High End i dag, og High End 5 år frem i tid.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High End i dag, og High End 5 år frem i tid.

Jeg lurer litt på hvordan high end-produkter holder seg med tiden, kvalitetsmessig.

Slik det er nå er jeg student i Trondheim, men pga plassmangel har jeg hjemmekinoen hjemme i nordland. Derfor blir den bare brukt de gangene jeg er hjemme på ferie. Men om en 5 års tid, skal jeg flytte tilbake nordover og bygge hus, hvor jeg skal ha et hjemmekinorom. Men vil komponentene jeg har kjøpt frem til nå holde mål når den tid kommer. Ser for meg at når jeg skal bygge hus, så har jeg ikke råd til å bruke mange titusner av kroner på high end utstyr, da det blir huset som blir den store pengeslukeren.

Hvordan vil kvalitet være 5 år frem i tid. Vil disse produktene være utdatert?:
    Rotel RB1091
    Rotel RB1092
    Swans F1.1C
    Cav MD EX-3
    Swans 4.2R

Surroundreceiveren vil bli oppgradert etter hvert uansett

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare se på hvilke produkter som har high-end for 5 år siden og se om det holder mål i dag?
    Det vil være høyttalere fra 2003, ser ikke noen spesiell grunn til at de skulle vært dårligere enn dagens høyttalere

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterkere og høyttalere holder nok stand noen år...

Det som "eldes" er jo prossessorer på lyd og bildebehandling i forhold til skalering og dekoding.

Om du har kilde/receiver som håndterer de siste formater (HD-lyd og bilde) vil resten kunne holde i minst de 5 årene du snakker om.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig liker eg best høytalere som kom ut på 80-90 tallet. Selv om det er kommet mye bra nytt og. Eneste som blir utdatert fort er prosessor, tv/prosjektor og dvd/bluray spiller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det holder mål i forhold til hva da?
    Kombinasjoner av forskjellig utstyr vil alltid spille forskjelligt, og når du setter det i et nytt rom endrer det kanskje fuldstendig karakter. Så sandsynligheten for at du egentlig ikke kjender ditt utstyr 100% er ganske stor, og hvem vet hvilken oppløsning de forskjellige komponenter er istand til å klare.
    Noe annet er hva du kunne tenke deg i fremtiden. Er du 100% fornøyd med det du har nå? Det virker som du tvivler litt på det...., men noen skifter jo stereo som andre skifter sokker mens andre igjen har samme utstyr i en årrekke fordi det rammer en nerve, og man er livredd for å miste den ved å skifte ut en komponent. Men, teste kan man jo alltid, om man kan låne utstyret da.
    Når du nevner highend tenker jeg på høy pris egentlig, og der er alltid merker der taper seg mye mer enn andre. Der er "high end" merker jeg aldrig ville kjøpe så for meg er verdien av de lav, mens jeg er villig til nesten å betale blodpris for det der holder seg i form.
    Nu er tap jo ikke noe man tenker på, men det man bør tenke på er om utstyret passer til det andre man har, og har de features man trenger.
    Er man HD lydfreak MÅ man jo ha det seneste nye, men liker man den forsterker man har nå er kanskje en Blu-Ray med analog ut tingen. der kommer jo uansett nye features hele tiden og fabrikanter trenger jo "må ha, bare må ha det" faktoren. Sjangsen for at du kunne tenke deg noe annet innen 5 år er ganske stor, er den ikke?
    Jeg har aldrig tenkt tanken som du har, om det holder mål, men det jeg har tenkt på er, at jeg har angret som en hund på noe jeg har solgt, så tenk deg om....

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble fortalt på en hifi butikk at transistorene i effektforsterkere slites ut, og at mine Rotel 3x200w som nærmer seg 10 år sikkert ikke leverer mer enn 150w idag.. stemmer dette ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Slik jeg ser det er det nærmest umulig å forutse hva som vil skje 5 år inn i fremtiden. For alt vi vet kan en helt ny høyttalerteknologi være tilgjengelig, og nye, mer effektive og presise forsterkningsteknologier tror jeg nesten en skal ta for gitt at vil komme innen denne tidshorisonten.

Videre er det jo fryktelig uøkonomisk å ha denne type utstyr stående i åresvis uten jevnlig bruk, vi snakker gjerne om alternativ inntekt på flere tusen i året ved plassering i bank/aksjefond, kanskje opp mot 10.000x5!

Som student ville jeg sagt at eneste riktige er å selge moroa først som sist og heller kjøpe inn på nytt når tiden byr seg... MEN, nå er vi jo tross alt entusiaster her inne - ikke økonomer, så jeg forstår jo at denne type hensyn ikke nødvendigvis er noe en tar alt for stor høyde for...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shallow:
    Ja, det er sannt. Samme med min BMW, den er nå 4 år gammel og har bare 58 hk igjen.
    Men, jammen bra jeg har 20 års garanti på min forsterker da.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Jeg lurer litt på hvordan high end-produkter holder seg med tiden, kvalitetsmessig.

Slik det er nå er jeg student i Trondheim, men pga plassmangel har jeg hjemmekinoen hjemme i nordland. Derfor blir den bare brukt de gangene jeg er hjemme på ferie. Men om en 5 års tid, skal jeg flytte tilbake nordover og bygge hus, hvor jeg skal ha et hjemmekinorom. Men vil komponentene jeg har kjøpt frem til nå holde mål når den tid kommer. Ser for meg at når jeg skal bygge hus, så har jeg ikke råd til å bruke mange titusner av kroner på high end utstyr, da det blir huset som blir den store pengeslukeren.

Hvordan vil kvalitet være 5 år frem i tid. Vil disse produktene være utdatert?:
    Rotel RB1091
    Rotel RB1092
    Swans F1.1C
    Cav MD EX-3
    Swans 4.2R

Surroundreceiveren vil bli oppgradert etter hvert uansett
    Dette blir som å spørre om hvordan supersportsbilen VW Passat vil holde etter 5 år. Først og fremst er ikke Passat en supersportsbil, og det vil ikke være enorme forskjeller i kvalitet over kun 5 år så fremt vi snakker om samme merke. Men sannsynligvis har det dukket opp noen teknologiske nyvinninger. Tror ikke vi kommer til å se veldig mye forandringer på hifi-utstyret (spesielt 2-kanals) de neste 5 årene.

Bedre romkorreksjon og DSP (receiver/prosessor), kraftigere bildebehandling på BD-avspillere og en tydligere trend av flere produsenter går for klasse-D forsterkere. Utvikling på høyttalere går veldig tregt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Shallow:
    Ja, det er sannt. Samme med min BMW, den er nå 4 år gammel og har bare 58 hk igjen.
    Jeg kjørte rundt i en 17år gammel MB E230 når jeg var 18. Den hadde kun 3 hester igjen av 130.... nå tror jeg den er i minus.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shallow:
    Men, jammen bra jeg har 20 års garanti på min forsterker da.
    Altså fleip ? Jeg vurderte nemlig å anskaffe en ny rotel 1080 for å biampe frontene sammen med en av mine rb 993, og ble frarådet dette pga effekt tap i rb 993..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg ble fortalt på en hifi butikk at transistorene i effektforsterkere slites ut, og at mine Rotel 3x200w som nærmer seg 10 år sikkert ikke leverer mer enn 150w idag.. stemmer dette ?
    Er du sikker på at det ikke var kondensator de sa? De kan tørke ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Er du sikker på at det ikke var kondensator de sa? De kan tørke ut.
    Sikkert det andre da. De sa ihvertfall at en så gammel forsterker hadde tapt seg ganske mye i effekt. Transistor/kondensator, tomato/tomato ?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du 100% fornøyd med det du har nå? Det virker som du tviler litt på det....
    Nei, jeg er fornøyd med utstyret. Det er derfor jeg ikke vil selge noe nå Men tankene mine går mot om utstyr (les senter, fronthøytaler, sub og effektforsterker) kan bli utdaterte. Blu-Ray spiller og surroundreceiver vil bli oppgradert når jeg flytter nordover om 5 år. Da Yamaha RX-V1900 har vært en god forsterker til mitt oppsett, ser jeg ikke bort fra at jeg kan komme til å holde meg til en Yamaha surroundreceiver, bare i nytt format Prosjektør har jeg ikke i oppsettet mitt enda (kjører 46tommer lcd tv), så det blir heller ikke før etter jeg har flyttet tilbake.

Det jeg har lyst til å beholde er:
    Rotel RB1091 effektforsterker center
    Rotel RB1092 effektforsterker FH
    Cav MD EX-3 FH
    Swans F1.1C center
    Swans 4.2R SH
    Swans Sub60

Det som blir å bytte ut er surroundreceiver og blu ray spiller. Og det er dette jeg ser på som de komponentene som lett kan bli utdatert.

Kombinasjoner av forskjellig utstyr vil alltid spille forskjelligt, og når du setter det i et nytt rom endrer det kanskje fuldstendig karakter. Så sandsynligheten for at du egentlig ikke kjender ditt utstyr 100% er ganske stor
    Dette er jeg fult klar over. Men det fine er jo at vi skal bygge et helt nytt hus, så jeg kan forme rommet slik jeg vil ha det utført

Jeg har aldrig tenkt tanken som du har, om det holder mål, men det jeg har tenkt på er, at jeg har angret som en hund på noe jeg har solgt, så tenk deg om....
    Det er ikke det at det ikke holder mål, det var vel litt dårlig ordlagt av meg. For jeg er kjempefornøyd med oppsettet mitt. Og derfor som du sier, redd for å angre på å selge noe av det.Tanken min er: Kanskje går jeg glipp av noe stort i fremtiden. Om det hadde vært noen år tilbake i tid, så ville ikke jeg sittet å se på VHS mens andre ser DVD bare fordi jeg ikke fulgte med teknologien, hvis du skjønner hva jeg mener

Som student ville jeg sagt at eneste riktige er å selge moroa først som sist og heller kjøpe inn på nytt når tiden byr seg...
    Jeg tenker litt annerledes her. For nå begynner fruen å bli værpeklar. Samt huslån begynner å nærme seg. Så når den tid kommer, ser jeg ikke for meg det er flere titalls tusen til overs som jeg kan bruke på hjemmekinoen. Da tror jeg all penger kommer til å gå til det lille knøttet () og huset.

Når jeg summerer opp alt selv, ser det vel ikke ut som jeg har noen valg uansett hehe...

Dette blir som å spørre om hvordan supersportsbilen VW Passat vil holde etter 5 år. Først og fremst er ikke Passat en supersportsbil, og det vil ikke være enorme forskjeller i kvalitet over kun 5 år så fremt vi snakker om samme merke.
    Om du sikter til at dette ikke er high end, så greit, jeg kan skjønne det Men for meg er dette så high jeg noen sinde har vært hehe... Det var en stor overgang for meg å gå fra min Proson reality 88 høytalere og en gamel rotel stereoforsterker, til min nåværende hjemmekino.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du virker veldig fornuftig.
    Jeg liker også å legge planer når jeg flytter, samme hvordan badet og kjøkkenet ser ut, men jeg vet hvor høyttalerne skal stå lenge før jeg har flyttet inn.....
    Jeg solgte ALT da jeg flyttet her sist, hadde simpelthen ikke plass når vi gikk fra 195 kvm til 56 kvm, men elektrostater måtte jeg bare ha igjen da.....

Nu vet jeg ikke helt hvilke aksjefond Lygren tjener penge på her om dagen, men jeg har lyst å garantere deg en god rente på ditt nye huslån, og jeg er sikker på der blir penge til kino enn du tør drømme om nå......

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du virker veldig fornuftig.
    Jeg liker også å legge planer når jeg flytter, samme hvordan badet og kjøkkenet ser ut, men jeg vet hvor høyttalerne skal stå lenge før jeg har flyttet inn.....
    Jeg solgte ALT da jeg flyttet her sist, hadde simpelthen ikke plass når vi gikk fra 195 kvm til 56 kvm, men elektrostater måtte jeg bare ha igjen da.....
    Ja, planlegging må til I mitt tilfeller det da omvendt, at jeg går fra 50 kvm til 230kvm.

Nu vet jeg ikke helt hvilke aksjefond Lygren tjener penge på her om dagen, men jeg har lyst å garantere deg en god rente på ditt nye huslån, og jeg er sikker på der blir penge til kino enn du tør drømme om nå......
    Så du tror selv med huslån å kids, så blir det penger til kino? Bare selge nå å kjøpe nytt? hmm.... Renten går jo ned om dagene. Ned med renten og mer penger til kino Men igjenn, så blir jo lånet mitt en del større enn det er nå... :s

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •