Oppfattelse av lyd er en merkelig ting...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Oppfattelse av lyd er en merkelig ting...

I går hadde jeg en liten matopplevelse med noen gode venner og en lydtekniker.

Litt sånn for nostalgiens skyld lot jeg en Yamaha RX-V1400 parret med ett par KEF Q35.2 og en Sony XE-570 cd spiller spille gjestene inn i huset. Det er hjemmekinooppsettet mittt så det sto der :-) Gull, røkelse og myrra med Brunborg og Bjerkestrand spilte på -20db i kjelleren mens de ankom.

"Nei.. F**N..har du en saksofon her, dette blir moro"?? Det var første utsagn, av lydteknikeren.

Nesten alle reagerte positivt på nærheten av lyden, realismen i transittene og nærværet av en saksofon.

Senere på kvelden koblet jeg til mine kjære 805 og mine elskerinner; en urgammel HK Citation for/effekt og en Cambridge 740c cd spiller.

Boooooring!! Stemmene låt slik når de var opptalte. Yamahaen seiret og lot det være slik.

Videre koblet vi denne 4 år gammel Yamaha hjemmekinoboksen opp mot ett par BW805.. Perfekt match sa de fremmøtte. OK, muligens hadde lettølen begynt å gjøre sitt.

Enda litt senere koblet vi opp en Denon PMA1500E integrert, min stereoforsterker, mot begge høyttalerere og kryssjekket mot Yamaha RX-V1400..

Denon låt kanskje bedre men mer sterilt. Den gamle hjemmekinosaken lot seg ikke skjemme og sparket fra med alle tærne mens Denon manglet gripeevnen når det ble "glatt i motbakkene".. Lyden i Yamaha hjemmekinoforsterkeren hadde langt mer substans men manglet noe av angrepet fra mellomtonen med Q35.2. Med 805 endret dette seg totalt; bassen forsvant mens mellomtonen falt på plass..

I dag hadde jeg en totalt uhildet person på besøk.. Edru og ved sine fulle fem. De gamle Q35.2 låter uendelig mye bedre enn de nye IQ5 (som er mine høyttalere i stuen hvor familien oppholder seg).. I tillegg får jeg skryt for at 35.2 er en høyttaler med sjel, ikke bare en formidler av lyd.

Vær så god; bli forvirret..

Dette lille sammentreffet av muligheter gjør meg til en forvirret person. "Alle" sier jeg må bytte ut min RX-V1400 med en nyere boks. Da vil jeg få mer "sprut og livsglede" i lyden.. Hvordan kan dette være så når en fornuftig stereoforsterker som PMA1500 ikke spiller vesentlig bedre?

Jeg trenger ikke 55 HDMI inn og 30 ut. jeg trenger ikke de nyeste dekodingsformatene. Jeg trenger de bare ikke.. Hvorfor skal jeg bytte hjemmekinoforsterker??

Med forbehold om skrivefeil.. jeg er trøtt

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet selv om du er trett Og ja, -Music Moves in Mysterious Ways-

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

55 HDMI inn trenger man som regel ikke.
    De fleste greier jeg med 30-40 HDMI inn

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg ikke har så matnyttig å komme med, men må berømme din evne til å formidle nyervervede audiofile følelser

Du burde skrive mer, om mer!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    55 HDMI inn trenger man som regel ikke.
    30 ut er dog for lite..

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt skrevet dette.... virkelig underholdende lesing

Frustrasjonen ligger vel i at flere sier ulike ting om utstyr man "egentlig" har trua på selv. Jeg tror da at man automatisk stiller spørsmålstegn ved sin egen lytteevne - "Skal jeg tro det jeg hører, eller skal jeg tro det andre sier de hører?"
    Men dette er jo litt av hobbyen da - hodebry "på høgt plan!" hmmnaaaa

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtbikes
    Dette lille sammentreffet av muligheter gjør meg til en forvirret person. "Alle" sier jeg må bytte ut min RX-V1400 med en nyere boks. Da vil jeg få mer "sprut og livsglede" i lyden.. Hvordan kan dette være så når en fornuftig stereoforsterker som PMA1500 ikke spiller vesentlig bedre?
    Fordi PMA-1500 er en grusomt kjedelig og tam forsterker som gjør seg aller best som sovemedisin.

Sitat Opprinnelig postet av gtbikes
    Jeg trenger ikke 55 HDMI inn og 30 ut. jeg trenger ikke de nyeste dekodingsformatene. Jeg trenger de bare ikke.. Hvorfor skal jeg bytte hjemmekinoforsterker??
    Hvis du ikke har lyst på HD-lyd og er fornøyd med den lyden annlegget leverer den dag i dag så er det vel ingen grunn til å bytte ut noe som helst?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Frustrasjonen ligger vel i at flere sier ulike ting om utstyr man "egentlig" har trua på selv. Jeg tror da at man automatisk stiller spørsmålstegn ved sin egen lytteevne - "Skal jeg tro det jeg hører, eller skal jeg tro det andre sier de hører?"
    Som lege må jeg si at det du nevner er utrolig interessant, ikke minst fordi "relativismen" i oppfatning av samme sak (her:lyd) bunner i forskjellig utgangspunkt ved lyttetidspunktet, som igjen formes av tidligere erfaringer, "fordommer" til de merker som benyttes og den formen man er i på gjeldende tid..

Masse faktorer altså.

Men tror vel ikke lettøl spiller den største rollen, vel og merke om man ikke blir lurt til å tro at det er vanlig øl, hehe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Hvis du ikke har lyst på HD-lyd og er fornøyd med den lyden annlegget leverer den dag i dag så er det vel ingen grunn til å bytte ut noe som helst?
    En finurlig sak er vår evne til å vurdere det "beste" man har hørt til å faktisk å være det beste. Man vet ikke hva man eventuelt kunne fått av lytteopplevelse med annet utstyr, simpelthen fordi man ikke har hørt hva det dreier seg om. Derfor er det en kontinuerlig streben etter bedre lyd og utstyr som gjør seg gjeldende for en del audiofile. Jo mer man har hørt jo mer vet man om spekteret av muligheter. Altså relativisme på sitt flotteste dette her..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Fordi PMA-1500 er en grusomt kjedelig og tam forsterker som gjør seg aller best som sovemedisin.
    PMA1500 kan være en livlig tass om den gis de rette forhold. Med en RCD-06 og ett par YaraII er dette som gull å regne :-) Prisklassen sett i betraktning :-|

Men; dette var min subjektive opplevelse av tid og sted..

Kona maser.. om jeg ikke legger meg nå venter sofaen :-|

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •