Sibilanter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Sibilanter

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sibilanter

Som overskriften sier så hører jeg antydninger til sibilanter på enkelte spor når jeg hører på to kanals stereo.
    Ved film er det ike merkbart, men noen album stikker seg bokstavelig talt frem ved å være kvasse i s`er og litt f`er...

Er det slik på enkelte album, da gjerne med fremtredende vokal at man hører tydeligere S`er enn på andre album? Et eksempel er vide cd`en til Ole Paus. Her stikker det ordentlig til på noen spor, mens "best of " cd en jeg har med han er bare nydelig..

Lyden generellt er ikke skarp og spiss, men som nevnt over så er det enkelte spor som man legger merke til har litt s`er og f`er.

Har også mulighet for å justere i EQ i receiver. Hvilke hz er sibilanter mest fremtredende?

ps. ja rommet mitt er helt RÆVA akustikkmessig, og høytt står så å si inntil sidevegg, så når jeg flytter i løpet av kort tid så skal jeg smelle opp mye akustiske tiltak...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ssssibilanter

hei.
    det at du hører sibilanter særdeles godt i norske utgivelser kommer av språket vårt. der er det masse sch lyder. legg merke til at i norskspråkelige utgivelser er vokalen mixet langt frem i lydbildet, med mere volum enn i utenlandske utgivelser. metalldomer hjelper ikke akkurat til å dempe sch lyden, det er min erfaring. da vokal strekker seg fra ca 100-8000hz ligger nok sch ganske høytt på den skalaen.
    dette var det jeg kunne bidra med, men flere der ute vet nok å komplettere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sammentreff

Tusen takk for svar!

litt vittig dette, for jeg la merke til en annen cd fra frelsesarmeen s- stolpesko der det bare er norske sangere type vokallåter. også denne har veldig sterke S`er.. en annen cd jeg la merke til var diderre-jenter og sånn albumet, men dette er ve ikke akkurat en kvalitetsinnpilling

På Peter Gabriels growing up tour dvd, legger jeg også merke til at sibilanter blir tydeligere når han bruker "headsett mic" som ligger helt foran munnen enn når han bruker håndholdt mic.. Dette må vel være fordi det sibilanter er tydeligere jo nærmere man kommer munnen?!

Noen andre med tips og tricks på hvordan man kan dempe sibilanter i anlegget, eller med annen interessant info?

MVH Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

komplettere

jeg kan muligens bidra med litt xtra info. sch lyden kan man ikke bare viske ut, den er jo på opptaket. dernest er det jo din mixing av komponenter som avgjør resultatet. styr unna billige høytt. med metalldome. vær kritisk akkurat der. det er jo der lyden oppstår. jeg hadde en periode xtz 99.36, med båndiskant. myk og fin vokal, som ikke var pågående. en meget bra høyttaler. prøv med supra høytt. kabler. de er myke i lyden .jeg har også prøvd proson høytt. kabler. ferdig terminerte i eske og greier. så jævla dyre ut, og dett var dett. sammenlignet med supra så skrek mellomtonen til meg på en måte som fikk meg til å lure på hva som var galt med anlegget mitt.

hvilke høyttaler har du?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte innspillinger kan være litt skarpe i toppen, men dersom du ikke hører s-er og f-er som helt rene s-er og f-er på flere utgivelser da har du nok en liten ubalanse i anlegget ditt. Akustikk, høyttaler og signalkilde er noen potensielle syndere (ville brukt tid på akustikken først)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med sistnevnte taler.
    Demping (akustikk), vil i mange tilfelle demme opp for problemet. Samtidig kan man fort havne i en situasjon hvor musikken kanskje kan høres litt "doven" ut i diskantområdet?
    Kompromissene vil nok gjelde, her som ellers. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kraftkuk:

Jeg har klipsch RF82.. så de er jo ikke de snilleste når det kommer til fløyelsmyk diskant men det er som nevnt litt merkelig at de fleste innspillinger høres bra ut mens noen formelig skriker ut.
    Har etpar dynavoice m 65 og de samme cd ene er temmelig kvasse der og så mest sannsynlig er nok mixing på cd en litt kvass!?

Fant en anna setning her på forumet osm jeg syns stemte bra og det er at klipsch er nådeløs på å avsløre "feil" i musikken, dritt inn gir dritt ut!8)

Ellers takk for svar, i det nye huset som snart er ferdig blir det noen "enorme" floss tepper på gulv og akustikkplater på veggene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •