Hvordan er skade statestikkene på å spille for høyt med hifi anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hvordan er skade statestikkene på å spille for høyt med hifi anlegg?

Av og til spiller jeg veldig høyt og da får jeg av og til piping i øra. Er det skarpe lyder kan jeg få vondt også. Hvor høyt må man spille for å ødelegge øra på 1 minutt? DB? Kan dette heales ved help av og spise torsk? Hvor lenge kan man spille veldig høyt før man bør skru ned igjen? Hvor ofte er for mye? Er det forskjellig hvor mye høy musikk skader ørene til folk? Hva bør man tenke på og hva kan man la være å bekymre seg for, når det gjelder å spille høy musikk.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StriferNet
    Av og til spiller jeg veldig høyt og da får jeg av og til piping i øra. Er det skarpe lyder kan jeg få vondt også. Hvor høyt må man spille for å ødelegge øra på 1 minutt? DB? Kan dette heales ved help av og spise torsk? Hvor lenge kan man spille veldig høyt før man bør skru ned igjen? Hvor ofte er for mye? Er det forskjellig hvor mye høy musikk skader ørene til folk? Hva bør man tenke på og hva kan man la være å bekymre seg for, når det gjelder å spille høy musikk.
    Hvis det piper og gjør vondt så spiller du altfor høyt og er på full fart mot seriøse problemer...

Står en del nyttig her:
    Sjokktall om hørselsskader ved MP3-bruk - VG Nett om Helse og medisin

Sitat Opprinnelig postet av VG
    Lydstyrken som begynner å bli ubehagelig for øret og er grensa for tillatt lyd i arbeidslivet uten hørselsvern er 85 desibel styrke. En av deltagerne i undersøkelsen hadde 118 desibel i ørene. Det er en lydstyrke man ikke bør eksponeres for mer enn 14 sekunder i døgnet.
    Torsk hjelper vel omtrent like mye mot hørselskader som bamsemums...

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne siden så finner du svar på mange av spørsmålene dine:
    Faktaside: Støy og helse

Hvis du ofte får piping i ørene dine ville jeg sterkt vurdert og redusere lydstyrken. For mye av det vil etter hvert resultere i svakere hørsel og til og med tinitus.

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tran

Sitat Opprinnelig postet av StriferNet
    Jeg har smurt inn høyttalerkablene mine med tran og har enda ikke opplevd piping i ørene. Anbefaler deg å prøve det samme.

Eventuelt så kan du jo justere volumet litt, slik at du ikke spiller veldig høyt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å huske på lydtrykk vs tid.
    85dB er grensen for eksponering i 8 timer pr døgn et helt liv.
    100dB gir heller ikke hørselskade hvis det ikke skjer for lenge eller for ofte.

Det er både peakverdier og gjennomsnittsverdier over tid som kan være skadelig. Og skaden man evnt får er heller ikke enten eller.

De aller fleste av oss mister evnen til å høre lyder over 14-15khz innen vi er førti. Har man slitt ut hørselen med høy støy/musikk i yngre dager, kan dette inntreffe i tidligere alder.
    Har man vært utsatt for støy med et snevert frekvensspekter, kan man få nedsatt hørsel rundt de frekvensene alene.

Problemet med hørsel og hørselskader er at man ikke får gode nok varsler fra kroppen, og at skaden ofte kommer snikende over tid, og ikke minst; det er ingen vei tilbake!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Bamsemums kan man i alle fall stappe i ørene og det vil hjelpe ganske bra - torsk er jo helt uegnet i så måte...

Men seriøst: Ta vare på hørselen din! En ting er å begynne å høre dårlig, men å leve med tinnitus resten av livet burde ikke være særlig fristende...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du begynner få vondt i ørene er det for høyt
    Men uansett, om du får dårligere hørsel er det jo bare og skaffe kraftigere anlegg, np

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse fornuftige inlegg her gutter men vær på vakt selv også

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Men uansett, om du får dårligere hørsel er det jo bare og skaffe kraftigere anlegg, np
    hehe - og til slutt kan du kjøpe deg et plastic-fantastic anlegg til 999,- med såkalte 7x200w - du hører jo ikke noe allikevel

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg som ikke klarer å høre musikk så høyt at det piper i øra?
    Bevares, har da prøvd å dradd på skikkelig på, men gleden med å høre musikk forsvinner veldig fort når det nærmest renner blod ut av øra...

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må folk spille så fordømt høyt da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke end opp som meg svært nedsatt hørsel på venstre side, og perioder med plagsom hyling/piping i øret... Bedre å spille høyt ikke HØYT

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Joda, det stemmer meget bra - torsk hjelper svært godt mot bamsemums... 8)

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sax
    Jeg har smurt inn høyttalerkablene mine med tran og har enda ikke opplevd piping i ørene. Anbefaler deg å prøve det samme.

Eventuelt så kan du jo justere volumet litt, slik at du ikke spiller veldig høyt.
    1. dette må du forklare særdeles utdypende for meg. for jeg er ny i gamet....
    2. jeg er fra " torskeland " og dær oppe brukte vi allti å tylle tårskeålja i hode sånn at sansan vårres skulle bli mykje bedre. sånn at vi ongan skulle bli klok når vi vaks opp.
    3.gi tips da: hvilken pensel bruker du, eller hva bruker du da????

en annen ting, jeg har 3 katter i kåken så der må jeg finne et kompromiss.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Gir ofte en bedre lydopplevelse.
    Etter min mening da.

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale
    1. dette må du forklare særdeles utdypende for meg. for jeg er ny i gamet....
    2. jeg er fra " torskeland " og dær oppe brukte vi allti å tylle tårskeålja i hode sånn at sansan vårres skulle bli mykje bedre. sånn at vi ongan skulle bli klok når vi vaks opp.
    3.gi tips da: hvilken pensel bruker du, eller hva bruker du da????

en annen ting, jeg har 3 katter i kåken så der må jeg finne et kompromiss.
    Jeg har litt "torskelandsgener" jeg og. Skal ikke si jeg er oppvokst med fiskemølje, men tran er basisen i alt jeg spiser.

Egenskapene til tran på høyttalerkablene fant jeg ut ved en tilfeldighet. Har alltid vist om tranens egenskaper for god helse, så jeg prøvde å smøre det på forskjellige ting hjemme i stua. Foreløpig har jeg funnet ut at det er perfekt på parkettgulv(gir en fin glans), skinnsofa(beskytter skinnet utmerket) og altså på høyttalerkabler for å unngå piping i ørene.

Det er viktig å ikke bruke pensel! Tranen påføres best ved å bruke tunga. c",)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intet er bedre enn å dyppe en Q-tips i tran og deretter smøre øregangene. Makan til lydbilde du DA får, det har du neppe hørt tidligere... :roll:

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som om AV-interesserte er over gjennomsnittet interessert i fisk?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Noen lytter med kroppen vel så mye som med ørene, vettu.
    Ellers tror jeg det kan ha noe med tonal balanse i anlegget å gjøre. Noen systemer krever spilling på ganske høyt nivå før musikken oppleves som "riktig", mens andre kan gi svært tilfredstillende resultat selv med lavt volum. Uten at jeg skal utrope tivoli-radioene til hi-fi, så er det påfallende hvor OK det er å lytte på den vesle PAL'en på hytta, selv om den verken har bass eller diskant å skryte av, og det frekvensomfanget den dekker er nokså farget. Høyt blir det dessuten aldri. Men den er varm og fin og fyldig i lyden.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    De aller fleste av oss mister evnen til å høre lyder over 14-15khz innen vi er førti.
    Jeg er stokk døv over 13 kHz. Trøsten er at det i forbløffende liten grad ødelegger evnen til å nyte musikk og vellyd, eller skille mellom ulike lydkomponenter. Ellers vil jeg stille meg bak alle advarsler her. For meg er gleden ved musikk alt for stor til at jeg vil ta unødige sjanser!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •