Surround eller stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround eller stereo?

Hei!

Har lurt litt på dette angående stereo eller surround....

Har nå et surround oppsett 5.1.... denon forsterker,vincent effektforsterker og b&w høyttalere og sub... 600 serien ( den forrige modellen 604s3,osv.... )
    Kjøre bluray fra ps3 og Hd lyd....

Problemet er at slik systemet er satt opp i forhold til rommet,så er avstanden fra front til bakhøytaller ikkje meir enn 2,5-3 meter ca.... og bakhøytaller klint rett opp i sofaen på siden.Går greit når ein sitt midt i sofaen og ser film,men dersom ein er fleire so sitt det altid noen klint oppi bakhøytaler,osv og surround effekten blir borte for dem.... Og ganske irriterende for dei som høye kun lyden fra eine bakhøytaller og front center....

Hadde det kanskje da vært bedre å kun hadt/kjørt stereo i slike tilfeller,hvor rommet er veldig lite??? 8)

Eller finnes det noen måter å forbedre surroundoppsettet på??? Andre høytallere? Høytallere på veggen,osv.... No er leiligheten ganske lytt/ekko,så det virker også som det forsvinner ein del lyd.synest eg må spille ganske høyt i forhold til der eg budde før....

Har også vurdert å bytte ut b&w 604s3 senere mot noen nyere modeller? Har tenkt litt på B&W DM683 ,B&W CM7 eller B&W XT4... Noen som har noen vurderinger av desse opp mot 604s3`ene??? Blir uansett ei stund til dei blir byttet ut,men har lurt litt for om eg kanskje skulle ha satset på stereo,istedenfor surround da eg har liten stue for tiden.... Ein kompis av meg har nettopp investert i B&W DM683 og kjøre stereo da han også har liten stue.Og han kommer ikkje til å bygge ut til surround,da han synest effekten blir for liten i ei liten stue...

:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Er ny på forumet, og eg lurer på noko det same som "gertost".

Eg har kjøpt meg PS3, og treng anlegg til den. Eg brukar den mest til Guitar Hero, og spørsmålet er då om surroundanlegg er tingen?

Eg kjem og til å sjå mykje film, er då stereo bra nok til det?

Mvh
    Ole H

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. velkomen til forumet

Stereo kan ikke sammenlignes med surround når det kommer til film opplevelse.

Hvor stort er rommet ditt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette vil ødelegge mye av filmopplevelsen din.
    Hvilke høyttalere har du nå da? Kan jo vurdere å kjøpe mindre veggmonterte høyttalere hvis du synes det blir et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! hva med å kjøpe mirage sine surroundhøyttalere. kan festes helt oppunder tak slik at dem spiller nedover. Da vil jo alle som sitter i sofaen ha større avstand til bakhøyttalere.
    Bla litt nedover på siden eg har linket til. Har hørt disse og de gir en god surround opplevelse synest eg vertfall.

BMH AS - Høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hei. velkomen til forumet

Hvor stort er rommet ditt?
    Heisann, takk for svar :-D

Eg laga ei lita skisse over rommet/stova. Eg lurer på om eg får noko effekt med å henge opp to høgtalarar i nedre hjørne av rommet, oppunder taket?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne høgtalarpakken har eg sett på: JBL ES90 Høyttalerpakke | Soundgarden

Dei høgtalarane eg har i dag er sjølvbygde og ikkje noko særleg fin lyd i.

I tillegg vil eg ha ein god surroundforsterkar i prisklassen 5-10 tusen. Har lite peiling

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oldetek
    Hei! hva med å kjøpe mirage sine surroundhøyttalere. kan festes helt oppunder tak slik at dem spiller nedover. Da vil jo alle som sitter i sofaen ha større avstand til bakhøyttalere.
    Bla litt nedover på siden eg har linket til. Har hørt disse og de gir en god surround opplevelse synest eg vertfall.

BMH AS - Høyttalere

Er det noko begrensningar mtp. å hengje opp høgtalarar med framsida nedover?

Det er mogeleg for meg å hengje opp høgtalarar i stova mi ja. Det er nesten eit must med bakhøgtalarane på grunn av golvplass.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleHT
    Heisann, takk for svar :-D

Eg laga ei lita skisse over rommet/stova. Eg lurer på om eg får noko effekt med å henge opp to høgtalarar i nedre hjørne av rommet, oppunder taket?

når jeg ser tegninga tenker jeg to ting:

1. Hvor stor er den lille stua? Kanskje satt anlegget der?

2. Er du/dere villig til å ommøblere hovedstua?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleHT
    Er det noko begrensningar mtp. å hengje opp høgtalarar med framsida nedover?

Det er mogeleg for meg å hengje opp høgtalarar i stova mi ja. Det er nesten eit must med bakhøgtalarane på grunn av golvplass.
    disse høyttalerene til mirage er vel laget litt for å kunne henges oppunder tak å spille nedover tror eg. De funker vertfall bra til det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste mulighet er å ommøblere stuen. Det virker jo som du har oppunder 30m2 der, så det er på ingen måte å regne som et lite rom.

Det er på en måte dumt å sette sofa/stoler midt i rommet vendt mot tv'en direkte, spesielt for damer som gjerne har et ord med i spillet, men det er eneste måten å få dette til tror jeg. Sette sofa rundt 1 meter fra bakvegg og nærmere rett foran tv.
    Bakhøyttalerne skrus opp på vegg ca 160 cm over gulvet, og peker litt nedover.

Det blir mer en slags ungkarsleilighet av det, men man må som regel ofre litt hvis man skal ha godt nok utbytte av surround tror jeg.

Har selv hatt alt for liten plass til surround, og gikk til slutt bort fra det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg ser tegninga tenker jeg to ting:

1. Hvor stor er den lille stua? Kanskje satt anlegget der?

2. Er du/dere villig til å ommøblere hovedstua?
    1. Den vetle stova er ca. 10-15 m3. Det har eg faktisk ikkje tenkt på Då må eg flytte reolen som står der inn i hovudstova. Problemet er då at det ikkje vert plass til anna enn ein 3-seter og ein 2-seter sofa, TV og stereoanlegg. Men god ide :-D

2. Dette er foreløpig ungkarsbustad, så ommøblering gjer eg som eg vil med

Her er ei ny skisse/oversikt, no med alt:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Hei!

Har lurt litt på dette angående stereo eller surround....

Har nå et surround oppsett 5.1.... denon forsterker,vincent effektforsterker og b&w høyttalere og sub... 600 serien ( den forrige modellen 604s3,osv.... )
    Kjøre bluray fra ps3 og Hd lyd....

Problemet er at slik systemet er satt opp i forhold til rommet,så er avstanden fra front til bakhøytaller ikkje meir enn 2,5-3 meter ca.... og bakhøytaller klint rett opp i sofaen på siden.Går greit når ein sitt midt i sofaen og ser film,men dersom ein er fleire so sitt det altid noen klint oppi bakhøytaler,osv og surround effekten blir borte for dem.... Og ganske irriterende for dei som høye kun lyden fra eine bakhøytaller og front center....

Hadde det kanskje da vært bedre å kun hadt/kjørt stereo i slike tilfeller,hvor rommet er veldig lite??? 8)

Eller finnes det noen måter å forbedre surroundoppsettet på??? Andre høytallere? Høytallere på veggen,osv.... No er leiligheten ganske lytt/ekko,så det virker også som det forsvinner ein del lyd.synest eg må spille ganske høyt i forhold til der eg budde før....

Har også vurdert å bytte ut b&w 604s3 senere mot noen nyere modeller? Har tenkt litt på B&W DM683 ,B&W CM7 eller B&W XT4... Noen som har noen vurderinger av desse opp mot 604s3`ene??? Blir uansett ei stund til dei blir byttet ut,men har lurt litt for om eg kanskje skulle ha satset på stereo,istedenfor surround da eg har liten stue for tiden.... Ein kompis av meg har nettopp investert i B&W DM683 og kjøre stereo da han også har liten stue.Og han kommer ikkje til å bygge ut til surround,da han synest effekten blir for liten i ei liten stue...

:-?

Hei der...

Går det mest i film eller musikk hos deg?

Hadde selv "kringlyd" lenge her hos meg, men det går mest i musikk dvd/cd her hos meg da. Ser du har Vincent etc :-) har du testa dette på Stereo? jeg kommer ikke til å gå tilbake til kringlyd ivertfall, Stereo er KONGE såsant det går i musikk.... ( slipper masse ledninger rundt omkring etc)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort spørsmål/påstand:

Stereo = Musikk og spel
    Surround = Film

Er det verkeleg so svart/kvitt? Eller kan eg bruke surround til "alt"? Eg spelar mest spel, deretter film, og "minst" høyrer eg på musikk.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surround kan ikke sammenlignes med stereo når det kommer til musikkopplevelse. *

* Med samme antall kroner brukt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes!
    Kona går stadig til fordøren når hun hører dørklokken og vil lukke folk inn, men der er ikke noen derute....også leter hun fortvilet etter mobilen når den ringer....hun skjønner etterhvert at de var lyder i filmen.....
    Åh-ja, glemte å fortelle jeg bare har stereo....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •