Julegave til mine sønner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Julegave til mine sønner

Ifølge ryktene nermer det seg jul og da skal en vel etter kutymen handle en og annen julegave.
    Ettersom mine sønner (6 og 9) snart flytter på hvert sitt rom på loftet,
    med en tilhørende liten loftstue faller mine tanker mot noe som lager lyd. Brukbar lyd.

Tanken er å kjøpe komponenter slik at de selv med tid og stunder kan skifte ut og bygge videre,
    om de skulle få slike sære interesser.
    Tanken er videre at systemet skal kunne kjøre både lyd og bilde når det, om en stund,
    blir lagt til en TV, men soround er ikke aktuelt.

Jeg har allerede et sett Dynavoice M-65 som vil bli brukt sammen med anlegget.

Det rent visuelle har også litt å si, i den forstand at jeg ikke ønsker å blande produkter med tydlig avvikende design.

Ut fra disse kriteriene ender jeg opp med følgende løsning:

CAMBRIDGE 640A v.2 kr. 3 198,-
    CAMBRIDGE DVD99 kr 2 298,-

Har noen erfaringer, kommentarer eller andre idéer vil jeg gjerne ha innspill.

Fader Sam

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SamBell
    Ifølge ryktene nermer det seg jul og da skal en vel etter kutymen handle en og annen julegave.
    Ettersom mine sønner (6 og 9) snart flytter på hvert sitt rom på loftet,
    med en tilhørende liten loftstue faller mine tanker mot noe som lager lyd. Brukbar lyd.

Tanken er å kjøpe komponenter slik at de selv med tid og stunder kan skifte ut og bygge videre,
    om de skulle få slike sære interesser.
    Tanken er videre at systemet skal kunne kjøre både lyd og bilde når det, om en stund,
    blir lagt til en TV, men soround er ikke aktuelt.

Jeg har allerede et sett Dynavoice M-65 som vil bli brukt sammen med anlegget.

Det rent visuelle har også litt å si, i den forstand at jeg ikke ønsker å blande produkter med tydlig avvikende design.

Ut fra disse kriteriene ender jeg opp med følgende løsning:

CAMBRIDGE 640A v.2 kr. 3 198,-
    CAMBRIDGE DVD99 kr 2 298,-

Har noen erfaringer, kommentarer eller andre idéer vil jeg gjerne ha innspill.

Fader Sam
    Ser greit ut det, cambridge ble jo anbefalt til dynavoice i lyd og bilde
    Vist dere har flatskjerm hva med og gå for en blu-ray spiller istedet?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eventuell BlueRay tar jeg selv i kjellerstuen :razz:

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9 og 6 år ja, regner med at de skal betjene anlegget selv? cambridge er jo få knapper og relativt enkle i bruk så dette slår meg som et godt valg.. Er fjernkontrollene like enkle?

Har denne forstereker "protect" eller sikring slik at du slipper sprengte høytalere, kortsluttninger osv.

Kommer de til å bruke hodetelefoner? Sprengte trommehinner og tinitus er ikke gøy, både jeg og broren min sliter med dette etter for høyt volum på bandøvinger og hodetelefoner opp gjennom tidene.

dette er noen ting jeg ville tenkt på om jeg var i din posisjon.

Cambridge og dynavoice virker som sagt som ett godt valg. Lykke til.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som de små skal få en fin julegave her :-D jeg ville dog også ha gjort som det er foreslått over ha kjøpt en Blu-Ray spiller i steden for den du har satt opp. Jeg ser i alle fall ingen grunn til å bruke så mye penger på en vanlig DVD-spiller... Sony BDP-S350 får du jo til omtrent samme pris som den DVD-spilleren du har satt opp. Og har du lyst på en selv også så kjøper du jo bare 2 stykker!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Designet var en av grunnene til valget. Det stod til slutt mellom Cambridge og NAD, men NAD falt ut på DVD-spiller generelt sett og manglende USB på denne. Jeg regner med, uten å ha sjekket, at USBen på DVD99 kan brukes for sammenkobling med MP3-spiller.

Designet er og en antagelse om bedre CD-lyd er temmelig tungtveiende grunner for valget av DVD99 fremfor en Blue-ray spiller av annet merke.

Cambridge har en beskyttelse de kaller CAP5, som ser ut til å dekke det du er inne på.
    Jeg hadde forøvrig ikke tenkt på dette og takker for innspillet.

Hodetelefbruken begrenser vi til MP3-spiller og PSP. Da i form av Koss PortaPro.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet denne kombo'n, men basert på erfaring vil jeg ikke tro at du hører forskjell i kvalitet om du bytter fra DVD-spilleren til BD spilleren. Antar du vil bruke digital overføring av lyden og derav bare bruke spilleren som drivverk og la DAC'en i forsterkeren gjøre prosesseringen. I denne prisklassen er det ikke store forskjeller og du må nok over på en dedikert CD-spiller for å få det løftet i lydkvalitet du ønker. Tror jeg da... :-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg bekjent er det ikke DAC i forsterkeren.
    s

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal tidlig krøkes skjønner jeg
    Dette må da være en knall julegave til framtidige Audiofile gutter.
    Venter selv på at poden (3mnd) skal vokse opp litt og fatte intresse for lyd og bildehehe selv om det er litt tidlig enda.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele ble trigget av noen fredagskvelder der vi først har sett "Beat for Beat" og deretter rocket litt fra fars plate og DVD-samling. Størst suksess til nå har det vært med "Queen - Greatest Videohits".

Fader Sam

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lucky kids

Vet ikke hvordan du gjør det, men da mine var på den alderen så fikk de sjelden originale filmer med seg på rommet. Brente stort sett en kopi og hadde originalen i skapet på stua, letter å erstatte en kopi.

Om du bruker en lignende løsning så må du i tilfelle være sikker på at spilleren tar brente plater, men det gjør jo de fleste spillerne i dag.

Ang. blu-ray, så er det kanskje ikke aktuelt med barne filmer på det formatet enda? Da er det kanskje like greit å vente, selv om en får rimelige spillere om dagen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    De skal tidlig krøkes skjønner jeg
    Dette må da være en knall julegave til framtidige Audiofile gutter.
    Venter selv på at poden (3mnd) skal vokse opp litt og fatte intresse for lyd og bildehehe selv om det er litt tidlig enda.
    Absolutt ikke for tidlig, en kompis av meg hadde kolikkunge og gikk i sirkler på stuegulvet med ungen på armen og musikk på anlegget. Han klappet takten på stumpen til gutten. Long story short, gutten er nå 6 år og spiller trommer som en gud. perfekt takt.

Min datter på 1 år danser og koser seg når hun hører musikk, hun har hørt mye musikk fra dag en. Hun lært seg nylig å betjene tuning og volum på mors kjøkken tivoli, og vir på tuningen til hun hører musikk. Helt rått.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omg, er ikke dette litt mye for en 6 og 9 åring?
    Min teori er at dem ikke kan høre forskjel på dårlig kvalitet og bra kvalitet, og enda sikrere er jeg på at dem ikke ser forskjell på HD og vanlig DVD.
    Og angående surrond, dette er selvsagt uaktuelt ettersom ikke barns ører ikke hører godt hvilken retning lyd kommer fra.
    Nei, kjøp et anlegg til 2000 til hver på Elkjøp :=)
    Vent ivertfal til dem blir 12 før du kjøper noe skikkelige greier.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stopp en halv her.

Å kjøpe "plastikk" under mottoet at "det er bra nok til unger" synes jeg ikke er godt nok. Det er en sikker måte å ødelegge musikkglede og videre interesse etter min mening.

Junior her er 13 og har for tiden sitt andre surroundanlegg, og sitt tredje anlegg tilsammen. Da han var rundt 4-5 fikk ahn sitt første plastikkanlegg type Elkjøp (økonomien sørget for at det ble plastikk) etter tre-fire år ble det et bedre alt-i-ett anlegg, og nå kjøper han komponenter selv for bursdagspenger osv. I tillegg går det an å ha fornuftige diskusjoner med han ang. anlegg/musikk/film samt at han har "guts" til å være uenig med far og argumentere fornuftig ut fra hva han synes.

Så min konklusjon er klar; dersom det er økonomisk OK og guttene har litt mer interesse av dette enn en gjennomsnitts barnehageunge så ser jeg ikke noe i veien for at de skal kunne få dette anlegget. Dette anlegget er like bra om 5 år, og om ønskelig er det mulig å bygge videre på det, noe som fort blir vanskelig med et anlegg til 2k fra Elkjip
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

*omg wtf, 2xpost*

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Det stemmer jakv, men må si, hvorfor skal barnene absolutt ha denne interessen?
    Vel, AV er vel ikke akkurat en sunn interesse, dyr er den også, så egentlig er vel vi her uheldige som har blitt intressert i dette.
    De mer heldige fikk vel en fotball som liten og utviklet sunne og billige interesser.
    Eller?

Et annet spørsmål du må stille deg SamBell, er det ok med høy musikk? For det regner jeg med det blir litt av..

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eldstemann har fra før en BoomBlaster (JVC) og yngstemann vil nok få en slik med tiden. Tanken er at de skal ha anlegg på fellesrommet og "radio med CD-spiller" på soverommet.

Som nevnt går jeg for komponenter for å gi dem muligheter for å utvide/endre om interessen for dette skulle komme.

Også Knutsen og Ludvigsen høres bedre ut på et brukbart anlegg enn på en plastboks og ikke glem at "vi gamle" også hører på dette og høy musikk fra et brukbart anlegg er å foretrekke fremfor forvrengningen fra en platboks.
    Jeg kan også lage motlyd fra kjellerstuen og de kniper :-)

Plastanlegg, av typen alti-i-ett-stereo, kommer ikke i hus her, men jeg ser ikke bort fra at det dukker opp en eller annen form for dokkingstasjon for iPod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da kan jeg mer skjønne det.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er innkjøpet gjort og innspillene her var medvirkende til en "liten" endring.

Som planlagt ble det 640A V 2.0, men på signalkilden ble det en endring.
    På DVD99 kan en ikke skifte spor uten fjernkontroll og den er ikke så lettbetjent som det ble påpekt her at den bør være og som jeg ønsket. Valget falt derfor på 640C V 2.0. Noe som også gir meg et påskudd til å kjøpe Blue-Ray-spiller, når juniorene legger beslag på den gamle Sonyen :-)

Takk for innspillene.

Santa Bell

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SamBell
    Da er innkjøpet gjort og innspillene her var medvirkende til en "liten" endring.

Som planlagt ble det 640A V 2.0, men på signalkilden ble det en endring.
    På DVD99 kan en ikke skifte spor uten fjernkontroll og den er ikke så lettbetjent som det ble påpekt her at den bør være og som jeg ønsket. Valget falt derfor på 640C V 2.0. Noe som også gir meg et påskudd til å kjøpe Blue-Ray-spiller, når juniorene legger beslag på den gamle Sonyen :-)

Takk for innspillene.

Santa Bell
    Hvorfor kunne ikke jeg også ha en far som deg når jeg var 9.. En super gave dette her..

God Jul =)

MVH
    Lars B

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •