Spiller dette optimalt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Spiller dette optimalt?

Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI LEKTOR 1 Høyttalere
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben: QED Silver Anniversary kabel
    O.P.T.I.M.A.L.T????????
    Hvis ikke kan noen jelpe meg med å finne kabler og forsterker til Dali Lektor 1? CD - Spiller også. Forsterkeren kan være mellom 10000 og 20000 tusen. Cd - spilleren også.
    Kabler mellom 1000 til 5000. Disse prisene bare hvis nødvendig.
    L-Sound - Rotel RC-1082
    L-Sound - Rotel RB-1050
    Eller kanksje dette er bedre som forsterker delen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, det bestemmer du selvfølgelig selv, men jeg tror kanskje du må endre ditt høyttaler/forsterker valg noe. Normalt velger man en forsterker i ca. samme prisklasse som høyttalerne for at tingene skal yte hverandre rettferdighet. En 3000kr høyttaler vil uten tvivl spille bra med en 20.000kr forsterker, men du vil kanskje få gevinst om du justerer prisene litt på begge.
    Jeg vil anbefale du kjører ned til Tor på Lyric HiFi i Sandvika og kjøper enten Epos M5
    Stereophile: Epos M5 loudspeaker
    Eller M12.2
    Epos m12.2 Review
    Han har tilbud på begge.
    Vil du se på forsterkere bør du høre høyttalerne med en Creek forsterker, de har han også.
    Stereophile: Creek 5350SE integrated amplifier
    Stereophile: Creek Audio Destiny integrated amplifier

For all del, ikke noe galt med Rotel, men på forforsterkeren du linket til, hva skal man med alle de "Recording" brytere idag? I gamle dager kunne man spille inn på bånd fra grammofonen mens man hørte på radio, men det trenger man vel ikke idag?
    Om de Dali høyttalere står at de er "Optimert for montering på vegg", er det noe du trenger? Er de optimert for montering på vegg betyr det gjerne at bassen er "holdt igjen" med delefiltret fordi de likevel får masse forsterkning i bassen fra veggen, og hvis du da flytter de ut på gulvet på stativ kan du oppleve en noe svak bass om de ikke er plasert veldig nøye i rommet.
    Du spiller vel nå musikk fra pc? Da vil jeg absolutt IKKE kjøpe en cd spiller. Det er gammeldags teknologi og låser deg litt fast, synes jeg da.
    Med Lossless musikk på pc´en kan du streame dette trådløst til en Squeezebox 3 og styre alt med fjernkontroll. Samtidig har du tilgang til alverdens radiostasjoner.
    Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home
    Da kan du med en gratis plugin også få romkorreksjon på kjøpet.
    Er der noe du bør overveie er det absolutt romkorreksjon. Måler du dine høyttalere i rommet idag skal du ikke blive overrasket over +-12 db forskjell noen steder. Det betyr f.eks. at 80 hz er 6 nede og 315 hz er 6 db høyere enn "referansen" ved 1000 hz. Du hører ikke så mye høyttalerne, du hører hvordan høyttaleren spiller i rommet den står i, og hvordan den er plasert i rommet.
    Her kan du lese litt om den norske AudioLense romkorreksjon :
    Juice HiFi , denne er mye mer avansert enn den simple plugin til Squeezeboksen.
    Ta signalet digitalt ut fra SB3 til denne dac : Stereo Audio Digital to Analogue Converter og du får mye bedre lyd.
    Kablene du linket til kan du bruke uansett hva du kjøper.
    Ellers, for 20.000 kr på bruktmarkedet er det fantastisk hva du kan finde, gårsdagens komplett highend anlegg får du!! Du får også ét av verdens bedste hodetelefon systemer fra Stax der vil få enhver høyttaler i 200.000kr klassen til å blekne...så mulighetene er mange, men spørsmålet er, hva trenger du? Lag en liste over hva du vil ha, da kan du begynne å se etter utstyr...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om Niels her sier mye lurt. Du kan få så sykt mye ut av et anlegg for 20k om du planlegger litt. Om du ikke har drevet så mye med hifi før ville jeg kanskje gått for noen billigere kabler iallefall i starten og sett senere om du tror du har noe å hente på det.

Kjøp heller forsterker til rundt 10k og høyttalere til mellom 5k og 10k og se heller om du kanskje får råd til en DACMagic eller noe slikt. Tror ikke dette er så dumt nemlig.

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erm, nå var jeg interessert å få så mye mulig ut av dali lektor en da. Jeg har allerede ett anlegg til ca 20 tusen med qued original kabler. Synes silver aniversary spiller bedre. For jeg har hatt ett stereo system før det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke sammenlikne en surround receiver brukt til stereo, og så en dedikert stereo forsterker, etter min mening.
    De fleste rimelige stereo forsterkere banker en surround receiver når det kommer til stereo!
    Derfor, hvorfor beholder du ikke dine fronter, selger alt annet og anskaffer en stereo forsterker?
    Som kabler kan du bruke 2,5 kvadrat elektrisk installasjon kabel (PR) fra Clas Ohlsson, den koster kr. 22,50 per meter, jeg har selv brukt den i nesten 3 år på mine elektrostater. Pengene du sparer kan du bruke på en ny sofa eller hva vet jeg.
    Jeg kommer aldrig til å kjøpe "ordentlige høyttaler kabler" igjen......
    Enig med BoGGis, Cambridge DacMagic er en fin dac.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •