Bør man alltid gi råd/høre på råd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør man alltid gi råd/høre på råd?

Slike forum som dette, kan være geniale i forhold til å få kjøpsanbefalinger og andre råd - da det ikke alltid er like lurt å stole på selgere i butikken osv. Og i et slikt forum er det nødvendigvis mange som har testet mye forskjellig, og sitter inne med mye kompetanse.

Likevel slår det meg - bør man alltid gi andre råd/bør man høre på andres råd?
    Her tror jeg det er viktig å være litt selektiv. Et eksempel er: Jeg ga råd til en som skulle ha ny kabel, fordi han hadde et oppsett jeg antar minnet mye om noe jeg hadde før, og at han dermed kunne få klaff slik jeg gjorde med den type kabel. Samtidig var det en annen som også ba om kabelråd - men han hadde et oppsett av komponenter som jeg ikke liker lydsignaturen til. Ergo siden han sikkert likte hva han har - ga jeg IKKE råd, da jeg antar at min smak og lydfilosofi ikke er sammenfallende med hans.

Jeg har nå også lest litt i et par tilfeldige tråder, der forskjellige brukere som alle tydeligvis har brukbar erfaring med utstyr er av helt forskjellige oppfatninger om receivere (det var forøvrig Onkyo og Yamaha) - det igjen bare beviser at man aldri skal stole blindt på andre enn det man skjønner kan ha samme oppfatning av lyd som man selv. Selvfølgelig spiller også sammensetning av komponenter inn. Og kabler, osv. Matching gjør det hele enda vanskeligere.

Det samme gjelder også tester i blader, jeg er blitt så skuffet over enkelte produkter jeg har testet som har fått kritikker av en annen verden, men som ikke har vært i nærheten av å glede meg...

Men det er alltid vanskelig å teste alt selv for å finne aktuelle kandidater, derfor er nok det beste rådet å høre på de man tror kan ha samme "lydsmak" som man selv...

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enig i den der, hvis du isåfall skal velge å kommentere på ting som kansje ikke vil falle i smak til trådstarter, så burde man poengtere det, og heller si at han burde tenke over saken, istedenfor å si at DET OG DET passer.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve ut en del aktuelle kandidater selv, så slipper man å legge skylden på andre at ting ikke har klaffet så bra som man trodde. Det er greit å få litt brukererfaringer av andre, så er det bare prøve ut til man finner det man ønsker og liker best selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hva med å prøve ut en del aktuelle kandidater selv, så slipper man å legge skylden på andre at ting ikke har klaffet så bra som man trodde. Det er greit å få litt brukererfaringer av andre, så er det bare prøve ut til man finner det man ønsker og liker best selv.

Selvfølgelig er det best å teste selv - men det kan være greit å sile ut litt, slik at man har en anelse om hva man skal teste (jeg bruker tester i blader til det). Pluss at det av og til kan være vanskelig å få testet selv, slikt som TV-er f. eks, da må man gjerne støtte seg til selger, tester, eller andres erfaringer. Eller om man skal kjøpe brukt, da må man gamble litt...og da er gode råd verdt mange kroner...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dere er inne på noe her, og det er slik det fungerer på slike forum.

Jeg synes ofte at det er noen som gir råd på feil grunnlag og ikke god nok fakta. Som sakt så er det ikke alltid våre egen preferanser som er riktig for andre, men siden jeg er klar over disse problemstilingene så synes jeg det ikke er noe stort problem.

Forøverig så er mange flinke entuiaster her også da :-D og totalt sett så er jo alle nyttige:-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å utvise kildekritikk er like viktig på et forum som ellers i livet. Alt bør og skal tas med en klype salt.

Jeg synes rådene man får om forskjellige produkter er de som varierer mest. Når det gjelder praktiske ting som kalibrering, konstruksjon, akustikk og formater så er gjerne anbefalingene mer sammenfallende og enhetlige.

Anbefalinger av produkter forekommer ofte som:

• Basert på egne erfaringer. Med varierende grad av sannhetsgehalt.

Herunder også en viss grad av fanboyisme, hyping, reklame, spesifikasjons og finessefetisj.

• Basert på andres erfaringer

Blader, medier, bekjente, selgere og andre forumbrukere. Inkludert noen av overnevnte faktorer.

• Gjetting og synsing

Basert på brorparten av overnevnte faktorer men da ispedd en stor grad av synsing og manglende dekning for argumentene som benyttes. Kan være vanskelig å skille fra punktene over.

Regnestykket inneholder så mange variabler at det er svært vanskelig å anbefale noe bastant fremfor noe annet. Dessverre er det i alt for få (etter min oppfatning) som faktisk tester utstyret de kjøper og/eller forkaster i en innkjøpsprosess i det rommet det skal benyttes, med tilhørende utstyr før man konkluderer og handler. Dette er synd for oss andre også da det gjør at referanserammene som appliseres til overnevnte anbefalings/erfarigsprosses blir utvannet allerede ved fødselen slik at man sitter igjen med enda en eier av et produkt med en minimal erfaring om tilsvarende andre produkter.

Når man tar med eierglede, bekreftelsesbehov og flokkmentalitet i regnestykket så er det ikke rart at man aner så mange konturer av grupperinger på et nettforum. Det er absolutt ikke et fenomen som kun gjelder AVforum. Et konkurrerende norsk forum for datautstyr har hatt en gjennomgang med endring av reglene og intern oppvask etter at mange nye brukere rapporterte at det var umulig å få anbefalinger og erfaringer uten at det utartet seg til en diskusjon om konkurrerende produkter. Jeg synes tonen på avforum er god, i alle fall langt bedre enn "over there" hvor alle lytteinntrykk og anbefalinger sables ned av noen med bedre viten slik at entusiasmen kveles i vuggen.

I tillegg til at alle rom er forskjellige, at vi har forskjellig hørsel, varierende preferanser, musikksmak og oppfattelse av design så er det jo ingenting i veien for å gi bastante anbefalinger av produkter man selv har.

Jeg for min del har stor glede av at folk deler erfaringer, opplevelse og tanker om produkter. Men det er i større grad vanskelig når man med bakgrunn i egne opplevelser skal anbefale disse produktene til andre man har varierende kjennskap til. Til syvende og sist er det opp til den som får anbefalingene å utvise den nødvendige kildekritikken og foreta testingen av utstyret for å kartlegge ytelsen i forhold til forventningene.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der tar jeg med en klype salt altså!

.. Neida! Bra skrevet!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord fra Gwandarion.

1) Les & lær
    2) Lytt & kjøp.

Får meg forresten til å tenke på ordet "flokkmentalitet" når man kjøper bil. Det er ikke uten grunn at Toyota er et så populært merke.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ambings
    Selvfølgelig er det best å teste selv - men det kan være greit å sile ut litt, slik at man har en anelse om hva man skal teste (jeg bruker tester i blader til det). Pluss at det av og til kan være vanskelig å få testet selv, slikt som TV-er f. eks, da må man gjerne støtte seg til selger, tester, eller andres erfaringer. Eller om man skal kjøpe brukt, da må man gamble litt...og da er gode råd verdt mange kroner...
    Jeg synes det er en meget god ide å bruke blader som referanse, og selv bruker jeg what hifi og synes de har flotte tester så det er min bibel for slik testing. Det er mye kloke ord fra forummedlemmene her inne, er en del her som sitter med mye informasjon men til syvende og sist så jeg er standby på egentesting av produkter. Få anbefalt noen produkter og test disse opp mot hverandre, Gwaldarion har en del gode poeng her. Klok mann....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan fortelle om alternativer som er tilgjenglige, men ikke f*** om jeg tar sjansen på å anbefale et spesifikt produkt. Jeg kan også gi advarsler om jeg hører at visse produkter har kvalitetsproblemer. Men ikke mer enn det. Mest av alt passer jeg oppfordring til å undersøke selv og ikke kjøpe alt selger sier.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger etter mine ører, ikke andres!

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Er vel det som vi skal frem til her, at etter og ha fått tips/råd/anbefalinger fra andre, må man selv lytte på produktene før man kjøper noe som helst, helst låne ting hjem og prøve det i rommet det skal brukes i.
    DET er det optimale, men selvfølgelig vanskelig og mye jobb å låne og teste massevis av komboer i heimen.

Når man har kjøpt ett produkt hvis man begynner på den måten, kan man igjen gå på forumet og få tips om ting som skal være en bra match til det du nettopp har skaffet. Etter mere tigging rundt omkring , kanskje du får låne noe spennende hjem for å finne ut hvordan det funker i praksis.
    Stemmer dine inntrykk sånn nogenlunde med anbefalingen, har du kanskje spart deg for noen ledd med prøving og feiling, da du er direkte på rett spor.

Sier ikke at dette er den optimale måten, men en måte å bruke forumet på.
    Har vel heller ikke hørt om noen, hvis du er fersk, som ikke bytter ut komponenter etter få år, da man oppdager nye ting,får bedre råd,annen smak osv. Altså vanskelig å treffe innertier på første forsøk.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunnskap er svææært relativt. Man kan anse selv å inneha løsningen på et problem/spørsmål basert på egne erfaringer. Men man kan selvsagt ikke balansere sine egne erfaringer opp i mot alt det man IKKE vet noe om. Altså alt det man selv IKKE har ERFART.

Det sies at erfaringer ikke kan læres, kun i seg selv erfares, for å kunne gi en reell verdi.

Problemet er at man ikke vet hva man ikke vet.

Derfor kan man være sterk i trua om at en løsning er best selv om det finnes tonnevis av andre løsninger der ute.

Mitt råd er derfor: vær forsiktig og ydmyk med å gi råd dersom dine erfaringer er sparsomme. Gi gjerne råd i så tilfelle dersom du sørger for å presisere at du kun har den begrensede erfaring.

Eks:

Spørsmål: Hvilken høyttaler bør jeg velge til min denon forsterker type X?

Svar: Klipsch! De er best! Jeg har de selv, kunne ikke tenke meg noe annet. (punktum)

Her burde man komme med opplysninger om at man ikke har forsøkt noe annet (eller har man?)

Et slikt svar vil uansett kunne farge mottaker spesielt om ikke mottaker er vant med å tolke forum-svar. Hvis nok personer svarer Klipsch (selv uten begrunnelse) vil vedkommende garantert føle seg nokså trygg på kjøpet uten å ha noen form for begrunnelse i hodet.

Mange feller å gå i, det er sikkert. Så det viktigste er at de som GIR svar er seg selv litt bevisst på hvorfor de gir svaret. Den som spør er den lidende part om ting går litt galt etter en handel.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Veldig bra tenkt dette

MEN, hva skal vi da ha et forum til?

Det må gå an å kunne tilegne seg informasjon med en viss verdi basert på andres erfaringer? Men det ligger åpenbart mye ansvar på de som svarer på andres spørsmål..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kloke ord fra Gwandarion.

1) Les & lær
    2) Lytt & kjøp.

Får meg forresten til å tenke på ordet "flokkmentalitet" når man kjøper bil. Det er ikke uten grunn at Toyota er et så populært merke.
    Jepp, det blir lett slik på slike foraer som dette, da jeg meldte meg inn her for fem år siden, var det Klipsch og JM lab som var høyttalerne å satse på, ble såpass påvirket at jeg forsøkte JM lab og kjøpte det, men dog ikke uten å ha prøvd tre andre merker først (Dali, B&W og Audiovector)...

Forøvrig er det jo også litt sånn at hvis mange har en ting, kan det jo hende det er en grunn til det...ref. Toyota (og nei, jeg kjører Audi men jeg er ikke i tvil om at Toyota er bedre om man legger andre kriterier til grunn enn jeg har lagt)...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Veldig bra tenkt dette

MEN, hva skal vi da ha et forum til?

Det må gå an å kunne tilegne seg informasjon med en viss verdi basert på andres erfaringer? Men det ligger åpenbart mye ansvar på de som svarer på andres spørsmål..
    Vi må aldri skremme folk fra å gi råd, som du sier meningen med et slikt forum er vel å gi hverandre råd, tips og inspirasjon...

Men en annen viktig ting: Hva er behovet for den som skal ha produktet?
    Hvis jeg skal anbefale noen som ikke har samme krav til stereolyd som meg hva jeg mener er god lyd, blir det helt feil fordi jeg stiller mye strengere krav.

Gode selgere (etter min mening) lytter til hva kundens behov er. F. eks kjøpte jeg meg en plasma-TV sommeren 2006, og for meg er den så bra at jeg "aldri" trenger å bytte den, jeg trenger rett og slett ikke bedre bilde. Det er ikke interessant og relevant for meg. Litt vanskelig å definere skriftlig, men kanskje en ide det også å få med når man ber om råd, hvilket behov man har...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må aldri skremme folk fra å gi råd, som du sier meningen med et slikt forum er vel å gi hverandre råd, tips og inspirasjon...

Men en annen viktig ting: Hva er behovet for den som skal ha produktet?
    Hvis jeg skal anbefale noen som ikke har samme krav til stereolyd som meg hva jeg mener er god lyd, blir det helt feil fordi jeg stiller mye strengere krav.

Gode selgere (etter min mening) lytter til hva kundens behov er. F. eks kjøpte jeg meg en plasma-TV sommeren 2006, og for meg er den så bra at jeg "aldri" trenger å bytte den, jeg trenger rett og slett ikke bedre bilde. Det er ikke interessant og relevant for meg. Litt vanskelig å definere skriftlig, men kanskje en ide det også å få med når man ber om råd, hvilket behov man har...
    Ja helt klart så må svaret/løsningen tilpasses behovet. Derfor er det svært viktig med en nyansert debatt/feedback når folk spør.

Tror det er mye å hente dersom de som gir råd forsøker å være best mulig 'selger' (med forutsetning i at man har hele verdens utvalg å tilby og altså ikke har noe å tjene på å anbefale det ene eller andre)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Ja helt klart så må svaret/løsningen tilpasses behovet. Derfor er det svært viktig med en nyansert debatt/feedback når folk spør.

Tror det er mye å hente dersom de som gir råd forsøker å være best mulig 'selger' (med forutsetning i at man har hele verdens utvalg å tilby og altså ikke har noe å tjene på å anbefale det ene eller andre)
    Og faktisk - jeg vil gjerne selge de gode lydopplevelsene mine til andre - jeg unner alle oppleve virkelig god lyd...kanskje derfor man gjerne deler sine erfaringer...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg synes det er en meget god ide å bruke blader som referanse, og selv bruker jeg what hifi og synes de har flotte tester så det er min bibel for slik testing. Det er mye kloke ord fra forummedlemmene her inne, er en del her som sitter med mye informasjon men til syvende og sist så jeg er standby på egentesting av produkter. Få anbefalt noen produkter og test disse opp mot hverandre, Gwaldarion har en del gode poeng her. Klok mann....
    Tester i blader er bra - har lært meg å lese det som står om lydsignatur - det er viktigst for meg. På den måten skjønner jeg at et effekttrinn som fikk kjempekritikk i nyeste Fidelity ikke er noe for meg (men det visste jeg fra før, jeg er ikke glad i det merkets signatur...)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og faktisk - jeg vil gjerne selge de gode lydopplevelsene mine til andre - jeg unner alle oppleve virkelig god lyd...kanskje derfor man gjerne deler sine erfaringer...
    Ja ikke sant. Verdifullt med erfaringer, men de bør helst akkompagneres med en eller annen begrunnelse (som jo selgere helst bør kunne presentere)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •