Førstegangs stereo. Tips til meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangs stereo. Tips til meg?

Hei. Kort introduksjon til denne posten. Og beklager om jeg fornærmerer dere med å kalle dette stereo.
    Jeg liker film og musikk. Derfor er jeg glad i lyd. Frem til nå har begrenset økonomi holdt meg vekk fra å lage meg noe "vettugt", så per i dag sitter jeg med Logitech z-5500 som er tilkoblet en laptop med 5.1 lydkort og tv. Jeg benytter det også litt sammen med PS3 til spill. Rommet mitt er en plass mellom 10 og 15 kvm. Eller noe.

Nå skal dette fornyes. Jeg har fremdeles begrenset økonomi, den er bare litt mindre begrenset enn før. Jeg har ingen behov for surround, og titter derfor på stereo. Rett og slett fordi jeg er glad i musikk, og film kommer i andre rekke. Budsjett: ca 10000, maks er 13000. For dette skal jeg da ha høytalere og en forsterker. Min kompetanse på dette området er ikke stor. Jeg kan litt, og forstår litt av det grunnleggende. I tillegg har jeg lest litt. Ut fra dette, har jeg kommet opp med noen alternativer som jeg ser for meg kan fungere for meg. Beklager om dette er feilpostet, henvis meg da gjerne til rett plass.

Forsterker:
    Jeg har tittet litt rundt på nett, samt hørt litt til de vennene jeg har som har denne type anlegg. Ut fra dette må jeg si at jeg har fått en liten favoritt på forsterkersiden. NAD.

NAD C372
    NAD C325BEE
    NAD C355BEE

Dette er forsterkerene jeg har sett på. Ettersom jeg har forstått at en god forsterker ofte er verdt pengene, så er det NAD C372 som er favoritten blant disse.
    Jeg er ikke imot andre forsterkere. Tvert imot, jeg har lite erfaring, og vil gjerne høre hvis dere mener en annen type forsterker kan være bedre for pengene. Jeg ser helst at forslag dokumenteres med hvor det kan kjøpes, gjerne lett tilgjengelig, link til produktet samt en begrunnelse.

Høytalere:
    Her har jeg mindre grunnlag ut fra det jeg har hørt selv. Alle har jo hørt Cerwin Vega. Jeg har hørt Proson og Argon.
    Jeg hører på ganske variert musikk. Jeg vil helst ikke at bassen er noe særlig "dårligere" enn mitt z-5500. Med andre ord, det bør dunke/riste litt dersom jeg skrur opp. Men lyden skal helst være forholdsvis ren, og ikke skrike. Balanse er også å foretrekke. Musikk som System of a Down, Nightwish, Iron Maiden, samt litt forskjellig "listemusikk" bør anlegget kunne gi grei lyd til.
    Her vil jeg gjerne ha kommentarer. Sett opp mot forsterkerene over. Vil forsterkerene drive høytalerene? Andre forslag? Hvorfor? Pris sammen med forsterker må ikke over 13000.

CERWIN-VEGA CLS-10
    CERWIN-VEGA CLS-12
    CERWIN-VEGA CLS-15
    DALI Concept 8
    DALI LEKTOR 6

Dette er de jeg har sett på. Av disse er det DALI Concept 8 som er de som frister meg mest. Maksgrensen min er satt ut fra en kombinasjon av NAD C372 og DALI Concept 8. Dette er også de som for meg ser mest lovende ut, både ut fra det jeg har funnet ut på nett, og det lille jeg kan av spesifikasjoner.

Jeg vil gjerne høre hva dere som kanskje har drevet mye med dette har å si. Vil dette bli bedre enn Z-5500? Er det verdt det? Må jeg ha aktiv bass i tillegg? Er det noen feller jeg kan gå i, eller noe jeg burde være klar over? Forslag til andre merker/sammensetninger som kan gi grei lyd? Jeg har desverre begrenset med midler, som sagt maks 13000. Bør jeg vente til jeg kan bruke mer penger? Eller vil jeg kunne bygge ut med det jeg eventuellt invisterer i nå? Skal høytalerene være gulvstående? Bokhyllehøytalere? Stativ?

Som dere ser. Mange spørsmål. Jeg blir utrolig glad for alle svar og meninger jeg kan få.

På forhånd takk.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det finnes andre forhandlere enn Hifiklubben. Hvis du bor i eller ved en av de større byene har du flere andre som også kan selge deg bra stereoutstyr til en rimelig penge. Ta en runde og lytt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor på Gjøvik. For å være helt ærlig vet jeg ikke stort om de forskjellige butikkene rundt omkring. Jeg har Hifiklubben på Lillehammer, og turen går dit for lytting snart. Av andre større plasser er det vel kanskje Hamar, med mindre jeg tar turen mot Oslo. Om jeg kan få noen navn på alternative butikker tar jeg gjerne imot forslag, da jeg på ingen måte føler meg bundet til Hifiklubben. Den var rett og slett bare den jeg fant som var i umiddelbar nærhet :P

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Gjøvik har du vel Emtech nesten rett utenfor døra? Holder ikke de til på Reinsvoll eller Bøverbru eller noe? Sjekk nettsiden deres emtech as

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emtech blir vel avlagt ett besøk når jeg er ferdig med all overtiden denne måneden. Kjekt å vite om ting som er i nærheten Takk for den.

Angående utstyret fra posten til Strifernet. Det ser veldig spennende ut. Hva er store forskjellene på "vanlige" forsterkere og rør-forsterkere. Annet enn byggemåten/materiale da? En av de tingene jeg har prøvd å bli klok på er hvorfor rør-forsterkere ser ut til å være vanskeligere å sette kloa i, samt at de er dyrere med tanke på effekten i W. Jeg har forstått at W ikke er alt, men jeg antar at B&W DM684 Høyttalerene helst vil ha mer enn 13W dersom jeg skulle drive dem med en "normal" forsterker. Eller tar jeg veldig feil?
    Forøvrig så skal det sies at jeg ikke har hørt rørforsterker i action før. Dette står også på gjøremål listen min, kanskje jeg vil forstå prisforskjellene etter å ha hørt forskjellen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet heller ikke hvordan rørforsterkere høres ut men hvis du er ute etter high end lyd bør du kanskje gå for det ja.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått en Music Angel i hus og den imponerer meg veldig.
    Les igjennom MA tråden her og bli overbevist du også.
    Veldig mange som bruker Klipsch RF-82 til den.

http://www.avforum.no/forum/receiver...orsterker.html

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel 12 mil til Oslo. Skal du bruke 10000,- på stereo, burde du se hva flere sjapper har å tilby.

Kan det være aktuelt å kjøpe deler av anlegget brukt? Det ligger et par Dali Ikon 6 for 6000,- eller kanskje mindre? i Oslo.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten kjøretur går bra. Vil helst slippe å kjøre til Trondheim, men Oslo er ikke noe problem. Jeg har tittet litt rundt etter brukt. Grunnen til at jeg har lenket mye fra Hifiklubben er at denne var sentralt, og før jeg begynte å titte rundt viste jeg ikke om noen annen forhandler. Jeg begynner vle å se at det vil være viktig for meg å få lytte til en del av de alternativene jeg har, da spesiellt med tanke på å kjøpe brukt. Jeg har som sagt veldig lite erfaringer på området, og prøver å unngå de største fellene ved ett førstegangskjøp.
    Jeg trenger en hobby. Og årene fremover vil jeg ha bedre økonomi. Håpet er vel kanskje å bli "frelst"

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Oslo har dem Stereofil ved Grensen - Hifiklubben ved grensen og torshov og soundgarden i bogstadveien.
    EDIT: Hørt nettopp fra en fra hifiklubben at b&w låter litt anonymt på denon så kanskje den rørforsterkeren gjør nytten

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Oslo har du jo også Oslo Hifi Center i Vika (rett ved Aker Brygge). Hifi Huset holder jo til på Nesbru et kvarters kjøretur videre vest. De har stort utvalg av brukte komponenter og har nok noe for enhver smak og lommebok.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår denne forsterkeren, den er blant de beste til prisen:
    Forsterkere | Stereo | Soundgarden

Når det gjelder ht kan du med fordel benytte stativht og sub i et såpass lite rom. Det gir flere plasseringsmuligheter for sub'en, og ofte bedre lydresultat. Små gulvstående går også greit, og du slipper kjøpe stativer. Jeg ville vurdert ht fra bruktmarkedet. Mange bra tilbud for tiden.

Noen gode brukte:
    KEF Q5 | FINN torget
    psb Image 4T Loudspeakers - selges BILLIG! | FINN torget
    Focal Electra 906 selges. Tidligere eisa vinner. 1/3 av nypris.
    DYNAUDIO Audience 72 selges

Et godt sub-alternativ her:
    XTZ 99 W10.16 i Sort Matt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titta litt rundt på bruktmarkedet, ser ut til at jeg kan spare mye/få mye mer for pengene ved å lete der. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe ting jeg ikke vet noe særlig om brukt, men en gang må vel kanskje der også bli den første. Mange "nye" merker for meg som dere nevner. Blir vel nok en sen kveld foran pc'n med tester og forums ser det ut for

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttalerne nevnt ovenfor er trygge og gode kjøp av solide fabrikanter. Med din musikksmak er kanskje Dynaudioene eller PSB det beste kjøpet. Av de to er nok Dynaudio den beste høyttaleren men også noe dyrere.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ville være mye bedre enn det første opsettet:
    Veldig bra. Jeg vurderer selv å teste lektor. Det er tydeligvis at hifiklubben liker den bedre en mange andre
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 640A v.2 Integrert forsterker
    eller
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI LEKTOR 6 Høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter nå veldig stor pris på alle de gode tilbakemeldingene. Jeg er veldig glad for både de som ga meg informasjon om dette forumet, og for den kompetansen dere bidrar med. Jeg er allerede sikker på at jeg kommer til å ende opp med ett mye bedre resultat for småpengene mine enn jeg ville gjort uten dere. Etter gjentatte anbefalinger av dere, både i denne tråden og andre tråder på forumet, så skal jeg nå etterhvert ut å lytte. Spesiellt på rørforsterkere, som ser utrolig spennende ut. Litt skeptisk til å ha rør stående fremme på neste fest, men kan vel hende jeg kan få tak i ett brukt våpenskap en plass ;P

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørforsterkere er veldig enten eller. Noen synes de låter himmelsk mens andre mener at de låter for bløtt og at de mangler punch og trøkk. Billige rørforsterkere er ingen partydyr og trenger jevnt over følsomme høyttalere. Lytt og hør om du liker det, men jeg er egentlig litt tvilsom til om rør er riktig til metal.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere sjapper i Oslo.

Kontrapunkt i Vibes gate 12 på Majorstua. Kontrapunkt HiFi : Velkommen

Norsk Audio Teknikk i Storgata 51. Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Audiolab, Respons, Dynaudio, Kimber, Parasound

Lyric Hifi i Torggata 28. Rotete butikk og forjævlig nettside, men masse gode produkter i alle prisklasser. Lyric hifi & bilstereo as

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke den rørforsterkeren jeg ga link om er det beste. Den er hovedsakelig for ipod. Men titt litt på brukt markedet så finner du en billig rørforsterker Ellers kan du gå for en cambridge eller kanskje Rotel.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •