Trenger forklaring!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger forklaring!

Har et par Pioneer S-3EX hvor jeg i helgen skulle teste ut med Hegel H200 og Hegel CDP2A, noe som ikke gikk helt etter planen. Hørte på litt i går men skulle akkurat til å sette meg ned for å AB teste min amp opp mot Hegel og gjøre meg opp en mening... Hadde nå i utgangspunktet på musikk fra en annen kilde (pc) mens jeg satte i strømmen på cd spilleren som var koblet med balanserte kabler til H200. Lyden ble da grisehøy og jeg skrudde av asap. Når jeg fyrte opp igjen hadde diskanten i ene kassa gått. Jeg forstår meg ikke helt på hvordan dette er mulig, og trenger en forklaring. Takker for all tilbakemelding.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjelmert
    Har et par Pioneer S-3EX hvor jeg i helgen skulle teste ut med Hegel H200 og Hegel CDP2A, noe som ikke gikk helt etter planen. Hørte på litt i går men skulle akkurat til å sette meg ned for å AB teste min amp opp mot Hegel og gjøre meg opp en mening... Hadde nå i utgangspunktet på musikk fra en annen kilde (pc) mens jeg satte i strømmen på cd spilleren som var koblet med balanserte kabler til H200. Lyden ble da grisehøy og jeg skrudde av asap. Når jeg fyrte opp igjen hadde diskanten i ene kassa gått. Jeg forstår meg ikke helt på hvordan dette er mulig, og trenger en forklaring. Takker for all tilbakemelding.
    Hei, hørtes kjedelig ut det der. Ja er nok litt lei den. Åraken trenger ikke å være det høye volumet, men at du har fått en kraftig peak, ved kobling som antaglig du har fått på en av utangene. Det vil si koblingsstøy, som er så kraftig at du svir diskanten. Men ofte er det en enkel sak å bytte diskant.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeel...
    Kanskje ikke så enkelt å bytte diskant siden det er snakk om ett coax-element.
    Må vel bytte ut hele elementet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Hei, hørtes kjedelig ut det der. Ja er nok litt lei den. Åraken trenger ikke å være det høye volumet, men at du har fått en kraftig peak, ved kobling som antaglig du har fått på en av utangene. Det vil si koblingsstøy, som er så kraftig at du svir diskanten. Men ofte er det en enkel sak å bytte diskant.
    Jeg hadde i utgangspunktet ikke høyt volum heller, det ble mye høyere akkurat i det jeg satte i stikket. Trodde ikke det skulle ha noe påvirkning når spilleren sto på en kanal på ampen som ikke var i bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Veeel...
    Kanskje ikke så enkelt å bytte diskant siden det er snakk om ett coax-element.
    Må vel bytte ut hele elementet?
    Hmm, det høres jo koselig ut. Er vel stor forskjell på hvordan produsentene ønsker å gjøre dette. Veldig mange ønsker å gjøre "vedlikehold" billig så produktene kan holde seg på topp. Hvertfall i prolyd bransjen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med, som vanligt.
    Du spiller musikk via pc´en til en linje inngang på H200 (?). Cd spilleren er tilkoblet xlr inngangen på Hegel, og du setter strømkablen til cd spilleren i støpslet?
    Da blir lyden fra pc´en veldig høy?? Noe jeg misforstår?
    Da skjønner jeg ikke det er muligt nei....aldrig hørt om dette før.

Jeg har fått litt respekt for dette dog, jeg setter alltid mute på om jeg skal sjekke om høyttaler terminaler f.eks. må strammes litt, og det er svært viktigt man slår av forsterker om denne har dac eller den separate dac når man plugger i optisk eller coax kabler, ellers kan noen ic´er ryke.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sjekke med forhandler, kan være at de har samme ordning som feks. Tannoy og deres DC-elementer hvor diskant kan skrues løst fra "woofern"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg er ikke helt med, som vanligt.
    Du spiller musikk via pc´en til en linje inngang på H200 (?). Cd spilleren er tilkoblet xlr inngangen på Hegel, og du setter strømkablen til cd spilleren i støpslet?
    Da blir lyden fra pc´en veldig høy?? Noe jeg misforstår?
    Da skjønner jeg ikke det er muligt nei....aldrig hørt om dette før.

Jeg har fått litt respekt for dette dog, jeg setter alltid mute på om jeg skal sjekke om høyttaler terminaler f.eks. må strammes litt, og det er svært viktigt man slår av forsterker om denne har dac eller den separate dac når man plugger i optisk eller coax kabler, ellers kan noen ic´er ryke.
    Yes, tror nok du har fått det rett. Lyden fra pc`en ble driiit høy i det jeg puttet i støpselet(strøm) til cd spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uten grunn at det i smatlige bruksanvisninger jeg har sett av audio utstyr at man ikke skal ta ut og inn støpsel med utstyr på.... Spesielt på PC utstyr har jeg i min ungdom hatt min nær døden opplevelser... Det er vel ikke noen stor trøst men ett triks å ta med seg til senere. Jeg for min del slår altid på effektfosterker til slutt for å forhindre at eventuelle strøm spikes i signal skal ødlegge HT.

Faren er stor for at hele coax elementet må byttes jeg har ikke hørt om coax elementer som er modul baserte men det er jo lov til å håpe at pioneer har det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du får sjekke med forhandler, kan være at de har samme ordning som feks. Tannoy og deres DC-elementer hvor diskant kan skrues løst fra "woofern"
    Det burde være mulig å separere disse. Tenkte å ringe Soundgarden, de har jo oppe i dag. Men siden deres er nede, så ser hverken tflnr eller åpningstiden i dag. jaja, får finne nr på gulesider og prøve å ringe, men tipper de åpner 14.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det er ikke uten grunn at det i smatlige bruksanvisninger jeg har sett av audio utstyr at man ikke skal ta ut og inn støpsel med utstyr på.... Spesielt på PC utstyr har jeg i min ungdom hatt min nær døden opplevelser... Det er vel ikke noen stor trøst men ett triks å ta med seg til senere. Jeg for min del slår altid på effektfosterker til slutt for å forhindre at eventuelle strøm spikes i signal skal ødlegge HT.

Faren er stor for at hele coax elementet må byttes jeg har ikke hørt om coax elementer som er modul baserte men det er jo lov til å håpe at pioneer har det.
    Vet så godt at det var en tåpelig ting å gjøre. Men trodde ikke signalet skulle komme frem til amp når den sto på en annen kilde. Signalkabelen var jo også balansert noe som sikkert har vært med på at det skjedde.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle jo ikke komme frem når den står på en annen kilde......
    Balansert har normalt 4 volt ut, single ended 2 volt.
    Jeg har mest respekt for kabel tv uttaket. Jeg får støt av antennekablen, selvom der er galvanisk skille på...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja har hatt noen opplevelser selv. Og helt klart, bytt hele diskant elemntet/modulen. Rep set på diskant er mer ava, og sikker tikke tilgjenglig her. Men helt klart, slå alltid av utgangs effekt, slå av alt så er man 100% sikker hver gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja har hatt noen opplevelser selv. Og helt klart, bytt hele diskant elemntet/modulen. Rep set på diskant er mer ava, og sikker ikke tilgjenglig her. Men helt klart, slå alltid av utgangs effekt, slå av alt så er man 100% sikker hver gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har hatt noen opplevelser selv. Og helt klart, bytt hele diskant elemntet/modulen. Rep set på diskant er mer ava, og sikker ikke tilgjenglig her. Men helt klart, slå alltid av utgangs effekt, slå av alt så er man 100% sikker hver gang.
    Yes, helt klart. Har fått meg en lærepenge... Vet jeg aldri burde gjort det, men trodde liksom ikke det var mulig. Forstår fortsatt ikke helt greia.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjelmert
    Yes, helt klart. Har fått meg en lærepenge... Vet jeg aldri burde gjort det, men trodde liksom ikke det var mulig. Forstår fortsatt ikke helt greia.
    Nei ikke jeg heller. Men så er jo det noe av det som gjør dette morro. Man prøver hele tiden å finne forklaringer på hvorfor hendelser og ting er som de er. Man kan ha en klinkende klar formening og teori, men aldri en regel uten unntak. Men det er jo kjedelig når uhellet er ute. Jeg har svidd noen diskanter opp gjennom tida jeg å, både på misser og spilling. Du får ha lykke til videre og håper at du vil få orden på diskanten i nærmeste framtid.
    Hilsen Tormod

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ikke jeg heller. Men så er jo det noe av det som gjør dette morro. Man prøver hele tiden å finne forklaringer på hvorfor hendelser og ting er som de er. Man kan ha en klinkende klar formening og teori, men aldri en regel uten unntak. Men det er jo kjedelig når uhellet er ute. Jeg har svidd noen diskanter opp gjennom tida jeg å, både på misser og spilling. Du får ha lykke til videre og håper at du vil få orden på diskanten i nærmeste framtid.
    Hilsen Tormod
    Sånn skjer, var bare så surt at det var akkurat nå...hehe...men det hadde vel passet dårlig uansett når det skjedde... Skal nok få ordna opp, bare håper det finnes på lager i Norge eller Sverige. Har gode kontakter, så finner ut av det. Og takk. Bjørnar

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du ordnet det? Var elementet dyrt?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har mest respekt for kabel tv uttaket. Jeg får støt av antennekablen, selvom der er galvanisk skille på...

Da er vi to!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bsk
    Fikk du ordnet det? Var elementet dyrt?
    Hei, har faktisk ikke fått fikset det enda. Fikk elementet for et par dager siden, men har ikke hatt tid. Skrudde opp for å ordne det, men måtte lodde også. Loddebolten jeg har hjemme er for svak, så må få lånt en på jobben. Regner med å ta det til helgen. Elementet koster veil 7000, men fikk en "hyggelig" pris. Man får nok stort sett det hvis man har vært uheldig på denne måten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •