Duelund - teori og praksis - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 207
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Burre! En hver som har syslet en del med delefiltre og oppbygging av høyttalerkonstruksjoner har fått et bilde av hor mye ting egentlig betyr. Ikke gå skoa av deg på sølvkabler. Kjøp deg heller en bunke CD-er og et sett fornuftige kabler.
    Greit nok, men jeg behøver skjermede kabler. om ikke duelunds, må det bli andre enn de jeg bruker nå... men det tar jeg i et eget tema..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaså, du har plutselig hørt dem no snickers? hvilke da?

du er så opphengt i målinger og "bevis". blir for dumt å påstå at jeg er for lett påvirkelig etc når du har så og si null praksis med dem.

lite med tester der ute om det er det eneste du dømmer en kabel utfra, men nevnte test av Ivar løkken på hifisentralen gir en stor pekepinn. f.eks at de overgår alt han har hatt i hus inkl sine egne tara labs til 10k...
    Ivar løkken er ikke en normal Ola nordman heller.

:wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Hva er han da? Er det han som har funnet ut at det er likestrøm i kontakten? :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er han da? Er det han som har funnet ut at det er likestrøm i kontakten? :lol:
    ro ro...det har ingenting med saken å gjøre, du har null du skulla sagt angående kablene. ikke hørt dem, du bare sir så :lol: :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    herav kan vi si diskusjonen er avsluttet til noen som virkelig har hørt dem kan komme med innspill. istedenfor gjøker som bare nekter å tro at de originale oppdagelsene/teoriene fungerer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må selvsagt hevde at jeg ikke har hørt dem. Jeg kan selvsagt hevde det samme om deg. Men jeg ser ikke helt hvor det bringer oss.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaså, du har plutselig hørt dem no snickers? hvilke da?

du er så opphengt i målinger og "bevis". blir for dumt å påstå at jeg er for lett påvirkelig etc når du har så og si null praksis med dem.
    Hvorfor skal man ikke være opphengt i teorier og bevis, når det er såpass lett å bevise og teste? Jeg synes det virker som en trend at alle "kabelfanatikerene" er veldig imot en vitenskapelig testmetodikk, jeg lurer på hvorfor, om forskjellen virkelig er så stor, så burde det være lett å vise også vitenskapelig, og da overbeviser man mange flere mennesker.

AtW

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut Vadset var for en tid tilbake på besøk hos B&W. Han skrev da blant annet:
    Og selvsagt kunne disse hvitfrakkene "bevise" at deres egne løsninger på tekniske problemer var konkurrentene fullstendig overlegen!
    Mister vi HiFijournalister dermed all kritisk sans når vi senere skal vurdere en B&W høyttaler mot et annet merke som har gjort akkurat det professorene kunne "bevise" (med avansert laserfilming) var den værst tenkelige løsningen?
    Det er jo alltid et spørsmål om å lese målinger riktig. En kabel vil jo også ha en frekvensgang og forvrengning som avhenger av det utstyret som finnes i hver ende.

Da vil jeg imidlertid stille et nytt spørsmål:
    Hvorfor "er en kabel alle andre overlegne" ? Det kreves jo forskjellige egenskaper fra forskjellig utstyr.

Dersom du oppnår en klar forbedring på dine høyttalere einis, kan ikke det like gjerne ha noe med å gjøre at når kabelimpedansen øker så reduserer du tilbakekoblingen til forsterkeren med den følgen at bassen flyter på en annen måte og diskanten blir en anelse mindre anstrengt? Har du testet dem mot en billig biltemakabel på 1,5mm^2? Tør du å gjøre det i det heletatt?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut Vadset var for en tid tilbake på besøk hos B&W. Han skrev da blant annet:
    Og selvsagt kunne disse hvitfrakkene "bevise" at deres egne løsninger på tekniske problemer var konkurrentene fullstendig overlegen!
    Mister vi HiFijournalister dermed all kritisk sans når vi senere skal vurdere en B&W høyttaler mot et annet merke som har gjort akkurat det professorene kunne "bevise" (med avansert laserfilming) var den værst tenkelige løsningen?
    Det er jo alltid et spørsmål om å lese målinger riktig. En kabel vil jo også ha en frekvensgang og forvrengning som avhenger av det utstyret som finnes i hver ende.
    Ok, da er jo ABX-testing ett veldig godt alternativ, og de ABX-testene jeg har sett har falt uheldig ut for "kabelgjengen"

AtW

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du oppnår en klar forbedring på dine høyttalere einis, kan ikke det like gjerne ha noe med å gjøre at når kabelimpedansen øker så reduserer du tilbakekoblingen til forsterkeren med den følgen at bassen flyter på en annen måte og diskanten blir en anelse mindre anstrengt? Har du testet dem mot en billig biltemakabel på 1,5mm^2? Tør du å gjøre det i det heletatt?
    såklart, er jo ikke kabelen. det er jo anlegget som er feil!
    teste mot en 1.5mm2 biltemakabel? :lol:
    dempe er det siste duelund kabelen gjør.

jeg har ikke kablene selv, da jeg nå ikke har råd. men har testet de ja, hjemme mot:
    den berømte EKKJ kabelen, eller basic cobber fra infinite resolution om du vil.
    Nordost flatline gold mk2.
    +mange diverse supra kabler.

hos søskenbarnet mot den billigeste sølvkabelen fra infinite resolution, pure silver? koster ca 5k.
    og mot kimber 8tc.

alle blir så forbigått at det er rett og slett latterlig, og man kan ikke tenke annet enn at alle nevnte merker må gjøre et eller anna seriøst feil.

duelund kabelen har en slående mangel av farving og forvrengning, krystallklart oppløst i diskanten. her slipper ikke en kjip elektronikk unna. :roll:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg foreslår snickers for å prøve ut ull/linolje teorien, er at du avmantler en av dine egne kabler, eller kjøper en ny om du ikke vil. surr 2-3lag med ullgarn rundt og dypp i kaldpresset linolje.
    tørketiden kan ta flere uker, så å f.eks hive de i ovnen på 70grader over natten er en fordel

kjøp et dobbelt sett slik at du kan ta AB test.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil du så rangere de andre kablene?

Hvilket utstyr og hvilken musikk ble benyttet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva med bassen? Den nekter du jo å kommentere. Hvilket tverrsnitt er den kabelen du refererer til?

Dere blindtestet, ikke sant?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rangere de andre kablene?
    *duelund*

infinite resolution pure silver
    kimber 8tc
    EKKJ (infinite resolution basic cobber)
    nordost flatline gold mk2
    div supra...

ble spilt det meste av sjangrer. var ikke slik at den var best på bare på deler av musikken.

bassen? litt mer fyldig med infinite resolution sine kabler, var jeg egentlig forberedt på med det enorme kvadratet de har. føler det slik at de legger på istedenfor at duelund kabelen trekker ifra, da den er så dønn ærlig i alle andre frekvenser.

mitt anlegg:
    dynaudio audience 52, vincent 233, doxa 014mk2, sony 930 drivverk.
    samt testet på psb image 5t

søskenbarnet sitt:
    b&w 604s3, nad sin 150watt integrert, 372? og sony 940 sacd.

ikke noe high end, men klart godt nok til å hevde store forskjeller på desse kablene.

men ser ikke vits diskutere dette videre før begge parter har testet ut litt?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke kabel jeg refererer til? ekkj? 4x 2.5 solid core, per pol.
    eller duelund? 1.75mm2 flatvalset, per pol.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som skiller en god kabel fra en dårlig? Når einis sier at Duelands kabel forbigår alle andre kabler totalt, hva innebærer egentlig dette? Jeg har tilgode å høre noen særlig forskjell på ulike kabler (men så har jeg heller ikke testet så mye av dette), men grunnen kan jo like gjerne være at jeg ikke vet hva jeg skal lytte etter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at IR tilfører bass??? Hvor får de den strømmen fra? Skal man heve bassen med en dB eller 2 snakker vi fort om å tilføre 50 watt ekstra. Hvor henter vi dem fra?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bassen? litt mer fyldig med infinite resolution sine kabler, var jeg egentlig forberedt på med det enorme kvadratet de har. føler det slik at de legger på istedenfor at duelund kabelen trekker ifra, da den er så dønn ærlig i alle andre frekvenser.
    Nå skal jeg ikke si meg videre klok på kabler, men jeg kan ikke helt forstå hvordan en kabel kan legge til noe. Et analogt signal kan da bare tape seg?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare høyttalerkablene til Duelund som er så fantastiske? Jeg har signalkablene hans og må bare si at når jeg leser sånt som dette:
    alle blir så forbigått at det er rett og slett latterlig, og man kan ikke tenke annet enn at alle nevnte merker må gjøre et eller anna seriøst feil.
    da vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. En eventuell forskjell vil være uhyre små nyanser, som et utrent øre aldri vil få med seg. Går øret ditt på dop?
    At en kabel kan tilføre bass som ikke skulle vært der føyer seg for øvrig bare inn i rekken av mirakler.

Jeg tror jeg må bestille HT kablene til Duelund, så jeg opplever nirvana jeg også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har også hørt Duelunds signalkabler hjemme hos Gorm. Vil først si at oppsettet hans med Shanling, Elektrocompaniet og Avance spiller MEGET bra. Hvis forskjellene var så enormt store, så er det oppsettet absolutt godt nok til å avsløre forskjellene. Men noen slik enorm forskjell er det ikke.

Derfor vil jeg påstå at dem som hører enorme forskjeller mellom Duelunds kabler og andre kabler må ha systemer som er spesielt følsomme for variasjoner i kablingen. Jeg har ihvertfall ikke hørt slike enorme forskjeller som påstås, hverken når det gjelder disse eller andre kabler.

Jeg skal ikke utelukke at det er nyanseforskjeller ute og går, men disse voldsomme superlativene hører etter min mening ikke hjemme noe sted. Litt edruelighet i forhold til dimensjonene på forskjellene gjør etter min mening at det blir litt lettere å akseptere at det faktisk kan være forskjeller. Så får vi eventuelt diskutere hva som kan være årsaken til disse eventuelle forskjellene, noe som faktisk var mitt poeng med å starte denne tråden.

Jeg må jo også si meg enig i at ingen kabel kan HEVE nivået på noe, så i den grad en kabel gjengir mer bass enn en annen, så må det enten ha seg slik at kabelen med mer bass senker nivået på andre frekvenser, ellers er det kabelen med mindre bass som taper nivå i bassområdet.

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •