Virkningen av centerkanal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Virkningen av centerkanal

Hei!
    Jeg har i alle "surround-år" hatt 4.1 anlegg, å tenker at nå burde jeg kanskje kjøpe en center.
    Men frontveggen min er litt smal, (2,75m) det er derfor jeg ikke har følt trangen for center noe særlig.

Med en avstand på 2,3 mellom frontene, vil jeg merke noen stor forskjell ved innkobling av center? Jeg sitter jo alltid i sweetspot å ser film, men de utenfor vil kanskje merke det bedre?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hei!
    Jeg har i alle "surround-år" hatt 4.1 anlegg, å tenker at nå burde jeg kanskje kjøpe en center.
    Men frontveggen min er litt smal, (2,75m) det er derfor jeg ikke har følt trangen for center noe særlig.

Med en avstand på 2,3 mellom frontene, vil jeg merke noen stor forskjell ved innkobling av center? Jeg sitter jo alltid i sweetspot å ser film, men de utenfor vil kanskje merke det bedre?
    Lån deg en center og hør frem til forskjellen selv.
    Smaken er som baken, den er delt og kan lukte litt vondt.
    Men du vil nok merke en stor forskjell, mener nå jeg.

Jeg gjorde i alle fall det og har ikke stort større avstand i mellom frontene selv.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har omtrent samme avstand mellom frontene som deg, og jeg kan ikke annet enn å anbefale innkjøp av senter. Klart at du, når du sitter midt i sweetspot, vil kunne dra nytte av fenomenet "phantom center", men jeg synes det utgjorde en stooor forskjell med senter. (Jeg kjørte også uten senter en periode pga laber tilgjengelig på bruktmarkedet)
    I tillegg til at de som ikke er så heldige at de sitter midt i sweetspot drar stor nytte av en dedikert senterhøyttaler.

Ser du mye TV med anlegget får du enda større gevinst. Alt i alt så vil du nok få en positiv opplevelse!

Kjør på sier jeg:-)

[EDIT: la til litt kjør...:-)]

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting å lure på, spør du meg!
    Husk at senterkanalen står for 70-80% av lyden, og at du av den grunn bør skaffe deg en skikkelig utgave av en sådan! ;-)

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som scrooge sier - skaff deg en potent utgave av arten senterhøyttaler:-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Ja, som scrooge sier - skaff deg en potent utgave av arten senterhøyttaler:-)
    ..., og gjerne to; en under og en over lerretet / skjermen, om du vil ta´n helt ut.8)
    Kan ikke overdrives, spør du meg!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte 200kr på komplett.no å kjøpte meg en Patos sak, den blir midlertidig egentlig, for jeg drømmer om å importere elementer til å bygge BEL hele veien rundt (holder på å ferdigstille frontene for tiden, TTT)

Kanskje jeg allikevel skal prøve å bygge en XL center da? men da vil den jo omtrent komme inntil frontene

Har ikke plass til center over lerretet desverre, men for håpe jeg får et lite løft med 1 stk iallefall!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med de andre her; skal du skaffe deg senter, bør det være en skikkelig sak. Dette er høyttaleren som skal stå for 70% av lyden og da bør man ihvertfall ha en som minst kan matche fronthøyttalerne i kvalitet og ytelse, helt enda bedre. Det er da man opplever film som den skal være.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man bruker 2 center og har stort rom er det vel bedre å bruke 2 i bredden og ikke 2 i høyden?

Center høytalere er ment og byggd for horisontal spredning (om målet er smal vetikal spredning og plassere 2 stk over hverandre så kunne man like godt brukt en høy gulvstående høytaler)
    (på samme måte som billys der en fronlykt på hver side gir bedre spredning enn den ene over den andre)

Seriekopler man center vil man miste mye av kraft og effekt.

Setter man 2 center 8ohm høyttalere i parellel vil gi det gi 4 ohm belastning.

Da blir da valgene lavere lyd eller en mere "kortpustet" effekt der forsterker også kan brenne ....

Alle høytalere er viktige på hver sin måte.
    Hvordan lyden er spillt inn og encodet vil påvirke hvordan den blir decodet og høres i ulike høytalere.
    Beste er å ha like bra høytalere 360 grader og særlig front rekke (front left + right og center) som passer hverandre og vil gi en lyd som er ganske lik (da endel av lydene kommer likt ut fra alle 3)

Kjøp 1 center av bra kvalitet som nevnt.
    Hvor mange % lyd ut av center vil variere fra film til film og hva som skjer i filmen.
    % er ikke viktig men viktig er en mere direkte lokalisering fra meste av dialog , mye lyd til det som hender og endel effekter.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan absolutt ikke si meg enig i filosofien "2 i bredden og ikke 2 i høyden"!
    Om man kan benytte seg av av fordelen med en senter over og under billedopplevelsen, så bør den ikke undervurderes!
    Argumentet om en "kortpustet" effekt er heller søkt, i mine øyne. Da forutsatt at man har et forsterkeri som glatt tåler en slik konstellasjon, som det her er snakk om. ;-)

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 i høyden eller bredden

Å ha en over skjermen og en under skjermen vil jo kunne gi samme effekt som å sitte i lytteposisjon pent plassert i mellom fronthøytalerne. Da vil jo lyden bli plassert mitt i mellom frontene fra et sted midt i luften.

Å da plassere en over og under skjermen/lerrettet og ha disse eksakt like langt ifra lytteposisjon, vil jo også plassere lydkilden til å være midt i mellom disse, altså rett fra skjermen. Der talen gjerne skal komme ifra.

Blir vel litt vanskelig å få til dette ved å ha en fronthøytaler der.

Om det derimot er mulig å få til en slik effekt ved å ha centerhøytalerne ved siden av hverandre vet jeg ikke helt. Men de kan vel da smelte litt inn i lyden som kommer fra frontene, så logisk sett vil det gi best resultat å ha 2 centerhøytalere fordelt like langt fra lytteposisjon over og under bildet.

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp center. Absolutt. Blir mer centrert lyd. Altså mer realisktisk og er jo også konstruert for vocal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •