Hvordan er skade statestikkene på å spille for høyt med hifi anlegg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Der er en grund til at håndverkere bruker hørselvern bare de bruker en oppladbar drill!!!

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går da an å nye musikk og film høyt, uten at det trenger å spille så ekstremt at det skal være vondt vel? da blir del vel vanskelig å nyte noe som helst spør du meg :P

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke kult med film og musikk før det blir REALISTISK lydnivå. Enten man hører et jetfly ta av, en kanon skyter eller at man hører skarp tromma 2 centimeter ifra høreapparatet ditt!!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men høreapparat er skikkelig kult, det er inn, det er hip, og man kan få det i hvilken som helst farge, også Ferrari rød. Er du dødskul har du to stykker.

Vær veldig forsiktig med hodetelefoner f.eks., det er mye høyere enn man umiddelbart tror, men okay, ikke mange sitter vel med disse på i 8 timer på full guffe.
    Jeg spilte også "høyt" før, da jeg hadde enebolig, men i en lavere decibel skala enn det mange her mener er høyt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det blir for høyt når detaljer og slikt forsvinner og det begynner å bli litt masete i øra.... Hører ikke så ofte på Så høy musikk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydspor i filmer osv er det ofte greit å sette volumkontrollen litt høyt på synes jeg, ettersom slike lydspor ofte er meget dynamiske og man får da et ganske så troverdig lydtrykk i både dialoger og lydeffekt sener.

Når det gjelder musikk, så synes jeg at volum kontrollen og lydtrykkene her oftere må settes utifra kilematerialet og resten av oppsettet. Hvordan det går ann å spille lydspor som er offer for loudness hysteriet og mangler hele dynamikken, det kan jeg ikke helt skjønne.

Til trådstarter og de spørsmålene du har, så vil jeg vel bare si at piping i ørene etter en lyttesesjon er tegn på at det allerede er skjedd en permanent skade i hørselen. Effektene av det vil ofte gjøre seg gjeldende senere i livet.

Det er lurt å ikke på nytt belaste hørselen i noen dager etter slike hendelser, for å om mulig minimere noen av skadene.

Det at man opplever å være litt "dott øret" en periode etter lytting, er et tegn på at man har utsatt hørselen for lydtrykk som er høye nokk til at den selv har funnet det riktig å skru ned følsomheten for å beskytte seg. (det er noen små muskler i mellomøret som aktiveres og demper noen av effekten som overførings til sneglehuset i det indre øret, der fysisk bevegelse av noen flimmerhår blir omsatt i elektriske signaler og sendes videre til hørsels senterne i hjernen.) Det vil være mer riktig å bruke det som en mulig refferangse på hvor høyt man ikke burde belaste hørselen sin med.

Når det gjelder å spise fisk osv, så er vel det heller snakk om å få i seg et riktig kosthold med omega3 osv, som reduserer faren for hjerte og kar sykdommer. De små blodårene som tilfører oksygen og næring til hørsels organene er litt følsomme for en usunn livstil, og det er vel ofte disse som også er årsaken til nedsatt hørsel senere i livet....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk sier: ''høyt'' ''høyt'' og ''høyt'' Hva definerer man med høyt? Full ytelse på dali concept 1 eller full ytelse på 5.1 cerwin vega. Min receiver koster ca 5000 og det høyeste jeg spiller er 18 db+ Så klart ikke lenge men dette å være mellom 80 og 90 db(annen db) Folk sier høyt her. Jeg er sikker på at folk mener forskjellige høyt. Så hva er høyt?

Newcomer Torkil H sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil full guffe på cerwin vega anlegget i kjellern en gang i blandt gi hørselskader? Tenker da evt til en forfest å lignende.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Vanskelig å validere fakta på dette, men mener å ha lest et sted at det går an å trene ørene sine opp til å høre lyd som er forholdsvis høy over en tid uten at hørselen skal ta skade av det av den grunn.

Å høre en del høy musikk før live konserter med høy lyd fungerer bra uten hørselsvern.

Som sagt trene opp ørene til å tåle mer lydtrykk.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Lydspor i filmer osv er det ofte greit å sette volumkontrollen litt høyt på synes jeg, ettersom slike lydspor ofte er meget dynamiske og man får da et ganske så troverdig lydtrykk i både dialoger og lydeffekt sener.

Når det gjelder musikk, så synes jeg at volum kontrollen og lydtrykkene her oftere må settes utifra kilematerialet og resten av oppsettet. Hvordan det går ann å spille lydspor som er offer for loudness hysteriet og mangler hele dynamikken, det kan jeg ikke helt skjønne.

Til trådstarter og de spørsmålene du har, så vil jeg vel bare si at piping i ørene etter en lyttesesjon er tegn på at det allerede er skjedd en permanent skade i hørselen. Effektene av det vil ofte gjøre seg gjeldende senere i livet.

Det er lurt å ikke på nytt belaste hørselen i noen dager etter slike hendelser, for å om mulig minimere noen av skadene.

Det at man opplever å være litt "dott øret" en periode etter lytting, er et tegn på at man har utsatt hørselen for lydtrykk som er høye nokk til at den selv har funnet det riktig å skru ned følsomheten for å beskytte seg. (det er noen små muskler i mellomøret som aktiveres og demper noen av effekten som overførings til sneglehuset i det indre øret, der fysisk bevegelse av noen flimmerhår blir omsatt i elektriske signaler og sendes videre til hørsels senterne i hjernen.) Det vil være mer riktig å bruke det som en mulig refferangse på hvor høyt man ikke burde belaste hørselen sin med.

Når det gjelder å spise fisk osv, så er vel det heller snakk om å få i seg et riktig kosthold med omega3 osv, som reduserer faren for hjerte og kar sykdommer. De små blodårene som tilfører oksygen og næring til hørsels organene er litt følsomme for en usunn livstil, og det er vel ofte disse som også er årsaken til nedsatt hørsel senere i livet....
    Om ikke dette er "dagens oppsummering" så vet ikke jeg! Inklusive inntak av fisk!
    Uten dermed å påstå / tro at inntak av havets føde vil "redde" en allerede skadd hørselsevne, så bør man uansett ta dette til etterretning.
    Først og fremst når det gjelder de innledene kommentarene....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilpost

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oksågikkikkedet
    ikke end opp som meg svært nedsatt hørsel på venstre side, og perioder med plagsom hyling/piping i øret... Bedre å spille høyt ikke HØYT
    Tilsvarende her. Og hvordan skjedde det? En øreskylling hos legen. PANG sa det. Dette gjør man bare ikke hos legen, men hos spesialist. De har vakumsuger.

Jeg har nok vært på mange konserter osv. Men etter det "uhellet" var "dotten" der permanent.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå forresten hatt en sjekk. Sikkert en god ide for mange. Jeg har en LITEN støyskade på venstre side. Jeg trodde øra var gåen. Men betent var den og nå bruker jeg dråper en stund og det går bedre for hver dag. Noen av ankepunktene mot høyttalerne forsvinner av seg selv ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tilleggsspørsmål. Er høy bass skadelig for øra på samme måte som høy lyd? Jeg mener, bassen føles ikke vond for øra når den er høy, det gjør diskanten.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •