvd til filmbruk

Hva musikk er det du foretrekker?
    Masse eller bare kontrollert bass? Høy oppløsning eller en masse dynamikk og smell? Hvis du skal kjøpe ett anllegg så er det viktig at den passer musikksmaken og ellers dine preferanser

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 70% musikk og dette budsjettet ville jeg gått for et rent 2-kanals oppsett. Surround stikker av med mye penger og forringer lydkvaliteten på musikk.

Ja det finnes integrerte forsterkere med hjemmekinoinngang, men med dette budsjettet blir det vanskelig å få med alt.

Vet ikke hvor mye bass trådstarter liker, men om du klarer deg uten den aller dypeste bassen vil jeg anbefale en lytt til JBL LS40 stativhøyttaler til 12k. Men det finnes mange andre høyttalere i prisklassen som er gode, både stativ og gulvstående. Derfor lønner det seg å ta med seg musikk og dra rundt og lytte selv, finne ut hva man selv liker.

Men les gjerne litt på forumet før du skal på lytterunde så du ikke risikerer å bli lurt av uærlige selgere.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tester så tar "de" alltid hensyn til pris. Dess mer en HT eller forsterker koster blir det vanskeligere å å få full pott i en test. Det blir alltid sammenlignet med produkter i samme prisklasse. Jeg vet ikke hvordan rommet ditt er, men det er lite og kanskje det er vanskelig med bass. Tror at det er lurt med aktiv sub(den kan du flytte rundt til du får et bra resultat) spes hvis det er mur i rommet ditt. Med et så lavt budsjett ville jeg gått for 2.1 og bygget ut med bakht etterhvert, hvis du synes det er nødvendig. Et godt stereooppsett kan skape en god lytteopplevelse på film. Håper dette kan være tol litt hjelp. PS: det er mye bra bruktutstyr å finne. Ikke kjøp de nyeste rimelige AV forsterkerene.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    [...]om du klarer deg uten den aller dypeste bassen vil jeg anbefale en lytt til JBL LS40 stativhøyttaler til 12k.[...]
    Føyer til Dynaudio Focus 140 og anbefaler en test av Elac stativhøyttalere... Ellers hører jeg mye positivt om Swans, men de har jeg aldri hørt og er ikke så lett å få prøvelyttet heller... Monitor Audio er også et hett tips... prisgunstige(RS-serien), lettdrevne og musikalske, har heller ikke hørt disse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stalltips når det gjelder brukte høyttalere?
    Sjekk ut Triangle comete anniversary+stativ til 7.5K som ligger på HFK....
    Nydelige stativht'ere som spiller veldig bra..
    Parret med en varmtklingende forsterker kan denne bringe fram sterk gåsehudfaktor

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio og Hegel har jeg hørt mye bra om. Ta en lytt på Soundgarden.

Focus 140, Hegel cdp2a og H200 brukt vil vel ikke sprenge budsjettet noe særlig. Er ikke helt enig med herren over. En rimelig receiver etterhvert på dette med bakhøyttalere, sammen med BD-spiller ville nok blitt ok. F.eks en Pioneer LX50 eller tilsvarende i andre merker. En annen ting. I et såpass lite rom er det sikkert like greit å skippe senterhøyttaler, spesielt hvis du ender opp med kvalitetshøyttalere (dyrt å matche).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå man ser såpass lite på film (under 1/3), så vil jeg tro at ett rent stereoanlegg vil gi mere glede...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å kjøpe CD-spiller og forsterker fra samme merke. Og høyttalere som spiller på lag med elektronikkens sterke sider. Man kan ende opp med et kjipt anlegg om man har forskjellig elektronikk, men som man har gjort et "godt kjøp" på bruktbørsen.

Ikke heng deg opp i watt. Det har lite å si for musikken.

14kvm. er ikke mye. Tenk på høyttalere laget for å spille nærme bakvegg eller mindre stativhøyttalere.

Skal du ha kinofølelse, så er et stort bilde viktigst. Projektor og lerret, og du er der.

Et tips kan være Rega Apollo CD-spiller til 8000,-, Rega Jupiter forsterker til 8500,- og Rega R3 høyttalere til 6000,- . Høyttalerne er laget for å spille inntil bakvegg, er 80 cm hoye og gjør lite av seg. Sammen med kabler fra Chord, Linn eller Naim, får du et oppsett som spiller skikkelig groovy og som gjør at du kommer til å gå banans i platesamlingen.

Mer info om Rega. Velkommen til Mono AS

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefalte ikke bare HT. Men det ser interessant ut det du listet. Selv sitter jeg med overkill i et lite rom, men synes det har mange kvaliteter jeg er "redd" for å miste. Disse kjenner vel forresten du til ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo.

Tusen takk til alle som har svart på innlegget mitt og kommet med konstruktiv tilbakemelding. Dette var en positiv start på min avforum karriere...

For å svare litt på noen av spørsmålene:
    -Musikk: Jeg liker i utgangspuktet alt. Det går i perioder og akkurat nå er det R&B med Tower of Power og Wilson Picket som favoritter. Kan likegjerne høre på Bjørn Eidsvåg som AC/DC. Liker spesielt godt Joe Cocker, Phil Collins, Van Morrison, Garry Moore, og ikke for å glemme MARILLION !!!

Når det gjelder trøkk, har jeg følgende ide:
    - Det blir som å kjøre Porsche Carerra 4S. Du kan kjøre inn i helv.... fort, men jeg liker like gjerne å kjøre i 60. Det å kjenne kraften, styrken, råskapen, mulighetene til å kjøre fort er liike viktig som faktisk å å kjøre fort. Slik er det med HT også. Jeg ønsker å ha HT som både kan kjøres høyt og lavt. Trenger ikke nødvendigvis spille så inni helv... høyt, men på medium skal man høre en enorm bredde og en enorm dybde samt få kvalitetsfølelsen frem. Vanskelig å forklare men "it" følelsen er viktig...kanskje budsejttet må oppjusteres noe...hmmm

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn først høyttalerer som passer til rommet ditt også kan du finne elektronikken som passer best til de innen ditt budsjet.

Vil tro du har mest og hente på stativ til den prisen, men det finnes untak.

Og som de sier over anbefaler jeg deg og satse på stereo og bygge ut til surround om du vil ha mere glede av filmlyd.

Jeg har for kort tid siden lagt sorround på hylla og gått fult in for stereo i steden. Og jeg har fremdeles masse glede av film lyd selv om lyden kommer fra to høyttalere.

Har integrert med prosessor ingang slik at om lysten på bedre filmlyd skal melde seg kan jeg lett bygge ut til sorround og fremdeles ha samme lyd på kvalitet på musikk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingenius
    Hallo.

Tusen takk til alle som har svart på innlegget mitt og kommet med konstruktiv tilbakemelding. Dette var en positiv start på min avforum karriere...

For å svare litt på noen av spørsmålene:
    -Musikk: Jeg liker i utgangspuktet alt. Det går i perioder og akkurat nå er det R&B med Tower of Power og Wilson Picket som favoritter. Kan likegjerne høre på Bjørn Eidsvåg som AC/DC. Liker spesielt godt Joe Cocker, Phil Collins, Van Morrison, Garry Moore, og ikke for å glemme MARILLION !!!

Når det gjelder trøkk, har jeg følgende ide:
    - Det blir som å kjøre Porsche Carerra 4S. Du kan kjøre inn i helv.... fort, men jeg liker like gjerne å kjøre i 60. Det å kjenne kraften, styrken, råskapen, mulighetene til å kjøre fort er liike viktig som faktisk å å kjøre fort. Slik er det med HT også. Jeg ønsker å ha HT som både kan kjøres høyt og lavt. Trenger ikke nødvendigvis spille så inni helv... høyt, men på medium skal man høre en enorm bredde og en enorm dybde samt få kvalitetsfølelsen frem. Vanskelig å forklare men "it" følelsen er viktig...kanskje budsejttet må oppjusteres noe...hmmm
    Dessverre hjelper det ikke bare med kronasje for å få til dette. Du er helt avhengig av at høyttalerne du kjøper passer som hånd i hanske til rommet ditt i tillegg. Her ville jeg faktisk ha gjort det så enkelt som å prøve å få lånt et sett gulvstående av grei kvalitet og et sett stativhøyttalere av grei kvalitet bare for å teste hvilke av de to som fungerer best rent bassmessig i rommet bare for å få en idé. Men for det budsjettet ditt får du veldig mye bedre lyd fra et sett stativhøyttalere enn gulvstående. Gulvstående krever mere krefter samtidig som de ofte er verre å integrere i rommet lydmessig, i tillegg til at det må begås langt flere lydmessige kompromiss til samme pris som en stativhøyttaler. Da spesielt med tanke på kabinett, delefilter og elementene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God julekveld

Jeg TROR dette oppsettet KAN være midt i blinken for deg.
    I utgangspunktet 2 kanal stereo med sub, men med senterhøyttaler for den delen du bruker på film.
    Bakhøyttalere kan du ta etterhvert.

Dali Ikon 2 stativhøyttalere, kr 5996,-
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI MENTOR 1 Høyttalere
    STOR lyd i en liten sak

For å få hjelp til ypperlig bass på musikk, og ikke minst dypbass på DVD:
    Dali Ikon Sub, kr 6498,-
    Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: DALI IKON SUB Subwoofer

Dali Ikon Vokal 2 senter, kr 3498,-
    Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI IKON Vokal 2 Senterhøyttaler

NAD receivere passer godt til Dali - denne er nok passende:
    NAD T765, kr 9998,-
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: NAD T765 Hjemmekinoreceiver

Men du kan (like godt) kjøpe deg testvinneren Yamaha RX-V3800 fra Surround, kr 9990,-
    Yamaha RX-V3800, 7.1, 7X140 Watt, HDMI 1.3,Network Receiver, Sort

Sum 25.990 (enten NAD eller Yamaha tilbudet)
    Så må du selv velge om du vil ha en DVD spiller eller både DVD og CD spiller og/eller Blu-Ray. Du har nok i budsjettet til en grei DVD spiller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •