Bør man alltid gi råd/høre på råd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    selv legger jeg faktisk mye vekt på va som kommer av tips her på forumet, langt på vei alle merker som er mulig for meg å teste før jeg handler, og da å få vite mest mulig f.eks her på forumet er noe jeg legger mye vekt på, for evt utvide horisonten litt kan man si..

begrunnelse er jo da et must, som stapedius sa; jeg har klipsch - det er best, hadde rett og slett ikke funket, hvorfor er dette best er vel så viktig for å kunne bidra med hjelp..

det å være objektiv kan jo også være litt vanskelig - ettersom veldig mange er fornøyd med sitt eget utstyr, og da gjerne vil anbefale samme videre..

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ambings
    Slike forum som dette, kan være geniale i forhold til å få kjøpsanbefalinger og andre råd - da det ikke alltid er like lurt å stole på selgere i butikken osv. Og i et slikt forum er det nødvendigvis mange som har testet mye forskjellig, og sitter inne med mye kompetanse.

Likevel slår det meg - bør man alltid gi andre råd/bør man høre på andres råd?
    Jeg prøver å kun gi råd om komponenter jeg selv eier/har brukt/har personlige erfaringer med. DA er det mye lettere å begrunne hvorfor man gir rådet, og den som spør har lettere for å bedømme hvor mye han/hun syns rådet er verdt.

Unntak er hvis noen spør om et eller annet som jeg har lest om et annet sted. Da pleier jeg å fortelle hva jeg har lest, og linke til kilden slik at den som spør kan sjekke selv og gjøre seg opp sin egen mening om rådets verdi.

Når det gjelder å høre på andres råd, så gjør jeg ofte det, men jeg pleier å sammenholde det med andre råd/tester/informasjon. Det er så mange forskjellige meninger, erfaringer og preferanser blant folk, at å ta avgjørelser basert på et enkelt råd fort kan bli feil.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man nybegynner og har lite kjennskap til produktene på markedet, kan det være lurt og høre på andres råd.

Men som du sier er det ikke alltid like lurt og høre på selgere spesielt vist man er nybegynner,da kan man lett bli lurt og ende opp med et dårlig kjøp

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kloke ord fra Gwandarion.

1) Les & lær
    2) Lytt & kjøp.

Får meg forresten til å tenke på ordet "flokkmentalitet" når man kjøper bil. Det er ikke uten grunn at Toyota er et så populært merke.
    Hehe, for min del er grunnen at jeg kunne kjøpe den for 15000 for 4.5 år siden og har kun byttet olje, bensin og bremseskiver + litt smådill på den tiden.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra ett tidligere innlegg er jeg einig med dette.

Sitat
    "I tillegg til at alle rom er forskjellige, at vi har forskjellig hørsel, varierende preferanser, musikksmak og oppfattelse av design så er det jo ingenting i veien for å gi bastante anbefalinger av produkter man selv har."

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hehe, for min del er grunnen at jeg kunne kjøpe den for 15000 for 4.5 år siden og har kun byttet olje, bensin og bremseskiver + litt smådill på den tiden.
    Toyota er ikke bare flokkmentalitet, men nærmest bare kvalitet. Tro det eller ei, dette er merket med minst feil over tid. La oss starte en bil-tråd

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Toyota er ikke bare flokkmentalitet, men nærmest bare kvalitet. Tro det eller ei, dette er merket med minst feil over tid. La oss starte en bil-tråd

skål for den :P ikke helt uten grunn at de selger så bra som de gjør!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    skål for den :P ikke helt uten grunn at de selger så bra som de gjør!

...kan man f.eks si det samme om Yamaha produkter også? Finnes det noe statistikk på AV utstyrsleverandører og feilprosent?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ...kan man f.eks si det samme om Yamaha produkter også? Finnes det noe statistikk på AV utstyrsleverandører og feilprosent?
    Det burde det gjøre - for det hjelper veldig lite å ha noe som låter glimrende, men som er/burde vært på verksted halve tiden fordi det ikke virker som det skal. Også ett element som bør tas med i en vurdering når man kjøper...

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Er en laaang biltråd her
    http://avforum.no/forum/generell-chi...orer-dere.html

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var ikke å starte en bildebatt, men å gi et (godt) eksempel på at flokkmentalitet også kan være av det gode slaget.
    Og at det kan være en av grunnene til at Onkyo og Yamaha ofte er anbefalt herinne.
    Men det skjønner dere sikkert....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg handlet anlegget jeg har nå spurte jeg om råd på forumet her og fikk veldig mange gode anbefalinger tilbake, både ros og ris om forskjellige produkter.Heldigvis spurte jeg litt ellers så hadde jeg endt opp med en receiver osm ikke støtter HD lyd....

Og angående Toyota, de har ikke mindre feil enn andre bilder, det er bare det at de er flinkere til og ikke rope ut om det.Er det en ting som er galt fra fabrikk blir dette gjerne rettet opp i når kunden har bilen sin inne på service og kunden får aldri høre noe om det og tror han har verdens beste bil.(jobber i bilbransjen selv og har erfart og hørt dette fra flere)Så flokkmentaliteten er ikke alltid riktig.-...

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Og angående Toyota, de har ikke mindre feil enn andre bilder, det er bare det at de er flinkere til og ikke rope ut om det.Er det en ting som er galt fra fabrikk blir dette gjerne rettet opp i når kunden har bilen sin inne på service og kunden får aldri høre noe om det og tror han har verdens beste bil...
    For meg som bileier betyr det uansett årsak mindre plunder og heft. Og statistikker basert på et svært så omfattende materiale bekrefter at japanske biler har færre feil. Jeg har aldri hatt så lite problemer med noen bil, som med en Honda jeg eide i 7 år. Den var aldri på service, skiftet bare filtre, olje og slitedeler. De tyske og franske bilene jeg har eid, har ikke vært i nærheten. Det kunne for øvrig vært fint å hatt tilgang til tilsvarende statistikker for driftssikkerheten til hjemme-elektronikk også! Jeg hater ting som går i stykker!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg handlet anlegget jeg har nå spurte jeg om råd på forumet her og fikk veldig mange gode anbefalinger tilbake, både ros og ris om forskjellige produkter.Heldigvis spurte jeg litt ellers så hadde jeg endt opp med en receiver osm ikke støtter HD lyd....

Og angående Toyota, de har ikke mindre feil enn andre bilder, det er bare det at de er flinkere til og ikke rope ut om det.Er det en ting som er galt fra fabrikk blir dette gjerne rettet opp i når kunden har bilen sin inne på service og kunden får aldri høre noe om det og tror han har verdens beste bil.(jobber i bilbransjen selv og har erfart og hørt dette fra flere)Så flokkmentaliteten er ikke alltid riktig.-...

jobber selv i toyota organisjasjonen - og kan herved si at dette IKKE stemmer - feil prosent over 5års tid er lagt vekt f.eks ved første PKK - gjerne fra større land som tyskland / england - reklamasjoner MÅ signeres AV KUNDE, uten dette blir ikke arbeid utført, så at kunden ikke vet noe er bare totalt oppspinn, dessverre.

Det at toyota faktisk har færre feil pr solgte bil er jo en beviselig sannhet som går igjen år etter år. MEN , ingen bil er feilfri - og toyota har feil som alle andre, bare ikke like mange pr solgte bil som de andre har.

nå skulle jo dette ikke bli en biltråd, men følte sterkt for å avkrefte dette.
    roper du ikke ut - blir det ingen reklamasjon - og heller ikke reperasjon.
    bare til informasjon.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har god erfaring med Toyota, og det er SVÆRT lite feil eller problemer med dem utenom slitedeler. Starter ALLTID, går som ei klokke, stygg som et hekkan. Jeg kjenner ei som kjører taxi som kjøpte en Volvo, en Audi og en Toyota på likt. Etter en tid med full fart på alle 3 hadde de 2 førstnevnte vært inne til rep og fiksing flere ganger mens Toyotaen kun hadde vært inne på planlagte servicer...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt synd at en slik tråd blir ødelagt av så mye OT. Jeg synes temaet her er veldig spennende og av stor relevans for brukerne av forumet, så jeg håper vi kan navigere oss tilbake til noe annet enn bildebatt snart?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg som prøvde å forklare hvorfor jeg dro frem Toyota..... my bad!

Topic: gode råd behøver slettes ikke være dyre. Man skulle tro at ved å spør på et dedikert AV forum at man da bare fikk dyre råd.
    Det mener jeg bestemt ikke er tilfelle herinne og det gleder meg.
    Eksempler på rimelige råd:
    Oppo, T-amp, DIY tips og ikke minst tips til hvor man kan kjøpe CD/DVD/BD fra utlandet og unngå tull&toll. Det er helt supert! All ære til de som legger ned arbeid i dette.

Men råd kan også være dyre, for all del. Hvis noen skulle finne på å spør meg om tips til et kompakt hjemmekinoanlegg, høy SAF faktor (ja, S ikke W for å være nøytral - S=spouse/samboer), bra lyd, ikke kabelsalat, enkelt å bruke, stor nytteverdi - ja så ville faktisk mitt råd være noe til ca 30.000 som ser slik ut:

(TV følger ikke med, ei heller DVD spiller)

Men lyden - ja så menn om ikke den er god nok for de fleste stuer.
    Jeg har hørt litt på denne og jeg ble rett og slett imponert.

Men rådet er ikke nødvendigvis et godt råd siden man kan få utrolig mye annet (og bedre) for 30.000. Derfor skal man heller ikke følge et råd slavisk, men prøve å "lagre" informasjonen for så å gå ut og lytte/se/erfare.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •